واماندگی Opera 10.5 در محک سرعت

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
نسخه بتا Opera 10.5 روز پنجشنبه گذشته منتشر گشت. به همین مناسبت آقای Stephen Shankland ویلاگ نویس سایت cnet تصمیم به محک زنی (benchmark) این نسخه از مرورگر اپرا در مقابل دیگر مرورگرهای وب، گرفت. وی گزارش مربوطه را در قالب مقاله زیر منتشر کرد:
متاسفانه از فرایند آزمایش وی، برتری اپرا ثابت نمی‌شود. اما اجازه بدهید قبل از آنکه درباره آمار بدست آمده صحبت کنیم به نحوه آزمایش، ابزارهای مورد استفاده قرار گرفته، مشخصات سیستم و غیره بپردازیم زیرا که احتمالاً نحوه Benchmark شما آمار متفاوتی را ارائه خواهد کرد.
نخست باید تاکید کنم که این نتایج بیشتر کارائی مرورگر را در نظر گرفته است تا محدوده امکانات آن‌ها را. دوماً این نتایج از یک رایانه دو هسته‌ای Lenovo T61 با ۳گیگابایت رم و بر روی ویندوز XP SP3 بدست آمده است. احتمالاً رایانه‌های متفاوت، نتایج متفاوتی را تولید خواهند کرد.
مرورگر Opera تنها نسخه‌ای در میان این محصولات بود که برچسب beta را بطور رسمی بر روی خود حمل میکرد. نسخه فایرفاکس Mozilla 3.7a را استفاده کردم اما شاید در انتشار نهایی، شماره ویرایش متفاوتی را کسب کند. مرورگر Chrome نیز ویرایش ۵٫۰٫۳۱۷٫۲ هست که در شبکه توسعه‌دهندگان کروم منتشر شده است و از آخرین انتشارات شبکه نسخه ۵٫۰ کروم می‌باشد.
در نهایت به عنوان نماینده‌ Safari از موتور Webkit نسخه r54649 استفاده شده است.
یک سال پیشتر، هنگامیکه اپرا موتور نو جاوا اسکریپتش با نام Carakan را ارائه کرد، چشم انداز مهمی را در نظر داشت. آنها وانمود کردند که وب یک محیط در حال تغییر است و در هر حال اپلیکیشن‌های تحت وب آینده، نیاز به اجرا کننده سریعتر و محکمتری برای ECMAScript خواهند داشت.
اما اجازه دهید به آمار بدست آماده نگاهی کنیم. اپرا در هر دو تست SunSpider 0.9 و تست V8 (از گوگل) عقب‌تر از گوگل کروم به کار خود پایان داد.
SunSpider 9.0 (کوچکتر مبنای بهتر است)
اعتبار: Stephen Shankland/CNET​
V8 Benchmark v.5 (بزرگتر مبنای بهتر است)

Carakan براحتی فایرفاکس را شکست داده است و تا حدودی از لبه میله «وب کیت» نیز بالاتر رفته است.
جاو اسکریپت زبانی است که روزانه بسیاری از عملکردهای معمول صفحات وب را قدرت می‌بخشد. اما در حال حاضر این زبان به عنوان هسته اصلی قدرت برنامه‌های تحت وبی نظیر Yahoo Mail و Google Docs محسوب می‌شود. بطوریکه مایکروسافت نیز اعلام کرده است که IE 9 رقیب سر سخت تری برای پردازش جاوا اسکریپت خواهد بود.
پس باید گفت که Java Script آهسته مساوی است با مشکل وبگردی. به همین دلیل ( به علاوه مشکلات امنیتی) گوگل اعلام کرده است که از آغاز ماه مارچ میلادی پشتیبانی Google Docs از مرورگر IE 6 را متوقف خواهد ساخت.
محک دیگری که در رابطه با مرورگرهای وب انجام میشود، آزمایش برتری «ترکیب چینی اشیاء» یک صفحه وب در مرورگر است و چگونه و با چه سرعت مرورگر ساختار DOM یک صفحه را پردازش میکند. هرچقدر که صفحات وب پیچیده تر می‌شوند و اشیاء گوناگون جدیدی به آنها اضافه میشود، قدرت مرورگرهای وب در این آزمایش از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.
پس آزمایش DOM Core (از فایرفاکس) را نیز انجام داده‌ام و در نتایج میبینیم که موتور Webkit بهتر از دیگران عملکرده است.
Dromaeo Dom (بزرگتر مبنای بهتر است)
پس امکانات جدید اپرا چیست؟
دو امکان جدید Opera عبارتند از: پشتیبانی از Windows 7 و قابلیت نمایشی آن. پشتیبانی از زبان HTML 5 و بکارگیری ویدیو فایل‌های Ogg.
در زیر لایه‌های زیرین نیز احتمالا اپرا از کتابخانه جدید گرافیک Vega و رابط سریعتر Direct2D مبتنی بر ویندوز بهره خواهد برد.
با وجود اعمال چند اصلاحیه در اپرا ۱۰٫۵، مایکروسافت سیلورلایت و افزونه Java در آن کار نمی‌کنند. همچنین مشکلاتی مبنی بر اجرای افزونه‌های ادوبی فلاش و اپل QuickTime مشاهده شده است.
با وجود امکانات گسترده‌ای که در اپرا موجود است. این مرورگر همچنان نتوانسته است که قابلیت مکان یاب (geolocation) را نهایی کند. قابلیتی که می‌تواند مکان فیزیکی رایانه کاربران را به مرورگر بفهماند تا برنامه‌های تحت وب نظیر نقشه‌ها هرچه آسان‌تر وظایف مورد نظر را تکمیل کنند.
هر چهار مرورگر ذکر شده در این مقاله رشد قابل توجه‌ای داشته اند و باید اظهار داشت که تنها محصولی در این ما بین گوی سبقت را خواهد ربود که زمان بیشتری را به وب اختصاص دهد. مطمئناً عملکرد بهتر می‌بایست از قابلیت‌های یک مرورگر برتر باشد.​


منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا