پرسش و پاسخ مایا

corel

Active Member
با سلام

متاسفم که تاپیکی با عنوان " پرسش و پاسخ مایا، هر چی می خواین بپرسین! " وجود ندارد.

یا حداقل من پیدا نکردم.

اینه که یه تاپیک جدا زدم واسه یه سوال، و ایشالا سوالات ادامه پیدا کنه.

بنده خودم هم سوال می کنم و هم جواب می دم.

و از مدیران محترم خواهش می کنم این تاپیک رو نبندند.

اینجا استاد مطلق نداریم! هر کی هر سوالی رو بلده جواب می ده ان شاءالله.

و اما اولین سوال در پست بعد.
 
آخرین ویرایش:

corel

Active Member
با سلام

سوال:

چه جوری می شه تو مایا درختانی ساخت که دو بعدی باشند اما همیشه رو به دوربین.

مثل تکنیکی که تو بازیها برای درختان دوردست استفاده می شه.
 

امین تری دی

Active Member
نحوه راه رفتن یک کاراکتر در مایا اگر کسی بلده

آموزش بده تا دیگران هم فیض ببرند

ممنون
 

corel

Active Member
با سلام

امین خان! شما خودت تو مکس چه جوری این کار رو انجام می دی؟

پارامترهای جدید که با چند تا اسلایدر قابل تغییرند برای حرکات تعریف می کنی، یا کلا روش متفاوتی داری؟
 

pixolator

Member
corel گفت:
با سلام

سوال:

چه جوری می شه تو مایا درختانی ساخت که دو بعدی باشند اما همیشه رو به دوربین.

مثل تکنیکی که تو بازیها برای درختان دوردست استفاده می شه.


خود مایا آماده شو داره :

توی Visor برو و توش قسمت trees Mesh اینو انتخاب کن و بکش :

Oakforest
یا
PneForest
:wink:
 

امین تری دی

Active Member
pixolator گفت:
خود مایا آماده شو داره :

توی Visor برو و توش قسمت trees Mesh اینو انتخاب کن و بکش :

Oakforest
یا
PneForest
:wink:
این رو می دونم

ولی میخوام خودم این کارو بکنم

از این که از چیزهای آماده استفاده کنم بدم میاد

همیشه دوست دارم که خودم بسازم
 

امین تری دی

Active Member
corel گفت:
با سلام

امین خان! شما خودت تو مکس چه جوری این کار رو انجام می دی؟

پارامترهای جدید که با چند تا اسلایدر قابل تغییرند برای حرکات تعریف می کنی، یا کلا روش متفاوتی داری؟
من اوایل کار ازکاراکتر استودیو استفاده می کردم

اما حالا دیگه کمتر سراغش می رم

و دیگه با Bone کار می کنم

کمی سخت اما خیلی راحت تر میشه باهاش کار کرد
 

corel

Active Member
امین تری دی گفت:
من اوایل کار ازکاراکتر استودیو استفاده می کردم

اما حالا دیگه کمتر سراغش می رم

و دیگه با Bone کار می کنم

کمی سخت اما خیلی راحت تر میشه باهاش کار کرد

با سلام

بنده خودم یه مقدار از Bone تو مکس اطلاع دارم و حتی قبلا شیوه ساختن پارامترهای جدید که با یه لغزنده مقدارشون رو تغییر بدی رو بلد بودم.(الان چون دیگه با مکس کار نمی کنم، یادم نیست!)

با این ابزارها، می شد تعیین کرد که مثلا حداکثر زاویه چرخش ساق پا، 90 درجه باشه و الی آخر.

اما خوب کار سختی هست و کمی طاقت فرسا.
 

corel

Active Member
pixolator گفت:
خود مایا آماده شو داره :

توی Visor برو و توش قسمت trees Mesh اینو انتخاب کن و بکش :

Oakforest
یا
PneForest
:wink:

نمی دونم شما دقیقا چیزی رو می گی که من گفتم یا نه؟!

من می خوام درخته به حرکت دوربین حساس باشه. احتمالا باید یه جور قید یا وابستگی (Constrain) براش تعریف کرد.

(ممکنه املای انگلیسیم غلط باشه!!!!)

نمی دونم چقدر تا حالا از این بازیهای کماندویی دیدی؟

تو بیشترشون از این تنیکها استفاده می شه.
 

corel

Active Member
با سلام

آقا این Visor اصلا چیز غریبیه!

من یه وقتی اومدم یکی از آیکونهای مربوط به بخش اقیانوس ها رو از اون به داخل صفحه کاری کشیدم.

بعد دیدم یه اقیانوس کاملا طبیعی که ماده و اشیاء اولیه و انیمیشن اون پیش ساخته هست، ایجاد شده.

یه قسمتشو رندر کردم که البته خیلی طول کشید، ولی الحق که طبیعی و جالب بود.

طوری که یه لحظه یاد فیلم طوفان کامل و هنرنماییهای حبیب زرگرپور (استاد انیمیشن، عضو بخش ILM شرکت جرج لوکاس) افتادم.

اما این shader library رو من هیچ وقت نتونستم ببینم. یعنی نصب می شه، ولی عملا تو محیط Hypershade نمیاد.
ضمنا مایا من ورژن 6 هست.
فعلا.
 

corel

Active Member
با سلام

بابا مایا کار ها!

بابا انیماتورها!

بابا اینکاره ها!

بابا رفقا!

تاپیک رو خالی نذارین دیگه! حالا ما یه چند روزی نبودیم، این که دلیل نمی شه.

بابا هر کی هر چی می خواد بپرسه، بالاخره ضرر که نمی کنیم یا جواب می گیریم یا نه که اونوقت هم چیزی از دست ندادیم!

من بخوام می تونم تاپیک رو با یه سری آموزش پر کنم! نه اینکه بگم خیلی حالیمه ها! هیچ هم همچین چیزی نیست.
ولی پاش بیفته و فرصت باشه، می تونیم چند تا آموزش همراه با عکس بذاریم.

اما با عنوان تاپیک منافات داره. چون ما خواستیم اینجا فقط پرسش و پاسخ باشه و اگه مقاله ای هم نوشته می شه

در جواب سوال یه بنده خدایی باشه.

فعلا.
 

pouyaz123

Member
man kheily az animation e maya chizy haleem nist valy fekr konam age bekhay hamishe derakhtaye 2D to maya be camera face konan bayad derakht haro be camera CONSTRAIN bekony ..hala inke az che ..fekr CONSTRAINy estefade kony nemidoonam, ..mitoony khodet doone doone emtehaneshoon kony
....fekr konam AIM ya ORIENT javab bedan
 

corel

Active Member
با سلام

ممنون از شما دوست عزیز

امتحان می کنم انشاء الله
 

corel

Active Member
با سلام

دوستان! مایا که من دارم یه مشکلی داره (که البته مسخره هست!) و اون این که شاخص ابزار Move خوب ظاهر نمی شه.

البته من همینجوری باهاش کار می کنم ولی دوست داشتم فلش هاش قابل رویت باشه.

ببینید، اینجوریه:

maya_error3.JPG
 

corel

Active Member
با سلام

دوستان ببخشید که من وقتی می یام داخل فاروم، یه ریز می نویسم.

عرض کنم که سیستم من با مایا یه مشکلی داره یا شایدم مایا با سیستم من یه مشکلی داره.

و اون اینکه گاهی که مثلا محیط Hypershade رو دوبار باز و بسته می کنم یا گاهی موقع استفاده از محیط visor

سیستم یه ارور بهم می ده که با ok کردن اون، ارور دوم هم ظاهر می شه و هیچی دیگه، مایا بسته می شه.

عکس ارور ها رو می ذارم اینجا ببینم کسی کمکی می تونه بهم بکنه:

maya_error1.JPG



maya_error2.JPG
 

corel

Active Member
ساختن حفره درون اشیاء Nurbs

با سلام

در پاسخ سوال یکی از دوستان در مورد ساختن حفره و سوراخ با اشکال مختلف درون اشیاء Nurbs ،

لازم دیدم که به نوبه خودم این توضیح رو بذارم.

البته شرمنده که فرصت نشد با عکس توضیح بدم.

فرض کنین که یه ماشین یا ساختمون با Nurbs ساختین و حالا می خواین پنجره یا حفره ای به اشکال مختلف درون اون ایجاد کنین.

این مراحل باید طی بشه(البته راههای دیگه ای هم هست ولی این مناسبتره):

1- در نمای مناسب قرار بگیرید، مثلا Front یا Side یا Top برای اینکه کنترل دقیقتری داشته باشین.

2- یک منحنی از نوع Cv یا Ep به شکل حفره دلخواه رسم کنین. می تونین از Grid برای دقیقتر شدن اون استفاده کنین. انتخاب یکی از دونوع فوق بسته به مهارت شما در هر کدوم و شکل مورد نظر داره. مهم نتیجه کار هست.

3- در نمای مناسب(حتما یکی از نماهای ارتوگرافی) قرار بگیرید. طوری که منحنی علی الظاهر کاملا منطبق بر جایی که می خواین حفره ایجاد کنین باشه.

4- منحنی و سطح را انتخاب کرده و Edit Nurbs / Project Curve on Surface را اجرا کنین.

5- اکنون تمام اشیا را از حالت انتخاب خارج کرده و ابزار Trim Tool را از منوی Edit Nurbs انتخاب کنین.

6- روی سطح اصلی(مثلا دیوار یا بدنه ماشین) کلیک کنید. شیء به حالت قاب سیمی در می آید.

7- اکنون بدون استفاده از هیچ کلید کیبورد، روی قسمتی از شیء که خارج از محلی منحنی ایجاد حفره است کلیک کنید(در واقع در قسمتی از دیوار یا سطح کلیک کنید که سوراخ نمی شود)

8- Enter بزنید.

کار تمام است. امیدوارم این توضیح مورد استفاده دوستان قرار گیرد.
 

cs_mohsen

Member
corel گفت:
با سلام

دوستان ببخشید که من وقتی می یام داخل فاروم، یه ریز می نویسم.

عرض کنم که سیستم من با مایا یه مشکلی داره یا شایدم مایا با سیستم من یه مشکلی داره.

و اون اینکه گاهی که مثلا محیط Hypershade رو دوبار باز و بسته می کنم یا گاهی موقع استفاده از محیط visor

سیستم یه ارور بهم می ده که با ok کردن اون، ارور دوم هم ظاهر می شه و هیچی دیگه، مایا بسته می شه.

عکس ارور ها رو می ذارم اینجا ببینم کسی کمکی می تونه بهم بکنه:

maya_error1.JPG



maya_error2.JPG

عیول مثل خودم من بیشتر موقع آندو یا ریدو کردن اینطور میشه
البته یکی دیگه هم هست که این یکی خیلی اذیت می کنه :

Batch Render

موقعی که می خام بچ رندر کنم این ارور رو میده :

1.gif


از سیستم هم ... سی پی یو من داغ نیست ای ام دی هم نیست کارتم هم 256 جی فرس اف 5200 و رم 768
ولی پایین تر از این اررور نمی ده نمی دونم
جالبه دوروز اول که ویندوز میریزم درسته بعدش اینطوری میشه :cry:
از کرل هم ممنون
 

pixolator

Member
فکر می کنم مشکل از حافظه است...چون وقتی من رم کم می آرم این پیغام رو می ده و یا بعضی وقتا نه کمن آوردن رم بلکه اشکالات سخت افزاری خود رم و از این چیزا...
 

cs_mohsen

Member
pixolator گفت:
فکر می کنم مشکل از حافظه است...چون وقتی من رم کم می آرم این پیغام رو می ده و یا بعضی وقتا نه کمن آوردن رم بلکه اشکالات سخت افزاری خود رم و از این چیزا...

بچ رندر یا اون یکی ها ؟
اینجا ارور بارونه :D
 

pixolator

Member
batch render رو که نه ولی بالا یی هاش...اونایی که عکسش رو زدین...مشخصا داره می گه که یه آدرسی از حافظه رو پیدا نکرده یا پاک شده یا تخریب شده یا یه همچین چیزایی !:wink:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا