چمن مصنوعی فوتبال2

chaman2

Member
تاریخچه چمن مصنوعی فوتبال

بهتر است بدانید چمن مصنوعی ورزشی اولین بار در اواخر دهه ۶۰ میلادی در ورزشگاهی در هیوستون آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن، استفاده از این محصول به شدت محبوب گردید. زیرا این شهر در ایالت تگزاس آمریکا آب و هوای مساعدی نداشت و همین امر رشد چمن طبیعی را با چالشهایی رو به رو کرده بود. اما در اوایل دهه ۷۰ میلادی، تولید چمن مصنوعی با مشکلاتی رو به رو شد. زیرا برخی از کمپانی‌های سودجو محصولاتی را تولید کرده بودند که سریع خراب می شدند و این الیاف در برابر تابش نور آفتاب به سرعت از بین می‌رفتند.


همچنین.


ویژگی‌چمن مصنوعی فوتبال

بازیکنان فوتبال به مدت ۹۰ دقیقه ( و یا در برخی موارد بیشتر) بر روی چمن مصنوعی می‌دوند. با اینکار انرژی زیادی را از پاهایشان به زمین انتقال می‌دهند و چمن مصنوعی تحت فشار فیزیکی بالایی قرار می‌گیرد. به همین دلیل یکی از ویژگی‌های چمن مصنوعی فوتبال این است که الیاف آن تراکم بالایی داشته باشند. یکی از راهکارهایی که فیفا برای بالابردن استقامت و مقاومت چمن مصنوعی بر آن تاکید دارد استفاده از مواد پرکننده مانند سیلیس و یا گرانول است که باید در بین الیاف چمن مصنوعی تزریق شوند.


موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که از بتون و آسفالت نباید در سیستم زیرسازی زمین فوتبال استفاده شود. زیرا در این صورت انعطاف پذیری چمن مصنوعی کاهش پیدا می‌کند. چمن مصنوعی می‌تواند بر روی سطوح تسطیح شده که شیب مناسبی دارند نصب و اجرا شود. سازمان فیفا برای اجرا و نصب چمن مصنوعی در متراژ بالای ۸۰۰ متر استفاده از روش زیر سازی unbound را ارائه می‌دهد. در این روش سرعت تخلیه آب ده برابر بیشتر از چمن طبیعی است. ساختار چمن مصنوعی به گونه‌ای است که آب در بافت آن جذب نمی‌شود.



  • این وقتی است که چمن‌های مصنوعی فوتبالی، می‌توانند روی سطوح تسطیح شده، که شیب مناسبی دارند، به اجرا دربیاند؛ مدیران فیفا برای متراژهای بالای ۸۰۰ متر، راه‌کارهای خاص خودش رو، ارائه داده‌اند؛ مثل سیستم زیرسازی به روش unbound .
  • این موضوع اهمیت اقتصادی بسیار بالائی داره که زمین چمن مصنوعی، می‌تواند برای ده سال هم عمر کند و این یعنی، یک صرفه جویی بزرگ برای علاقه مندان فوتبال؛ البته ما باید به عنوان استفاده کننده، اصول نگهداری از چمن مصنوعی را خوب بلد باشیم و رعایت کنیم.
  • موضوع بسیار مهم دیگر این است که این چمن مزیت اقتصادی دارد. اگر از چمن مصنوعی به خوبی نگهداری شود به مدت ۱۰ سال می‌تواند عمر کند
  • هستند، این امنیت موقع دویدن و زمین خوردن بازیکنان، بیشتر خودشان را نشان می‌دهند.

ورود استانداردهای فیفا به بحث چمن مصنوعی فوتبال

ممکن است برای شما جالب باشد که بدانید، استانداردهای اجرایی فیفا، در بحث زمین چمن مصنوعی هم ورود کرده‌اند، تا بتوانند ما را در این مسیر هدایت کنند. برای مدیران فیفا مهم است که، زمین فوتبال با چه استانداردی به اجرا در می‌آید و ایمنی بازیکنان در چه حدی است. بیایید قبل از هرچیز، با هم در مورد استاندارهای اجرای زمین چمن مصنوعی و ایمنی ورزشکاران بر روی چمن‌های مصنوعی صحبت کنیم. بهتر است بدانید چمن مصنوعی ورزشی اولین بار در اواخر دهه ۶۰ میلادی در ورزشگاهی در هوستون آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. اما در اوایل دهه ۷۰ میلادی، تولید چمن مصنوعی با مشکلاتی رو به رو شد. زیرا برخی از کمپانی‌های سودجو محصولاتی را تولید کرده بودند که سریع خراب می شدند و این الیاف در برابر تابش آفتاب به سرعت فرسوده می‌شدند.


همچنین ورزشکارانی که بر روی این چمن‌ها بازی می‌کردند دچار شکستگی‌هایی شده بودند. یکی از دلایل این امر تجمع آب در اثر بارش برف و باران بود. اما در سال ۱۹۷۴ لیگ فوتبال آمریکا اعلام کرد که این محصولات هیچ مشکلی برای سلامتی ندارند و تنها باید استانداردهایی در تولید آنها رعایت شود. بعد از آن سازمان فیفا نیز اعلام کرد که چمن مصنوعی می‌تواند در زمین‌های ورزشی از جمله زمین فوتبال مورد استفاده قرار گیرد، تنها استانداردهای نصب آن مانند سیستم زهکشی باید به خوبی اجرا شود.


رابطه بین بازیکن و چمن مصنوعی فوتبال

به این بخش توجه داشته باشید که وقتی که یک بازیکن فوتبال برروی زمین فوتبال، شروع به استارت زدن و دویدن می‌کنه، انرژی گام‌های او نیاز به تخلیه شدن دارد. فقط یک زمین چمن مصنوعی با اجرای استاندارد است که، می‌تواند این انرژی رو جذب و در سطح خودش پراکنده کند. این یکی از دلایلی است که به خاطر آن فیفا تاکیده دارد که، در مرحله‌ای تزریق متریال‌های پرکننده، مانند سیلیس و دانه‌های گرانول باید بررسی تناژ استاندارد، به نسبت ارتفاع الیاف چمن مصنوعی صورت بگیرد. هم‌چنین برای حفظ انعطاف‌پذیری در زمین‌های فوتبال استاندارد نباید از سیستم‌های زیرسازی سخت، مانند بتون یا آسفالت استفاده شود.




.




چگونه چمن مصنوعی فوتبال نصب می‌شود؟

برای نصب چمن مصنوعی، متعلقات اجرایی برای این چمن تهیه شوند که به شرح زیرند:


  • لایه ژئوتکستایل ۳۰۰ گرم، به عنوان لایه میانی بین سطح زیرسازی شده و چمن مصنوعی
  • نوار سیمنگ تیپ، با عرض ۴۰ تا ۵۰ سانت، به عنوان اتصال دهنده درزهای چمن مصنوعی
  • چسب پلی اورتال دو جزئی برای اتصال درزها به یکدیگر
  • ۲۵ کیلوگرم سیلیس در هر یک مترمربع برای قرارگیری در بین الیاف چمن مصنوعی
  • ۷ تا ۸ کیلوگرم گرانول در هر یک متر مربع برای قرارگیری در بین الیاف چمن مصنوعی



برای افزایش طول عمر چمن مصنوعی باید هر ۴۵ روز یکبار به مدت نیم ساعت با دستگاه واترجت بر روی چمن مصنوعی فوتبال آب بپاشید تا گرمای موجود در الیاف آن خارج شود. همچنین این کار به افزایش طراوت و شادابی چمن مصنوعی کمک می‌کند و حس خوبی را در محیط به وجود می‌آورد. همچنین با توجه به اینکه پای بازیکنان بر روی این چمن قرار دارد، خنک بودن چمن مصنوعی به سلامت عروق ورزشکاران کمک می‌کند.


برای مطالعه ادامه متن به چمن مصنوعی فوتبال در سایت چمنزار مراجعه کنید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا