خوب دوباره سلام به دوستانه گلم. امیدوارم که خوب باشید. این آموزش رو خودم ترجمه کردم. امیدوارم مفید باشه.
خوب اول باید فایل تمرین رو از اینجا بگیرید :
http://www.spot3d.com/vray/help/150SP1/scenes/tutorials/interior/appartement_vray_tutstart.rar
این مراحل آموزشی:
1) تنظیمات GI
2) رندر بامتریال
3) رندر نهایی
مرحله اول آموزشی :
ابتدا فایل رو باز کنید و از رول Global Switches گزینه Override mtl رو, روی VRayMtl تنظیم کنید.
Image sampler type رو به حالت Fixed تغییر بدید.
رزولیشن رو به 325*400 تغییر بدید.
در Rollout سیستم قسمت Region size رو به 32 تغییر بدید.
از صحنه رندر بگیرید.
خوب حالا GI رو از منوی کرکره ای Indirect illumination روشن کنید.
برای GI اولی Light map و برای دومی Light cache رو انتاخب کنید و Subdivs رو 500 کنید. دقت داشته باشه که عدد 500 برای تست هستش و برای رندر نهایی اون رو به 1000 تغییر بدید.
Interp. samples قسمت Light Map رو به 5 تغییر بدید.
این گزینه رو تیک بزنید. Show calc phase
رندر بگیرید.
خوب حالا نتیجه ای که در عکس بالا میبینید مقداری Noise داره.
از اینرو صحنه شما مقداری تاریک هم هست. ما میخواهیم اون روشنتر بشه. یکی از راه های که ما میتونیم این مشکل رو برطرف کنیم افزایش شدت نوری هست که از بیرون میتابه. هرچند که نورهای ما باید تناسب داشته باشند مثلا نور بیرون باید به نوری شبیه خورشید شبیه باشه و اگر اون رو 2 برابر میکنیم باید تمامی نور ها رو دو برابر کنیم تا هماهنگی بین اون ها به وجود بیاد.
در تصویر بالا میبینید که روشن تر شد و قدرت و شدت نورهای ما بیشتر شد. البته هنوز هم صحنه ما تاریک هست که باز هم میتونیم شدت نور رو افزایش بدیم.
به متریال ادیتور برید و متریال VRayMtl رو انتخاب کنید. مقدارهای Diffuce رو 200,200,200 قرار بدید.
رندر بگیرید.
نتیجه بهتری حاصل شد.
خوب حالا برگردیم به تنظیمات GI. این تنظیماتی که الان انجام دادیم برای تست بود که سرعت رندر ما سریع باشه و ما بتونیم سریع نتیجه کار رو ببینیم.
خوب حالا primary GI engine رو به Irradiance map تغییر بدید.
حالت Medium رو برای Irradiance map انتخاب کنید.
Show calc phase رو هم تیک بزنید.
رندر بگیرید.
مشاهده میکنید که Noise ها مقدار قابل توجهی کمتر شد.
Image sampler type رو به Adaptive DMC تغییر بدید.
GI رو خاموش کنید.
رندر بگیرید.
نویزهای صحنه مشخص تر شد برای اینکه نویزها کمتر بشند مقدار Min. samples قسمت DMC رو به 16 و Noise threshold رو به 0.002 تغییر بدید.
رندر بگیرید.
نویزها کمتر شد.
حالا مقدار Global subdivs multiplier رو برابر 4 قرار بدید.
برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید میتونید مقدار رو به 16 تغییر بدید.
میبینید که چقدر محیط نرم تر شد.
حالا GI رو روشن کنید.
Hemispheric subdivs رو برابر 8 قرار بدید.
رندر بگیرید.
Override mtl رو از Global Switches خاموش کنید.
Gi رو خاموش کنید.
Noise treshold در قسمت DMC رو به 0.005 تغییر بدید.
رندر بگیرید.
Gi رو روشن کنید.
برای مشاهده سریع primary engine رو به Light Cache تغییر بدید.
رندر بگیرید.
Subdivs اون رو 1000 و Sample size رو به 0.03 تغییر بدید.
رندر بگیرید.
خوب حالا نوبت به رندر نهایی میرسه.
رزولیشن رو به 1300*1600 تغییر بدید.
region size رو به 64*64.
irradiance map preset رو به Custom.
min rate=-5
max rate=-3
رندر بگیرید.