همه چیز در مورد Vray

shahram_gh

Banned
سلام دوستان:). خوبید ؟ از اونجایی که خیلی ها با نورپردازی مشکلات فراوانی دارند و نمیدونن منابع نوری باید کجا باشه چطور نورها رو تنظیم کرد ! و ... ایجاد این تاپیک رو لازم دونستم.:wink:

از احسان جان هم میخوام مارا یاری بفرمایند:oops:. ( در ضمن احسان سیستمت چشم منو گرفته:eek:)

خلاصه اینجا هر مطلبی در مورد نورپردازی میدونین بذارین:). خواهشا لینک به سایت دیگه سعی کنین نذارین.:neutral:

اگه آموزش Video هستش لینکش رو قرار بدید همراه با توضیح.:wink:

اگه مطلبی از جایی برمیدارید و ترجمه میکنید حتما ذکر کنید که ترجمه هست تا سوءتفاهم نشه.:wink:

این مطالب رو گفتم تا تاپیک کمتر به حاشیه بره و همه بیشتر روی مبحث نورپردازی داخلی کار کنند.:oops:

امیدوارم تاپیک پرباری بشه.:)
 

alizap

Member
سلام فکرت جالبه همشهری...
سعی کن ویدئو نذاری چون کسایی که مثل من از Dial up استفاده میکنن به مشکل بر میخورن:)
 

Sampro

Member
از اونجایی که خیلی ها با نورپردازی مشکلات فراوانی دارند و نمیدونن منابع نوری باید کجا باشه چطور نورها رو تنظیم کرد ! و ... ایجاد این تاپیک رو لازم دونستم.:wink:

آقا دستت درست . زدي تو خال :)
مي دونم نور پردازي چيه . ولي مي تونيد در مورد Interior يه توضيح بديد .
ممنون مي شم .
 

shahram_gh

Banned
دوباره سلام.

واقعا همه نورپردازیشون اینقدر قوی هستش که نمیخوان شرکت کنن ؟
 

alizap

Member
بابا به خدا ما (من) هم آدمیم (آدمم) ... به رپیدشیر آپ نکنیییید
:sad:
 

hellboy3d

Member
سلام
خواهشن ادامه بدی
من لینک خواستی رو ندرم والا حتما کمک می کردم
ممنون از شهرام جان که این تاپیک رو زد
موفق باشین
 

shahram_gh

Banned
hellboy3d عزیز همیشه به من لطف داشتی. حتما ادامه میدم البته با کمک همه تا به یه جایی برسیم.
 

shahram_gh

Banned
خوب شاید بد نباشه بطور کلی با Vraylight و پارامترهای اون آشنا بشید ( البته همه استادید).

نور VRayLight یه نور مخصوص Vray هست که میتونه برای موقعیت های فیزیکی مناسبی تعریف بشه که البته فقط با موتور رندر Vray قابل رویته و اثر قابله مشاهدست.


پارامترها :

On - تغییر میده Vraylight رو به حالت روشن یا خاموش.

Exclude - در این بخش هر آبجکتی از صحنه که نمیخواید نور به اون بتابه رو مشخص میکنید.

Type - این بخش شامل سه قسمت میشه :

1) Plane - که منبع نوری شما رو شبیه قالب یه مستطیل ( پلان ) میکنه.

2) Sphere - که منبع نوری شما رو به شکل کره درمیاره.

3)Dome - نورتون رو شبیه به Skylight میکنه. این نور شبیه گنبد یا یه نیکره میشه که در جهت محور Z میتابه.

بخش Intensity :

Intensity Units - در اینجا به شما این اختیار رو میده که نورتون رو در حالت های مختلف انتخاب کنید.

1) Default (image) - رنگ و میزان قدرت نور رو بصورت پیشفرض و یا آنچه شما تعریف خواهید کرد میگذارد.

2) Lumious power (lm) - وقتی شما از این حالت استفاده میکنید دیگه وابستگی میان اندازه نور و شدت اون از بین میره.

3) Luminance (lm/m^2/sr) - وقتی شما از این حالت استفاده میکنید شدت نور کاملا به اندازه و سایز نورتون وابسته میشه.

4) Radiant power (W) - اگه از این حالت استفاده کنید تمام واحد نوری شما بر حسب وات میشه در مثال وقتی که میخواهید برای لامپ نور درست کنید .

5)

Radiance (W/m²/sr) - این حالت ترکیبی از حالت 3 و 4 هستش.

Color - مشخصه دیگه واسه رنگ نوری هستش که شما مد نظرتونه.

Multiplier - شدن نور رو توسط این گزینه میتونید تغییر بدید.

Size - که شمال دو قسمت هستش :

1) Half-length - افزایش طول

2) افزایش عرض

Options :

Double-sided - اگه تیک داشته باشه Vraylight شما از دو طرف نور مییه یعنی هم از جلو و هم از پشت.

Invisible - اگه تیک داشته باشه نورتون موقع رندر مشخص نمیشه که معمولا از این گزینه استفاده میکنند.

Ignore light normals - بطور کلی سطح هایی در صحنه که نور رو منتشر میکنند بطور مساوی در همه جهت منعکس میشند. وقتی تیک نداشته باشه نورها منتشر میشند از منبع اولیه که معمولا این گزینه تیک نداره.

No decay - در حالت معمولی شدت نور معکوس جذر فاصله نور از منبع خودش هست. اگه تیک داشته باشه شدت نور به مراتب کم نمیشه.

Skylight portal - دقت داشته باشید اگه این گزینه تیک داشته باشه Color و شدت نور شما خاموش میشه.

Affect diffuse - اگه تیک داشته باشه تعیین میکنه که آیا نور روی متریال فلان آبجکت تاثیر داشته باشه یا خیر.

Affect specular - تعیین میکنه که آیا نور روی specular متریال موثر باشه یا نه.

Affect reflections - تعیین میکنه آیا نور روی رفلکت تاثیر داشته باشه یا نه.

Sampling :

Subdivs - این گزینه تعداد سمپلهای نور Vray رو محاسبه میکنه. اگه مقدار این کم باشه به معنی نویز بیشتره.

Shadow bias - جداگانه سایه از آبجکت.

Cutoff - اگر مقدارش -0- باشه نور روی تمام آبجکت ها اثر داره. محدوده نور رو مشخص میکنه.
 

shahram_gh

Banned
Vray sun

خوب این خصوصیت مخصوص موتور رندر Vray هست. بصورت طبیعی نور خورشید رو برای صحنه شما محیا میکنند که البته تنظیماتی دارند که بدون دونست اونها نمیتونید این شبیه سازی رو به نحو خوبی انجام بدید.

خوب برای پیدا کردن Vray sun کافیه به اینجا برید : Create - Lights - VRay.

پارامترها :

Enabled - برای فعال و یا غیر فعال کردن.

Invisible - وقتی On باشه خورشید )Sun) رو پنهان میکنه. و موقع رندذر نمایش داده نمیشه.

Turbidity - این خاصیت مقدار گرد و خاک رو در هوا مشخص میکنه. مقدار کم اون یعنی آسمان آبی و کاملا صاف هستش و مقدار زیاد اون یعنی آسمان همراه با گرد و غبار هستش.

Ozone - این خاصیت روی نور خورشید شما تاثیر گذار هستش و به اون مربوطه. اگه بین 0 و 1 باشه خورشید و نورش رو با رنگ زرد شبیه سازی میکنه. اگه مقدارش رو زیاد کنید نور تبدیل به آبی میشه.

Intensity multiplier - این خاصیت شدن نور رو برای خورشید شما کم و زیاد میکنه.

Size multiplier - این پارامتر سایز خورشید شما رو تغییر میده.

Shadow subdivs - هر چی بیشتر باشه سرعت رندر پایین و کیفیت اون بالا میره. سمپلها رو افزایش میده.

Shadow bias - این رو قبلا توضیح دادم.

Photon emit radius - شعاع نور رو اندازه گیری میکنه. اگه دقت کنید Vraysun شما یه استوانه سبز رنگ داره این مربوط به شعاع اون میشه.

Exclude - این هم قبلا توضیح دادم.

VRaySky parameters

معمولا در Environment استفاده میشه.
 

hellboy3d

Member
سلام
شرمنده ببخشید اقا شهرام
ولی سا یتش عالی بهترین امورزش هارو از سایتای دیگه گلچین کرده و دسته بندی کرده
قابل تون رو نداره
 

shahram_gh

Banned
خوب دوباره سلام به دوستانه گلم. امیدوارم که خوب باشید. این آموزش رو خودم ترجمه کردم. امیدوارم مفید باشه.

خوب اول باید فایل تمرین رو از اینجا بگیرید : http://www.spot3d.com/vray/help/150SP1/scenes/tutorials/interior/appartement_vray_tutstart.rar

این مراحل آموزشی:

1) تنظیمات GI

2) رندر بامتریال

3) رندر نهایی

مرحله اول آموزشی :


ابتدا فایل رو باز کنید و از رول Global Switches گزینه Override mtl رو, روی VRayMtl تنظیم کنید.

Image sampler type رو به حالت Fixed تغییر بدید.

رزولیشن رو به 325*400 تغییر بدید.

در Rollout سیستم قسمت Region size رو به 32 تغییر بدید.

از صحنه رندر بگیرید.

step1_1.png


خوب حالا GI رو از منوی کرکره ای Indirect illumination روشن کنید.

برای GI اولی Light map و برای دومی Light cache رو انتاخب کنید و Subdivs رو 500 کنید. دقت داشته باشه که عدد 500 برای تست هستش و برای رندر نهایی اون رو به 1000 تغییر بدید.

Interp. samples قسمت Light Map رو به 5 تغییر بدید.

این گزینه رو تیک بزنید. Show calc phase

رندر بگیرید.

step2.png


خوب حالا نتیجه ای که در عکس بالا میبینید مقداری Noise داره.

از اینرو صحنه شما مقداری تاریک هم هست. ما میخواهیم اون روشنتر بشه. یکی از راه های که ما میتونیم این مشکل رو برطرف کنیم افزایش شدت نوری هست که از بیرون میتابه. هرچند که نورهای ما باید تناسب داشته باشند مثلا نور بیرون باید به نوری شبیه خورشید شبیه باشه و اگر اون رو 2 برابر میکنیم باید تمامی نور ها رو دو برابر کنیم تا هماهنگی بین اون ها به وجود بیاد.

step2_1.png


در تصویر بالا میبینید که روشن تر شد و قدرت و شدت نورهای ما بیشتر شد. البته هنوز هم صحنه ما تاریک هست که باز هم میتونیم شدت نور رو افزایش بدیم.

به متریال ادیتور برید و متریال VRayMtl رو انتخاب کنید. مقدارهای Diffuce رو 200,200,200 قرار بدید.


رندر بگیرید.

step3.png


نتیجه بهتری حاصل شد.

خوب حالا برگردیم به تنظیمات GI. این تنظیماتی که الان انجام دادیم برای تست بود که سرعت رندر ما سریع باشه و ما بتونیم سریع نتیجه کار رو ببینیم.

خوب حالا primary GI engine رو به Irradiance map تغییر بدید.

حالت Medium رو برای Irradiance map انتخاب کنید.

Show calc phase رو هم تیک بزنید.

رندر بگیرید.

step4.png


مشاهده میکنید که Noise ها مقدار قابل توجهی کمتر شد.

Image sampler type رو به Adaptive DMC تغییر بدید.

GI رو خاموش کنید.

رندر بگیرید.

step5.png


نویزهای صحنه مشخص تر شد برای اینکه نویزها کمتر بشند مقدار Min. samples قسمت DMC رو به 16 و Noise threshold رو به 0.002 تغییر بدید.

رندر بگیرید.

step5_1.png


نویزها کمتر شد.

حالا مقدار Global subdivs multiplier رو برابر 4 قرار بدید.

step5_2.png


برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید میتونید مقدار رو به 16 تغییر بدید.

step5_3.png


میبینید که چقدر محیط نرم تر شد.

حالا GI رو روشن کنید.

Hemispheric subdivs رو برابر 8 قرار بدید.

رندر بگیرید.

step6.png


Override mtl رو از Global Switches خاموش کنید.

Gi رو خاموش کنید.

Noise treshold در قسمت DMC رو به 0.005 تغییر بدید.

رندر بگیرید.

step1a.png


Gi رو روشن کنید.

برای مشاهده سریع primary engine رو به Light Cache تغییر بدید.

رندر بگیرید.

step2a.png


Subdivs اون رو 1000 و Sample size رو به 0.03 تغییر بدید.

رندر بگیرید.

step3a.png


خوب حالا نوبت به رندر نهایی میرسه.

رزولیشن رو به 1300*1600 تغییر بدید.

region size رو به 64*64.

irradiance map preset رو به Custom.

min rate=-5

max rate=-3

رندر بگیرید.

step2b-tn.jpg
 

shahram_gh

Banned
از تمام دوستان مخصوصا Hellboy و احسان عزیز تشکر میکنم و همچنین علی آقا ...

خوب اگه خدا بخواد میخوام این بحث رو ادامه بدم. فقط اگه احسان جان لطف کنی و نام تاپیک رو عوض کنی ممنونت میشم مثلا بذاری : " همه چیز در مورد Vray " فکر کنم این جالب تر باشه. چون میخوام خیلی کلی به Vray بپردازم.

خیلی ممنون.
 

shahram_gh

Banned
احسان جان دمت گرم واقعا ممنون که اینقدر زود پیگیری میکنی دستت درست.

راستی احسان این یارو مسخره کرده مارو میگه تا قطعات از تهران بیاد 2 3 روزی طول میکشه من که بدجور موندم تو کف این سیستم !
 

جدیدترین ارسال ها

بالا