ياهو، چيزي بيش از يك رقيب ساده براي گوگل

Peyman-Pop

Active Member
هنگامي‌كه در اينترنت جست و جو مي‌كنيد، آيا اطلاعات زيادي به دست مي‌آوريد كه هيچ كدام از آنها پاسخ به پرسش شما نيستند؟ اگر پاسخ شما مثبت است، بدانيد كه در اين تجربه تنها نبوده و تعداد بي‌شماري از كاربران با اين مشكل آشنا هستند.


بدون ترديد، دست يافتن به اطلاعات مورد نياز، از ميان دامنه‌ي گسترده‌ي داده‌ها در اينترنت، ساده‌تر شده است اما همواره مشكلاتي در اين راه وجود دارد كه بايد برطرف گردد.


به عنوان مثال، كاربران با استفاده از امكانات جست و جوي محلي جديد كه در موتورهاي برتري چون گوگل و ياهو اجرا مي‌شوند، قادر خواهند بود به سادگي اطلاعات مربوط به رستوران مورد نظر در منطقه‌ي خود را به دست آورند.



كاربران بايد آگاه باشند كه براي محدود كردن دامنه‌ي جست و جوي خود، همراه با نام رستوران، كدپستي منطقه‌ و يا شهر را نيز وارد كنند. اگر چه اين گونه جست و جو در مقايسه با گذشته، پاسخ‌هاي مرتبط‌تري را نشان مي‌دهد، اما هنوز هم مي‌تواند مشكل ساز باشد، به گونه‌اي كه در هنگام تحويل غذا دريابيد به رستوران چندين كيلومتر آن طرف تر، سفارش داده‌ايد!



به هر روي، كارايي جست و جو در اينترنت، به چه ميزان است؟

راندولف هاك، نويسنده و مسئول يك سايت اينترنت، در اين زمينه اشاره كرده است كه اين پرسش، پاسخ قطعي نداشته و به كاربر، تاريخ روز جست و جو و پرسش او، بستگي دارد.



شركت راهبردهاي آنلاين هاك كه سمينارهايي در اين باره كه چگونه به طور كارآ از اينترنت استفاده كنيم، برگزار مي‌كند، گفته است كه بهترين مكان براي آگاهي يافتن از آخرين پيشرفت‌هاي جست و جو در اينترنت، صفحات سايت‌هايي‌ست كه امكان جست و جو را فراهم مي‌كنند، يعني همان جايي كه جديدترين و حساس‌ترين امكانات، نشان داده شده است.



از اواخر دهه‌ي 1990 كه شركت گوگل شروع به احاطه‌ي بازار كرده است، ميليون‌ها نفر از موتور جست و جوي گوگل استفاده كرده، اما تنها برخي از اين افراد بر روي تب‌هايي از سايت كليك كرده‌اند كه به وسيله‌ي آن به جست و جوي تصاوير، مطالب خبري و بحث‌هاي گروهي پرداخته‌اند.



به خاطر سپردن دو ترفند ساده، رسيدن به نتيجه‌ي مطلوب‌تر را امكان پذير خواهد كرد. قراردادن گيومه در دو طرف عبارت و يا واژه‌هايي كه به دنبال آن هستيد، به موتور جست و جو كمك مي‌كند كه تنها كلماتي را بيابد كه همچون درخواست شما، دركنار هم آورده شده‌اند. نگاشتن چند لغت بيشتر، در بيشتر موارد به كاربر كمك مي‌كند كه درست همان اطلاعاتي را كه نياز دارد، پيدا كند.

گوگل يكي از شركت‌هاي اصلي در اين زمينه است اما شركتي كه امروزه توجه همگان را به خود جلب كرده، ياهو ست.



از آن‌جايي كه صنعت فناوري اطلاعات با سرعت به سوي رقابت ميان فراهم كنندگان جست و جو حركت مي‌كند، آمار سايت Hitwise.com نشان مي‌دهد كه ياهو چيزي بيش از يك رقيب ساده براي گوگل است.



در طول هفته‌يي كه آخرين روز آن 27 مارس بوده است، تعداد مراجعه كنندگان به ياهو براي سايت جست و جو، 2/10 درصد از سهم بازار جست و جو را به خود اختصاص داده و اين آمار در باره‌ي گوگل، 9/14 درصد است. افزون بر اين، صفحه‌ي اصلي ياهو كه در برگيرنده‌ي اخبار، اطلاعات و جست و جو نيز هست، در تمامي دسته‌هاي موتورهاي جست و جو و دايركتوري‌ها، با آمار 29 درصد، پر بيننده‌ترين بوده است. ياهو در سال 2003 موتورهاي جست و جوي AltaVista و AltheWeb را با دست و دل بازي تمام به قيمت يك ميليارد دلار خريده است.

هاك در اين باره گفته كه AltaVista ترافيك قابل توجهي را ايجاد نكرده است.



كارشناسان به طـــور كامل از آينده‌ي موتور «متا» جست و جويي چون Dogpile (http:/www.dogpile.com)، كه نتيجه را از موتورهاي اصلي جست و جو به دست مي‌آورد، مطمئن نبوده‌اند. متا جست و جو قول وعده‌ي رسيدن به نتايج كامل و فراگير را داده است. هم چنين گونه‌هاي جديد موتورهاي متا جست و جو، داراي فناوري است كه به نتايج سر و سامان مي‌دهد.



موتورهاي جست و جوي برتر با داشتن ميلياردها صفحه‌ي وب، فاقد اطلاعات عمومي بوده كه در بانك‌هي اطلاعاتي در دسترس، پيدا مي‌شوند. در نتيجه به وجود آمدن خلاهايي در اطلاعات به عنوان «وب‌هاي نامرعي» اجتناب ناپذير خواهد بود. بي جا نيست براي مثال از Bartleby.com نام بريم كه در آن همه چيز، از متن كامل شعرهاي هومر (اوديسه) گرفته تا نشاني مراسم آغاز به كار رييس جمهور آمريكا وجود دارد، اما بازديدكنندگان احتمالا" چيزهاي بسياري را در اين سايت از دست مي‌دهند.

مردمي كه به موتورهاي جست و جو وابسته هستند تا بيماري ويژه‌يي را پيدا كنند و يا اطلاعات پزشكي به دست آورند، به سادگي مي‌توانند در سايت‌هاي معتبري چون بانك اطلاعاتي National Library of Medicine's PubMed به مطالب مورد نياز خود دست رسي پيدا كنند.


در نهايت آقاي هاك گفته است كه براي هر چيز حساس بايد گام‌هاي بيشتر برداشته و پاي خود را فراتر از آن چه كه در موتورهاي جست و جو پيدا مي‌شوند، بگذاريد.


منبع : همکاران سیستم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا