چند تا سوال فنی

kazem3d

Member
با سلام

من چن تا سوال داشتم
میخوام با تجربیات هم آشنا بشیم
سوال اول:
وقتی برای ساخت یک انیمیشن محیطی رو آماده میکنم و یک چیزی رو توش ایمپرت میکنیم برخی از تکسچر های فایل وارد شده از بین میرن یا به هم میخورن .
مثلا یک خیابان رو طراحی می کنیم و بعد یک ماشین هم به داخل محیط ایمپرت می کنیم اما گاهی اوقات متریالها و
تکسچرهای ماشین از بین میرن.
این مشکل خیلی برای من پیش اومده لطفا راهنمایی کنید.:wink:
 
وقتي دو صحنه رو با هم Merge مي كني اگه متريالهاي اونها با هم، هم اسم باشند پيغامي ظاهر مي شه به اسم Duplicate material name كه در آن مي شود اسم متريال را تغيير داد. در غير اينصورت مي توني يكي از سه گزينه زير رو انتخاب كني:
use merged material
use scene material
Auto-rename merged material
اما در تمام اين موارد امكان تغيير متريال شيء وارد شده وجود ندارد مگه اينكه متريالهاي اون رو هم merge كني.
در ضمن ممكنه از بين رفتن texture به خاطر پاك شدن يا جابه جا شدن اون از روي هاردت باشه.
 

kazem3d

Member
یک سوال دیگه هم داشتم تو یک محیط بزرگ کار کردن با یک چیز کوچیک خیلی سخته امکان زوم کردن چرخاندن
انیمیت کردن و... خیلی مشکله
مثلا
توی یک ارشه کشتی بزرگ می خوای یک آدم رو انیمیت کنی که داره راه میره من چند وقت این اتفاق برام افتاده
و کا ملا تو محیط مکس گیج شدم نظر شما برای حل این مشگل چیه.
 
مي‌توني آدم رو در يك فايل ديگه جدا انيميت كني و بقيه چيزا رو در يك فايل ديگه بسازي بعد اونها رو با هم تركيب كني. ( merge يا استفاده از XRefها)
XRef : اشيايي هستند كه در صحنه ظاهر مي‌شوند ولي منبع اصلي آنها در يك فايل ديگر قرار دارد. به اين صورت كه هر تغييري روي فايل منبع روي آنها منعكس مي‌شود ولي تغييرات روي آنها تأثيري در فايل منبع نخواهد داشت. دو نوع XRef داريم:
Xref Objects
Xref Scenes
البته به جاي اين كارها خيلي راحت‌تر مي‌توني آدم رو select كني بعد روش Right Click كني و hide unselected رو انتخاب كني، كه با اين كار همه اشيا در صحنه مخفي مي‌شن و به راحتي مي‌توني روي شيء خودت كار كني.
از لايه ها هم مي‌توني استفاده كني.
فعلا چيز ديگه اي به ذهنم نمي‌رسه در هر صورت اگه سؤالي بود در خدمتيم.
 
آخرین ویرایش:

kazem3d

Member
یک مشکل چند ماه پیش برام اتفاق افتاده بود که بلخره تونستم اونو حل کنم
مشکل این بود که:
وقتی یک انیمیشن رو میساختم و بعد میخواستم رندرش کنم نتیجه نهایی یعنی فایل avi.*با کیفیت خیلی بدی
ساخته میشد و لبه های اشیا دنده دنده میشد
اما راح حل برای حل این مشگل
بعد از اینکه انیمیشن رو ساختید مراحل زیر را انجام دهید
1)ابتدا یک فولدر در هر جا خواستید بسازید و بعد انیمیشن رو با فرمت tga .* در درون اون فولدر ذخیره کنید.

2)بعد وارد منوی Rendering شوید و RAM Player را انتخاب کنید.
3)در درون پنجره RAM Player روی آیکن Open Channel A کلیک کنید و از انجااولین فایل tga ذخیره شده را انتخاب کنید
و بعد حتما باید گزینه ی Sequence را روشن کنید سپس روی دکمه open کلیک کنید تا فایل بارگزاری شود.
4)یادتون باشه در پنجره ram player configurarion تاجایی که سیستمتون میکشه مقدار Memory Usage را بالا انتخاب کنید.
5)در اخر کار هم دکمه Save Channel A کلیک کنید و فایل را با فرمت avi ذخیره کنید.
 

امین تری دی

Active Member
kazem3d گفت:
یک مشکل چند ماه پیش برام اتفاق افتاده بود که بلخره تونستم اونو حل کنم
مشکل این بود که:
وقتی یک انیمیشن رو میساختم و بعد میخواستم رندرش کنم نتیجه نهایی یعنی فایل avi.*با کیفیت خیلی بدی
ساخته میشد و لبه های اشیا دنده دنده میشد
اما راح حل برای حل این مشگل
بعد از اینکه انیمیشن رو ساختید مراحل زیر را انجام دهید
1)ابتدا یک فولدر در هر جا خواستید بسازید و بعد انیمیشن رو با فرمت tga .* در درون اون فولدر ذخیره کنید.

2)بعد وارد منوی Rendering شوید و RAM Player را انتخاب کنید.
3)در درون پنجره RAM Player روی آیکن Open Channel A کلیک کنید و از انجااولین فایل tga ذخیره شده را انتخاب کنید
و بعد حتما باید گزینه ی Sequence را روشن کنید سپس روی دکمه open کلیک کنید تا فایل بارگزاری شود.
4)یادتون باشه در پنجره ram player configurarion تاجایی که سیستمتون میکشه مقدار Memory Usage را بالا انتخاب کنید.
5)در اخر کار هم دکمه Save Channel A کلیک کنید و فایل را با فرمت avi ذخیره کنید.


سلام:)

یک روش آسون هستش

اونم اینه که انیمیشن خودتو به صورت Quick Time رند کن و فرمت Tga رو انتخاب کن

خیلی هم با کیفیت عالی خروجی می ده


موفق باشی
 

kazem3d

Member
امین جان ممنون
یک سوال داشتم
وقتی میخوام با فرمت aviخروجی بگیرم این پیغام رو میده و بعد برنامه مکس بسته میشه به نظر شما مشکل چیه؟
k.JPG
[/url][/IMG]
 
مي شه از فايلهاي IFL هم استفاده كرد
فايلهاي IFL يا Image File List فايلهاي ASCII هستند كه ليستي از فايلهاي bitmap را در خود نگه مي‌دارند به اين صورت كه هر كدام مخصوص يك فريم از انيميشن است.
فايلهاي IFL مي توانند براي نسبت دادن يك انيميشن به عنوان bitmap استفاده شوند و براي رندر كردن با كيفيت هم مي‌شود از آنها استفاده كرد.
در اين روش بايد ابتدا صحنه را بصورت فريم فريم با پسوند مثلا tga رندر كنيد.

ساختن يك فايل IFL از فايلهايي كه بترتيب شماره گذاري شده اند
الف) در كادر file selector به پوشه اي كه بيت مپها را بطور مرتب در آن ذخيره كرده ايد برويد.
ب) يكي از اين فايلها را انتخاب كنيد (مثلا image01.bmp). چك باكس sequence قابل دسترسي مي‌شود، روي آن كليك كنيد.
پ) در اين حالت دكمه setup قابل دسترسي مي‌شود، روي آن كليك كنيد تا كادر Image File List Control ظاهر شود.
ت) گزينه هايي كه مي خواهيد را انتخاب كرده و سپس Ok را بزنيد. ( دكمه browse را بزنيد و يك مسير روي هارد خود انتخاب كنيد) فايل IFL در آن مسير ذخيره خواهد شد.
ث) در كادر file selector روي Ok كليك كنيد. اين كار فايل IFLي را كه الآن ايجاد شد به عنوان Bitmap نسبت مي‌دهد.

رندر كردن فريم هاي يك فايل IFL به عنوان يك movie ( فرمتهاي AVI, FLC, يا MOV):
الف) Choose Rendering > Environment.
ب) On the Environment dialog, click Environment Map.
پ) On the Material/Map Browser, choose Bitmap, and then click OK.
ت) On the Select Bitmap Image File dialog, choose the IFL file, and then click OK.
ث) روي Time Configuration كليك كنيد و در آن طول انيميشن را با تعداد فريمهاي درون فايل IFL مطابق كنيد.
ج) Render a viewport to a movie-format file.
 

kazem3d

Member
سوال
من یک spline کشیدم و می خوام اونو حول یک محور بچرخونم که در تصویر زیر میبینید.برای ساخت اون باید ازnerbs
استفاده کنی ولی نمیدونم چگونه؟

k.JPG
[/url][/IMG]
 
مي‌توني از مديفاير lathe استفاده كني.
اگر خواستي از NURBS استفاده كني بايد ابتدا يك منحني NURBS بكشي بعد از يكي از راه هاي زير اون رو lathe كني:
الف) Select NURBS object. > Modify panel > Create Surfaces rollout > Dependent Surfaces group box > Lathe
ب) Select NURBS object. > Modify panel > NURBS toolbox > Create Lathe Surface button
البته بهتره كه از مديفاير lathe استفاده كني چون NURBS ها محاسبات پيچيده تري دارند و سرعت رو پايين مي‌آرن.
 

kazem3d

Member
سلام از پستهایی که میزنید ممنو.
یک سوال داشتم:
چه طور میشه توی مکس فارسی تایپ کرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا