چرا در کنار اعداد لنز ها ، شما دیافراگم هم نوشته میشه؟

شروع موضوع توسط transformer ‏21 اکتبر 2013 در انجمن تصویربرداری و نورپردازی

  1. transformer

    transformer New Member

    ارسال‌ها:
    16
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    سلام

    یه سوال مبتدیانه دارم . چرا در کنار لنز های جدا که واسه دوربین فروخته میشه (مثلا لنزهای کانن) ، عدد دیافراگم هم نوشته میشه ؟

    مثلا 70-200 / f 4
    یا 70-200 /f 2.8

    مگه دیافراگم رو به صورت جدا نمیشه روی دوربین تنظیم کرد؟

    اگر اینطور باشه که ما بخوایم واسه هر دیافراگم یه لنز جدا بخریم که 10 برابر پول دوربین باید پول لنز بدیم؟!!

    پس این کیت های روی خود دوربین که نوشته لنز همه کاره جریانش چی هست ؟ مثلا رو 5D فکر کنم 24-105 باشه . این اسباب بازیه یعنی؟
     
    نوشته شده توسط transformer در ‏21 اکتبر 2013
  2. Shahryar Mirbozorgi

    Shahryar Mirbozorgi Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    686
    تشکر شده:
    1,186
    امتیاز دستاورد:
    93
    دوست عزیز این عدد معنیش اینه که دیافراگم تا این حد قابلیت باز شدن داره نه اینکه روی این عدد ثابت باشه . هر چی این عدد کوچکتر باشه میزان باز شدن دریچه ی دیافراگم بیشتره و البته قیمت لنز هم بالاتر میره!
     
    نوشته شده توسط Shahryar Mirbozorgi در ‏21 اکتبر 2013
    transformer از این پست تشکر کرده است.
  3. transformer

    transformer New Member

    ارسال‌ها:
    16
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    ممنون دوست عزیز . واقعا سوال شده بود برام!

    حالا اگر ما لنزی بخریم که گستره ی خیلی زیادی رو پوشش بده ، نسبت به اینکه چندتا لنز با گستره های کمتر بخریم ، کیفیت کار میاد پایین ؟
     
    نوشته شده توسط transformer در ‏21 اکتبر 2013
  4. transformer

    transformer New Member

    ارسال‌ها:
    16
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    منظورم از گستره ، گستره ی فاصله کانونی بود . مثلا فکر کنم لنز 70 - 300 هم داشته باشیم . حتی گستره های بزرگتر هم شاید باشه .
    اما بعضی لنز ها هم هستند گستره شون خیلی کمتره مثلا 18-22
     
    نوشته شده توسط transformer در ‏21 اکتبر 2013
  5. transformer

    transformer New Member

    ارسال‌ها:
    16
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    من الان که نگاه میکردم ، مثلا یه لنزی هست از 70 تا 300 و با دیافراگم 4 تا 5.6 در حالی که یه لنز دیگه روی 50 دیافراگم 1.4 میده . طبق فرمایش شما یعنی اون لنز 70-300 نمیتونه دیاف کمتر از 4 بده در حالی که جا داره تا 1.4 هم بده . پس یعنی خیلی میتونه توی کیفیت نهایی کار تاثیرگذار باشه .

    حالا اگر آدم بخواد بهترین و مقرون به صرفه ترین لنزهارو بخره چه ترکیبی رو باید انتخاب کنه ؟

    ضمن اینکه این حروف l یا ls یا lsi یا vr و ... که کنار لنز مینویسند به چه معناست و تفاوت ها در چی هست؟

    با تشکر فراوان
     
    نوشته شده توسط transformer در ‏21 اکتبر 2013
  6. Shahryar Mirbozorgi

    Shahryar Mirbozorgi Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    686
    تشکر شده:
    1,186
    امتیاز دستاورد:
    93
    نوشته شده توسط Shahryar Mirbozorgi در ‏21 اکتبر 2013
    mooli63 از این پست تشکر کرده است.
  7. transformer

    transformer New Member

    ارسال‌ها:
    16
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    دستت درد نکنه ولی من دوره ی همه ی اینارو گذروندم . اما هیچوقت وارد جزییاتش نشده بودم و با هر دوربینی که دستم میومد کارمو میساختم . الان چون تصمیم به خرید دوربین دارم وارد جزییات شدم و فقط همین قسمتی که پرسیدم برام سوال بود .
     
    نوشته شده توسط transformer در ‏21 اکتبر 2013
  8. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    950
    امتیاز دستاورد:
    93
    خواستم یه جواب کوتاه بدم ولی پستاتو که دنبال کردم دیدم قصه ی شما انگار سر درازی داره.. من فکر می کنم کلا شما نیاز داری که یه مطالعاتی رو عدد دیافراگم.. عمق میدان.. رابطه ی شارپنس و عمق میدان با عداد دافراگم. سرعت شاتر و ... داشته باشی چون پاسخ به هر کدوم از سوالات شما باز یه سوال جدید تو ذهنت درست می کنه
    اما در کل لنزهایی که گستره ی زیادی از واید تا تله رو تحت پوشش می دن (لنزهای زوم) نیازمند مکانیزمی هستند تا عدسی ها در کسری از زمان به فاصله ی کانونی مورد نیاز برسن برا همین مصرف بالای انرژی در زوم اوپتیکال دیگر دیافراگم های خیلی باز عملا کار رو سخت می کنه مگر با متریال های خیلی قوی که نتیجه ایی چون افزایش قیمت لنز نداره.. مثلا ما کمتر لنز زومی داریم که بیشینه ی دهانه دیافراگمی کمتر از عدد 2 داشته باشه... ولی لنزهای پرایمی مثل 85 یا 50 یا 24 و غیره با عددهای دیافراگم پایین مثل 1.8 1.4... 1.2 هم تولید میشن.. . اون عدد دیافراگمی که شما در دوربین کم و زیاد می کنی هم بستگی به مشخصات لنزی داره که به دوربینت نصبه . (حتی لنزهای کیتی که از بدنه جدا نمی شن مثل دوربین pd 150 .

    معمولا هرچی لنز گستره ی کمتری از فواصل کانونی رو تحت پوشش بده شارپنس و کیفیت بهتری داره.. (البته این همیشه نیست) ولی در کل خروجی لنزی مثل canon 85 f1.2 ll مقایسه کن با عکسی که در همین فاصله کانونی 85 با یه لنز زوم گرفته شده باشه.. در شرایط نوری یکسان و تنظیمات مشابه... خروجی تفاوت های زیادی داره که اگه غیر از این بود یه لنز 18 -200 می خریدیم مینداختیم رو دوربین می گفتیم حله دیگه همه فواصل رو داریم.

    باز بودن دهنه ی دیافراگم یه مزیته ولی به تنهایی نقطه قوت نیست.. متریال شاید از هرچیزی مهمتر باشه... پروژه اخری که شوتینگ کردم به خاطر حساسیت کار مجبور شدم از لنزهای cp2 استفاده کنم. در دیافراگم های یکسان با لنزهای کنون تصاویر زمین تا اسمون فرق داره.. نمونه زیاد دیده بودم ولی وقتی خودت ریکورد می کنی متوجه این تفاوت ها بیشتر می شی . و قطعا نمی شه یه لنز 15 میلیون تومنی cp2 رو با لنز مثلا 70-200 شیش ملیونی مقایسه کنی.

    اون is که کنار لنز می زنن مخفف لرزشگیر تصویره... Image Stabilizer
    حرف L هم فقط روی لنزهای کنونی هست که کیفیت ساخت و عدسی بهتری از لنزهای معمولی خود کنون دارند و سریع تر هم هستند. این لنزها با یه نوار فرمز دور لنز قابل شناساییه.. مثل همون 24-105 که خودت اسم بردی.
    اختصار VR هم همون لرزشگیره اما روی لنزهای نیکون نوشته می شه.. نیکون به جای IMAGE STABILIZER از مخفف Vibration Reduction استفاده می کنه.
    اما اون مخفف lsi که نوشتی تا حالا حتی به گوشمم نخورده.
     
    آخرین ویرایش: ‏22 اکتبر 2013
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏22 اکتبر 2013
    Imanrad7733 و transformer از این پست تشکر کرده اند.
  9. transformer

    transformer New Member

    ارسال‌ها:
    16
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    ممنون دوست عزیز . شما هر نکته ای به نظرتون رسید بگین مطمئنا باعث سردرگمی نمیشه
    من خودم هم دقیقا به این جمع بندی ای که کرده بودید رسیده بودم و همین حرفهای شمارو تیکه تیکه تو پستهام نوشتم و منتظر تایید دوستان باتجربه بودم .

    البته باید بگم کار من فیلمبرداری نیست و قرار هم نیست که باشه (مگر مجبور بشم به خاطر بودجه) ولی چون میخواستم دوربین بخرم ، دیدم این دوربین ها چقدر لنزهای متفاوتی دارند و دیروز برا اولینبار وارد جزییات لنزها شدم که این سوالها واسم پیش اومد و پرسیدم .

    درباره اون مفاهمیم هم که فرمودید ، این جمله یادمه که هرچفدر دیاف رو باز کنیم عمق میدانمون کم میشه و درعوض تصویر شارپتری داریم . سرعت شاتر هم که بیشتر توی عکاسی به کار میاد و هرچی پایین تر باشه ، اگه سوژه متحرک باشه blur میشه و اگر ثابت باشه شارپنس بالتر میره . اینا از 2-3 سال پیش یادم مونده که کلاس میرفتیم توی سینمای جوان .
     
    نوشته شده توسط transformer در ‏22 اکتبر 2013
  10. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    950
    امتیاز دستاورد:
    93
    هرچی دیاف رو بازتر کنید عمق میدان کم می شه اما شارپنس بهتر نمی شه. یک قانون کلی می گه لنزها در دیاف 8 شارپ ترین خروجی رو دارن و هرچی از 8 پایین تر و بالاتر بریم از میزان شارپنس کم می شه. ولی این قانون همیشگی نیست و گاهی بعضی لنزها در تنظیمات متفاوت در دیاف های متفاوت تری شارپنس بالا دارن.. ولی در دیاف های خیلی باز مثل دیاف 1.2 شارپنش اتفاقا پایینه. و حتی لنزهای ارزون تر در دیاف های خیلی باز تاثیر مخربی روی رزولیشن عکس می ذارن. چون میزان زیادی نور از دیاف باز وارد می شه و بعضی لنزها توانایی مدیریت نور بالا روی ثبت از دست می دن که نتیجش این می شه لنزی مثل 50f1.8 در دیاف 2.8 مثلا تصویر بهتری نصبت به دیاف 1.8 خودش می ده.

    سرعت شاتر هم تو عکاسی به کار میاد هم تو فیلمبرداری ... رعایت نکردن هماهنگی سرعت شاتر با فریم ریت فیلمبرداری نتیجه بدی روی فیلم می ذاره.. به خصوص در فیلمبرداری اسلوموشن که سرعت شاتر از هر چیزی مهمتره.

    هرچی سرعت شاتر بالاتر باشه سوژه شارپتره هرچی هم کمتر باشه سوژه fast blur می گیره.
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏22 اکتبر 2013
  11. transformer

    transformer New Member

    ارسال‌ها:
    16
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    البته همه ی شرایطی که فرمودید بسته به نور محیط و حساسیت دوربین و ... داره .
    در مورد باز کردن دیاف هم من نسبی گفتم و این هم باز به شرایط نوری محیط بستگی داره و اصلا دیافراگم کارش همینه که ورود نور برای تصویر بهتر رو کنترل کنه . البته بستگی به هدف و سوژه ما هم داره .

    تا حالا دقت نکردم ببینم دوربین فیلمبرداری سرعت شاتر داره یا نه ، ولی احتمال میدم به طور غیرمستقیم با همون تغییر فریم ریت ، سرعتش اتومات تنظیم بشه .

    ** اگر سوژه و دوربین ثابت باشه ، سرعت شاتر هرچی پایینتر باشه سوژه شارپ تر میشه !
     
    نوشته شده توسط transformer در ‏22 اکتبر 2013
  12. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    950
    امتیاز دستاورد:
    93
    نه همه ی اون شرایط به نور محیط و حساسیت دوربین ارتباط نداره.. تحت هر شرایط نوری سرعت شاتر بالا باعث بالا رفتن شارپنس در حرکت می شه که تصویر رو خشک و خشن می کنه و بر عکس پایین اومدن سرعت شاتر باعث فست بلر. و باز در هر شرایط نوری و هر عدد iso تاثیرات مخربی در بازترین عدد دیافراگم روی تصویر دیده می شه که بسته به کیفیت لنز این تاثیرات کمتر می شه.
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏23 اکتبر 2013
  13. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    950
    امتیاز دستاورد:
    93
    وقتی سوژه و دوربین هر دو ثابتند سرعت شاتر هیچ تاثیری روی شارپنس نداره..
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏23 اکتبر 2013
  14. transformer

    transformer New Member

    ارسال‌ها:
    16
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    نمیدونم شاید توی دوربین های دیجیتال اینطوری باشه ولی توی آنالوگ(اونایی که فیلم نگاتیو میخورن) میدونم حرفم 100% درست هست .
     
    نوشته شده توسط transformer در ‏23 اکتبر 2013
  15. Ali 59

    Ali 59 Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    829
    تشکر شده:
    978
    امتیاز دستاورد:
    93
    دوست عزیز سلام
    این لنزهای cp2 رو از کجا تهیه کردی؟ سمپل و مقایسه ای وجود داره از این اختلاف زمین تا آسمونی؟
     
    نوشته شده توسط Ali 59 در ‏20 آوریل 2015
  16. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    950
    امتیاز دستاورد:
    93
    بله در سایت هایی مثل vimeo مقایسه هست
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏27 آوریل 2015

به اشتراک بگذارید