چگونه با تفکر مثبت به خودباوری برسیم؟

vistamag

New Member
داشتن تفکر مثبت می تواند کمک بسیار زیادی به رسیدن به خودباوری و حفظ عزت نفس شما کند. کنار آمدن شما با خودتان، پذیرش عواطف و احساسات و واقعیت وجودی خودتان می تواند شما را در این راه یاری کند.

%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1_%D9%85%D8%AB%D8%A8%D8%AA_%D8%AF%D8%B1_%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C.jpg

چگونه به تفکر مثبت درباره خودمان برسیم؟

زمانیکه می‌دانید خود واقعی شما چه کسی است، تفکر شما در مورد خودتان نمی‌تواند چیز دیگری به جز عناصر مثبت وجودتان باشد. اما تا قبل از آن تفکر مثبت نمی‌تواند خیلی دوام بیاورد، مثل یک رنگ تازه که بر روی یک فلز رنگ زده مالیده می‌شود. آن رنگ بعد از مدتی، همراه با پوسته‌هایی که از اثر زنگ‌های زیر ایجاد شده است، می‌ریزد و ازش چیزی باقی نمی‌ماند.

مگر اینکه قبل از رنگ زدن به طور کامل تمام زنگ‌ها را بتراشید و بریزید. وجود ما هم همینطور است، برای دستیابی به فلز ناب وجودتان و رنگ زدن دوباره آن باید اول تمام آن زنگ‌ها ریخته شوند. به همین علت وقتی احساس غم شما درونی شده باشد، هر چقدر هم که به خودتان بگویید شاد هستید باز هم تحت تأثیر قرار می‌گیرید و به تفکر مثبت دست نخواهید یافت. مگر اینکه اول رنج نشسته شده در درونتان را که انباشته شده از اتفاقات گذشته است به بیرون بریزید.

ابراز احساسات در یک محیط امن، در خلوت و یا در کنار یک فرد متخصص و صالح، زنگ‌های وجودتان را پاک می‌کند و شما را آماده تخلیه و بعد از آن تفکر مثبت می‌سازد.

گاها پس از اینکه فرصت می‌کنید رنج‌ها را رها کنید، احساسات مثبت درونی شما به صورت خودانگیخته متجلی می‌شود. البته می‌دانیم که فرو ریختن دیوار و حالات شرطی شده گذشته همیشه راحت نیست و حتما در ابتدا احتیاج به یک مشاهده دقیق دارد و اینکه بتوانیم رفتار و باورها و انتظارات خودمان را به دقت مشاهده کنیم تا به تدریج انتظارات مخفی و آسیب‌های قدیمی به سطح بیایند و آماده بیرون‌ریزی شوند.

%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA_%D9%85%D8%AB%D8%A8%D8%AA_%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C.jpg

تمرین عزت نفس با تفکرات مثبت

یک راه ساده برای جلوگیری از گیر افتادن در عدم عزت نفس این است که که تفکر مثبت داشته و جلوی تحقیر کردن خودمان را به هر روشی بگیریم یعنی نسبت به تمام جملاتی که یک خود شکنی آشکار و پنهان در آن‌ها است حساس باشیم و سعی کنیم آن‌ها را به کار نبریم حتی جملاتی که به صورت عادت و یا به اسم تواضع از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

سعی کنیم با داشتن تفکر مثبت به جای این جملات، از جملات مناسب‌تری استفاده کنیم. البته در این مسیر باید خیلی حواسمان جمع باشد که از آن طرف بوم هم نیفتیم و مرتب برچسب‌های مثبتی را که در خودمان داریم تکرار نکنیم چون پشت این برچسب‌های مثبت هم یک قاضی نشسته است که حال درونی ما را کنترل می‌کند چه مهربانانه چه عیب جویانه.

حال خوب ما تا وقتی که مشروط باشد، نمی‌تواند حال خوب واقعی باشد و باعث کاهش عزت نفس ما می‌شود. داوری کردن دنیای درونی ما را سمی و آلوده می‌کند پس بهتره به جای آنکه داوری کنیم با احساسات خودمان راحت باشیم و نسبت به اتفاقات عملکرد مناسب داشته باشیم.

منبع: ویستامگ
 

جدیدترین ارسال ها

بالا