پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی قادرند هر وسیله ای که شما در ذهنتان دارید را در کم ترین زمان ممکن بسازند و به شما ارایه دهند. این فناوری هم اکنون در بازار موجود است و مورد استفاده متخصصان پزشکی، مهندسی، محققان، دانشمندان و مخترعان قرار گرفته است.

پرینت سه بعدی با روی هم قرار دادن لایه های نازکی از مواد اشیاء سه بعدی را با دقت بسیار بالا می سازند. این پرینتر ها مدل های سه بعدی CAD را می گیرند و با استفاده از موادی که دارند یک مدل سه بعدی می سازند. بیراه نیست اگر بگویم بزرگترین انقلاب صنعت مدل سازی همین پرینت سه بعدی است.

در صنعت مدل سازی عدد زیادی از اجناس صرفه ای برای تولید ندارند و اگر هم تولید شوند بسیار گران قیمت خواهند بود، ولی با پرینت سه بعدی این فرایند سریع و ارزان می شود.

برای استفاده از یک پرینت سه بعدی، نخست به طرح شبیه سازی شده محصول مورد نظر نیاز داریم که از دو راه قابل تهیه است: اول استفاده از نرم افزارهای طراحی سه بعدی در کامپیوتر با فرمت STL یا سایر فرمت‌های پشتیبانی شده‌ی دیگر؛ دوم پویش (اسکن) سه بعدی یک جسم حقیقی با استفاده از لیزر یا دوربین‌های مجهز به عمق سنج مانند کینکت مایکروسافت. پرینت های جدید، تقریبا توانایی اجرای هر طرحی را دارند. طراحی مدل‌های سه بعدی در کامپیوتر، بسته به پیچیدگی و گستردکی آن می‌تواند از چند دقیقه تا چند روز به طور بینجامد.

پرینت سه بعدی

امکان سنجی و ایده پردازی پرینت های سه بعدی برای بار اول در سال 1950 به ذهن دانشمندان راه یافت. طرح اولیه ی پرینت سه بعدی در دهه هشتاد اولین نمونه از آن توسط چارز هال ساخته و به نام این دانشمند ثبت شد. اما پرینت سه بعدی حال حاضر برای اولین بار با روش SLA درسال 1986 ساخته و دو سال بعد وارد بازار شدند.

تنها در سال 1992 صنعت صدها میلیون دلار برای این پرینتر ها هزینه کرد؛ که در سال های اخیر این سرمایه گذاری به هزاران ملیون دلار رسیده است.

این پرینتر ها در ابتدا از مواد محدودی استفاده می کردند اما امروزه تنوع این مواد حتی به مواد غذایی هم رسیده است. در ابتدای پیدایش پرینت های سه بعدی این پرینتر ها فقط از یک رنگ استفاده می کرند اما اکنون تنوع رنگ در این پرینتر ها امری عادی است.

فاکتور سرعت در این پرینتر ها هنوز هم نیاز به کار دارد و فرایند پرینت سه بعدی بسیار زمان بر است. غیر از زمان آماده سازی پرینتر برای شروع پرینت بعد از آغاز فرایند نیز باید ساعت ها و یا شاید حتی یک روز کامل صبر کرد تا مدل آماده شود. البته وعده ها حاکی از این است که در آینده سرعت پرینت سه بعدی کاهش چشم گیری می یابد.

هدف جدید این محصول راهیابی به خانه هاست اما به دلیل سختی کار با آن و قیمت زیادش هنوز فقط برای مصرف صنایع کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه با سرعت، دقت و عملکرد خوبی که دارد کمک زیادی به افرادی که می خواهند از کار خود ماکت یا نمونه ی اولیه ای داشته با شند می کند. ودیگر لازم نیست وقت زیادی را صرف ساختن ماکت کرد.

پرینت سه بعدی و صنعت

پرینت سه بعدی در ابتدا برای نمونه سازی و کمک در قالب سازی برای قطعات صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار گرفتند. شرکت های بزرگ هواپیما سازی و ماشین سازی مانند بوئینگ، ایرباس و جنرال موتورز اقبال خوبی از این پرینتر ها کرده اند.

شاید صنعت طلا و جواهر که یکی از پر سود ترین صنعت های جهان باشد بیشتر از صنعت های دیگر از پرینتر های سه بعدی بهره ببرد. طراحی قطعات طلا بسیار هزینه بر و طراحان حرفه ای بسیار اندک اند. با استفاده از پرینتر های سه بعدی می توان قالب های بسیار ظریف و دقیق ساخت که ساخت جواهرات را به مراتب آسان تر، حرفه ای تر و سریع تر می کند. در سال های گذشته طلا و جواهرات بسیار ظریف را فقط از کشور های خارجی وارد می کردیم ولی امروزه صنعت گران حوزه طلا و جواهر با استفاده از پرینتر های سه بعدی می توانند در زمینه تولید و طراحی جواهر آلات خود کفا شوند.

پرینت سه بعدی در معماری:

معماران طرح ها و نقشه های خود را بر روی کاغذ پیاده می کنند. طرح های معماران برای خودشان مفهوم است ولی سرمایه گذاران و مشتریان همیشه دنبال ماکت هستند. ماکت ساختن یکی از وظایف مسلم هر معمار است که کاری بسیار طاقت فرسا و سخت است. با استفاده از پرینت سه بعدی می توان نقشه های معماری خود را به سادگی و پس از چند ساعت تبدیل به ماکت های بسیار دقیق و محکم کرد. ماکت های دست ساز معمولا از چوب و چسب ساخته می شوند که بسیار آسیب پذیرند ولی به دلیل مواد ویژه ای که در پرینت های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد، ماکت های تهیه شده با پرینتر سه بعدی بسیار محکم و قابل اطمینان هستند.

پرینت سه بعدی در ایران

شرکت های ایرانی ای وجود دارند که اقدام به تولید پرینتر های سه بعدی خوبی کرده اند. این شرکت ها با توجه به نیاز های داخلی محصولات خود را به بازار ایرانی ارایه می دهند، از آن جا که استفاده از چنین محصولاتی آن هم با پشتیبانی شرکت های داخلی گزینه بسیار مناسبی برای صنعت در حال رشد کشور عزیزمان ایران است پیشنهاد ما به شرکت ها و کارگاه های نو ظهور بهره مندی از محصولات داخلی می باشد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا