phayton

New Member
سیبک فرمان خودرو

سیستم تعلیق خودرو دارای قطعه ای مهم وکاربردی به نام سیبک فرمان می باشد این قطعه از یک سمت به طبق ها و از سمت دیگر به متعلقات چرخ های خودرو متصل می شود.

بطور کلی دو نوع سیبک فرمان وجود دارد ، نوع اول loaded با تحمل وزن برای خودرو هایی که دارای دیفرانسیل عقب هستند استفاده می شود نوع follower بر خلاف نووع قبلی هیچ وزنی از خودرو را تحمل نمی کند.

همانطور که می دانید سیبک فرمان در همه خودرو ها یک شکل است.مثلا سیبک فرمان پراید، سیبک فرمان پژو206، سیبک فرمان سمند، سیبک فرمان تیبا و ... کروی شکل است و وظیفه اصلی این قطعه ایجاد حرکت روان برای چرخش چرخ‌ها حول یک محور است سیبک معمولا از یک طرف به طبق و از طرف دیگر به چرخ ها متصل هست. این قطعه اغلب در محور جلو و در سر طبق ها قرار می گیرد.

وظیفه دیگر سیبک فرمان سیبک فرمان حرکت روان چرخ ها، کنترل هدایت خودرو، اتصال چرخ ها به سیستم تعلیق و جلوگیری از ضربه و ارتعاشات به قسمت جلویی و کابین خودرو می باشد این قطعه باعث چرخش چند محور مجزا، به صورت هم زمان می‌شود.

زمان چرخاندن فرمان، حرکت فرمان از طریق سیبک به چرخ‌ها منتقل شده و چرخ‌ها نیز در همان جهت حرکت خواهند نمود به بیان ساده تر فرمان را به هر سمت حرکت دهید سیبک فرمان باعث میشود لاستیک ها هم به همان جهت به حرکت دربیایند.

حرکت نرم و روان خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این موارد وجود سیبک مناسب می باشد. به این صورت که در دست‌اندازها و جاده‌های ناهموارو پستی بلندی های مسیر تا حدودی ارتعاشات را جذب میکند و مانع ازرسیدن آن به داخل کابین می‌شود و اجازه هدایت خودرو را فراهم می کند.خرابی سیبک یکی از مهم ترین دلایل ایجاد لرزش و ضربه در فرمان است.


منبع: همه چیز درباره سیبک فرمان
 

جدیدترین ارسال ها

بالا