چند تا سوال مبتدی

~sara~

New Member
سلام دوستان
چند تا سوال مبتدی

[FONT=&quot]1-فرق [/FONT] edit poly[FONT=&quot] با [/FONT]editable poly[FONT=&quot] چیه؟[/FONT]​
[FONT=&quot]بعضی جاها روی مدل راست کلیک می کنن و از [/FONT]editable poly[FONT=&quot] استفاده می کنن و بعضی جاها به مدیفای پنل می رن و از [/FONT] edit poly[FONT=&quot] استفاده می کنن.[/FONT]


[FONT=&quot]2-فرق copy با clone با instance چیه؟[/FONT]


[FONT=&quot]3- چه جوری میشه تنظیمات تری دی مکس رو به حالت اولیه برگردوند؟[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
با تشکر
:rose:
 

.:BehzAd:.

Active Member
كسي ج نداد من خودم بعضي اوقات ميام و يه سري ميزنم به اينجا و در حد توان و وقتم جواب سوال بچه ها رو ميدم.

-فرق edit poly با editable poly چیه؟
بعضی جاها روی مدل راست کلیک می کنن و از editable poly استفاده می کنن و بعضی جاها به مدیفای پنل می رن و از edit poly استفاده می کنن.

وقتي رو يه مدل كليد راست ميكني و editable poly اون جسم به يه جسم جديد كه مكس خصوصيات اون رو ديكه مثل اولش نميشناسه راحت تر بگم به يه جسم ديگه تبديل ميه مثلا وقتي كه يه باكس ترسيم ميكني اگه تو مديفاير ليست بري مكس اونو به عنوان باكس ميشناسه و به پارامتر هاي باكس دسترسي داري از جمله صول عرض و ارتفاع و تعداد سگمنت و .. حالا اگه تو صحنه كليد راتس كني و اون تبديل به يه editable poly بكني و بري تو مديفاير مكس ديگه اونو به عنوان باكس نميشناسه و فقط با دستورات editable poly ميشه روش مانور داد و در آخر هم بعد از اينكه مدلت كامل شد يه uvw مپ بهش ميدي حالا اگه بخوايم اون تبديل به edit poly ميريم و از خوده مديفاير ليست اين اصلاح گر رو بهش نسبت ميديم خوب حالا باكس تبديل به يه edit poly شده ولي هر وقت بخوايم ميتونيم اين اصلاح گر رو حذف كنيم و دوباره به باكس اصليمون ميرسيم در آخر اين سوال هم بگم كه اين بحث گسترده اي هست و با اين چند خط نميشه كامل توضيحش داد.

2-
فرق copy با clone با instance چیه؟

وقتي كه يه جسم رو كژي ميكني اگه موقعه كپي clone رو بزني يه جسم واحد ديگه از اون جسم كپي ميشه كه تمام خصوصيات اون جسم رو داره ولي اگه رو اين تغييراتي بديدم رو قبلي اثري نخواهد داشت و فقط رو اين جسم تاثير خواهد داشت حالا اگه instance رو بزني موقعه كپي يه جسم با كپي ميشه كه اگه رو اين جسم كاري اديتي چيزي انجام بدي رو اون قبلي هم تاثير ميزاره به عبارتي اين جسم والد تحت تاثير جسم پدر خواهد بود و تغييرات رو جفتشون اعمال ميشه مثلا اگه به يكيشون اصلاح گري نسبت بدي رو اون يكي جسم هم خود به خود اعمال ميشه.
حالا نكته اين كپي كردن ها رو بگم.:green:


فرض كن شما تو صحنه ات يه درخت داري كه همشون موقعه رندر با يك خصوصيت چه از نظر مدل چه از نظر متريال رندر ميشن و ما از اين درخت 20 تا تو صحنه مون لازم داريم و بايد ازش كپي بگيريم اگه موقعه كپي instance رو بزنيم و به تعداد 20,مكس همه اين ها رو به عنوان يه جسم ميشناسه و نع حجم فايلت زياد ميشه نه صحنه ات سنگين ولي اگه كپي رو از نوع clone انتخاب كنيم مكس 20 فايل رو 20 تا فايل ميشناسه و هم حجم بيشتر ميشه هم تو صحنه هاي سنگين رندرت رم بيشتري اشغال ميكنه.

3-
- چه جوری میشه تنظیمات تری دی مکس رو به حالت اولیه برگردوند؟

از منووي فايل ميتوني ريست رو بزني و مكس ات رو به حالت اول برگردوني.

با تشكر بهزاد:paint:
 

~sara~

New Member
مرسی بهزاد:rose::rose::rose::rose::rose::rose::rose:
مرسی که وقت گذاشتی

میشه بگی reference هم چیه؟

و اینکه ریست رو زدم ولی به حالت اول برنگشت یکی از منوها(یا شاید اسمش منو نباشه چیز دیگه باشه)رو ندارم الان_ یعنی باید دوباره برنامه رو نصب کنم؟
 

.:BehzAd:.

Active Member
سلام سارا خانم

خواهش میکنم کاری نکردم من تا بتونم به بچه ها این سایت کمک میکنم.



میشه بگی reference هم چیه؟

reference هم مثل instance عمل میکه با این تفاوت که کپی از نوع reference یه فرقی داره که با یه مثال توضیحش میدم.

یه باکس رو در نظر بگیر که یه کپی از نوع reference ازش میگیرم جسم اول رو پدر و جسم کپی شده رو فرزند مینامیم حال اگر ما به جسم پدر اصلاح گری نسبت بدیم جسم فرزند هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت ولی اگر رو جسم فرزند اصلاح گری نسبت بدیم به صورت جدا و مستقل عمل خواهد کرد و بر روی جسم پدر تاثیری نخواهد داشت.

اگه متوجه شدید که خوب اگه نه تا بیشتر تووضیح بدم.
 

faryade bi seda

New Member
سلام در مورد سوال اول شرقی شما فرقی نداره به صورت صلیقه ای عمل میکنن یادم رفت خودمو معرفی کنم من حامد هستم اگه خواستین میتونم اطلاعات بیشتری در مورد تری دی مکس بهتون بدم
 

majid1605

Active Member
Reference هم مثل Instance می مونه با این تفاوت که توی Instance ما توی هرکدوم از کپی ها مادیفایر یا تغییری ایجاد کنیم توی همه اعمال میشه ولی توی Referenceاگه تغییری توی بقیه کپی ها ایجاد کنیم روی بقیه تاثیری نداره و اگه بخوایم تغییر روی همه کپی های ایجاد شده Reference اعمال بشه باید ابتدا جسم اولی که بقیه کپی ها رو از روی اون ایجاد کردیم رو انتخاب و بعد تغییر رو ایجاد کنیم.
واسه سوال دوم نیازی به نصب مجدد نیست توی منوی customize گزینه Custom UI and Defaults Switcher رو انتخاب و به هر حالتی می خوای برگردونید.

یا توی customize user Interface می تونید منویی رو که ندارید برگردونید.

بهتره برید توی مدرسه گرافیکی سه بعدی و آموزشهای اون قسمت رو دانلود کنید خیلی بدردتون می خوره
 
آخرین ویرایش:

~sara~

New Member
مرسی از همه

مرسی بهزاد:rose::rose::rose::rose:
مرسی حامد:rose::rose::rose::rose:
مرسی مجید:rose::rose::rose::rose:
مرسی از توضیحاتتون خیلی مفید بود کاملا متوجه شدم.

من نتونستم اون منو رو برگردونم. به قسمتی که گفتید رفتم ولی ...
الان اون گزینه ها رو در پنل مدیفای دارم و همیشه زیرmain toolbar هم بود که الان نیست.
 

~sara~

New Member
اینی که عکسش رو گذاشتم الان ندارم.
 

پیوست ها

  • graphite modeling tools.jpg
    graphite modeling tools.jpg
    35.7 کیلوبایت · بازدیدها: 12

~sara~

New Member
مرسی میثم:rose::rose::rose::rose:
اونجام رفتم ولی ارور داد.:cry:
فکر کنم باید دوباره نصبش کنم.
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    28.7 کیلوبایت · بازدیدها: 3
  • 2.jpg
    2.jpg
    32.5 کیلوبایت · بازدیدها: 3

~sara~

New Member
مرسی سعید:rose::rose::rose::rose:
اونجام(عکسش رو گذاشتم_درسته یا جای دیگه منظورتونه) هم رفتم و set رو زدم و مکس رو بستم و دوباره بازش کردم ولی فایده نداشت.
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    170.8 کیلوبایت · بازدیدها: 2

memarchitect

New Member
2-


وقتي كه يه جسم رو كژي ميكني اگه موقعه كپي clone رو بزني يه جسم واحد ديگه از اون جسم كپي ميشه كه تمام خصوصيات اون جسم رو داره ولي اگه رو اين تغييراتي بديدم رو قبلي اثري نخواهد داشت و فقط رو اين جسم تاثير خواهد داشت حالا اگه instance رو بزني موقعه كپي يه جسم با كپي ميشه كه اگه رو اين جسم كاري اديتي چيزي انجام بدي رو اون قبلي هم تاثير ميزاره به عبارتي اين جسم والد تحت تاثير جسم پدر خواهد بود و تغييرات رو جفتشون اعمال ميشه مثلا اگه به يكيشون اصلاح گري نسبت بدي رو اون يكي جسم هم خود به خود اعمال ميشه.
حالا نكته اين كپي كردن ها رو بگم.:green:


فرض كن شما تو صحنه ات يه درخت داري كه همشون موقعه رندر با يك خصوصيت چه از نظر مدل چه از نظر متريال رندر ميشن و ما از اين درخت 20 تا تو صحنه مون لازم داريم و بايد ازش كپي بگيريم اگه موقعه كپي instance رو بزنيم و به تعداد 20,مكس همه اين ها رو به عنوان يه جسم ميشناسه و نع حجم فايلت زياد ميشه نه صحنه ات سنگين ولي اگه كپي رو از نوع clone انتخاب كنيم مكس 20 فايل رو 20 تا فايل ميشناسه و هم حجم بيشتر ميشه هم تو صحنه هاي سنگين رندرت رم بيشتري اشغال ميكنه.

دوستان من اینارو خوندم ولی نمیدونم چرا واسه من instance این عملو انجام نمیده! وقتی به یکیشون متریال میدم، تو بقیه اعمال نمیشه!!!
میشه راهنماییم کنین؟
 

.:BehzAd:.

Active Member
نه عزیز دل، متریال نه من منظورم ادیت جسم بود باید متریال رو به همه بدی نمیشه که متریال رو به یکی بدی به همه اساین بشه!
 

جدیدترین ارسال ها

بالا