همه چیز درباره ی تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام

از جمله شرکت هایی که در ماده 20 قانون تجارت به آن اشاره شده است،شرکت سهامی است.شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.

در شرکت سهامی تعداد شرکا نباید از سه نفر کمتر باشد
شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود:
نوع اول : شرکت هایی که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند این گونه شرکت ها، شرکت سهامی عام نامیده می شوند.
نوع دوم : شرکت هایی که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده است.این گونه شرکت ها، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند.

  • اوصاف اساسی شرکت سهامی عام
1- مسئولیت سهامداران در این شرکت مانند مسئولیت شرکا شرکت بامسئولیت محدود است، یعنی فقط به میزان سهامشان مسئول تادیه دیون شرکت اند نه بیشتر.
2- برخلاف دیگر شرکت ها، برای تاسیس آن حداقل سرمایه تعیین شده است و پنج میلیون ریال است.
3- شیوه های اداره آن کامل است و مقررات قابل توجهی راجع به نحوه اداره و شیوه مدیریت و اخذ تصمیم نسبت بدان وضع شده است ، از همین رو این قالب برای تشکیل شرکتی با تعداد قابل توجهی از شرکاء مناسب است. شرکاء شرکت سهامی عام ، گاه تا هزاران و میلیون ها شخص می رسد.
4- در تصمیم گیری برای اداره این شرکت ، رای اکثریت ملاک است. و منظور از اکثریت نیز اکثریت سرمایه است ، یعنی عده ای از شرکاء که بیش از نصف سرمایه شرکت را دارا باشند ولو آنکه از لحاظ عددی این شرکاء در اکثریت نباشند. بنابراین شیوه اخذ تصمیم در این شرکت بسیار ساده و سریع است.
5- نقل و انتقال سهام در آن بسیار آسان است و با هیچ مانعی روبرو نیست و نمی توان آن را منوط به موافقت شخص یا نهادی نمود.
6- بانک های دولتی باید لزوماَ در قالب شرکت سهامی عام با سهام بانام تشکیل شوند و بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری باید ددر قالب شرکت سهامی عام یا شرکت تعاونی سهامی عام تشکیل شوند.

  • تشکیل شرکت سهامی عام
شرکت سهامی عام با توجه به موارد ذیل تشکیل می شود :
_ الزام های قانونی موسسین
_ پذیره نویسی سهام
_ تشکیل مجمع عمومی موسس
برای تاسیس شرکت های سهامی عام، موسسین باید حداقل بیست درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کنند و حداقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام " شرکت سهامی عام در شرف تاسیس " نزد یکی از بانک ها بسپارند. سپس اظهارنامه ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضاء موسسین رسیده باشد؛ در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به دایره ثبت شرکت ها و در نقاطی که دایره ثبت شرکت ها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریافت کنند. مرجع ثبت شرکت ها پس از تطبیق مندرجات آن ها با قانون، اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی را صادر می کند. اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی توسط مرجع ثبت شرکت ها، پس از موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می شود.
این اعلامیه توسط موسسین در جراید چاپ می گردد و در بانکی که پذیره نویسی در آن جا صورت می گیرد نیز نصب می شود. در اعلامیه پذیره نویسی، موسسین مهلتی برای رجوع اشخاص به بانک و پذیره نویسی تعیین کرده اند.
در اعلامیه پذیره نویسی درج می شود که هر شخص پذیره نویس باید حداقل چه تعداد سهام را پذیره نویسی نماید. ممکن است هیچ حداقلی در این خصوص در نظر گرفته نشود.
موسسان پس از احراز این مساله که تمام سرمایه شرکت تعهد گردیده و لااقل 35 درصد آن تادیه شده است، تعداد سهام هر یک از تعهد کنندگان را تعیین و مجمع عمومی موسس را دعوت می کنند. مجمع عمومی موسس متشکل از موسسین و پذیره نویسان . ( ماده 16 ل. ا. ق. ت )
مجمع عمومی موسس امور ذیل را بر عهده دارد :
– احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و احراز تادیه شدن مبالغ لازم ؛
– تصویب اساسنامه شرکت ؛
– انتخاب اولین مدیران ؛
– انتخاب اولین بازرس یا بازرسان ؛
– انتخاب یک روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی. ( ماده 17 ل. ا. ق. ت و تبصره آن )

  • مدارک ثبت شرکت سهامی عام
مرحله اول: (مرحله تشکیل و تحصیل اجازه پذیره نویسی )
1- دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی که بایستی به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد.
2- دو نسخه طرح اساسنامه تکمیل شده
3- دو نسخه اظهارنامه ی تکمیل شده
4- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت موسسین
5- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه (حداقل 35% از 20 % سرمایه تعهد شده)
6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
7- اصل مجوز اولیه از سازمان بورس و اوراق بهادار
8-تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام پیشنهادی های و همچنین فیش واریزی مربوطه
مرحله دوم: ( مرحله ایجاد و ثبت شرکت های عام سهامی)
1- دو نسخه اساسنامه که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده باشد.
2- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین متضمن تصویب اساسنامه تعیین،اعضاء هیئت مدیره،انتخاب بازرسان و روزنامه های کثیرالانتشار
3- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
4- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت(در صورتیکه قسمتی از سرمایه موسسین بصورت غیر نقدی باشد)
5- اصل مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار(مجوز ثانویه)

  • زمان تشکیل شرکت های سهامی
از تاریخی که مدیران و بازرسان در شرکت سهامی عام کتباَ قبول سمت می نمایند، شرکت سهامی تشکیل می گردد. بنابراین تشکیل شرکت سهامی قبل از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها صورت می گیرد.

  • سرمایه شرکت های سهامی
حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سهامی عام ، 5 میلیون ریال و برای تشکیل شرکت سهامی خاص 1 میلیون ریال است.
سرمایه ممکن است نقدی یا غیرنقدی باشد.
سرمایه غیرنقدی مانند ورقه اختراع ، ملک ، ابزارآلات و دستگاه های صنعتی و … می باشد.
در شرکت سهامی عام ، تامین سرمایه غیرنقدی فقط مختص موسسین است و پذیره نویسان نمی توانند آورده غیرنقدی داشته باشند. آورده پذیره نویسان لزوماَ باید نقدی ( پولی ) باشد، گرچه لازم نیست که ایشان تمام این آورده را به صورت نقد ( یکجا ) تادیه نمایند و ممکن است نسبت به بخشی از آن تنها تعهد به پرداخت نمایند.
برای تاسیس شرکت سهامی عام موسسین باید حداقل 20 درصد سرمایه شرکت را خود تعهد نمایند و حداقل 35 درصد بخشی را که خود تعهد کرده اند، به صورت نقد در یک حساب بانکی به نام شرکت در شرف تاسیس بسپارند و اگر قسمتی از سرمایه آن ها غیرنقد باشد، باید عین آن یا مدارک مالکیت آن را در همان باتکی که حساب باز شده است ، تودیع نمایند.
در شرکت سهامی عام بقیه سرمایه شرکت یعنی حداکثر 80 درصد آن توسط مردم تامین می گردد. آن بخش از سرمایه شرکت که توسط مردم تامین می گردد، حتماَ بایستی به صورت نقدی ( پولی ) تامین گردد و نمی تواند به صورت غیر نقد باشد. فقط سهام موسسان می تواند به صورت غیر نقد باشد.

ثبت علامت نیک - ثبت شرکت | ثبت تغییرات شرکت | ثبت برند
 

جدیدترین ارسال ها

بالا