سلام دوستان. اين مطلب رو به دنبال توضيح دوست گرامي آقاي رحماني در فاروم (آماده سازي فايل براي چاپ) ذكر مي كنم.
فقط اول يه توضيح كوچيك عرض كنم: در تبديل فايلهاي RGB به CMYK در هر برنامه گرافيكي٬ ناخواسته مقداري از اطلاعات رنگها در فايل از بين ميره. بنابراين دونستن بهترين راه تبديل فايل RGB به CMYK براي چاپ اهميت زيادي داره.
هر چند بعد از تبديل فايل RGB به CMYK مي شه تا حدي با آپشن هاي مختلف فتوشاپ نظير: Level ٬ Curve ٬ Highlight and Shadow ٬ /Gamma ٬ Auto Correction ٬ Color balance و ... مشكلات فايل رو بر طرف كرد٬ اما در اول كار٬ استفاده از يك روش تبديل صحيح٬ كمك بزرگي در رسيدن به يك نتيجه آيده ال خواهد بود.
يكي از مراحل در اين مساله تنظيم يكسري آپشنها در Color Setting هست. قسمت مورد نظر رو انتخاب مي كنيم.
[align=center:da32e26dee]
[/align:da32e26dee]
در لاين اول دستور Customize رو انتخاب مي كنيم تا پنجره زير باز بشه:
[align=center:da32e26dee]
[/align:da32e26dee]
خدمتتون عرض كنم كه اگه ما براي هر يك از چهار رنگ چاپ به تساوي 100 واحد (يا درصد) در نظر بگيريم٬ در واقع چاپ نهايي بايد از 400 واحد تشكيل شده باشه كه تصوير منوي بالا در فتوشاپ اين رو نشون ميده.
اما نكته اينجاست كه در اينحالت بيشتر بار توناليته تصوير به رنگ Black محول ميشه و سه كانال رنگ ديگه دچار نقصان ميشن. به عبارت ديگه هر چند كه ما در تصوير نهايي مشكل خاصي نمي بينيم ولي در تفكيك رنگ و نهايتا چاپ تصوير با يه فاجعه مالي :!: روبرو خواهيم شد.
در واقع با تغييراتي كه دوست عزيزمون آقاي رحماني فرمودند و تصويرش هم در پايين اومده٬ هم حجم نهايي رنگ از 400 واحد بيشتر گرفته ميشه و هم توناليته رنگها به نسبت بهتري بين كانالها تقسيم ميشه و نتيجه كار چاپي بسيار به فايل نزديكتر خواهد بود.
[align=center:da32e26dee]
[/align:da32e26dee]
يعني در واقع با انجام اين تغييرات قبل از تبديل فايل از RGB به CMYK تفاوت از زمين تا آسمان خواهد بود :!: اينهم يك مثال:
مي خواهيم اين مساله رو با يكي از Sample هاي خود فتوشاپ بهتر نشون بديم.
تصوير زير همون تصوير Eagle تو مثالهاي فتوشاپ هستش با سيستم رنگ RGB
[align=center:da32e26dee]
[/align:da32e26dee]
حالا يكبار اين تصوير رو بدون تغيير دو پارامتر ذكر شده در بالا به CMYK تبديل كرده و جايي ذخيره كنين و يكبار هم بعد از انجام اون تغييرات فايل رو به CMYK تبديل كرده و ذخيره كنيد.
حالا هر دو رو در فتوشاپ باز كرده و مقايسه كنيد. ظاهرا كه تفاوتي ندارند!
[align=center:da32e26dee](با پارامترهاي 360 و 85) . . . . . . . . . . و . . . . . . . . . . (با پارامترهاي 300 و 100)[/align:da32e26dee]
[align=center:da32e26dee]
و
[/align:da32e26dee]
حالا در هر دو تصوير كانال Cyan رو انتخاب كنيد. تفاوتها ظاهر مي شوند:
[align=center:da32e26dee]
و
[/align:da32e26dee]
كانال Magenta
[align=center:da32e26dee]
و
[/align:da32e26dee]
و كانال رنگ Yellow رو هم ملاحظه كنيد:
[align=center:da32e26dee]
و
[/align:da32e26dee]
و كانال رنگ Black كه از همه مهمتره:
[align=center:da32e26dee]
و
[/align:da32e26dee]
همون طور كه مي بينيد فقط كانال Black در تصاوير سمت چپ پر رنگتر از تصاوير سمت راست است و بار اصلي در چاپ در اين روش نادرست بيشتر به دوش اين كانال هستش و هيچوقت هم نتيجه صحيحي نخواهد انجاميد.
در واقع كاملا روشنه كه با پارامترهاي سمت چپ هرگز به تصوير مورد نظر در چاپ نخواهيم رسيد حتي اگر با ابزارهاي توانمند فتوشاپ هم كلي تغييرات روي عكس انجام بديم باز هم نتيجه چندان جالب نخواهد بود.
[align=center:da32e26dee]پس٬ زنده باد 360 و 85 :!: :!: :!: [/align:da32e26dee]
موفق باشيد.
فقط اول يه توضيح كوچيك عرض كنم: در تبديل فايلهاي RGB به CMYK در هر برنامه گرافيكي٬ ناخواسته مقداري از اطلاعات رنگها در فايل از بين ميره. بنابراين دونستن بهترين راه تبديل فايل RGB به CMYK براي چاپ اهميت زيادي داره.
هر چند بعد از تبديل فايل RGB به CMYK مي شه تا حدي با آپشن هاي مختلف فتوشاپ نظير: Level ٬ Curve ٬ Highlight and Shadow ٬ /Gamma ٬ Auto Correction ٬ Color balance و ... مشكلات فايل رو بر طرف كرد٬ اما در اول كار٬ استفاده از يك روش تبديل صحيح٬ كمك بزرگي در رسيدن به يك نتيجه آيده ال خواهد بود.
يكي از مراحل در اين مساله تنظيم يكسري آپشنها در Color Setting هست. قسمت مورد نظر رو انتخاب مي كنيم.
[align=center:da32e26dee]
در لاين اول دستور Customize رو انتخاب مي كنيم تا پنجره زير باز بشه:
[align=center:da32e26dee]
خدمتتون عرض كنم كه اگه ما براي هر يك از چهار رنگ چاپ به تساوي 100 واحد (يا درصد) در نظر بگيريم٬ در واقع چاپ نهايي بايد از 400 واحد تشكيل شده باشه كه تصوير منوي بالا در فتوشاپ اين رو نشون ميده.
اما نكته اينجاست كه در اينحالت بيشتر بار توناليته تصوير به رنگ Black محول ميشه و سه كانال رنگ ديگه دچار نقصان ميشن. به عبارت ديگه هر چند كه ما در تصوير نهايي مشكل خاصي نمي بينيم ولي در تفكيك رنگ و نهايتا چاپ تصوير با يه فاجعه مالي :!: روبرو خواهيم شد.
در واقع با تغييراتي كه دوست عزيزمون آقاي رحماني فرمودند و تصويرش هم در پايين اومده٬ هم حجم نهايي رنگ از 400 واحد بيشتر گرفته ميشه و هم توناليته رنگها به نسبت بهتري بين كانالها تقسيم ميشه و نتيجه كار چاپي بسيار به فايل نزديكتر خواهد بود.
[align=center:da32e26dee]
يعني در واقع با انجام اين تغييرات قبل از تبديل فايل از RGB به CMYK تفاوت از زمين تا آسمان خواهد بود :!: اينهم يك مثال:
مي خواهيم اين مساله رو با يكي از Sample هاي خود فتوشاپ بهتر نشون بديم.
تصوير زير همون تصوير Eagle تو مثالهاي فتوشاپ هستش با سيستم رنگ RGB
[align=center:da32e26dee]
حالا يكبار اين تصوير رو بدون تغيير دو پارامتر ذكر شده در بالا به CMYK تبديل كرده و جايي ذخيره كنين و يكبار هم بعد از انجام اون تغييرات فايل رو به CMYK تبديل كرده و ذخيره كنيد.
حالا هر دو رو در فتوشاپ باز كرده و مقايسه كنيد. ظاهرا كه تفاوتي ندارند!
[align=center:da32e26dee](با پارامترهاي 360 و 85) . . . . . . . . . . و . . . . . . . . . . (با پارامترهاي 300 و 100)[/align:da32e26dee]
[align=center:da32e26dee]
حالا در هر دو تصوير كانال Cyan رو انتخاب كنيد. تفاوتها ظاهر مي شوند:
[align=center:da32e26dee]
كانال Magenta
[align=center:da32e26dee]
و كانال رنگ Yellow رو هم ملاحظه كنيد:
[align=center:da32e26dee]
و كانال رنگ Black كه از همه مهمتره:
[align=center:da32e26dee]
همون طور كه مي بينيد فقط كانال Black در تصاوير سمت چپ پر رنگتر از تصاوير سمت راست است و بار اصلي در چاپ در اين روش نادرست بيشتر به دوش اين كانال هستش و هيچوقت هم نتيجه صحيحي نخواهد انجاميد.
در واقع كاملا روشنه كه با پارامترهاي سمت چپ هرگز به تصوير مورد نظر در چاپ نخواهيم رسيد حتي اگر با ابزارهاي توانمند فتوشاپ هم كلي تغييرات روي عكس انجام بديم باز هم نتيجه چندان جالب نخواهد بود.
[align=center:da32e26dee]پس٬ زنده باد 360 و 85 :!: :!: :!: [/align:da32e26dee]
موفق باشيد.