سلام.
جواب تلگرافی : پلاگین texporter که برای همه ورژنها وجود داره و مجانیه
بعد از نصب به utilities اضافه میشه و از more میتونی پیداش کنی
با چند لول دیواید از مدلت نرمال خوبی بهت میده و قابلیت های دیگه هم داره. (البته میدونی که باید uv داشته باشه!)
از این لینک همه ورژنها رو میتونی پیدا کنی
http://www.maxplugins.de/max2010.php?search=texporter&sort=Author
---------------------------------------------------
اما:
برای ساختن نرمال مپ دو روش وجود داره:
1- ساختن از روی حجم یا به صورت غیر مستقیم، ساختن از روی مپ دیسپلیس
2- ساختن از روی رنگ عکس (همون مپ دیفیوز)
روش اول برای کارهای با جزئیات روی مدل و جزئیات حجم پردازی هست که در برنامه هایی مثل زیبراش و یا مودباکس شما که حجم پردازی تزئینی و تکمیلی با ظرافت رو انجام دادید ازش نرمال و دیسپلیس بهتون میده. این قسمت با نام export normal map یا baking map در اون برنامه ها شناخته میشه و بر حسب تفاوت مدل high-poly و low-poly ساخته میشه.
روش دوم روش استخراج یه حالت سه بعدی از یه چیز دو بعدی هست و بیشتر از دیسپلیس به بامپ شبیه هست و در واقع یه حدس سه بعدی هست نه یه مپ سه بعدی. پلاگین های normal map و برنامه هایی مثل map shader یا crazy bump برای تبدیل مپ ها به هم هستند و اگر یک مپ داشته باشید اونقت مپ ثانویه جالبی بهتون میده. این سه برنامه پیش نمایش خوبی هم داره.
اگه میخواهی جزئیاتی به روش غیر سه بعدی و با کار گرافیک دو بعدی به کارت اضافه کنی یا پروژه ای داری که حجیم و پر کار هست و حساسیتش پایین تره ، روش تبدیل مپ روش مناسبی هست
اما از کاملترین برنامه های تبدیل و اصلاح مپ های سه بعدی پلاگین nvidia که معروفه و پلاگین های xNormal برای فتوشاپ که کاملترینه رو نباید فراموش کرد. ( xnormal یه برنامه خفن و کامل و حجیمه که یه قسمتش پلاگین های فتوشاپه که جدا هم کار میکنه)
پلاگین های nvidia و xnormal رو هم ضمیمه میکنم
یا علی