پاسخ به سوالات مبتدي مايا

با سلام.
من ديدم كه انجمن مكس يك كار بسيار زيبا كرده و اونم درست كردن تاپيكي براي آموزش مكس براي مبتدي ها.
گفتم اين تاپيك رو توي مايا هم بزنيم ببينيم اينجا هم بچه ها حال مي دن يا نه.
اكثر تاپيكهاي اين انجمن در حد چند صفحه و بحثها نيمه كارست در حاليكه براي كساني مثل خود من سوالات زيادي هست.

خوب از خودم شروع مي كنم.

چه طوري ميشه يك خاصيت رادر چند جسم مختلف بصورت همزمانن تغيير داد؟
نكته اينكه در قسمت Chanel Box ميشه اين كار رو انجام داد اما تمام پارامتر ها در اين قسمت نيست بعنوان مثال پارامتر هاي قسمت render State در اين قسمت نيست.

اميدوارم اين تاپيك بتونه سوالات كساني مثل من رو حل كنه و بتونه جزء تاپيكهاي موفق اين انجمن بشه.

با تشكر.
 

.:. soroosh .:.

Active Member
کار خیلی خوبی کردید .
اما خب اونجا سوالات مبتدی قرار شد پرسیده بشه D:
این سوال شما را والا من پاسخش را نمیدونم .
یعنی بعید میدونم راه ساده ای داشته باشه .
مگر اینکه از طریق اسکریپت نویسی انجام بشه .
که خب با این کار هم باید یکی یکی تمام آبجکت ها را بهش بگیم سلکت کنه و بعد بهش بگیم حالا مثلا خصوصیت doubleSided را برابر با صفر قرار بده یا ...
که خب این کار هم وقت زیادی میبره و چندان تفاوتی با یکی یکی تغییر دادن متغیر یک آبجکت نمیکنه .
 
ببخشيد واقعا نمي دونستم اين سوال آسون نيست.
آخه اين كار توي مكس مثل آب خوردن بود فكر كردم من توي مايا بلد نيستم.
بعيد مي دونم با اسكريپت لازم باشه يكي يكي بهش بديم اگه با Script نويسي هم نشه اين كار رو كرد كه واقعا يك كمبود هست.
توي مكس اسكريپت $ به اشياء انتخاب شده اشاره مي كنه و ميشه با اين اشياء كار كرد.
بگذريم از ماجرا پرت نشيم.

متشكر.
 

aliReza

Well-Known Member
سلام
خسته نباشید!

از نظر من اسم تاپیک باید بشه "پاسخ به سوالات فوق حرفه ای مایا/مکس"
چون واقعا از این اصطلاحات من سر در نمیارم و از 10 تا کلمه، 7 تاش بالای دیپلمه!

اینو نگفتم که از تاپیک ایراد بگیرم، گفتم که سطح کاری و درک و فهم من توی سه بعدی دستتون بیاد!

من یک دو بعدی کار در حال کوچ به سه بعدی هستم! :paint:

راستش سوال های من هم خیلی خیلی مبتدی و هم خیلی کلی هست!
اگه زیادی کلی بود و جوابش خیلی بود مشکلی نیست، یا بهم لینک بدید، یا یه مرجعی که بتونم مطالعه ش کنم!
چون پرس و جو از دوستان میگه که کلاس ها فایده ای نداره و اگه مطالب رو از نت و توتوریال های خارجی بگیری گفته شده بهتر نتیجه میگیری!

بعد از این همه مقدمه چینی:

سوال 1: عمل مدلینگ توی مایا با کدوم ابزار یا ابزار ها صورت میگیره...

سوال 2: راستش من از مکس زیاد سر در نیاوردم، از مایا هم زیاد سر در نیاوردم، ولی خب این مشکل من نیست!

توی نگاه اول و گشت و گذارهایی که داخل منوی های مایا کردم، دیدم با اونا خیلی بهتر از منو های مکس کنار میام،
میخواستم بدونم که کلا ساختار منو های مکس و مایا با هم تفاوت میکنه و هر کدام از این نرم افزار ها، کاربرد های خاص خودشون رو دارن؟ یعنی برای منظور خاصی استفاده میشن؟ یا هر دو نرم افزار های عمومی سه بعدی هستند؟
قصدم مقایسه نیست، من یه دو بعدی کار هستم، که چون احساس نیاز کردم و موقعیت فعلی م ایجاب میکنه که سه بعدی هم کار کنم، و همچنین علاقه ی خودم، تصمیم گرفتم که بیام سمت سه بعدی!

حالا میخواستم بدونم برای فردی که میخواد با پیشینه دو بعدی، سه بعدی رو یاد بگیره، اصلا مایا گزینه درستی هست؟
آیا گزینه بهتری هم وجود داره که منو بیشتر با سه بعدی آشنا کنه؟؟

راستش فکر کنم سوال دوم جاش اینجا نبود، ولی خب همچین بی ربط هم نبود!
واسه همین تصمیم گرفتم اینجا بپرسم

پیشاپیش ممنون

سرتون رو الکی درد آوردم، امیدوارم جواب بگیرم!
علیرضا :rose:
 

.:. soroosh .:.

Active Member
ببخشيد واقعا نمي دونستم اين سوال آسون نيست.
آخه اين كار توي مكس مثل آب خوردن بود فكر كردم من توي مايا بلد نيستم.
بعيد مي دونم با اسكريپت لازم باشه يكي يكي بهش بديم اگه با Script نويسي هم نشه اين كار رو كرد كه واقعا يك كمبود هست.
توي مكس اسكريپت $ به اشياء انتخاب شده اشاره مي كنه و ميشه با اين اشياء كار كرد.
بگذريم از ماجرا پرت نشيم.

متشكر.

پس حتما آسونه و خب من تا حالا با این قضیه برخورد نداشتم ...
امیدوارم یکی از دوستان بتونه پاسخگو باشه و بنده هم استفاده کنم .
من خودم اسکریپت نویسی هم نکردم اما فکر میکردم این راهش باشه و ...
:wink:

سلام
خسته نباشید!

از نظر من اسم تاپیک باید بشه "پاسخ به سوالات فوق حرفه ای مایا/مکس"
چون واقعا از این اصطلاحات من سر در نمیارم و از 10 تا کلمه، 7 تاش بالای دیپلمه!

اینو نگفتم که از تاپیک ایراد بگیرم، گفتم که سطح کاری و درک و فهم من توی سه بعدی دستتون بیاد!

من یک دو بعدی کار در حال کوچ به سه بعدی هستم! :paint:

راستش سوال های من هم خیلی خیلی مبتدی و هم خیلی کلی هست!
اگه زیادی کلی بود و جوابش خیلی بود مشکلی نیست، یا بهم لینک بدید، یا یه مرجعی که بتونم مطالعه ش کنم!
چون پرس و جو از دوستان میگه که کلاس ها فایده ای نداره و اگه مطالب رو از نت و توتوریال های خارجی بگیری گفته شده بهتر نتیجه میگیری!

بعد از این همه مقدمه چینی:

سوال 1: عمل مدلینگ توی مایا با کدوم ابزار یا ابزار ها صورت میگیره...

سوال 2: راستش من از مکس زیاد سر در نیاوردم، از مایا هم زیاد سر در نیاوردم، ولی خب این مشکل من نیست!

توی نگاه اول و گشت و گذارهایی که داخل منوی های مایا کردم، دیدم با اونا خیلی بهتر از منو های مکس کنار میام،
میخواستم بدونم که کلا ساختار منو های مکس و مایا با هم تفاوت میکنه و هر کدام از این نرم افزار ها، کاربرد های خاص خودشون رو دارن؟ یعنی برای منظور خاصی استفاده میشن؟ یا هر دو نرم افزار های عمومی سه بعدی هستند؟
قصدم مقایسه نیست، من یه دو بعدی کار هستم، که چون احساس نیاز کردم و موقعیت فعلی م ایجاب میکنه که سه بعدی هم کار کنم، و همچنین علاقه ی خودم، تصمیم گرفتم که بیام سمت سه بعدی!

حالا میخواستم بدونم برای فردی که میخواد با پیشینه دو بعدی، سه بعدی رو یاد بگیره، اصلا مایا گزینه درستی هست؟
آیا گزینه بهتری هم وجود داره که منو بیشتر با سه بعدی آشنا کنه؟؟

راستش فکر کنم سوال دوم جاش اینجا نبود، ولی خب همچین بی ربط هم نبود!
واسه همین تصمیم گرفتم اینجا بپرسم

پیشاپیش ممنون

سرتون رو الکی درد آوردم، امیدوارم جواب بگیرم!
علیرضا :rose:


خب اول اینکه ورودتون را به جمع دوستان سه بعدی کار خوش آمد میگم .
برای سوال اول باید بگم ابزارهای بسیار زیادی هست برای مدلینگ .
اما در کل مدلینگ تقریبا میشه گفت به دو روش کلی انجام میشه یا به صورت Polygon و یا Nurbs که بعضی از افراد با پلی راحت تر مدلسازی میکنن مثل خودم و برخی با نربز .
البته در برخی از موارد به اجبار مثلا مجبور میشیم از نربز استفاده کنیم .
منظورم از اجبار این نیست که با پلی نمیشه بلکه با نربز مثلا سریع تر به پاسخ میرسیم و یا باالعکس .
هر کدوم از این نوع مدلسازی ها ابزارهای مختلف و زیادی داره .
مثلا در مدلسازی به روش پلیگان ابزارهایی داریم مثل اکسترود که کارش بیرون آوردن یک فیس یا صفحه یا ... هست .
یا ابزاری داریم به اسم اسپلیت پلی که میتونیم با این ابزار یک صفحه را به چند قسمت تقسیم کنیم .
و همینطوری الی آخر که کم کم پس از شروع کار با برنامه با تمام این ابزارها آشنا میشید و ...

برای سوال دوم هم باید بگم هر دو برنامه کارایی یکسان دارن و میشه گفت هر دو به یک منظور ایجاد شدن .
و به نکته خیلی مهمی اشاره کردید اون هم اینترفیس برنامه هست .
که دقیقا من هم با اینترفیس مکس نتونستم کنار بیام به خصوص با شرتکات ها .
اما با محیط مایا کاملا راحت بودم و خیلی ازش خوشم اومد و اومدم سمت مایا .
ابزارهای هر دو برنامه یکی هستن اما خب میتونه اسامیشون تفاوت داشته باشن و همچنین مکانی که ابزار قرارداده شده و دسته بندی ها و یا ...
برای شروع هم مهم نیست که با مکس شروع کنید یا مایا یا ...
با هر کدوم راحت بودید همون و شروع کنید و ادامه بدید .

امیدوارم به پاسخ رسیده باشید حداقل تا حدودی ...
موفق باشید .
 

aliReza

Well-Known Member
آقا سروش یک بخش سوال مثل اینکه از زیر دستتون در رفت!

یه مرجع خوب واسه آموزش های سه بعدی رو میتونید معرفی کنید؟
اونم از زیر صفر!

راستش بی پرده بگم، از توتوریال های توی فروم چیزی دستگیرم نشد! :-?
فکر میکنم برای آنها باید یه پیشنیازی داشت، ولی خب اون پیش نیاز رو از کجا بیارم!

ممنون میشم، و شرمنده از این همه زحمت

علیرضا :rose:
 

.:. soroosh .:.

Active Member
علت اینکه آموزشها این سایت نتونستن به شما کمک کنن اینه که آموزشها به صورت گسسته هستن و هر از گاهی از مباحث مختلف آموزش گذاشته شده و ...
برای شما من کلا آموزشهای شرکت دیجیتال توتورز را پیشنهاد میکنم .
میتونید از ابتدا با همونها شروع کنید و تا درجه کاملا حرفه ای با همون آموزشها پیش برید .
با آرزوی موفقیت .
 

aliReza

Well-Known Member
آقا یه سوالی پیش آمد:

اینی که میگین همین نیست: http://www.digitaltutors.com

این به نظر پولی میاد، نوشته 45 دلار...
این عکسو یه نگاهی بکنین:

Untitled-1%20copy.jpg



روی Online Library هم که میزنی میره واسه ویدئو، ولی نشون نمیده،
قلق داره؟
اصلا رایگان هست؟
 

.:. soroosh .:.

Active Member
رایگان نیست .
اما تو ایران تمام پک هاش را میتونید پیدا کنید .
و با هزینه خیلی خیلی کم نسبت به قیمت اصلی مثلا حدود 30 یا 40 تومن تهیه کنید .
اما منظورم همین آموزشها بودن ... :wink:
 
تنظيم كنتراست لامپها

با سلام.
من قصد دارم نذارم اين تاپيك به زباله دان انجمن بپيونده مشروط به اينكه بتونه براي خودم و بقيه مفيد باشه.
خوشبختانه چيزي كه فعلا زياد دارم سواله پس اينم يكي ديگش.

چطوري ميشه در مايا كنتراست نور رو تنظيم كرد اين عكسها موضوع رو روشن مي كنه.[/ATTACH]

خوب مساله عبارت از اينه كه زمانيكه لامپها به سطح يك جسم نزديك ميشن هر چه سطح جسم از لامپ فاصله مي گيره زاويه بين شعاعهاي نور و سطح جسم كمتر ميشه تا اينكه تقريبا موازي ميشه.
و چون شدت نور با كسينوس زاويه نور نسبت به نرمال سطح نسبت مستقيم داره بنابراين تقريبا صفر ميشه.
يعني مساله اي كه در عكس اتفاق افتاده.
خوب هدف ما اينه كه تمام سطح جسم خيلي ملايم روشن بشه.اما اين اتفاق نيوفتاده و همونطوري كه در شكل مي بينيد قسمتي از سطح جسم اگزجره شده.
اگه Intensity رو هم بالا ببريم مشكل حل نشده بدتر هم ميشه.(عكس دوم.)

با تشكر از همه.
 

پیوست ها

  • light1.jpg
    light1.jpg
    7.8 کیلوبایت · بازدیدها: 1
  • light2jpg.jpg
    light2jpg.jpg
    10.2 کیلوبایت · بازدیدها: 3

.:. soroosh .:.

Active Member
خب ببینید تنظیمات و راه های زیادی دارید برای حل این مشکل .
بستگی داره شما از چه منبع نوری استفاده کنید .
مثلا این منبع نوری Spot هست .
اولی پیش فرض و دومی با تغییر در Pnumbra angle و Dropoff

attachment.php


attachment.php


دقیق اگر بگید با چه نوع منبع نوری این مشکل را دارید بهتر میتونم راهنمایی کنم .
و خب در خیلی از کارها هم هیچ اجباری از یک نوع منبع نوری ندارید میتونید نورپردازی را با روشهای مختلف انجام بدید .
ضمنا خیلی جاها نیاز نیست برای روشن کردن قدرت نور را افزایش بدید .
میتونید از گلوبال آیلومینیشن و فاینالگتر استفاده کنید و یا ...
 
با سلام و تشكر از دوست خوبم كه هميشه با معلومات خوبش در صحنه بوده.

عرض كنم كه چون من نمي خوام مباحث اين تاپيك خيلي پيچيده بشه (با توجه به عنوان تاپيك) وارد مباحث GI نمي شيم و فقط به Direct Illumination بسنده مي كنيم.
نوع منبع نوريOmni هست.و نوع نوري كه نوري كه مي خوايم درست كنيم هم فرضا نور يك لامپ يا هالوژن متصل به سقف هست.
يك سوال ديگه هم دارم(با توجه به اينكه نمونه كاراي شما رو ديدم و مي دونم نور پردازيتون خوب بوده).آيا شما در نورپردازي كارهاتون به واقعيت نگاه مي كنيد يا نه.مثلا الان كه من دارم اين پست رو مي زنم تنها منبع نوري در اتاقم پنجره اتاقمه و كل فضاي اتاقم رو روشن كرده و سايه ها كاملا سافت و به زحمت ديده ميشه.حالا اگه شما بخواين طبق واقيت اين اتاق رو نورپردازي كنين آيا از يك لامپ خارج از اتاق استفاده مي كنين به همراه GI يا نه ممكنه لامپهاي ديگري هم در اتاق براي روشن كردن فضا بذارين؟

با تشكر.
 

.:. soroosh .:.

Active Member
منظورتون از نور امنی متوجه نشدم کدوم منبع نوری هست .
برای شبیه سازی نور لامپ من از point light استفاده میکنم .
برای شبیه سازی نورهای هالوژن شما نیاز به استفاده از ies دارید که اون قضیش جداست و ...
برای نورپردازی هم دقیقا همینطور هست .
یعنی عین واقعیت عمل میکنم .
اوایل که کار میکردم فکر میکردم باید از منابع نوری اضافه استفاده کنم و کار برام حتی سخت تر میشد .
اما بعد متوجه شدم که برای نورپردازی دقیقا باید عین واقعیت عمل کنید .
مثلا شما اگه اتاقتون به قول خودتون فقط با نور خورشید روشن شده شما هم فقط نیاز به یک منبع نوری حالا یا از نوع موازی و یا اسپوت دارید .
و با همین یک منبع دقیقا میتونید نور اتاقتون را شبیه سازی کنید .
با آرزوی موفقیت .
 
منظورتون از نور امنی متوجه نشدم کدوم منبع نوری هست .
برای شبیه سازی نور لامپ من از point light استفاده میکنم .
برای شبیه سازی نورهای هالوژن شما نیاز به استفاده از ies دارید که اون قضیش جداست و ...
برای نورپردازی هم دقیقا همینطور هست .
یعنی عین واقعیت عمل میکنم .
اوایل که کار میکردم فکر میکردم باید از منابع نوری اضافه استفاده کنم و کار برام حتی سخت تر میشد .
اما بعد متوجه شدم که برای نورپردازی دقیقا باید عین واقعیت عمل کنید .
مثلا شما اگه اتاقتون به قول خودتون فقط با نور خورشید روشن شده شما هم فقط نیاز به یک منبع نوری حالا یا از نوع موازی و یا اسپوت دارید .
و با همین یک منبع دقیقا میتونید نور اتاقتون را شبیه سازی کنید .
با آرزوی موفقیت .

نور Omni همون Point هست توي مكس اسمش omni بوده منم ديگه عادت كردم.
ies نمي دونم چيه لطفا يه توضيح بدين.

اين عكس رو توي مكس با نور Point يا omin 'گرفتم.
1.jpg

همونطوري كه مي بينيد اين عكس هم دچار مشكل گفته شده است.
اما يك گزينه داره بنام كنتراست كه اگه بالا ببرين درست ميشه مثل عكس دوم.
2.jpg

سروش جان دستت درد نكنه از اينكه وقت ميزاري.
اگه وقت داري ميشه يك صحنه ساده بدم نورپردازيش كني(صحنه هيچ چيزي نداره يك پنجره و ديوار و چند تا مكعب).
مي خوام ببينم چه طوري نورپردازي مي كني.
البته اگه زحمتي نيست.

بازم متشكر.
 

.:. soroosh .:.

Active Member
خب یعنی مشکلتون با این منبع نوری هم حل شد؟!

برای اون قضیه صحنه ای که گفتید هم مشکلی نداره .
بزارید من نورپردازی میکنم . البته نورپردازی کارهای من هم خیلی مشکل داره و شاید اصلا اصولی نباشه .
اما خب تلاش خودم و میکنم ...
با آرزوی موفقیت .
بدرود .
 
سلام خدمت دوستان.
گفتم حالا كه سوال مي پرسم اگه جوابش رو پيدا كردم هم اينجا بنويسم شايد بدرد كسي بخوره.

خوب دوستان اگه توي منتال گزينه Final Gather رو روشن كنين در پايي گزينه داره بنام fall off كه يك ماكسيمم داره و يك مينيمم اونجا مي تونين با استفاده از Indirect Illumination اين موضوع رو سر و سامان بدين.

فكر كنم غير از خودم كس ديگه اي اين پست رو نمي خونه.
:cry:

با تشكر از دوستان مخصوصا آقا سروش گل.:rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا