ویلیام گیبسون، نویسنده آمریکایی کانادایی:به فناوری مشکوکم

Alt255

Member
21 شهريور 1389 - ویلیام فورد گیبسون نویسنده آمریکایی- کانادایی است که به خاطر بنیانگذاری زیر سبک سایبرپانک در داستان‌هایش "پیام آور سیاه" لقب گرفته است.


تمرکز موضوع در سبک سایبرپانک بر فناوری‌های پیشرفته مانند کامپیوتر و ارتباطات توام با ازهم‌گسیختگی نظم اجتماعی است. موضوع کتاب‌های سایبرپانک معمولا حول محور ستیز میان هکرها، هوشمندان مصنوعی و شرکت‌های غول‌آسا می‌چرخد. مکان و زمان این داستان‌ها در آغاز بیشتر فضاهای دوردست بود، اما رفته رفته آینده کره زمین درون‌مایه این کتاب‌ها شده است. شهرهای آینده اين داستان، معمولا با وجود تحرک و تنوع فراوانی که در آنها هست، حالتی منفی و ضد ایده‌آلی دارند. جو فیلم‌های سایبرپانکی نیز بازتاب‌دهنده سبک فیلم سیاه (noir film) است و نوشته‌های سایبرپانکی نیز از شگردهای سبک تخیلی-کارآگاهی استفاده می‌کنند. گیبسون 17 مارس 1948 در كانوي در جنوب كاليفرنيا به دنیا آمد ولی در 19 سالگی به كانادا رفت. از زماني كه به دانشگاه بريتيش كلمبيا رفت شروع به نوشتن كرد. ليسانس ادبيات انگليسي را از همين دانشگاه گرفت. اولين رمانش در سال ۱۹۸۴ برنده جايزه هوگو شد. از آثار او مي‌توان به “شمارش از صفر”، “دنده سرعت موناليزا”، “نورمجازي” و “همه جشن‌هاي فردا” اشاره کرد. گاردین با این نویسنده 52 ساله مصاحبه‌ای اختصاصی داشته که در ادامه می‌خوانید:

محبوب‌ترین فناوری‌ات چیست و چگونه این فناوری زندگی‌ات را بهبود بخشیده است؟

عاشق هر جزيی از نرم‌افزار پردازش واژه هستم که از آن استفاده می‌کنم، اما این را بگویم که هیچ‌گاه تایپ لمسی را یاد نگرفتم.



آخرین بار چه وقت و برای چه کاری از این نرم‌افزار استفاده کرده‌ای؟

همین الان و برای پاسخ دادن به سوال قبلی!




اگر می‌توانستی، دوست داشتی چه ویژگی‌‌های دیگری به نرم‌افزار ورد اضافه کنی؟

دوست داشتم پردازشگر سازگار با ورد داشته باشم که برای نوشتن رمان به کار برود و کمترین فضا را اشغال کند. اگر این ویژگی اضافه شود، ممنون می‌شوم.



آیا فکر می‌کنی نرم‌افزار ورد تا 10 سال آینده منسوخ می‌شود؟

تصور می‌کنم که تا 10 سال آینده از نسخه‌های دیگری از این برنامه استفاده خواهیم کرد. مثلا نسخه‌ای که هر سطر آن بیشتر از 140 کاراکتر جا بگیرد.



به طور کلی چه چیزی در مورد ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات همواره ناامیدت می‌کند؟

بد کار کردن یا عیب و ایرادهایی که فناوری‌ها پیدا می‌کنند، چیزی است که همیشه من را ناامید می‌کند و تخیل مرا از بین می‌برد.




آیا فناوری خاصی وجود دارد که آن را داشته باشی و در عین حال از آن متنفر باشی؟

بله. آخرین دستگاه فکسی که خریدم. می‌توانم بگویم که به پشیزی نمی‌ارزد و هنوز نتوانستم یک بار هم با آن چیزی فکس کنم. خوشبختانه زیاد با آن کاری ندارم و شاید دو یا سه بار در سال لازم باشد که فکسی ارسال کنم.



اگر بخواهی توصیه‌ای در مورد فناوری‌ها به کسی بدهی، آن توصیه چیست؟

هیچ‌گاه اولین نسخه ابزار جدیدی که به بازار می‌آید را نخرید و صبر کنید تا نسخه دوم آن را که کامل‌تر است بخرید. من همیشه سعی می‌کنم که به تدریج با ابزارهای جدید سازگار شوم و دوست دارم اول دیگران از ابزار جدید استفاده کنند و اگر راضی بودند، من هم آن را می‌خرم.




خودت را دوستدار فناوری می‌دانی یا ضد فناوری؟

هیچ کدام. سعی می‌کنم که با فناوری‌ها سروکار داشته باشم، اما خیلی‌ خود را غرق آنها نکنم. در عین حال دوست دارم نحوه کار با فناوری‌های جدید را یاد بگیرم.



گران‌ترین فناوری که تاکنون خریده‌ای چه بوده است؟

ماشین Volkswagen Passat.



Mac را بیشتر دوست داری یا PC را؟

مک را. کار با کامپیوتر را از زمان قبل از ویندوز با کامپیوترهای اپل شروع کردم و هنوز هم کامپیوترهای اپل را بیشتر از کامپیوترهای دیگر دوست دارم.




آیا هنوز از مدیاهای فیزیکی نظیر CD یا DVD استفاده می‌کنی یا فایل‌های مورد نیازت را دانلود می‌کنی؟ آخرین باری که مدیای فیزیکی خریدی چه زمانی بوده؟

هر دو. مرور فیزیکی را دوست دارم، چون به روشی متفاوت حس جست‌وجو و کنجکاوی انسان را برانگیخته می‌کند. آخرین فایلی که دانلود کرده‌ام، آلبوم The Suburbs از گروه موسیقی Arcade Fire بود که از طریق آی‌تیونز دانلود کردم.



به نظرت ایده روبات‌های کارگر ایده خوبی است یا نه؟

من خیلی با این ایده موافق نیستم.




در حال حاضر دوست داری چه ابزاری داشته باشی؟

دوست دارم Festo Air Penguin داشته باشم. این ابزار یک پنگوئن روباتیک است که به صورت خودکار پرواز می‌کند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا