Hamid_ahmadi
Well-Known Member
پرتال چیست
سلام
شاید با خودتان فکر کنید که آخه این مقاله خوندن داره پرتال رو که همه می دونن چیه اما شاید بعضی ها ندونن و بعضی ها هم درست ندونن. این مقاله کوتاه تقدیم به همه اونها.
پس می پردازیم به وب پرتال(Web Portal) یا به اختصار پرتال .
راه دوری رو نمی خواد برید همین سایتی که شاید هر روز با اون کار می کنید .آره yahoo یک پرتاله . نمونه های دیگه اون مثل : آلتاویستا(Altavista), lview ,infoseek و...
پرتالها درابتدا فقط یک موتور جستجو بودند اما امروزه پرتالها باید شرایط دیگری هم داشته باشند.
وقتی با یک پرتال برخورد می کنیم باید چنین منابعی در آن دیده شود :
1- اطلاعات : مثل موضوعهای طبقه بندی شده , پیوند هاو ...
2- سرویسها : مثل پست الکترونیکی و...
واژه پرتال بیشتر برای سایتهایی به کار میرود که معمولا قابل استفاده برای افراد مبتدی هم می باشد .
اما پرتالها در پنج گروه فعالیت می کنند :
1- پرتالهای تخصصی ( Specialized Portals ) : به پرتالهایی که برای اهدافی خاص طراحی شده اند .
2- پرتالهای شرکتی( Enterprise Portals ) : پرتالهایی که برای یک شرکت طراحی شده اند و کارمندان آن شرکت از آن استفاده می کنند .
3- پرتالهای فضای کار ( Workspace Portals ) : پرتالهایی هستند که بر اساس یک زمینه کاری طراحی شده اند .
4- پرتالهای تجاری (Marketspace Portals ) : این پرتالها از تجارت الکترونیک در مدلهای شرکت با شرکت ( B2B ) و شرکت با مشتری (B2C ) پشتیبانی می کنند .
5- پرتالهای علمی ( Knowledge Portals ) این پرتالها برای همفکری بین افراد متخصص درانجام یک پروژه مشترک مورد استفاده قرار می گیرد
اما این همه گفتیم ولی واقعا یک پرتال چیست؟ یعنی از کجا بفهمیم یک سایتی را که مشاهده می کنیم پرتال است . به بیان دیگر یک پرتال باید دارای چه خصوصیاتی باشد.
شاید مهمترین ویژگی یک پرتال موارد زیر باشد :
امکان جستجو : ویژگی اصلی و پایه ای پرتال برخورداری از امکان جستجوی پیشرفته است .
یکپارچگی اطلاعات : اطلاعات از منابع مختلف جمع آوری شده و در قالب یک سایت به کاربر ارائه داده می شود .
امکان سفارشی سازی : هر کاربر بسته به خصوصیاتی که هنگام ورود (login) به پرتال ارائه می کند اطلاعات متفاوتی را دریافت خواهد کرد .
اما دسته بندی دیگری هم برای پرتالها مطرح می کنیم و آن از لحاظ معماری است.
از نظر معماری پرتالها به دو دسته پرتال عمودی و افقی تقسیم میشوند .
پرتالهای افقی نقش پرتالهای عمومی و پرتالهای عمودی نقش پرتالهای تخصصی را بازی می کنند . یاهو نمونهای از پرتال افقی است البته به یاهو مگا پرتال هم گفته می شود ( به دلیل گستردگی زیاد ).
اميد وارم كه از اين مقاله استفاده كرده باشيد
سعي من اين بوه و اين رو هم ميدونم كه: علم در انحصار هيچكس نيست
سلام
شاید با خودتان فکر کنید که آخه این مقاله خوندن داره پرتال رو که همه می دونن چیه اما شاید بعضی ها ندونن و بعضی ها هم درست ندونن. این مقاله کوتاه تقدیم به همه اونها.
پس می پردازیم به وب پرتال(Web Portal) یا به اختصار پرتال .
راه دوری رو نمی خواد برید همین سایتی که شاید هر روز با اون کار می کنید .آره yahoo یک پرتاله . نمونه های دیگه اون مثل : آلتاویستا(Altavista), lview ,infoseek و...
پرتالها درابتدا فقط یک موتور جستجو بودند اما امروزه پرتالها باید شرایط دیگری هم داشته باشند.
وقتی با یک پرتال برخورد می کنیم باید چنین منابعی در آن دیده شود :
1- اطلاعات : مثل موضوعهای طبقه بندی شده , پیوند هاو ...
2- سرویسها : مثل پست الکترونیکی و...
واژه پرتال بیشتر برای سایتهایی به کار میرود که معمولا قابل استفاده برای افراد مبتدی هم می باشد .
اما پرتالها در پنج گروه فعالیت می کنند :
1- پرتالهای تخصصی ( Specialized Portals ) : به پرتالهایی که برای اهدافی خاص طراحی شده اند .
2- پرتالهای شرکتی( Enterprise Portals ) : پرتالهایی که برای یک شرکت طراحی شده اند و کارمندان آن شرکت از آن استفاده می کنند .
3- پرتالهای فضای کار ( Workspace Portals ) : پرتالهایی هستند که بر اساس یک زمینه کاری طراحی شده اند .
4- پرتالهای تجاری (Marketspace Portals ) : این پرتالها از تجارت الکترونیک در مدلهای شرکت با شرکت ( B2B ) و شرکت با مشتری (B2C ) پشتیبانی می کنند .
5- پرتالهای علمی ( Knowledge Portals ) این پرتالها برای همفکری بین افراد متخصص درانجام یک پروژه مشترک مورد استفاده قرار می گیرد
اما این همه گفتیم ولی واقعا یک پرتال چیست؟ یعنی از کجا بفهمیم یک سایتی را که مشاهده می کنیم پرتال است . به بیان دیگر یک پرتال باید دارای چه خصوصیاتی باشد.
شاید مهمترین ویژگی یک پرتال موارد زیر باشد :
امکان جستجو : ویژگی اصلی و پایه ای پرتال برخورداری از امکان جستجوی پیشرفته است .
یکپارچگی اطلاعات : اطلاعات از منابع مختلف جمع آوری شده و در قالب یک سایت به کاربر ارائه داده می شود .
امکان سفارشی سازی : هر کاربر بسته به خصوصیاتی که هنگام ورود (login) به پرتال ارائه می کند اطلاعات متفاوتی را دریافت خواهد کرد .
اما دسته بندی دیگری هم برای پرتالها مطرح می کنیم و آن از لحاظ معماری است.
از نظر معماری پرتالها به دو دسته پرتال عمودی و افقی تقسیم میشوند .
پرتالهای افقی نقش پرتالهای عمومی و پرتالهای عمودی نقش پرتالهای تخصصی را بازی می کنند . یاهو نمونهای از پرتال افقی است البته به یاهو مگا پرتال هم گفته می شود ( به دلیل گستردگی زیاد ).
اميد وارم كه از اين مقاله استفاده كرده باشيد
سعي من اين بوه و اين رو هم ميدونم كه: علم در انحصار هيچكس نيست