چرا اپل تا اين اندازه موفق است؟

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
كمتر شركت توليدكننده تجهيزات IT در دنيا يافت مي‌شود كه مانند اپل به هر حوزه‌اي كه وارد مي‌شود، موفق باشد. اين شركت امروزه به عنوان يكي از موفق‌ترين و سودده‌ترين شركت‌هاي دره سيليكون، آن هم در اوج بحران اقتصادي، شناخته مي‌شود. پر واضح است كه اين موفقيت يك شبه پديدار نشده و مراحل زيادي براي نيل به آن طي شده است. در ادامه به تفكيك به بررسي چندين عامل موفقيت شركت اپل در بازارهاي جهاني مي‌پردازيم.


چرا اپل تا اين اندازه موفق است؟
محمدامين ناهيد- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
كمتر شركت توليدكننده تجهيزات IT در دنيا يافت مي‌شود كه مانند اپل به هر حوزه‌اي كه وارد مي‌شود، موفق باشد. اين شركت امروزه به عنوان يكي از موفق‌ترين و سودده‌ترين شركت‌هاي دره سيليكون، آن هم در اوج بحران اقتصادي، شناخته مي‌شود. پر واضح است كه اين موفقيت يك شبه پديدار نشده و مراحل زيادي براي نيل به آن طي شده است. در ادامه به تفكيك به بررسي چندين عامل موفقيت شركت اپل در بازارهاي جهاني مي‌پردازيم.
خلاقيت
به جرات مي‌توان به اپل لقب يكي از خلاق‌ترين شركت‌هاي دنيا را داد. خلاقيت اين شركت به حدي است كه بيشتر محصولات آن توانسته‌اند خود خط‌مشي ساير شركت‌ها در توليد محصولات مشابه باشند. به عنوان نمونه به انقلاب iPod و يا iPhone توجه كنيد. حتي لپ‌تاپ نازك Macbook Air هم توانسته با خلاقيت بي‌نظير به كار رفته در طراحي آن، بسياري از شركت‌ها را به تقليد از خود وا دارد.

جهت‌دهي به بازار
پر بي راه نيست كه بگوييم امروزه در برخي حوزه‌ها، محصولات اپل است كه سطح توقع مردم را تعيين مي‌كنند. به عنوان نمونه تا Macbook Air نبود كسي انتظار نداشت كه لپ‌تاپي داشته باشد تا به سادگي در يك پاكت‌نامه A4 جاي بگيرد ولي امروزه اين انتظاري ساده و پيش پا افتاده محسوب مي‌شود! همين جهت‌دهي به بازار موجب شده تا چشم مشتريان همواره به دستان اپل براي عرضه محصول انقلابي ديگري باشد.

تجارت به دور از تعصب
زماني كه فرمت mp3 به بازار آمد، شركت سوني به دليل داشتن فرمت مشابه براي ضبط آهنگ‌ها از پذيرفتن آن روي دستگاه‌هاي پخش موسيقي خود اجتناب ورزيد. همين تعصب بي‌جا موجب شد كه سوني از قافله پخش‌كننده‌هاي مالتي‌مدياي قابل حمل تا دو سال عقب بيافتد. شركت اپل هم تا مدت‌ها گرفتار تعصب‌هاي بي‌جا بود تا زماني كه استيو جابز دوباره وارد اين شركت شد. سياست گذشته اپل بر اين امر استوار بود كه اين شركت روي كامپيوتر و لپ‌تاپ‌هاي خود تنها از سيستم عامل MAC OS استفاده مي‌كرد و توجهي به بازار بزرگ PCهاي با سيستم عامل ويندوز نداشت. اما هم اكنون اين سنت از بين رفته و كامپيوتر و لپ‌تاپ‌هاي اين شركت توانايي اجراي سيستم عامل ويندوز مايكروسافت را هم دارند. همين تصميم به ظاهر ساده موجب شده تا فروش محصولاتي مانند PC و لپ‌تاپ اين شركت به ميزان حداقل 50 درصد رشد كند.

زمان‌شناسي
عامل ديگري كه در موفقيت اين شركت سهم عمده‌اي داشته است زمان‌شناسي آن در عرضه محصولاتش به بازار بوده است. تنها خلاقيت نمي‌تواند موفقيت يك محصول را تضمين كند بلكه زمان معرفي و عرضه محصول خلاقانه نيز اهميت بسياري در موفقيت آن دارد. چه بسيار ايده‌هايي كه به دليل جلوتر بودن از زمان خود مورد توجه قرار نگرفته و از بين رفته‌اند.

توليد يكجاي نرم‌افزار و سخت‌افزار
امروزه كمتر شركتي در دنيا وجود دارد كه نرم‌افزار و هم سخت‌افزار توليد كند. كاربران اپل همواره از سادگي كار و رواني نرم‌افزارهاي طراحي شده براي دستگاه‌هاي اين شركت ابراز رضايت كرده‌اند. اصلي‌ترين دليل اين امر توليد سخت‌افزار و نرم‌افزار توسط شركتي واحد است. اين امر موجب شده است كه سخت‌افزار و نرم‌افزار توليد شده توسط اين شركت به طور كامل با هم سازگار باشند.

استيو جابز
شايد اگر تمام اين مقاله را تنها به نقش عمده اين فرد در موفقيت اپل اختصاص مي‌داديم حق مطلب ادا مي‌شد. بسياري از كارشناسان حضور جابز را اصلي‌ترين دليل موفقيت روزافزون اين شركت مي‌دانند كه البته نظر نگارنده اين سطور نيز از اين نظرات مستثني نيست. پس از بازگشت مجدد استيو به اپل گويي روحي دوباره به كالبد اين شركت دميده شد به شكلي كه در كمتر از يك سال اپل از يك شركت زيان‌ده به يكي از پرسودترين شركت‌هاي دره سيليكون بدل گرديد.

حفظ اصالت اوليه
محصولات اپل محصولات خود را با وسواس زيادي توليد مي‌كند كه اين امر موجب مي‌شود در محصول نهايي تمام جزئيات رعايت شده باشد. پس از اين مرحله نوبت به عرضه آن مي‌رسد. از آنجايي كه قالب محصولات اپل موفق هستند، نسخه دوم و سوم و . . . آنها هم به بازار عرضه مي‌شوند. اپل همواره نسخه‌هاي بعدي محصولات خود را بر اساس نسخه اوليه محصول تهيه مي‌كنند. به عنوان نمونه به آي‌فون توجه كنيد كه با عرضه 3 نسل متفاوت از آن هنوز طراحي آن حفظ شده است. اين امر در شركت‌هاي ديگر دقيقاً برعكس است. به عنوان نمونه به شركت‌هاي توليدكننده گوشي تلفن و يا لپ‌تاپ همراه توجه كنيد كه چگونه هر روز مدل‌هاي جديدي را بدون توجه به مدل قبلي روانه بازار مي‌كنند.





منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا