ورد پرس ، جوملا یا دروپال- کدام یک بهتر است؟

بهیدو

Member
در حالیکه ورد پرس ۲۳% از تمام وب سایت‌ها را دراینترنت کنترل می‌کند، تنها سیستم مدیریت محتوا قابل تغییر و مجانی‌ در بازار نیست. نرم‌افزارهای واقعا خوب دیگری نیز ماند جوملا و دروپال نیز وجود دارد. هر سه آنها وجه اشتراکات زیادی با هم دارند، اما جنبه‌های مثبت و منفی‌ نیز دارند. در این مقاله وردپرس را با جوملا و دروپال مقایسه می‌کنیم تا بفهمیم کدام بهتر است.

توجه: در این مقاله wordpress.org را مقایسه می‌کنیم نه wordpress.com . لطفا راهنمای ما را در تفاوت بین wordpress.org با wordpress.com ببینید.

وجه اشتراک بین وردپرس، جوملا و دروپال چیست؟
هر سه از مشهورترین سی‌ ام اس‌ وبسایت ها هستند که از لحاظ تکنولوژی، فلسفه و جامعه کاربران وجه اشتراکات بسیاری دارند. هر سه نرم افزار وردپرس، جوملا و دروپال نرم افزارهایی مجانی‌ و قابل تغییرند که تحت لیسانس جی‌ پی‌ ال‌ هستند. مقاله ما را تحت عنوان ” چرا وردپرس مجانی‌ است” بخوانید تا بیشتر در مورد این نرم‌افزار مجانی‌ بدانید. همهٔ این سه نرم‌افزار اصولا در محیط پی‌ اچ پی‌ نوشته شدند.

تمام آنها اام وای اس‌ کیو ال‌ را به عنوانه سیستم مدیریت پایگاه داده شان پشتیبانی‌ میکنند. وردپرس بطور اختصاصی تنها اام وای اس‌ کیو ال‌ را پشتیبانی‌ می‌کند، درصورتیکه جوملا و دروپال سیستم‌های مدیریت پایگاه دیگری را نیز پشتیبانی‌ میکنند. هر سه از پس زمینه و قالب هایی برای ظاهر سایت‌ها واز پلاگین ها، ماژول‌ها یا گزینه‌های ارتقا برای ارتقا ویژگیهای آن استفاده می کنند.

مانند نرم‌افزارهای قابل تغییر و مجانی‌ همه پروژهایی مشتق از جامعه کاربران هستند. درحالی‌که شباهت زیادی بین این سه نرم‌افزار هست، تفاوتهایی بین آنها نیز از جنبه‌های زیادی وجود دارد. آنها سیاست مختلفی‌ در مورد اینکه نرم‌افزار هسته شامل چه چیزهایی‌ شود، چطور قالب ها و ماژول‌ها مدیریت شوند، و چطور اقدامات امنیتی لازم و غیره انجام گیرد.

این تفاوتها تاثیرات بزرگی‌ بر روی کاربران و چگونگی‌ ساخت وبسایت‌هایشان دارند. همانطور که گفته شد بیایید به مقایسه وردپرس، جوملا و دروپال بپردازیم.

سهولت استفاده و آسانی برای کاربران مبتدی
اغلب کسانی‌ که وبسایت میسازند، توسعه دهنده وب ، طراح یا برنامه نویس نیستند. آنها افراد معمولی‌ هستند که فقط میخواهند وب سایتی بسازند. استفاده آسان یکی‌ از عوامل مهم برای اکثر کاربران است.

وردپرس
%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%BE%D8%B1%D8%B31-min.jpg


وردپرس با نصب کردن ۵ دقیقه‌ای معروف راه می‌افتد. اغلب سایت‌های فراهم کننده این برنامه نصب این برنامه را تنها با یک کلیک پیشنهاد میکنند. این باعث میشود نصب این برنامه برای کاربران جدید تقریبا آسان شود که یک بلاگ وردپرس را در عرض چندین دقیقه به جای چندین ساعت راه بیندازند. تجربه کاربران از نصب کردن پست‌ها در وردپرس خیلی‌ بهتر از جوملا و دروپال است. کاربر در صفحه رابطش که بسیار واضح و ساده است منو‌هایی‌ می‌بیند که از طریق آنها میتواند پست‌ها و صفحاتی بسازد ، یا ظاهر و پس زمینه آن‌ را به دلخواه خود تغییر دهد.

جوملا
نصب جوملا شاید به اندازه وردپرس سریع به نظر نرسد ولی‌ گامهای خیلی‌ مشابهی دارد. جدا از آن‌ تعداد زیادی از وب سایت‌های فراهم کنند این نرم افزار برای جوملا نیز بسته‌های راه‌اندازی با یک کلیک پیشنهاد میکنند. بعد از نصب، کنترل پنلی برای کاربر ظاهر میشود که به آسانی‌ و سرراستی وردپرس نیست. منو‌های مختلفی برای کلیک و تغییر سایت به دلخواه خود وجود دارند. هواداران جوملا ممکن است بگویند این بخاطر آن‌ است که جوملا قدرتمند تر از وردپرس است. اما ما فکر می‌کنیم که این برای یک تازه کار یک جورایی ترسناک است.

دروپال
نصب دروپال مثل جوملا و وردپرس است.براحتی دانلود و پکیج را آپلود کنید و فایل آغازگر نصب آن را راه‌اندازی کنید.

همچنین دروپال توزیع‌هایی‌ را نیز پیشنهاد می‌کند. اینها بسته هایی از پیش آماده‌ شده از سرویس های دروپال با مژولها و پیکربندی‌هایی هستند تا با آنها وب سایت‌های خاصی‌ ساخته شوند. تجربه نصب پست برای افراد واقعا مبتدی یک مقدار پیچیده است. برای کاربران سخت است متوجه شوند که چگونه چیزهایی‌ را بر روی وبسایتشان تغییر دهند. دروپال بطور واضح مشخص می‌کند که چطور محتوایی اضافه کنید ، اما تغییر ظاهر یا اضافه کردن عناصری به غیر از محتوا زیاد واضح نیست.

برنده: وردپرس
پس زمینه و سخت افزارهای متصل به کامپیوتر
هر سه این سی‌ ام اس‌‌های معروف از پس زمینه ، پلاگین ، و ماژول‌ها به عنوان راهی‌ برای ارتقا ویژگی‌‌ها و ظاهر سایت استفاده میکنند.

وردپرس
وردپرس به کاربران اجازه میدهد تا برای تغییر ظاهر سایت از پس زمینه ها استفاده کنند. وردپرس یک سری پس زمینه هایی‌ پیش فرض از قبل نصب شده دارد. در هر زمان میتوانید در صفحه مربوط به ظاهر سایت دکمه اضافه کردن یک زبانه جدید را بزنید و پس زمینه هایی مجانی‌ از فهرست راهنما پس زمینه‌های سایت رسمی‌ wordpress.org نصب کنید. جدا از پس زمینه‌های مجانی‌، پس زمینه‌های وردپرس دست اول بیشتری میتوانید در فروشگاهای پس زمینه فرعی ماند Studio Press یا Themifyیا ThemeLabپیدا کنید. اینها پس زمینه‌های پولی‌ هستند و گزینه‌های پشتیبانی‌ درجه یکی‌ دارند.

قدرت اصلی‌ وردپرس از پلاگین‌هایش میاید. بیش از ۳۸۰۰۰ پلاگین مجانی‌ در وبسایت رسمی‌ وردپرس در فهرست راهنمای پلاگین‌هایش وجود دارد. همچنین میتوانید پلاگین‌های بسیار خوبی که با هزینه پشتیبانی‌ سازنده‌های پلاگین همراه هستند خریداری کنید.

سری به لیست ۲۰ تا از پلاگینهای وردپرس که باید داشته باشید بزنید، تا ببینید چطور پلاگین‌ها وردپرس را عالی می‌کنند.

جوملا
جوملا مانند وردپرس گزینه‌های ارتقایی و قالب‌هایی‌ دارد. گزینه‌های ارتقایی زیادی وجود دارند تا بتوان کارهای زیادی از ایجاد فروشگاهای تجارت الکترونیک گرفته تا مدیریت ایمیل‌ها کرد.

گرچه تعداد این گزینه‌های ارتقایی و قالب‌ها به اندازه وردپرس نیست. این ممکن است باعث شود پیدا کردن گزینه ارتقایی و قالبی بی‌ نقص یک مقدار مشکل شود. بطور پیش فرض جوملا قابلیتی ندارد که به کاربران اجازه دهد که ارتقا‌ها یا قالب‌ها را در محیط اجرایی جستجو کرده و نصب کنند. گزینه ارتقایی وجود دارد که به شما اجازه میدهد که از ویژگی‌ وبسایت برای نصب ارتقا ها استفاده کنید. اما برای قالب‌ها باید بصورت دستی‌ قالبها را جستجو کرده و آنها را به وسیله اضافه کردن URL‌ آنها نصب کنید.

دروپال
دروپال همین مساله را با میزان دسترسی‌ به پس زمینه‌ها و ماژولها دارد. کاربران مجبورند سایت‌شان را رها کنند و پس زمینه‌ها و ماژول‌هایی‌ که میخواهند اضافه کنند را جستجو کنند سپس مکان URL‌ فایل زیپ پروژه را تعیین کنند. درنهایت میتوانند URL را در صفحه مربوط به پس زمینه یا ماژول وارد کنند تا نصب شوند. ماژولهایی وجود دارند که تقریبا هر کاری می‌توان با آنها کرد و به طور مرتب به تعداد آنها اضافه میشود. ولی‌ هنوز، از لحاظه تعداد کلی‌ نسبت به ورد پرس کمتر هستند.

برنده: وردپرس
گزینه‌های پشتیبانی‌
دردسترس بودن گزینه‌های کمک و پشتیبانی‌ برای کاربران مبتدی بسیار مهم است. مطمئناً موانعی هنگام کار با یک نرمافزار جدید وجود خواهند داشت. تا وقتی‌ که بتوانید کمک بگیرید مشکلی‌ نیست.

وردپرس
وردپرس جامعه قوی از کاربران دارد. میتوانید کمک کار با وردپرس را در گروه‌های پشتیبانی‌ رسمی‌ ، اسناد، دفترچه های راهنما، مجموعه قوانین، کانال‌های Slack ، Stack Exchangeو تقریبا هر اجتماعی از کاربران در مورد طراحی و ساخت وب سایت در اینترنت میتوانید پیدا کنید. سایت هایی مانند WPbeginner هستند که صدها خودآموز ، ویدیو آموزشی و مقاله برای کاربران مبتدی وردپرس فراهم میکنند. راههای مختلفی‌ برای درخواست پشتیبانی‌ وردپرس و گرفتن آن‌ وجود دارد. جدا از پشتیبانی‌ مجانی‌ ، راه‌های دیگری نیز برای دریافت پشتیبانی‌ پولی‌ برای وردپرس نیز هست.

پایگاه‌های انلاین مانند Upwork، Fiverr و Elance وجود دارند که میتوانید از سر تا سر دنیا از کاربران حرفه ای‌ ورد پرس کمک بگیرید و به سرعت مشکلتان را با یک قیمت مناسب حل کنید. به دلیل محبوبیت زیاد وردپرس، یافتن سازندگان وردپرس برای تجارتهای کوچک و اشخاص، آسان و با هزینه قابل پرداخت است.

جوملا
%D8%AC%D9%88%D9%85%D9%84%D8%A7-min.jpg


درست مثل وردپرس جوملا جامعه بزرگ و مفیدی دارد. بر روی وبسایت جوملا اسناد فراوانی‌ وجود دارد که برای مبتدی‌ها منبع ارزشمندی محسوب میشود. کاربران برای بهرمندی از پشتیبانی‌ تعاملی بیشتر میتواند به گروه ها، لیست‌های ایمیل ها، و چت روم‌های آای عار سی‌ بپیوندند. جدا از پشتیبانی‌ جامعه کاربران ، منابع فرعی ، آموزشهای پولی‌ و عوامل سازندی که میتوانند مفید باشند وجود دارند. جوملا مانند وردپرس نیست که بتوان از کمک کاربران حرفه ای‌ با قیمت مناسب بهره‌مند شد. به کار گرفتن یک سازنده یا متخصص برای توسعه جوملا، پیدا کردن مشکل یا کمک گرفتن بسیار هزینه‌بر تر از وردپرس است.

دروپال
دروپال یک جامعه بسیار فعالی‌ از کاربران و هواداران دارد. میتوانید تمام گزینه‌های پشتیبانی‌ جامعه کاربران را درست مثل ورد پرس و جوملا بیابید. اسناد فراوان ، گروههای پشتیبانی‌، گروه‌های کاربران ، لیستهای ایمیل ها، و چتروم‌های آی ار سی‌ وجود دارد. تمام مکان‌های خوبی که می‌توان مشورت‌های خوب و کمک مجانی‌ گرفت. دروپال سعی‌ می‌کند کاربران را به توسعه دهندگان و شرکتهایی که خدمات حرفه‌ای دروپال را ارائه میکنند وصل کند. ممکن است آنها را در مکان بازار دروپال بیابید.

برنده: ورد پرس
ادامه مطلب را در لینک زیر مشاهده فرمایید...
منبع:بهیدو
 

aligolii

Member
این مساله کاملا انتخابی و سلیقه ای هست.
هر کدوم خصوصیات و مزایا و بدی هایی دارند.
 

makh000f

Member
سلیقه ایی است اما من خودم وردپرس رو خیلی دوست دارم انعطاف پذیره
 

novinabnous.com

New Member
سلیقه ای نیست!
اگر طراح تسلط کامل داشته باشه میتونه یکی از این ها رو با توجه به ویژگی های پروژه انتخاب کنه.
اگر هم یکی از این cms ها رو تسلط داشته باشه طبیعتا با همون انجام میده
 

جدیدترین ارسال ها

بالا