يكي از هاردديسك‌هاي ذخيره اطلاعات سیبا به دليل ترافيك مراجعات سوخت!

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


عضو هيات‌مديره و ناظر بر بخش IT و انفورماتيك بانك ملي ايران اظهار كرد: ميزان تراكنش بي‌سابقه و سوختن يكي از هاردديسك‌هاي ذخيره اطلاعات، سيستم سيبا را در چند روز گذشته دچار اختلال كرد.


به گزارش ایسنا برات قنبري در يك نشست خبري درباره اختلال چند روز اخير در سيستم سيبا اظهار كرد: بانك ملي هيچ گاه دستگاه‌هاي خودپرداز خود را به روي كارت‌هاي شتاب نمي‌بندد بنابراين در اوايل برج كه موعد سررسيد پرداخت‌هاست حجم بسيار زيادي تراكنش تجربه مي‌كند كه اتفاقي كه در روز اول شهريورماه افتاد بي‌سابقه بود.


وي ادامه داد‌: در اين روز بيش از سه ميليون و 139 هزار تراكنش در دستگاه‌هاي خودپرداز بانك ملي انجام شد كه اين ميزان يك ركورد بود. همچنين شبكه سيبا هم كه بيشترين ترافيك را در اسفند 87 با رقم هشت ميليون و 700 هزار تراكنش تجربه كرده بود روز اول شهريورماه به ركورد 11 ميليون و 300 هزار تراكنش رسيد.


وي ادامه داد: بانك ملي براي امنيت اطلاعات مشتريان چهار ذخيره اطلاعاتي تهيه مي‌كند اما در اوايل شهريورماه به دليل سوختن يكي از هاردديسك‌ها براي افزايش سرعت به دو ذخيره اطلاعاتي اكتفا كرديم كه البته مشكل امنيتي ندارد. در حال حاضر عمليات شتاب انجام مي‌شود اما شايد كمي كند باشد. البته ترافيك زياد در روزهاي اول ماه رمضان سال گذشته هم وجود داشته كه شايد ناشي از تغيير ساعت كار بانك‌هاست.


عضو هيات‌مديره و ناظر بر بخش IT و انفورماتيك بانك ملي ايران گفت: بانك ملي ايران 3334 شعبه و 85 باجه در كشور دارد كه 3320 شعبه آن به سيستم متمركز وصل شده‌اند و شعب ما در تمام نقاط با هم تفاوتي ندارند اما بانك‌هاي ديگر معمولا به دليل افزايش تراكنش در زمان‌هاي خاص، سيستم خود را به روي كارت‌هاي ديگر شتاب مي‌بندند.


وي گفت: ارائه سرويس به اين گستردگي نياز به صحت، دقت و سرعت عمل دارد و از ابتداي سال 87 سرويس‌هاي جديد شبكه بانكي گسترش پيدا كرده‌اند و استقبال مردم با توجه به زمينه بالقوه موجود فراتر از حد ظرفيت‌سازي‌هاي ما بوده است.


قنبري در ادامه به ارائه آمار و ارقام از فعاليت‌هاي بانك ملي در اين زمينه‌ها پرداخت و گفت: سال گذشته در پايان تيرماه تعداد كل حساب‌هاي افتتاح شده در سيستم متمركز سيبا بيش از هفت ميليون و 800 هزار حساب كه با رشد 75 درصدي ظرف يك سال به حدود 13 ميليون و 700 هزار حساب رسيده است. تعداد ملي‌كارت‌هاي صادره هم با رشد 66 درصدي نسبت به تيرماه سال گذشته از شش ميليون و 820 هزار كارت به 11 ميليون و 118 هزار كارت رسيده است. تعداد پايانه‌هاي POS با افزايش 279 درصدي ظرف يك سال به بيش از 48 هزار پايانه رسيده است. تعداد كل تراكنش‌هاي سيستم سيبا در تيرماه 87 ظرف يك ماه 94 ميليون و 286 هزار بود كه با رشد 70 درصدي در تيرماه امسال به حدود 60 ميليون و 650 هزار رسيده است.


وي افزود: همچنين پرداخت قبوض از طريق سيبا، تلفن‌بانك، خودپرداز و شبكه سبا كه در تيرماه 87 فقط نزديك به 900 هزار تراكنش بود در تيرماه 88 به بيش از شش ميليون و 204 هزار تراكنش رسيد كه رشد 591 درصدي نشان مي‌دهد. همچنين تعداد تراكنش سيستم تلفن‌بانك از طريق دو شماره 27845 ـ 021 با ظرفيت 300 خط و 09622 با ظرفيت 990 خط مجموعا هفت ميليون و 461 هزار تراكنش بوده است.


وي ادامه داد: در اوايل سال 87 تنها پنج درصد قبوض از طريق تلفن‌بانك پرداخت مي‌شد كه اين رقم در پايان سال 87 به 20 درصد رسيد و پيش‌بيني مي‌كنيم اين رقم تا پايان 88 به فراتر از 50 درصد برسد و به همين دليل براي خط 09622 ظرفيت 3000 خط را پيش‌بيني مي‌كنيم. استقبال مردم نشان مي‌دهد كه خطوط ما بايد براي ظرفيت‌هاي ماكسيمم طراحي شوند و مردم هم از بانك ملي انتظار دارند تمام سرويس‌ها را انجام بدهد.


براتي گفت: با توجه به اينكه هزينه پرداخت هر قبض در شعبه‌ها 400 تا 500 تومان است ما از هر راهي براي كاهش قيمت تمام‌شده استفاده مي‌كنيم كه اين امر در كاهش سفرهاي شهري هم بسيار موثر است و شاهد كاهش 15 تا 20 درصدي مراجعات مردم بوده‌ايم.


وي درباره استفاده كمتر از خدمات اينترنت در بانك ملي گفت: مهم‌ترين امر براي ما در بانكداري اينترنتي و پرداخت بانكي با موبايل، امنيت اطلاعات مشتري است چون ما رمز كارت‌ها را مي‌گيريم و بعضا سوءاستفاده‌هايي در برخي كافي‌نت‌ها شده بود. بنابراين تا زماني كه زيرساخت امضاي ديجيتال در كشور عملياتي نشده در زمينه بانكداري اينترنتي با تامل عمل مي‌كنيم. البته در حال حاضر سيستم اينترنتي سبا در كشور 100 هزار مشترك دارد كه سعي مي‌كنيم با در اختيار گذاشتن توكن، خارج از سيستم اينترنت خدمات را با امنيت كافي ارائه كنيم.


قنبري تصريح كرد: در پرداخت از طريق موبايل هم بايد زيرساخت‌هاي مخابراتي در كشور فراهم باشد و بايد با مخابرات و با اپراتورهاي مورد تاييد كار كنيم كه زيرساخت‌ها دراين زمينه ناكافي است و به همين خاطر پرداخت‌هاي موبايل سقف دارند.


وي درباره اخباري مبني بر هك شدن سايت بانك ملي ايران گفت: سايتي كه هك شده جزو سايت‌هاي ثبت‌شده بانک ملي ايران نيست و متعلق به يك شخص حقيقي است و در حال حاضر هک شده است. سايت بانک ملي به نشاني www.bmi.ir به طور رسمي به مشتريان اين بانک خدمات ارائه مي‌كند. البته جاي گلايه از دوستان در مركز ثبت اسامي دامنه‌هاي اينترنتي است كه نام شركت‌هاي معروف حقوقي را به افراد حقيقي مي‌فروشند.



منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا