1-(پيش از آغاز هر پروژه تبليغاتی تمام مواردیرا که تصور می کنيد با پروژه شما مرتبط و
ضروری است و باید آنها را انجام دهيد ، یادداشت و فهرست کنيد.
٢ (در مورد موضوع سفارش اطلاعات لازم و ضروری کسب کنيد .تا زمانيکه تمامی اطلاعات
ضروری یا حداقل مذکور ، اشتباه محض است.
٣ (اگر برای تبليغ کالای مورد نظر ، اقدام به طراحیتصاویر الزامی است بهتر است
تمامی الگوهایی را که به ذهنتان ميرسد ، بر روی کاغذ منتقلکنيد.
۴ (سقف بودجه که سفارش دهنده امکان پرداخت آنرا دارد برای شما بسيار اهميتدارد ،
چرا که به شما امکان می دهد موارد دیگر پروژه را براساس آن مدون و محاسبه کنيد.
۵ (شناخت ویژگيهای کالا یا خدماتی که قرار است برای آن تبليغ کنيد شما را در قرار
گرفتن در مسير درست تبليغ ، بسيار یاری می کند.
۶ (تا حد امکان از بکار گيری تصاویری که در سایر آثار چاپی استفاده شده اند پرهيز کنيد
ولی اگر به دلایلی لازم باشد چنين کاری انجام دهيد – از جمله اصرار سفارش دهنده آنهم
در صورتی تصویر مورد نظر متعلق به آرشيو خود او باشد – حتما تصویر اصلی را از او
تحویل بگيرید و از اسکن کردن تصاویر چاپی خودداری نيد، زیر این امر در چاپ (افست)
مجدد تصویر سبب می شود تا تصویر از نظر جهتقرار گرفتن ترام ها دچار افت کيفيت
شود. (به این ایراد اصطلاحاً پيچازی میگویند.(
٧ (زمانيکه برای انجام پروژه در اختيار دارید باید کاملا مشخص باشد درحقيقت جدول
زمانی تبليغاتی شما جهت ارائه محصول تبليغی در جامعه بسيار حائز اهميتاست.
٨ (انتخاب تکنيک و شيوه متناسب با موضوع از موارد دیگری است که در امکانموفقيت
شما مؤثر است.
٩ (اگر مایليد ایده تبليغاتی شما منحصر به فرد و به اصطلاح) یونيک) باشد، بهتر است ایده
های اوليه را با احتياط کنار گذاشته و به موارد دیگر فکر کنيد.
١٠ (راهنمایی سفارش دهنده در تعيين آنچه می خواد به عهده شماستبنابراین مطمئن
شوید که سفارش دهنده می داند چگونه تبليغی را برای خدمات یا محصولشمی خواهد.
١١ (سفارش دهنده را در جریان پيشرفت مراحل کار قار ردهيد.
١٢ (سرعت عمل در تمامی کارها مورد تأیيد است اما بازنگری چند بار هر طراحی می
تواند در کاهشنقاط ضعف و افزایش نقاط قوت آن مؤثر باشد.
١٣ (به تفاوت بين زیبایی و موفقيتتوجه کنيد. اثر موفق اثری است که تأثير لازم را در
زمان پيش بينی شده در مخاطبين مورد نظر داشته باشد.
١۴ (توجه به نظرات سفارش دهنده لازم و ضروری است ولی در ادامه این توجه نباید به
اعمال سليقه مشتری تسليم شوید.
١۵ (اتودهایی که برای ارائه به سفارش دهنده کار می شوند باید تا حد امکان کامل بوده و
با نمونه نهایی مورد نظر شما همخوانی داشته باشد.
١۶ (ترجيحاً از ارائه یک اتود طرح به سفارشدهنده خودداری کنيد.
١٧ (در صورتی که معتقدید نمونه ای از کارهای ارائه شده بهصاحب کار، نسبت به دیگر
اتودها برتری دارد ، بطور غير مستقيم و از طریق برشمردنمزایای آن، سفارش دهنده را
نسبت به دیگر اتودها برتری دارد به طور غير مستقيم و ازطریق برشمردن مزایای
آن،سفارش دهنده را نسبت به انتخاب آن راغب کنيد.
١٨ (به یاد داشته باشيد صاحب اصلی اثر خلق شده توسط شما سفارش دهنده آن اثر
است بنابراین سليقه شخصی خود را در اجرای کار به عنوان امضای کار اعمال نکنيد.
١٩ (هرگز در برشمردن معایب احتمالی کاری که انجام داده اید پيش قدم نشوید.
٢٠ (گاهی اوقات ایده های تبليغانی خوبی به سرعت در ذهن شکل می گيرند و به همان
سرعت نيز از یاد میرورند مناسبترین راه برای حفظ این ایده ها، انتقال بلافاصله آنها روی
کاغذ به صورتکاملاً ابتدایی و همراه کردن این اتود خام باتوضيحات نوشتاری است.
٢١ (غالباً حساسيت بيش از حد در رعایت کيفيت، به وجود آورنده وسواسی مخرب است و
زمانی در اثر وجود دارد که باید از ایجاد تغيير در آن خودداری کرد. تشخيص دادن ای زمان
اهميت ویژه ای دارد.
٢٢ (اگر سفارش دهنده ویژگیمشخصی از تبليغ کالا یا خدماتش را مورد توجه دارد ، شما
موظفيد جهت موفقيت کارتان ) و کار او) و برای نيل به هدف، مورد تأکيدی را در اثرتان
جلوه گر کنيد.
٢٣ (پس از تأیيد اتود کار توسط سفارش دهنده اجرای چند نمونه وار یاسيون رنگ و طرح ،
هم شما و هم سفارش دهنده را در رسيدن به محصولی قوی یاری می کند.
٢۴ (نوآوری در غالب موارد سبب جلب توجه مخاطبين می شود. ولی به کار گيری آن در
صورتی که حساب شده و هوشمندانه انجام نشود منجر به شکست عمليات تبليغی شما
خواهد شد.
٢۵ (ایجاد تغييرات غير معمول و غير منتظره در کار، می تواند به جذابيت آن کمک کند. البته
این ابتکار نباید عوارض اقتصادی، بصری و ... داشته باشد.
٢۶ (ایجاد و حفظ یک هارمونیکلی در اثر ، گام دیگری در موفقيت آن است چگوگی
خطوط مورد استفاده در آن ، نوع قلم نوشتار ، رنگ، کادر و ... همگی باید متأثر از موضوع
تبليغ و هماهنگ با یکدیگر باشند.
٢٧ (برای انتخاب فونت مناسب، باید مواردی همچون موضوع کار، مفهوم نوشته، حجم
اشغالی توسط نوشتار ، محل قرار گيری رنگ مورد نظر برا ی آن و غيره مورد توجه قوار
گيرد.
٢٨ (رنگهای مورد نظر خود را حتماً با توجه به اطلسهای رنگ قابل اطمينان انتخاب کنيد.
این نکته به ویژه در هنگام اجرای طرح بوسيله نرم افزارهایگرافيکی و دیدن آن از طریق
مانيتورهای غير حرفه ای حائز اهميت است.
٢٩ (هنگام تایپ فارسی در نرم افزارهای گرافيکی، به دليل تنظيم اوليه این نرم افزارها
برای تایپ انگليسی یا اصطلاحاً لاتين ، فواصل بين بعضی حروف بيشتر از حروف دیگر می
شود توصيه می کنيم پس از اتمام تایپ مطالب و تبدیل آنها به تصویر یا مسير ، ایرادات
موجود در رابطه با فواصل حروف را از بين ببرید.
٣٠ (در هنگام طراحی با نرم افزارع از تبدیل و تغيير مکرر و ساختار فایل خود مگر درموارد
کاملا ضروری خودداری کنيد. تبدیل و تغيير مد رنگی، ابعاد، کيفيت فایل و .... سبب کاهش
کيفيت طرح نرم افزارهای شما می شود.
٣١ (در اجرای سفارشات، کنترل متن نوشتار از جهت رفع غلطهایاملایی. به ویژه در
سفارشات چاپ ضروری و برعهده شماست. حتی اگر این موارد نادرست ازجانب سفارش
دهنده صورت گرفته باشد.
٣٢ (توجه به فرهنگ بصری و کلامی مخاطبينتبليغات، سبک کاستن از بسياری دوباره
کاریها می شود.
٣٣ (توصيه می کنيم بيش ازشروع اتودهای اوليه برای انجام سفارش تبليغاتی قراردادی
مشخص با سفارش دهنده عقد کنيد.
٣۴ (در صورت امکان روی دو یا چند پروژه تبليغاتی بطور همزمان و در یک آیتمزمانی فکر
نکنيد . این کار سبب ميشود تا ضریب موفقيت کامل هر یک ازپروژه ها بطورقابل توجهی
کاهش یابد.
٣۵ (اصول و قواعد گرافيک به منظور خلق آثار جذاب ، زیبا و موفق ایجاد شده و مورد
استفاده قرار می گيرد اما گاهی امکان دارد رعایت این اصول و بکارگيری آنها از ميزان
جذابيت یا توفيق کار بکاهد در این صورت بهتر است از رعایتجزء به جزء این اصول پرهيز
کنيم
٣۶ (همواره موارد تبليغاتی که انجام داده اید را) و حتماً از آنها آرشيوی در اختيار دارید)
مورد بازبينی قرار دهيد. این کار باعث میشود متوجه پيشرفت یا احتمالاً سير نزولی در
آثارتان شوید.
٣٧ (در آثاری که مخاطب عام دارند ميانگين سطح سواد بصری و فرهنگی جامعه را به
عنوان معيار درک پيامتان در نظر داشته باشيد.
٣٨ (معکوسکردن بعضی از قسمتهای نوشتار، کوچک بزرگ کردن بخش هایی از آن
واژگون کردن تصاویر ، تغيير غير متعارف ابعاد طرح و نسبت آن، قرار دادن همه عوامل
طراح در بخش کوچکی از کادر و تضاد با بخش بزرگتر آن و ... از جمله موارد ایجاد جذابيت
در اثر اجرایی است. البته مسلماً این موارد را در جای خود بکار خواهيم برد.
٣٩ (ارائه ماکت، اتود و به طور کلی طرح آنجه قرار است بعداً به اجرای نهایی برسد با
کيفيتی بيشتر از اجرای اصلیسبب ایجاد نوعی پرتوقعی در سفارش دهنده ميشود.
۴٠ (در آثاری که به دليل محدویتابعاد امکان استفاده از تصایر کاهش می یابد بهتر است
با بکار گيری فونتهای جذاب و مناسب این نقيصه را کم رنگ کنيم.
۴١ (توصيه می کنيم آرشيوی از فونتهای فارسی و انگليسی که با هم هماهنگ هستند،
تهيه کنيد اینکار در طرحایی که نياز به استفاده هم زمان از دو زبان در آن است بسيار مفيد
است.
۴٢ (ترجيحاً و در صورت امکان هنگام اجرای سفارش، به واریاسيون جمعی آن نيز فکر
کنيد.
۴٣ (اثر ارجينال را به مشتری تحویل ندهيد. حال این اثر اجرای دست باشد یا وسيله نرم
افزار اجرا شده باشد. دليل اینکار جلوگيری از تغييرات احتمالی در طرح بدون اطلاع
شماست.
۴۴ (آگاهی نسبت به زیر شاخه های گوناگون گرافيک زیر شاخه های آنها (گرافيک
محيطی گرافيک خبری ، گرافيکژورناليستی و ... مواردی چون بروشور، کاتالوگ ، پوستر،
نشانه بسته بندی و ...) و اصطلاحات (گرید، پونيت، لی آوت، فونت و ...) و نيز نقاط قوت و
ضعف هریک از این شاخه ها و زیر شاخه ها الزامی است.
۴۵ (هرگز در اجرای آثارتان وابسته به یک تکنيک وشيوه اجرایی نشوید. اینکار ضمن
تکراری کردن آثارتان شما را در انجام پروژه های تبليغاتی گوناگون کاملاً محدود خواهد
کرد.
۴۶ (تا آنجایی که برایتان مقدور است از پذیرفتن طرحهای نيمه تمام خودداری کنيد. چنين
موردی هم برای شما و هم برای طراح قبلی و هم برای سفارش دهنده تبعات منفی دارد.
۴٧ (به هنگام ارائه فاکتور هزینه ها به سفارش دهنده، از تخفيفهای غير معقول خودداری
کنيد .تخفيفهایی که شامل مبالغ قابل توجه می شوند، ذهنيت مشتری را سنت به صحت
مبلغی که پرداخت می کند، درچار تردی ميسازد.
۴٨ (اجرای یک طراحی می تواند با مشخصکردن این موارد آغاز شود. مورد سفارش
مخاطب (گروه سنی و فرهنگی) زمان در اختيار، عوامل بصری لازم، تکنيک اجرای متناسب
با هزینه ها و موارد جانبی.
۴٩ (در طراحی و ارائه آثار به مکان ارائه آنها توجه داشته باشيد. این نکته از جهت در نظر
گرفتن عوامل بصری اطراف آنها که می توانند نقش تکميلی یا تخریبیداشته باشند. حائز
اهميت است.
۵٠ (به هنگام اجرای پروژه جدید، طرح های انجام شده قبلی را پيش رو داشته باشيد و تا
حد امکان از عناصر تصویری و اجرایی که در طرح قبل موجود است، استفاده نکنيد.
۵١ (ضمن اجرای سفارش، مشتری از آموزش تبليغاتی داده بکوشيد ميزان آگاهی های او
را رد ارتباط با تبليغات و سواد بصری افزایشدهيد.
۵٢ (در صورتيکه تکنيک اجرای طرحتان یکی از شيوه های چاپ است – بویژه چاپافست-
پس از تکثير طرح، نمونه چاپ شده را با نمونه ارجينال تطبيق دهيد. از این طریقدر هنگام
اجرای آثار بعد ه با همان تکنيک اجرا می شوند، جزئيات کار را با اطمينان و دقت بيشتری
مشخص خواهيد کرد.
۵٣ (برای بدست آوردن سفارش، قيمت بازار را خرابنکنيد این کار ضمن لطمه زدن به
همکاران دیگر نهایتاً باعث متضرر شدن شما نيز خواهدشد.
۵۴ (پی گيری نتيجه فعاليت های تبليغاتی که برای سفارش دهنده انجام داده اید و ارسال
آنها برای مشتری سبب آگاهی طرفين نسبت به ميزان موفقيت پروسه تبليغاتی می
شود. ضمن آنکه اعتماد سفارش دهنده را نسبت به وجدان کاری شما و موسسه شما
افزایش میدهد.
۵۵ (برای ساختار شکنی و زیر پا گذاشتن اصول و قواعد تبليغات و گرافيک لازماست .
ابتدا آ‹ها را فرا گرفته باشيم نو آوری با آگاهی به آنچه در گذشته انجام پذیرفته، ارتباط
مستقيم دارد. در حقيقت شما باید بدانيد قبلاً چه بوده تا بتوانيد بگویيد بعداً چه باید بشود.
۵۶ (بعضی از سفارشات به دليل ویژگيهای خاص خود، امکان حرکات تازه در اجرای طرح را
به شما نمی دهد برای نمونه در طراحی اوراق ادارینهادها و ارگانهای اداری (در ایران)
باید توجه داشته باشد که بسياری از حرکتهای شما از پيش توسط سفارش دهنده،
مشخص یا محدود شده اند. لزوم قيد شدن نشانه های دوستیقرار گرفتن آنها در بالای
۵ (ضرورت - A۴ (A کادر، نوع مشخص قلم نوشتار، محدودیت رنگ در چاپ،ثابت بودن قطع
قيد شدن مواردی چون تاریخ، شماره ، پيوست و .... از این جمله اند.
۵٧ (با هر مشتری به زبان خودش گفتگو کنيد. مسلماً این زبان، چرب زبانینخواهد بود، در
نظر بگيرید به دليل عدم برقراری ارتباط فکری لازم با سفارش دهنده) به جهت نياموختن
زبان وی) نتوانيد مجموعه فعاليتهای خود و گروهتان را به او بقبولانيد و این یعنی دوباره
کاری و از دست دادن فرصت.
۵٨ (سفارش دهندگان خوب خود را به مشتریان هميشگی تبدیل کنيد . بهتر است تعداد
انگشت شماری مشتری دائمیداشته باشيد تا آنکه تعداد پرشماری مشتری فصلی.
ویژگی مهم حالت اول شناخت کافی و لازم بين شما و سفارش دهنده است که سبب می
شود تا با اطمينان از آنچه می خواهيد و آنچه باید انجام شود، در زمان و هزینه صرفه
جویی کنيد. چنين امری نهایتاً به همکاریهای موفق تری می انجامد.
۵٩ (بين مشتریان خود به لحاظ اهميت سفارشات از نظر زمان تحویل و کيفيت اجرا، تفاوت
نگذارید. سفارش دهنده ای که با سفارش طراحیمجموعه اوراق اداری خود، کار با شما
را آغاز می کند، ممکن است در دراز مدت به یکیاز اصلی ترین مشتریان شما تبدیل گردد.
۶٠ (تا دیروز تصور می شد وظيفه گرافيست) تبليغاتچی) اجرای پروژه تبليغاتی در جهت
رضایت مشتری است اما امروز اعتقاد درست بر این است که وظيفه گرافيست اجرای
پروژه تبليغاتی در جهت رضایت مشتریهای دائمی است.بنابراین شناخت و آگاهی نسبت
به خواسته های این مشتریان از وظایف شماست.
-----------------------------------------------------------------------------------
اینا به ذهن من میرسید . بقیه ش رو شما بگید حالا