چاپ فلکسوگرافي

S.H.R.M.K

Well-Known Member
سلام

میخواستم تو این تاپیک در مورد چاپ فلکسی بحث بشه و هر کسی در این ضمینه تجربه و اطلاعاتی رو داره بیان کنه.از قبیل نوع طراحی و ریزه کاری های آن و کلا خود چاپ و دستگاه های چاپ فلکسی و کاغذ و مواد مصرفی و نکات فنی و کلا هر چیزی که به این موضوع ربط داره.
چون من که خودم تا به حال کار نکردم و لی میدونم که بعضی ریزه کاری ها تو این کار هست مثلا رزولوشن کار و اندازه کار و غیره

خلاصه هر کی چیزی بلده بسم اله...(قابل توجه آدم حاجی)

چاکریم
فعلا
 

hamid ir

Well-Known Member
شرمنده تاپیک قدیمی بالا آوردم ولی نسبت به این تاپیک ظلم شده چیزی داری بزارید دیگه!
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
*(( چاپ فلکسوگرافی ))* - قسمت اول
سلام دوستان عزیز.
واقعا جا داره تشکر کنم از همه تون به خاطر ارائه سوالات اساسی که می تونه به همه کمک کنه. البته امیدوارم همه این کار رو ادامه بدن. دوست داشتم و البته قصد دارم به شیوه ای جدید به طرح مسائل اساسی چاپ بپردازم و در این باره تنها دلگرمی من توجه شما دوستان و پاسخ های محبت آمیز شماست. از همه متشکرم.
اما در مورد این سوال یعنی چاپ فلکسوگرافی.
در دنیای امروز ما به طور کلی 5 روش اساسی چاپ داریم. اساسی از این جهت که این 5 روش جزو پرکاربرد ترین متدهای چاپ هستند. البته روش های دیگری هم هستند که می شه اون ها رو جداگانه ، تقسیم بندی کرد ولی کم و بیش همگی در این تقسیم بندی جای می گیرند.
1. روشهای چاپ برجسته
2. روشهای چاپ گود
3. روشهای چاپ غربالی
4. روشهای لیتوگرافیک
5. روشهای الکترواستاتیک
ببینید دوستان! اساس این تقسیم بندی بر پایه روشهایی است که ما با اونها تصاویر گرافیکی ( اعم از حروف و عکسها) رو ابتدا بصورت خط یا نقطه روی واسطه های چاپی ( لوح چاپ )منتقل کرده و بعد با استفاده از مرکب یا هر عامل دیگری بر روی کاغذ یا سطوح چاپ شونده دیگر منتقل می کنیم.
البته توضیح در این مورد بسیار مفصله ولی من فعلا به چاپ فلکسو می پردازم.
چاپ فلکسو در رده چاپ های برجسته تقسیم بندی می شه. شاخص ترین عضو این گروه از چاپها البته چاپ لترپرس بوده که ما نوعی از اون رو تحت نام چاپ ملخی بیشتر می شناسیم. اساس روش برجسته بر پایه انتقال مرکب از روی لوح چاپ برجسته است. این برجستگی در قدیمی ترین حالت خودش همهون روش چاپی بود که گوتنبرگ از اون برای چاپ انجیل خودش استفاده کرد و بعدها بصورت حروف سربی از اون استفاده شد.
اما گذشته از مباحث تاریخی امروز روشهای بسیار کاربردی تری با متد چاپ برجسته وجود دارن. یکی از این روشها چاپ فلکسو گرافی یا به زبان خودمون چاپ منعطف هست. در این روش هم از لوح چاپ برجسته استفاده می شه منتها این لوح چاپ بر خلاف لوح های برجسته فلزی یک لوح منعطف و ژلاتین مانند هست. بیشترین استفاده ای که از این نوع چاپ امروزه شاهد اون هستیم چاپ بر روی بسته بندی هاست. در واقع این نوع چاپ مهمترین روش به کار رفته در صنایع بسته بندی هست و با اون می شه بر روی انواع فیلم های پلیمری و کاغذ منتها بصورت رول چاپ انجام داد. از طرفی فلکسو یک نوع چاپ مستقیم هم هست یعنی لوح چاپ مستقیما با سطح چاپ شونده در ارتباط بوده و فرآیند چاپ صورت می گیره.
(پایان قسمت اول) ادامه دارد....
 

S.H.R.M.K

Well-Known Member
شرمنده تاپیک قدیمی بالا آوردم ولی نسبت به این تاپیک ظلم شده چیزی داری بزارید دیگه!

مرسی حمید جان منم الان دیدم این تاپیکو اینقدر ظلم شدید بود خودمم یادم رفت.!!

*(( چاپ فلکسوگرافی ))* - قسمت اول

Lpi جان دستت درد نکنه ادامه بده آقا .خوشجالم یکی پیدا شد تا این انجمن رو فعالترش کنه.
ممنون
 

sarah22

New Member
یه سوال!

سلام،ببخشید برای طراحی فلکسی میشه از فری هند استفاده کرد،البته من عکسهارو از فوتوشاپ import میکنم، با این حساب خوب از آب در میاد ؟
در ضمن برای چاپ اون کجا باید برم؟همه چاپخونه ها چاپ میکنن؟در مورد سایزشم میشه توضیح بدین که تا چه سازی میشه طراحی کرد؟
ممنون
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
سارا جان در مورد استفاده از برنامه برنامه خوبی رو انتخاب کردی و استفاده از هر جور عکسی هم با توجه به پایین بودن میزان رزلوشن لازم برای طراحی فلکس زیاد مهم نیست البته تا میتونی از تصاویر با کیفیت استفاده کن و سعی کن سایز عکسات هم تا جایی که امکان داره بزرگ باشه تا نیازی به بزرگ کردن مجدد و افت کیفیت نباشه.

در مورد چاپ هم اکثر دفترهای خدمات چاپ که کارای چاپی میکنن انجام میدن. در مورد سایز هم فکر نمیکنم محدودیتی وجود داشته باشه و میتونی با سایز دلخواه طراحی کنی. فقط رزلوشن رو دقت کن که بین 100 تا نهایتا 150 باشه که البته 120 هم کفایت میکنه
 

mexo

Member
سارا جان منم يه سوال داشتم
ببخشيد اندازه و رزولوشن در بنر و فكس و يا در اوت دور و اين دور چه فرقي داره؟
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
در بنر و فلکس میتونی بین 100 تا 150 در نظر بگیری

منظورتو از این دور و اوت دور متوجه نشدم
 

mexo

Member
outdoorمنظورم بنر هايي است كه در مثلا بزرگ راهها ميزنن و indoorبنر هايي است كه در نمايشگاهها و محيط هاي داخلي استفاده ميكنن.وليدر مورد فلكسي هايي گه قراره لايت باكس بشن چي رزولوشن چقدر باشه كار عالي ميشه
بازم ممنون
 

NaviD.R.R

Member
برای outdoor یا همون بیلبوردها و تابلوهای خیلی بزرگ می تونی از رزولوشن 30 تا 50 استفاده کنی.
برای Indoor باید رزولوشن یه مقداری بیشتر باشه توی اونم می تونی از رزولوشن 150 تا 200 یا در نهایت 300 استفاده کنی .
برای کار لای ت باکس هم از همون رزولوشن 50 استفاده کنی بسته.
 

redeye

New Member
سلام به همه عزیزان
خواهشی دارم که
اگه کسی از عزیزان در مورده چاپ مقاله داره واسم پیغام بذاره
خیلی احتیاج دارم
در مورده چاپ فلکسوگرافی و ااینتالیو و ریلیف و غیره
کتابی نوشته ای باشه ممنون می شم
 

a10a

New Member
سلام
ممنون میشم اگه یه مقاله در مورد چاپ فلکسو به من معرفی کنید
 

Grafix

Member
دانلود

لینک مشکلی نداره..، به هر حال از اینجا هم می تونید دانلود کنید!
موفق باشید.
 

Parsa58

New Member
سلام

میخواستم تو این تاپیک در مورد چاپ فلکسی بحث بشه و هر کسی در این ضمینه تجربه و اطلاعاتی رو داره بیان کنه.از قبیل نوع طراحی و ریزه کاری های آن و کلا خود چاپ و دستگاه های چاپ فلکسی و کاغذ و مواد مصرفی و نکات فنی و کلا هر چیزی که به این موضوع ربط داره.
چون من که خودم تا به حال کار نکردم و لی میدونم که بعضی ریزه کاری ها تو این کار هست مثلا رزولوشن کار و اندازه کار و غیره

خلاصه هر کی چیزی بلده بسم اله...(قابل توجه آدم حاجی)

چاکریم
فعلا

سلام اون عزیزی که درباره چاپ فلکسی می خواست اطلاعات بدونه اولا سایز کارت هر چی هست همون باشه یعنی هیچی نمی خواهد اضافه بذاری چاپ فلکس توهر دستگاهی یه کمی فرق میکنه منظورم فایل تو مانیتور با چاپه موردی که تو چاپ فلکس هست به هیچ عنوان تک رنگ کار نکن چهار رنگ بهنر جواب میدهبعد رزولیشن کارت اگه بزرگ باشه 72 یا 150 بذار چون اگه بخای 300 کار کنی اولا کارت خیلی سنگین میشه دوما دستگاه چاپ کند کار میکنه و دیر فایل رو دستگاه ارسال میکنه.
داداش هر سوالی داشتی بگونوکرتم هستم
 

پارساا

New Member
بچه ها من متوجه نشدم این تابلوهای بنر که اندازه بزرگی دارن با کدام نرم افزار و تعیین اندازه اون چطوریه لطفا راهنمایی شفاف کنید . سپاس
 

abrisham

Member
فلکسو گرافی

سلام به بچه های چاپ


منم یه سری اطلاعات در مورد فلکسو دارم . امیدوارم مورد توجه قرار بگیره.

همینطور که می دونین چند سالی است که سیستم چاپ فلکسوگرافی بر سر زبانها افتاده است و کارهای خاصی را انجام می دهد و کاربرد زیادی بخصوص در صنایع بسته بندی پیدا کرده است . این نوع چاپ را می توان از خانواده چاپ برجسته دانست . فرم فلکسو قابل انعطاف می باشد. و معمولاٌ از کلیشه های لاستیکی ، ژلاتینی و ورقه های فتوپلیمری تهیه می شود. مرکب سطوح برجسته کلیشه را آغشته می کند. و در تماس با سطح چاپ شونده عمل چاپ انجام می گردد. مرکب در این روش چاپی رقیق تر از سایر سیستم ها می باشد. سطوح چاپ شونده ورقه های شفاف . سلفون . پلاستیک . فویل . بسته بندی و کاغذهای ضخیم به صورت رول می باشد.
قطر سیلندر کلیشه ، طول چاپ را مشخص می کند. به تعداد رنگ ، کلیشه ساخته می شود و به سیلندرهای ماشین بسته می شود. مرکب باید سریع خشک شود تا چاپ دوم روی آن صورت گیرد. استفاده از مرکب یووی در ماشین های فلکسو رواج یافته است.
برای هر سیلندر یک مخزن مرکب تعبیه شده است و سطح چاپی از میان سلندر کلیشه و سیلندر چاپ عبور می کند و مرکب را به خود می گیرد و در نهایت به شکل رول جمع می شود.
ماشینهای فلکسوگرافی یک رنگ ، دو ، چهار ، شش و هشت رنگ و با عرض متفاوت طراحی و تولید می شود.
ماشینهای فلکسو توانائی انجام کارهای ظریف ، ترامه و رنگی را دارد و مجهز به امکانات کنترل کننده تنظیم و انطباق چاپ شده اند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا