چمن مصنوعی ایرانی

chaman2

Member
معرفی برخی از شرکت‌های تولید کننده چمن مصنوعی ایرانی و مقایسه کالاها

بسیاری از کسانی که به استفاده از چمن مصنوعی در دکوراسیون داخلی یا پوشاندن زمین های ورزشی علاقه دارند، بر این تصورند که تمام انواع چمن مصنوعی به کشور وارد می‌شود. در حالی‌که کشورمان، ایران سال‌هاست در این حوزه وارد شده و این کالا را تولید می‌کند. بد نیست چمن مصنوعی ایرانی و برخی تولیدکنندگان آنها را بشناسید، مقایسه کنید و اطلاعات کاملی از ویژگی‌ها و کیفیت این محصول به‌دست آورید تا بتوانید آگاهانه‌تر و با رضایت بیشتری خرید کنید.



چمن مصنوعی کالایی که به تولیدات داخلی پیوست
از سال ۱۳۹۷ که دولت مانع از واردات ۱۴۰۰ قلم کالا به کشور شد، تولیدکنندگان برخی از کالاها در کشور جان تازه‌ای گرفتند و با افزایش تولیدات خود سعی کردند خلاء بازارهای خارجی را پر کنند. یکی از این کالاها چمن مصنوعی ایرانی است که تولیدکنندگان قدرتمندی همچون شرکت آسیا چمن، هاتکو (یارا پویش ایرانیان)، شرکت دنیای بازی و شرکت ظریف مصور اصفهان مشغول به تولید و عرضه آن در داخل کشور هستند.



تفاوت دیدگاه شرکت‌های تولید کننده
تولیدکنندگان چمن مصنوعی ایرانی تفاوت دیدگا‌ه و رویکردهای زیادی با هم دارند. برای نمونه آسیا چمن بیش از هر چیز هدف خود را کیفیت و تنوع تولید قرار داده است چون قدمت بیشتری نسبت به دیگر تولیدکنندگان دارد. هاتکو غالبا تک محصول است و بیشتر در زمینه‌های چمن مصنوعی ورزشی و چمن مصنوعی فوتبال فعالیت دارد و محصولات آن به عنوان یک کالای باکیفیت شناخته می شود. شرکت ظریف مصور نیز حدود دو سال است که با دو نوع محصول وارد بازار چمن مصنوعی ایرانی شده و تا حدودی توانسته مشتریان خودش را پیدا کند. در این بین، دنیای بازی نگاهی اقتصادی به بازار چمن مصنوعی ایرانی دارد و محصولاتی به اصطلاح بازاری پسند در رنج قیمتی و کیفیتی متوسط روانه بازار می‌کند. با این حال هر چهار شرکت‌، محصولات قابل قبولی نیز از نظر کیفیت و تنوع محصول برای مصرف کنندگان ایرانی دارند.



تولید چمن مصنوعی ایرانی با توجه به کاربری آن
در هنگام خرید چمن مصنوعی باید به کاربری آن توجه داشته باشید. شرکت‌هایی که نام برده شد نیز غالبا چمن‌های مصنوعی خود را با دو کاربری مجزا یعنی ورزشی و تزیینی عرضه می‌کنند. پس لازم است که از خود بپرسید که چمن مصنوعی ایرانی را دقیقا برای چه منظور و هدفی نیاز دارید؟

و اگر جزو کسانی هستید که قصد دارید چمن مصنوعی ایرانی را برای تزیین فضای مورد نظرتان تهیه کنید، باید بگوییم که حدودا ۱۰ محصول متنوع وجود دارد که گزینه‌های‌تان را برای انتخاب گسترش می‌دهد. قطعاً در میان این محصولات، مدل‌های باکیفیت و زیبایی که متناسب با نیاز شما هم باشد، وجود دارد.



معرفی و مقایسه چند محصول با کاربری تزیینی
یکی از این محصولات، چمن مصنوعی ماهونیا است. چمن مصنوعی مدل ماهونیا یک محصول صد در صد ایرانی است، که آن را برای تزیین فضاهایی مانند تراس، حیاط، روف‌گاردن و حتی باغ تالارها معرفی می‌کنیم. جالب است بدانید چمن مصنوعی ایرانی مدل ماهونیا که با تراکم طولی ۲۳۰ تولید می‌شود توان استفاده در فضاهای پرترددتر مانند مدارس غیرانتفاعی و مهدهای کودک را نیزتا حدودی دارد. تصاویر چمن مصنوعی مدل ماهونیا را در عکس بعدی مشاهده کنید.

دومین محصول پیشنهادی ما از اصفهان می‌آید، از بزرگ‌ترین کارخانه تولیدی و نساجی کشور، یعنی ظریف مصور که در شرکت چمنزار به نام چمن مصنوعی مدل وندا شناخته می‌شود. این محصول در اصطلاح پاییزه نامیده می‌شود زیرا در بافت آن برگ‌های مجعد زرد دیده می‌شود (این برگ‌ها تداعی کننده چرخه زندگی چمن طبیعی هستند). اما به دلیل درخشندگی رنگ آن و همچنین غالب بودن رنگ سبز در آن به چمن‌های سری بهاره شباهت دارد. از این چمن مصنوعی ایرانی هم می‌توان در بسیاری از کاربری‌های مسکونی مانند تراس و روف گاردن و باغ تالارها و آموزشی کم تردد مانند مهدهای کودک استفاده کرد. تصاویر چمن مصنوعی مدل وندا را در زیر ببیند.



مقایسه محصول وندا و ماهونیا
در ادامه بد نیست نگاهی اجمالی به ویژگی‌ها و تفاوت‌های چمن وندا و ماهونیا بیندازید:

مقایسه دو محصول متفاوت
در ادامه دو مدل چمن مصنوعی ایرانی از دو کارخانه متفاوت را با هم مقایسه می‌کنیم. این محصولات، چمن پاپیروس ۲۵ میل و چمن ترمه ۲۵ میل هستند که رقابت جذابی با هم دارند. یکی از این دو محصول بسیار باکیفیت اما کم‌فروش و دیگری باکیفیت حداقلی اما پرفروش است. به نظر شما کدام مدل پرفروش است؟ چمن مصنوعی پاپیروس جواب سؤال ماست.

با این مقایسه‌ها می‌توان فهمید چمن مصنوعی مدل ترمه با این‌که امتیازهای بالاتری دارد اما رنگش ایرانی پسند نیست و مشتریان چمنزار را جذب نمی‌کند.

یک سوال

چرا رنگ چمن مصنوعی سبز تیره مهم است؟

به نظر من به عنوان یک کارشناس فروش در قدم اول انتخاب چمن مصنوعی دو مورد رنگ و لطافت الیاف اولین گزینه‌های مهم هستند که در کشور ما رنگ‌های تیره‌تر( البته تا حدی تیره) بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند شاید دلیل این است که سبز تیره یک رنگ جدی از لحاظ روانشناسی به حساب می‌آید اما به نظر دیگر ما ایرانی‌ها هر چیزی را با آب و تاب بالاتری می‌پسندیم.



دو محصول استاندارد و باکیفیت با قیمت مناسب
حال می‌خواهیم چمن مصنوعی ایرانی با نام‌های وندا و ماهونیا را مقایسه کنیم. اما این بار در کلاس و وزن ۱۵ میل با میانگین قیمت ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان. جالب است بدانید هر دو این محصولات برای کاربری‌هایی مانند تراس، روف‌گاردن، نمایشگاه‌های تجاری و در آخر برای کسانی که به دنبال چمن ارزان قیمت اما باکیفیت هستند، بسیار مناسب است. این دو مدل چمن مصنوعی ایرانی مورد تأیید شرکت چمنزار به‌عنوان یک محصول ارزان ولی باکیفیت و استاندارد است.

فیروزه و آنا را بشناسیم و مقایسه کنیم
تعداد بسیار زیادی از مصرف کنندگان در هنگام خرید و انتخاب محصول مورد نظرشان، می‌خواهند چمن‌های ارزان قیمت‌تر را هم بشناسند. چمن مصنوعی مدل فیروزه یکی از این ارزان قیمت‌ترهاست. حدودا ۱۵ سال از عمر حضور چمن مصنوعی مدل فیروزه در بازار چمن ایران می‌گذرد و تا به حال حدود ۳ میلیون متر از این محصول در کشور خریداری و نصب شده است. اما فیروزه را با کدام چمن مصنوعی ایرانی می‌توان مقایسه کرد؟

پاسخ این سوال را باید در میان محصولات کارخانه دنیای بازی جستجو کرد. نزدیک به یک سال است که کارخانه دنیای بازی، محصولی مشابه فیروزه را به بازار معرفی کرده است. بد نیست در ادامه نگاهی به این دو محصول بیندازید و آنها را با هم مقایسه کنید.

برای مطالعه ادامه متن به چمن مصنوعی ایرانیمراجعه کنید.
 

chaman2

Member
نگاهی به تنوع چمن مصنوعی از لحاظ مواد تشکیل دهنده آن
وقتی واژه چمن مصنوعی را می‌شنویم، بلافاصله تصویر یک زمین فوتبال یا یک زمین گلف در ذهن مان شکل می‌گیرد. اما باید توجه داشته باشیم که این تصویر اولیه، آشنا و نسبتا قدیمی از کاربرد چمن مصنوعی است. امروزه با تولید انواع و اقسام چمن مصنوعی با الیاف مختلف، این محصول، کاربردهای بسیار متنوع دیگری نیز پیدا کرده است و در این مطلب به تنوع این محصول می‌پردازیم. چمن مصنوعی از الیاف مصنوعی با بالاترین کیفیت ساخته شده و به دقت، به هم بافته می‌شود تا زیبایی آن هرچه طبیعی‌تر به نظر برسد. در واقع می‌توان گفت که در حال حاضر، تشخیص نمای چمن مصنوعی و چمن طبیعی در یک نگاه، بسیار سخت و در برخی موارد، غیرممکن است که این به خاطر مواد تشیکل دهنده چمن مصنوعی است.



مواد اولیه تولید الیاف چمن مصنوعی
ما می‌توانیم از بین انواع و اقسام چمن مصنوعی، گونه‌ای را انتخاب کنیم که هم با نیازها و هدفمان و هم با سلیقه ما، همخوانی داشته باشد. فقط باید درباره جنس و ویژگی‌های این محصول اطلاعات دقیق داشته باشیم. در گام اول بد نیست بدانید که در تهیه و تولید چمن مصنوعی از سه ماده مختلف استفاده می‌شود. این مواد عبارتند از پلی پروپیلن، پلی اتیلن و نایلون و همین مواد هم هستند که باعث ایجاد تنوع در چمن مصنوعی می‌شوند. در ادامه به طور مختصر با انواع و اقسام چمن مصنوعی از منظر مواد اولیه و روش‌های تولید، آشنا می‌شویم.



چمن مصنوعی پلی پروپیلن
ارزان قیمت‌ترین چمن مصنوعی از بین گزینه‌های موجود در این محصول، چمنی است که از الیاف پلی پروپیلن ساخته شده است. گزینه‌ای که بسیاری از صاحبان مشاغل و صاحب خانه‌های مسکونی آن را انتخاب می‌کنند. اگرچه می‌توان آن را در سبک‌های مختلفی تهیه کرد و از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است اما این جنس بهترین انتخاب در میان انواع و اقسام چمن مصنوعی به حساب نمی‌آید. به این دلیل که نقطه ذوب این ماده بسیار کم است، بادوام نیست و این یعنی محصول، مستعد آسیب بیشتری است. این نوع چمن مصنوعی برای محوطه‌های بزرگ، پر رفت و آمد یا پروژه‌های ورزشی مناسب نیست. بهترین کاربرد این نوع چمن مصنوعی، برای فضاهای کوچک‌تری مانند فضای سبز ورودی منازل یا اداره‌هاست.



چمن مصنوعی پلی اتیلن
با صرف کمی هزینه بیشتر می‌توان نوعی چمن مصنوعی را انتخاب کرد که از پلی اتیلن ساخته شده است. چمن مصنوعی ساخته شده از پلی اتیلن از پلی پروپیلن گران‌تر است اما در عوض به عنوان یک بافت نرم، بسیار طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و دوام نسبتا خوبی هم دارد. با توجه به این گزینه‌ها، یعنی بافت نرم و طبیعی، این چمن، گزینه بسیار خوبی برای استفاده در مکان‌هایی است که در آنها طبیعی به نظر رسیدن چمن، اهمیت بیشتری دارد. چمن مصنوعی پلی اتیلن، برای همه کاربردها گزینه ایده آلی است، به خصوص برای اطراف استخرها و محوطه بازی بچه‌ها در محیط‌های رو باز.



برای مطالعه ادامه متن به مواد تشیکل دهنده چمن مصنوعی در وب سایت چمنزار مراجعه کنید.

 

chaman2

Member
تاریخچه ای به رنگ سبز
پیش از این در مقاله‌ای مفصل، به تاریخچه چمن مصنوعی پرداختیم، اینکه پیدایش این محصول صنعتی و جذاب از کجا شروع شد و سیر تکاملی آن چگونه بود. در این گزارش نگاهی به همین موضوع و از زاویه‌ای دیگر انداخته‌ایم، اینکه شرایط اقلیمی و تابش نور مستقیم خورشید چگونه سبب شد که مسئولان باشگاه‌ها به فکر چاره و جایگزینی برای چمن طبیعی باشند.

تاریخ تولید و نصب اولین چمن مصنوعی به گذشته‌های دور نمی‌رسد. شاید قدمت این کفپوش مصنوعی، کمی بیش از نیم قرن باشد اما سرعت رشد کیفیت تولید این محصول بسیار امیدوارکننده است.

اولین استادیوم گنبدی جهان در دهه ۱۹۶۰ در هیوستون تگزاس افتتاح شد. این استادیوم که به دلیل سرپوشیده بودن از تابش شدید آفتاب در امان بود، مکان مناسبی برای نصب اولین چمن مصنوعی زمین‌های ورزشی به شمار می‌آمد. بنابراین در سال ۱۹۶۶ اولین چمن مصنوعی در زمین بیس بال این ورزشگاه نصب شد. شاید اولین چمن مصنوعی نصب شده در جهان زیبایی خاصی نداشت و مانند یک پتوی سبزرنگ از نایلون کوبیده شده بود اما قطعا سرآغاز تحولی بزرگ در پوشش کف ورزشگاه‌ها به شمار می‌آید.



چمن مصنوعی نسل اول
اولین چمن مصنوعی از نسل اول چمن‌های مصنوعی، کاملاً محکم و با بافت فشرده شده بسیار مقاوم در برابر سایش تولید شد. این ویژگی احتمال آسیب دیدگی ورزشکاران حین بازی را کاهش داد ضمن این که این محصول از لحاظ ظاهری هم زیباتر از تولیدات ابتدایی چمن مصنوعی به نظر می‌آمد. با این همه تولیدکنندگان این محصول در اوایل دهه ۱۹۷۰ تصمیم گرفتند که چمن مصنوعی ساخته شده از الیاف پلی پروپیلن را جایگزین الیاف نایلون کنند.



چمن مصنوعی نسل دوم
در اواخر دهه ۱۹۷۰ کم کم اولین چمن مصنوعی از تولیدات نسل دوم چمن مصنوعی پا به عرصه رقابت گذاشت. چمن مصنوعی نسل دوم به چمن طبیعی شباهت بیشتری داشت. بین الیاف چمن با شن و ماسه پر می‌شد تا به زمین زیر چمن محکم تر بچسبد و سختی و پایداری کافی داشته باشد. این ویژگی برای زمین‌های بازی بسیار مهم بود زیرا این نوع چمن هنگام حرکت و بازی ورزشکاران جابه‌جا نمی‌شد. چمن مصنوعی نسل دوم دارای یک لایه سطحی بالاتر از کفه لاستیکی چمن برای کنترل بهتر توپ بود تا از حرکت توپ در جهت غیرمنتظره جلوگیری کند.

بیش از یک دهه زمان برد تا چمن مصنوعی جایگزین چمن طبیعی در زمین‌های بازی هاکی و بیس بال شود. در دهه ۱۹۸۰ برخی از باشگاه‌های فوتبال از چمن مصنوعی نسل دوم استفاده می‌کردند و این روند تا دهه ۱۹۹۰ ادامه پیدا کرد. آینده پررونق نسل بعدی سیستم‌های چمن مصنوعی از اینجا شروع شد و مقدمه‌ای فراهم آورد تا تغییرات چشمگیر بعدی نیز رخ دهد.



چمن مصنوعی نسل سوم
نسل کنونی چمن مصنوعی، استفاده گسترده‌تری نسبت به اولین چمن مصنوعی تولیدشده دارد. در نسل سوم چمن مصنوعی از الیاف طولانی‌تر، بیش از ۵۵ میلی متر، با فاصله بیشتر بین خوشه‌های فیبری استفاده میشود. این چمن از پلی اتیلن نرم تر با اصطکاک کمتر ساخته شده و برای ورزش هایی مانند فوتبال و راگبی ایده آل است. لایه سطحی نسل سوم چمن مصنوعی پر از خرده‌های لاستیکی ماسه مانند است. ترکیب فیبر و پرکننده باعث می‌شود سطح چمن مصنوعی راحت‌تر، ایمن‌تر و با دوام‌تر باشد و عملکرد آن نسبت به چمن‌های طبیعی نیز بهتر باشد.

در حال حاضر زمین ورزشی با پوشش چمن مصنوعی از نوع نسل سوم، مکانی عالی برای تمرین و مسابقه به حساب می‌آید. زمینی مناسب برای همه ورزش‌ها در هر نوع شرایط جوی که هزینه‌های نگهداری آن پایین‌تر از چمن طبیعی است.

استفاده از چمن مصنوعی از ورزشگاه تا خانه و در انواع مشاغل دولتی و خدماتی و حتی فرودگاه‌ها در حال گسترش است. زیرا چمن مصنوعی دارای عمر طولانی است و در برابر تابش آفتاب بسیار مقاوم بوده و ضد آب نیز محسوب می‌شود.

عدم لغزش، مقاومت بالا در برابر سایش، پاخور راحت، رنگ‌های زنده و روشن و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد از جمله مزایای اصلی چمن‌های مصنوعی نسل جدید به شمار می‌آید. علت اصلی استفاده از چمن مصنوعی در محیط‌های متنوع و مختلف دیگرنیز همین ویژگی‌ها و خصوصیات است.
 

chaman2

Member
زمین فوتبال از نقطه نظر جنس چمن
به جرات می‌توان فوتبال را پر طرفدارترین ورزش دنیا دانست. از جام جهانی فوتبال گرفته تا مسابقات قاره‌های مختلف، همگی با خود شور و هیجان خاصی برای اکثر مردم دنیا به ارمغان می‌آورند. این ورزش همچنین پیشتاز است و در سطح جهان به پیشروی خود ادامه می‌دهد و افراد مختلف از هر گروه سنّی‌ای که باشند به این ورزش علاقه دارند. به همین دلیل هم است که می‌بینیم در سطح شهرها تعداد زمین‌های فوتبال در اندازه های مختلف، اعم از زمین چمن، فوتبال سالنی و غیره رو به افزایش است.

فوتبال را می‌توان از نقطه نظرات مختلف به انواع گوناگونی تقسیم کرد. می‌توان این ورزش محبوب را از نظر تعداد بازیکنان، نوع زمینی که در آن بازی انجام می‌شود (چمن، سالنی، ساحلی) و حتی از نقطه نظر انواع چمن فوتبال هم تقسیم کرد.

در اینجا می‌خواهیم نگاهی گذرا به زمین فوتبال از نقطه نظر نوع چمن یا همان انواع چمن فوتبال بیندازیم.

چمن طبیعی، سنّتی ترین شکل زمین فوتبال
سنّتی‌ترین شکل زمین فوتبال همانی است که از چمن طبیعی ساخته شده است. این اوّلین فناوری به کار رفته در کف زمین‌های فوتبال به شکل سنّتی از نقطه نظر چمن سبز بوده است. تا اوایل دهه ۷۰ میلادی این چمن مورد استقبال بود و در زمین های فوتبال به کار می‌رفت. وقتی صحبت از بازی‌های حرفه‌ای می شود، چمن طبیعی یا واقعی گزینه بهتری است. چمن طبیعی میزان صدمات را کمتر می‌کند و بیشتر زمین‌های فوتبال مسابقات جام جهانی از چمن طبیعی ساخته شده‌اند.

چمن مصنوعی، اولویت فعلی وزرشگاه‌های فوتبال
از دیگر انواع چمن فوتبال، چمن مصنوعی است که از رزین‌های مصنوعی همراه با چمن پلاستیکی و مصنوعی ساخته شده است. مسائل و مشکلات مختلفی در رابطه با این نوع چمن مطرح است. در گذشته شکایت های زیادی از مواد سرطان زای به کار رفته در این چمن می‌شد اما در حال حاضر استانداردهایی برای چمن مصنوعی تعریف و به بازار عرضه شده که سلامت و امنیت این محصول را تضمین می‌کند. نکته دیگر اینکه آسیب‌های ورزشی ممکن است در این نوع چمن بیشتر از چمن طبیعی باشد. با این وجود چمن مصنوعی نزد برخی افراد اولویت دارد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا