...
درود و سال نو همه دوستان مبارک
اول بگم کار زیبایی شده و پرزحمت
تبریک
دوم بگم من از ابتدای تشکیل گروه پیگیر کارتون بودم و دنبال میکردم
سوم : من اصولا اول تمام پستها رو میخونم و بعد نظر میدم , تو این روم به نظرم یه مقدار سیویل درست میگه , بچه ها با دقت نگاه نکردند اما ... این عدم دقت دوستان ماحصل چیه ؟
اگر این یه کار انفرادی یا یه کارتیم ورک سه چهار نفره بود این قسمت رو نمی نوشتم اما از یه کار تیمی با این تعداد متخصص که کارهای هر کدومشون تحسین برانگیزه ... یه مقدار باید کارشون بیشتر و با دقت تر بررسی بشه ...
.....................................................................................................
پس سپرها رو ببندید شمشیرها رو بردارید , زنها و بچه ها برن تو پستو .... حمله (
) :
مشکل اول کار همونطور که دوستان اشاره کردند عدم جذابیت لازم بصری هست که مربوط به دو عامل میشه :
1- رنگ بندی 2- ترکیب بندی و تا حدی نسبتا بالایی هم میشه گفت کادر بندی و زوایای دید به کار ضربه زده ...
جذابیت یک کار انیمیشن بازاری پسند (مثل کارهای کریسمس) ترکیب های رنگی شاد و مچ شده و هماهنگ اونهاست که باعث استفاده از اون المانها حتی از طرف طراحان ایرانی میشه که هیچ آشنایی با مراسم ندارند ...
و جذابیت بعدی کارهای انیمیشن عدم وابستگی اونها به قوانین بصری (محدودیتهای فیزیکی) دنیای واقعی هست , مثلا برای یک کلوز آپ لوانگل low angle از یک استکان شما در دنیای واقعی مشکل واقعا بزرگی دارید اما همین امر در دنیای دیجیتال میتونه به یک تفریح زیبا تبدیل بشه , عامل بعدی جذابیت در واقع به نوعی خلاقیت موجود در این کارهاست که باز هم بدلیل نبود محدودیتهای فنی باعث خلق آثار جذاب و تماشایی میشه ...
خب میتونم حدس بزنم جواب دوستان رو : این یک کار رئال در قالب انیمیشن است ! (درسته ؟) اوکی منم منکر این نیستم و به اون احترام میگذارم اما جواب من این هست که چه اجباری به اینهمه زحمت یک تیم n نفره برای تولید یک اثری است که یک استودیوی عکاسی همون (یا شبیه اون) رو با یک تیم سه نفره و نهایت یک هفته وقت میزنه ؟؟ این تفاوتهاست که باعث میشه بیننده (حرفه ای یا آماتور) در نگاه اول جذب کار بشه و کم کم به جزئیات اون کار پی ببره , این توقع به نظرم درست نیست که از ابتدا به بیننده اجبارا القاءکنیم به جزئیات کار نگاه کند , این پروسه یک پروسه ایه که خود مخاطب در نهایت باید به لزوم اون پی ببره ...
این پاسخ هم که : فایل فلان مگ حجم داشته و فلان تعداد پلی و n تعداد متریال ! به خودی خود فاقد ارزشه مگر اینکه بیننده با دیدن و بصورت بصری به اون پی ببره (نه از طریق سوتی های مدلسازی و متریال دهی, بلکه با احساس پیچیدگی کار) و به شما تضمین میدهم اگر در رنگ و ترکیب اینکار یه بازنگری بشه قطعا نتیجه ای بی نظیر رو شما شاهد خواهید بود .
............................................................................
خب اینهمه حرف زدم اما در نهایت مشکل کارهای گروهی و خصوصا این کار رو در اینها میبینم :
- با توجه به مدلسازی فوق العاده و متریال دهی و رندرینگ خوب اما تیم شما یک نفر کلیدی رو کم داشت , یک متخصص گرافیک تصویری , تصویرسازی و یا مالتی کالرینگ (کالر میکسر که خلاصه ش میشه همون ویژوال افکت کلی) که این آخری رو من تا حالا تو جامعه ایرانی ندیدم ! و دومین نفر یک طراح اسکچرز و creative هست , یک طراح ایده پرداز , کسی که با استفاده از خلاقیت بالا بتونه یه ست اسکچ مدل مناسب و خلاقانه برای کار ایجاد کنه .... دانش فنی بسیار با ارزش است اما کسی از این راه به یک طراح مولف تبدیل نمیشه (فکر کنم مولف درسته دیگه ؟؟ آره ؟) طراحهای مولفی هستند که حتی توانایی رسم یک شیپ بیسیک رو در محیط سه بعدی ندارند اما حقوقهای باورنکردنی از راه طراحی کاراکتر از کمپانی های غول هالیوود گرفته و میگیرند .
جامعه گرافیک سه بعدی ایران از لحاظ اجرایی (حتی با این امکانات کم) حرفهای بسیاری برای گفتن داره اما کمبود یک سری تخصصهای اساسی در این جامعه مانع شکوفایی اون شده و صمیمانه به دوستانی که علاقه مند به ورود به این عرصه هستند پیشنهاد میکنم اگر خلاقیت بالایی در خود می بینند به جای مدلسازی و رندرینگ کمی بیشتر و تخصصی تر در زمینه های ذکر شده کار کنند , کار دوستان ایرانی درست مثل نقاشان توانایی است که کپی لبخند مونا لیزا را از خود داوینچی بهتر میکشند اما توانایی خلق یک مثلا مرجان لیزای ایرانی رو ندارند
... بخشی از خلاقیت رو دیدن شکل میده اما چه دیدنی ؟؟ آیا فقط دیدن کارکترهای سه بعدی می تونه شما رو به خلاقیت طراحی یک مدل سه بعدی برسونه ؟؟ با قاطعیت میگم نه ! خود من شده از دیدن یک بوته خار به یک ایده ناب برای طراحی کارکتر کارتونی رسیدم !! مهم دیدن صرف نیست مهم نگاه کردنه دقیق به دیده هاست ...
امیدوارم سرتون رو درد نیاورده باشم و امیدوارم روز به روز شاهد کارهای زیباتری از تیم ورک های مستعد ایران عزیزمون باشیم .
بدرود.
ب.بنی اسدی