چالش*های خرید فرش دستباف

siminafz

New Member
handmade-carpet-51-imerdas.com_-442x400.jpg

در صورتی*که بودجه خانواده*ها اجازه دهد، خرید فرش دستباف یکی از انتخاب*های ایده*آل آن*ها خواهد بود. اما چرا فرش دستباف این همه طرفدار دارد و این محبوبیت از کجا نشات می گیرد؟ بهتر است کمی ویژگی*های فرش دستباف ایرانی را بررسی کنیم تا به پاسخ این سوال برسیم.
ایران همیشه در زمینه فرش دستباف سرآمد بوده و کارشناسان فرش در سراسر دنیا، فرش دستباف ایرانی را بهترین نوع کفپوش می*دانند. نخ*های استفاده شده در فرش*ها، نوع بافت وگره*های آن همگی دلیلی برای کیفیت، دوام و منحصر بودن فرش دستباف ایرانی است. در بافت این فرش*ها از الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم استفاده می*شود که همین موضوع در کیفیت و دوام فرش و همچنین قیمت آن، تاثیر به*سزایی دارد.

۳ دلیل برتری فرش دستباف

در بافت فرش*های دستباف از انواع نخ*های طبیعی مانند پشم، ابریشم و … استفاده می*شود. از آنجایی که این نخ*ها مواد شیمیایی ندارند معمولا باعث بروز حساسیت نمی*شوند.
این فرش*های برای هر فصلی مناسب*اند چرا که در فصل زمستان، گرم و در تابستان خنک هستند به همین دلیل بهترین انتخاب برای کفپوش خانه*ها به حساب می*آیند.
از دیگر ویژگی*های فرش دستباف ایرانی دوام آن*ها در برابر شست*و*شو، نور آفتاب و … است و برخلاف فرش ماشینی هر چه بیشتر زیر پا باشند ارزشمند*تر می*شوند.

انواع فرش دستباف از نظر نخ

فرش*های دستباف با انواع مختلف نخ*های طبیعی از جمله کرک، پشم و ابریشم بافته می*شوند که هرکدام ویژگی*های خاصی دارد:

فرش*های بافته شده با پشم معمولا بافت درشتی دارند به همین دلیل نیز ضخیم و سنگین*تر هستند. فرش گبه دستباف نیز در گروه فرش*های سنگین قرار دارد.
گاهی در بافت فرش*های دستباف چله را از پشم انتخاب می*کنند و بقیه فرش را با نخ*های دیگری می*بافند که در این صورت ضخامت فرش کمتر شده و سبک*تر می*شود. در بین فرش*های دستباف؛ فرش* ابریشمی جزء ظریف*ترین و گران قیمت*ترین فرش*ها هستند و کاملا یک اثر هنری محسوب می*شوند. این فرش*ها بسیار ظریف و نازک هستند و به خاطر جنسی که دارند در مقابل لکه*ها مقاوم می*باشند. تنها کافیست در صورت لک شدن از آب و کمی شامپو فرش استفاده کنید.
در فرش*های ابریشمی نیز گاهی تنها نخ چله و یا قسمت*هایی از نقشه فرش از ابریشم استفاده می کنند و مابقی نخ*های طبیعی دیگر هستند که این فرش*ها در مقایسه با فرش*های تمام ابریشم به مراتب ارزان*تر هستند اما همچنان جزء فرش*های گران و لوکس محسوب می*شوند.

انواع فرش دستباف از نظر گره

حتما شما هم شنیده اید که فرش کرمان هرچه پا بخورد مرغوبیت بیشتری پیدا می*کند که این موضوع به دلیل گره*های خاص این فرش است. این فرش*ها با گره*های ترکی بافته می*شوند که قبلا از این گره*ها تنها در شهر تبریز استفاده می*کردند. بافت به این روش بسیار وقت*گیر است اما در عوض فرش*ها با این نوع گره، بسیار محکم و با دوام هستند به طوری*که اگر تمام پرز فرش را قیچی کنید مانند پارچه*ای مخمل به چشم می*آید.
از گره*های فارسی برای بافت فرش*هایی با پشم، بیشتر استفاده می*شود که ظرافت زیادی ندارند، درشت*تر هستند و ممکن است زود*تر نخ نما شوند.

طرح فرش دستباف

شاید تا اسم فرش*های دستباف به گوشتان بخورد یاد فرش*های لاکی رنگ خانه مادر بزرگ*ها بیوفتید اما تنوع فرش*های دستباف به همین جا خلاصه نمی*شود و فرش*هایی با رنگ*های شتری، کرم، خاکستری،* سبز و … با طرح*های متفاوتی مانند افشان، لچک و ترنج، خشتی، گلدانی، شکارگاه و … در بین فرش*های دستباف وجود دارند که به راحتی برای هر دکوراسیونی می*توان از این فروش فرش 1000 شانه لوکس کمک گرفت.
بهترین راه خرید فرش دستباف

درست است که فرش*های دستباف گران هستند اما با ترفند*هایی مانند خرید اینترنتی فرش دستباف می*توانید آن*ها را با قیمت*های مناسب*تری تهیه کنید چون این فروشگاه*ها فرش را مستقیم به خریدار می*رسانند و هزینه انبار و فروشگاه فیزیکی را نتقبل نمی*شوند. یکی از این فروشگاه*های اینترنتی که فرش*های نفیس دستباف عرضه می*کند فروشگاه اینترنتی فرش مرداس است که با در نظر گرفتن تسهیلاتی مانند خرید اقساطی؛* خرید فرش دستباف را آسان*تر کرده است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا