هزار گيگابايت اطلاعات در يک ديسک

mori2004

Member
آيا درباره هولوگرافي يا تمام نگاري چيزي مي دانيد؟ شايد هنوز فکر کنيد اين پديده مربوط به فيلم هاي علمي تخيلي است که در آن تصوير سه بعدي يک شي ئ يا يک آدم توسط يک رايانه ايجاد مي شود.
اما اين فناوري سالهاست که استفاده مي شود و کاربردهاي زيادي هم در صنعت پيدا کرده است. تمام نگاري يعني ايجاد يک تصوير کامل و سه بعدي از يک شي سه بعدي.
اين کار بوسيله پرتوهاي ليزر انجام مي شود. پرتوهاي ليزر همدوس را به سمت هدف نشان مي گيرند و در سر راه موانعي قرار مي دهند. پرتوها پس از برخورد با مانع و منحرف شدن ، جايي با هم تداخل مي کنند.
با قرار دادن مناسب منبع ليزر و مانع ، مي توان کاري کرد محل تداخل پرتوها کاملا مشخص شود و در اين محل تصويري از مانع بوجود مي آيد که شامل همه زواياي آن هم هست.اخيرا يک شرکت ژاپني با نام اپتور(Optware) موفق به استفاده از اين فناوري در توليد سي دي ها و دي وي دي هاي ذخيره اطلاعات شده است.
اين شرکت پيشرو در تکنيک هاي تمام نگاري است و توانسته با استفاده از تمام نگاري ديسک هايي توليد کند که قادر به ذخير يک ترابايت اطلاعات هستند! بد نيست بدانيد سرعت انتقال اطلاعات حدود يک گيگابايت در ثانيه است!
هم اکنون براي ذخيره اطلاعات بر روي سي دي ها يا دي وي دي ها، از لايه هاي اطلاعات نا هموار استفاده مي شود و نور با برخورد به اين پستي بلندي ها اطلاعات ذخيره شده را منتقل مي کند.
اما دستگاه هاي اپتيکي عادي در هنگام خواندن اينگونه اطلاعات دچار مشکلاتي هم هستند. يکي از اين مشکلات پخش شدن نور در هنگام بازتاب از اين سطح است که در نهايت باعث ايجاد نويز و اختلال در جريان خواندن اطلاعات مي شود.
البته منظور از اختلال در اينجا، زماني از مرتبه ميلي و ميکرو ثانيه است که در سي دي رام هاي عادي هم ديده مي شود. کاري که دانشمندان شرکت اپتور انجام داده اند، قرار يک لايه بسيار نازک آينه اي در جلوي لايه اطلاعات است.
نقش اين لايه ، جلوگيري از پخش شدن پرتوها پس از بازتاب و محلي براي ايجاد تصوير تمام نگاري از اطلاعات است. همچنين براي ذخيره اطلاعات بر روي اين ديسک ها، از صفحات اطلاعات (DATA Pages) استفاده مي شود که دوبعدي و بصورت فايلهاي Bitmap هستند و پس از قرار گرفتن بر روي هم نقشه اي را در اختيار دستگاه مي گذارند که بر اساس آن تصوير تمام نگاري اطلاعات ايجاد مي شود.
پس از ايجاد نقشه سه بعدي ، يک پرتو که شامل دو نوع ليزر مرجع و سيگنال است به سمت آن شليک مي شود و با برخورد با پستي بلندي هاي اطلاعات براساس نقشه سه بعدي ، اطلاعات را بصورت تمام نگاري ذخيره مي کند.
اين روش کاملا عملي علاوه بر افزايش سرعت انتقال و ميزان ذخيره اطلاعات ، امتياز ديگر هم دارد که تغيير نکردن ابعاد ديسک ها است. ديسک هاي تمام نگاري ، ابعادي در حدود دي وي دي ها معمولي دارند و از همه مهمتر عمل ضبط اطلاعات و خواندن آن توسط دستگاه هاي تمام نگاري ، بسيار کم هزينه است و طبق پيش بيني شرکت اپتور، استفاده از اين ديسک ها به زودي در ميان کاربرها رايج خواهد بود.
قطر اين ديسک ها حدود 12 سانتي متر است که تفاوت چندان با قطر دي وي دي ها ندارد. اگر با دقت به سطح پشتي يکي از اين ديسک هاي تمام نگاري نگاه کنيد؛ مي توانيد رديف هاي اطلاعات ضبط شده بصورت سه بعدي را در آن ببينيد!
 

جدیدترین ارسال ها

بالا