چگونه استعدادمان را پیدا کنیم؟

mohamad3340

New Member
اغلب افراد درک درستی از استعداد و توانایی‌های خود ندارند. برخی از افراد گمان می‌کنند که در زمینه‌ای استعداد دارند؛ اما اشتباه می‌کنند. به همین دلیل هر چه تلاش می‌کنند، به دربسته می‌خورند و مدام مجبورند که از شاخه‌ای به شاخه دیگر بپرند. در مقابل، افرادی هستند که تصور می‌کنند هیچ استعدادی ندارند و به همین دلیل اعتمادبه‌نفس لازم برای انجام هیچ کاری را در خود نمی‌بینند. شاید تصورات این دو گروه در مقابل هم قرار داشته باشد، اما نتیجه برای هر دو گروه یکسان است و آن نتیجه چیزی جز هدررفتن استعداد حقیقی افراد و دورشدن از مسیر موفقیت نیست. نخستین گام برای انجام موفقیت‌آمیز هر کاری آن است که بدانیم آیا در انجام آن استعداد داریم یا اینکه چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

تعریف استعداد​

تعاریف متعددی از واژه استعداد وجود دارد. برخی استعداد را توانایی انجام کارهای خارق‌العاده می‌دانند و برخی دیگر آن را توانایی ذاتی می‌دانند که قابل‌یادگیری نیست. افراد زیادی نیز داشتن استعداد را معادل هوش در نظر می‌گیرند؛ بنابراین، برای‌آنکه به پاسخ سؤال چگونه استعداد خود را کشف کنیم، برسید ابتدا باید تعریف درستی از استعداد داشته باشید. استعداد، یعنی یادگیری یک مهارت یا توانایی که در مدت‌زمان کمتر انجام می‌شود و نیاز به‌صرف انرژی زیادی ندارد. باید گفت که استعداد نه به توانایی‌های خارق‌العاده و نه به توانایی‌های ذاتی اطلاق می‌شود. همچنین نمی‌توان بهره‌مندی از هوش بالا را به معنای داشتن استعداد در نظر گرفت. تفاوت هوش و استعداد در آن است که هوش به‌سرعت در یادگیری بر می‌گردد، اما استعداد مهارتی است که یاد گرفته می‌شود. البته هوش و استعداد به‌نوعی مکمل یکدیگر هستند و هوش می‌تواند به شکوفایی بیشتر استعدادها کمک کند. مثل اینکه برخی هوش یادگیری تند خوانی در انها بیشتر است

چرا دانستن اینکه چگونه استعداد خود را کشف کنیم مهم است؟​

تلاش برای اطلاع از اینکه چگونه استعداد خود را کشف کنیم بسیار مهم است. در واقع زمانی که برای پاسخ به این سؤال می‌گذارید، می‌تواند از تلف‌شدن زمان شما در آینده جلوگیری کند. وقتی فردی بدون شناختن استعدادهایش به انجام کاری می‌پردازد، احتمال موفقیت در آن بسیار کم است. چراکه اگر فرد مهارت و توانایی انجام آن کار را نداشته باشد، پیوسته شکست می‌خورد. شکست‌خوردن مداوم، اعتمادبه‌نفس فرد را کاهش می‌دهد و به دلیل آنکه فرد فکر می‌کند توانایی برای انجام هیچ کاری ندارد، منزوی می‌شود.

برای جلوگیری از قدم‌گذاشتن در مسیر اشتباه و تلف کردن عمر و سرمایه خود باید باتوجه‌به استعدادهای خود درباره هر کاری تصمیم بگیرید و سعی کنید به دنبال پاسخی برای اینکه چگونه استعداد خود را کشف کنیم باشید. البته دقت کنید که می‌توان با تمرین و تکرار فراوان در هر امری موفق شد؛ اما استعداد آن عاملی است که به شما کمک می‌کند تا با انجام چند تمرین کوتاه، به نتیجه دلخواه خود برسید.
یکی از بهترین راهکارها استفاده از دوره جامع استعدایابی است.
 

saalek110

Well-Known Member
با اجازه صاحب تاپیک، من یکی از راههای پیدا کردن استعداد را علاقه می دانم ، یعنی اینکه اگر من به چیزی علاقه داشته باشم ، احتمال داره در اون مسئله استعداد هم داشته باشم ، البته شاید رابطه علاقه و استعداد صد در صد نباشه ولی به نظرم یکی از راههای مهم تشخیص استعداد است.

هیچ چیز بی دلیل نیست ، و علاقه هم بی دلیل نیست.
البته ممکن است فردی به علت تشویق دیگران در کاری به اون مقوله علاقه مند شده باشد ولی ممکن است این نوع علاقه زودگذر و میرا باشد.

یک قضیه دیگر هم نیاز است ، مثلا شما علاقه داری تعمیر خودرو یاد بگیری ولی علتش اینه که می خوای اگر مشکلی پیش اومد خودت بتونی رفعش کنی.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا