وزارت صنایع: امكان توليد حافظه فلش در ايران وجود ندارد

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


حافظه فلش از جمله كالاهاي فن‌آوري اطلاعات به شمار مي‌رود كه امروزه به بخشي از زندگي ماشيني تبديل شده است. محصولي براي انتقال اطلاعات كه در بسياري از موارد اندازه آن از يك انگشت انسان هم كوچك‌تر است. اما در شرايطي كه طي سال‌هاي اخير استفاده از حافظه فلش در ميان ايراني‌ها به شدت افزايش يافته، بد نيست در چنين شرايطي به اين سوال پاسخ دهيم كه آيا امكان توليد داخلي اين محصول وجود دارد يا خير؟


در اين زمينه محمود ليايي - مديركل دفتر صنايع برق، الكترونيك و فن‌آوري اطلاعات وزارت صنايع و معادن - در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اين‌كه هم‌اكنون هيچ واحد توليد حافظه فلش در كشور وجود ندارد، عنوان كرد: توليد حافظه فلش نياز به فن‌آوري خاصي داشته و از سوي ديگر براي داشتن توجيه اقتصادي بايد اين كالا به توليد انبوه برسد كه هم‌اكنون چنين شرايطي در كشور فراهم نيست.


وي با بيان اين‌كه كشورهاي شرق آسيا مانند چين، ژاپن و تايوان بيشترين توليد حافظه فلش را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار كرد: بيشترين واردات حافظه فلش به كشور نيز مربوط به توليدات كشور چين است.


اين مقام مسوول در عين حال با اشاره به اين‌كه قبلا چند مورد پيشنهاد براي توليد داخلي اين كالا به وزارت صنايع و معادن ارايه شد، اما عملي نشدند، گفت: كشورهايي كه داراي توليدكنندگان فعال در حوزه صنعت چيپ‌ست هستند، قادرند به توليد انبوه حافظه فلش بپردازند.


گفتني است، حافظه فلش از جمله محصولاتي به شمار مي‌رود كه به دليل قيمت نسبتا مناسب آن شاهد عرضه اين كالا به بازار ايران در مدل‌ و ظرفيت‌هاي مختلف هستيم. هرچند بايد گفت كه قاچاق اين كالا به كشور نيز طي سال‌هاي اخير تشديد شده و همين عامل بازار داخلي را نيز پر از فلش‌هاي تقلبي و غيراستاندارد كرده است.


هم‌اكنون تعرفه واردات حافظه فلش به كشور به چهار درصد رسيده است. اين رقم پيش‌تر 10 درصد بود. كارشناسان برآورد كرده‌اند كه با كاهش تعرفه تا حدودي جلوي قاچاق بي‌رويه فلش به كشور گرفته خواهد شد.





منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا