نکات جالب و حیرت انگیز از مکس 2012 - نیازهای سخت افزاری جدید برای این نسخه

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
سلام دوستان عزیزم

راستش این پست رو می خواستم در انتهای پست قبلی در رابطه با نسخه 2012 مکس بزنم ولی دیدم انقدر طولانی و گسترده هست که نیاز به یک تاپیک مجزا داره .

مطالبی که در این تاپیک میخونید واقعاً حیرت آور هست و باعث مباهات مکس کارها خواهد بود . در این تاپیک به ادامه توضیحاتم در رابطه با مکس 2012 خواهم پرداخت که انصافاً شمردن ویژگی های جدیدش هم کلی زمان میبره و به گفته خود شرکت معظم Autodesk ، بزرگترین نسخه از مکس رو در پیشرو خواهیم داشت که برخی از ویژگی های اون رو 5 سال طول کشیده تا بتونن بهش اضافه کنند . تا جایی که شایعاتی در مورد شرکت Autodesk و حذف تدریجی MAYA از گردونه برنامه های 3D شنیده میشه (البته من هرچی گشتم منبع موثقی در این باره پیدا نکردم :-?) ولی اینجور که شرکت Autodesk به برنامه Max میرسه ، این شایعه بیشتر پررنگ میشه .:-?
نکات جالب و قابل توجه برای همه دوستاران مکس کار :

1- ورژن 2012 روی همه ویندوزها و سخت افزارها کار نخواهد کرد :shock:

2- مشخصات سخت افزاری برای نصب MAX 2012 به قرار زیر هست :

- فقط پردازنده هایی که از مجموعه دستورات جدید SSE2 پشتیبانی میکنند ، یعنی تمام پردازنده های Phenom و Opteron و برخی از Athlon 64 ها از شرکت AMD و پردازنده های نسل Core و Xeon ها و برخی از Pentium 4 های 64 بیتی با تکنولوژی Core

- حداقل 4 گیگ رم و توصیه شده 8 گیگ رم از نوع DDR2 یا DDR3

- دو برابر حجم رم دستگاهتون باید روی هارد Page File یا بقول این شرکت swap space داشته باشید !

- کارت گرافیکی با حداقل حداقل 256 مگ حافظه که 1 گیگ توصیه شده ! (نشان از درگیری بسیار زیاد کارت گرافیک در این نسخه داره)

- هر کارت گرافیکی هم قابل قبول نیست و باید از Direct3D 10 و Direct3D 9 و OpenGL پشتیبانی کنه .

- بسیاری از جلوه های جدید در این نسخه ، فقط روی کارت گرافیک هایی که از 3.0 Pixel Shader و Vertex Shader 3.0 به بالا بهرمند هستند اجرا خواهد شد .

- برنامه های Internet Explorer 8.0 یا Mozilla Firefox 3.0 یه بالا باید روی سیستم عامل ویندوز نصب باشد

- این شرکت بطور جدی اعلام کرده که این نسخه روی پردازنده هایی که از SSE2 پشتیبانی نکنند ، اجرا نخواهد شد

- اگر بخواید از موتور رندر QuickSilver استفاده کنید (جلوتر بیشتر در موردش صحبت خواهیم کرد ) باید حتماً برای محیط های سبک ، کارت گرافیکی با 512 مگابایت حافظه و برای محیط های سنگین حداقل1 گیگ حافظه داشته باشید

3- در داخل موتور رندر Mental Ray ، ویژگی اضافه شده به نام iRay که خودش یک موتور رندر هست و بطور حیرت آوری کار میکنه ! برای اولین بار ، پردارنده اصلی دستگاه CPU ، در کنار GPU بطور کامل فعال خواهد شد . یعنی اگر شما کارت گرافیکی از شرکت
nVidia و دارا بودن هسته های CUDA داشته باشید ، با فعال کردن این ویژگی ، کارت گرافیک هم وارد رندر شده و سرعت رندر را چندین برابر بالا میبره و جالبتر اینکه به دلیل فیزیکال بودن این موتور ، به گفته شرکت Autodesk ، به سختی میشه واقعی یا مجازی یودن تصاویر رو تمیز داد !!!!!

4- برای اولین بار هست که فعال یا غیر فعال بودن کارت گرافیک در کیفیت خروجی نهایی تاثیر گذار هست یعنی همان رندر با فعال بودن iRay و فعال شدن کارت گرافیک ، بسیار واقعیتر خواهد بود .

5- حجم این نسخه بسیار بالا بوده و دیگه هیچ نسخه ای روی CD یا DVD های معمولی به فروش نخواهد رسید و به دلیل حجم 9 گیگابایتی اون ، فقط روی DVD های دو لایه و BD ارائه خواهد شد . البته ما در ایران اون رو روی 2 یا 3 تا DVD میکشیم ، نگران نباشید :lol:

6- برای اولین بار نسخه Mac هم زده شده که نیاز به مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری زیر داره :

- تمام Mac Pro هایی که از پردازنده های شرکت اینتل با مشخصات بالا استفاده میکنند .
- تمام MacBool Pro ها
- داشتن برنامه Boot Camp V 2.0 به بالا
- 8 گیگ رم برای نسخه 64 بیتی
- حداقل 20 گیگ هارد خالی روی درایوی که سیستم عامل Mac نصب هست .
- سیستم عامل Mac OS X 10.5 به بالا

7- دوستانی که از سیستم عامل Windows در کنار Mac روی دستگاه MacPro استفاده می کنند هم میتونند با شرایط زیر از این نسخه بهرمند بشن :

- برنامه Parallels Desktop 4.0 به بالا
- حداقل 40 گیگ حافظه روی درایور سیستم عامل که 100 گیگ توصیه شده ! :shock:

8- متاسفانه سرور های شرکت Autodesk برای دانلود این نسخه ارور میدند . اشالا به زودی این نسخه از مکس رو هم برای دانلود یا خرید خواهیم دید .

9- قیمت این نسخه بطور خام 3.495 دلار یا 3.600.000 تومن ناقابل هست ! :shock:

10- استفاده کامل از قابلیت PhysX در کارتهای گرافیک شرکت nVidia در شبیه سازی ها مخصوصا استفاده از Rigid Body که سرعت شبیه سازی رو چندین برابر و دقت اون رو تا حد بدون اشتباه بالا میبره و میشه از اون در Viewport هم استفاده کرد .

11- تصویری از قابلیت Nitrous در استفاده همزمان از GPU و CPU در Viewport رو میبینید .

lpmhwnhhqwntdboyib.jpg


این ویژگی باعث میشه تا بطور نامحدود از نورها و سایه ها در محیط Viewport استفاده کنید و از Higher-Quality Transparency هم در شفافیت بالا استفاده کنید .


12- 80 متریال به متریال های قبلی اضافه شده که دارای تکسچرهای متغییر یا Dynamic هستند ، یعنی متناسب با مدلتون خودشون رو هماهنگ میکنند تا بهترین کیفیت رو در سبکترین شکل ارائه بدن .

13 -اضافه کردن دو روش جدید در گرفتم UV از Unwarping به نام های LSCM و Peel که به گفته این شرکت میتونید بهترین نتیجه رو با یک کلیک بگیرید !

14- اضافه کردن روشی برای اعمال UV های ساده برحسب زاویه دید تا بهترین حالت تکسچر دیده بشه .

15- استفاده از VDM یا Vector Displacment Map برای گرفتن بهترین نتیجه با داشتن جزئیات بسیار بالا در مدلها که ظاهراً رو دست Normal Map بلند شده !!!

16- گزاشتن Graphit Tools کم بود ، حالا مقدار زیادی براش همانند برنامه پرقدرت ZBrush روی مکس سوار شده تا بتونید در مکس کار Sculping رو انجام بدبد !!!

17- میرسیم به شاهکار ویژگی های این نسخه که باعث سیخ شدن موی بدن هرچی مکس کار هست میشه !
برنامه های دیگه شاید خواب داشتن همچین ویژگی رو هم تاحالا ندیده باشن !!!


گرفتن رندرهای هنری و DigiPaint در خروجی و یا در Viewport توسط کارت گرافیک و با موتور رندر QuickSilver . نمونه ای از این رندرهای هنری رو در اینجا میبینید .

ub1jomjfb86tfzb93fq.jpg


این رندرها شبیه سازی نقاشی با مداد، اکلیل و آبرنگ و غیره رو انجام میدند . نام این ویژگی رندرهای غیر واقعی یا هنری هست و به non-Photorealstic Effect یا افکت های غیر واقعی معروف هست .
در واقع رندرهای شما با اینکه 3D هست ولی مانند نقاشی دیحیتال و کارهای هنری میشه .

ویژگی های این نسخه تا جایی زیاد هست که ارزش اینهمه تلاش رو داشت و الکی قیمت خامش 3500 دلار نیست . سالها زمان برده تا این نسخه که به گفته خیلی ها شروعی بر پایان سایر نرم افزارهای اینچنینی خواهد بود ، ساخته بشه .
سایر ویژگی ها رو هم که قبلا و در تاپیکی مجزا نام بردم .
مثلا فعال شدن تمام هسته های پردازنده در Viewport و غیره

با داشتن سخت افزار های مدن و این نسخه از برنامه، میتوان رویا هاتون را به حقیقت تبدیل کنید (شعار این نسخه هستا :wink: )

امیدوارم این مقاله مورد توجه دوستان عزیزم در انجمن مجید آنلاین قرار گرفته باشه و بتونیم از این ابزارها برای هرچه بهتر شدن کارهای گرافیکی در کشورمون استفاده کنیم .

این هم عیدی تیم بلوط بود به دوستان خوبمون در انجمن
همگی موفق باشید و سال نو همگی مبارک .
ze5f6w9l83m579fncpgn.gif

:rose:
 
آخرین ویرایش:

abbasi_0912

Active Member
داداش خوب شد گفتی من تازه میخواشتم برم سراغ MAYA و ZBrush
همین امروز
ZBrush رو نصب کردم و یک کم باهاش ور رفتم
میگم همش به قول یه نفر صبر میاد ها، میگه صبر کن یکم دست نگه دار فعلا وقتش نشده
آفرین به این آتودسک
عیدی خوبی بود

پستت رو به عنوان یک مقاله توی سایتم با منبع اون میزارم
راستی اسم کوچیکت رو بهمون میگی همچنین فامیلی
 

*farshid*

کاربر VIP
خیلی هیجان انگیرناک بود

ممنون به خاطر وقتی که واسه انجمن میذاری
:rose:
میتونی در مورد Q-SILVER بیشتر توضیح بدی؟
با متریال های آرچ-دیزاین آداپته هست یا نچ؟
 

amir.nemati63

کاربر VIP
خیلی خوب بود.
من 10 ویدئوی کوتاه از قابلیتهای این نسخه رو دانلود کردم که واقعا" از دیدنشون شوکه شدم.
یکی از قابلیتهای دیگه ی این نسخه امکان انتقال به برنامه های mudbox----XSI---motionbuilder با یه کلیک هست.
همه ی مراحل قبلی بصورت خودکار انجام میشه.
انتقال ریگ و انیمیشن و مپها و غیره.
همینطور میشه به civil view------nitrous graphics------و غیره اشاره کرد.
بازم ممنون از Baloot3D عزیز.
این لینک تورنت ویدئو هایی هست که گفتم. امیدوارم مخالف مقررات نباشه. عضویت سایتش هم رایگانه:

http://cgpeers.com/torrents?id=1773
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
مشکل با ویندوز xp

سلام مجدد
در مورد ویندوز XP یادم رفت بگم ، غیر از نسخه های سرویس پک 3 یا همون SP3 ، چه در 32 بیتی چه 64 بیتی ، این نسخه از مکس 2012 ، روی هیچ ویندوز XP دیگه ای که پایین تر باشه نصب نخواهد شد .
یعنی اگر ویندوز شما XP SP2 یا SP1 هست ، نمیتونید این نسخه از مکس رو روش نصب کنید !

موفق باشید :rose:
 

hosienmax100

3D Artist
اون حذف مایا احتمالا در حد همون شایعه باقی میمونه ...

اونا برا رضای خدا مثه ایرانی ها کار نمیکنن رو نرم افزارهاشون _مایا یه غول درامد زاست واسه این شرکت حذفش شاید میلیون ها دلار ضرر باشه و این شایعه احتمالا فقط واسه بزرگ جلوه دادن این پک از مکسه /

حالا من موندم برا سورپرایز مایا کارها چه خوابی دیده این شرکت همینجوری مایا الهه هست ../

بابت مطالب سپاس /
 
سلام
با تشکر از اطلاعات ذیقیمت و به موقع دوست همیشه آپدیت خودمون

در مورد چند تا از قابلیت ها در تکمیل فرمایشات قبلی یه چیزهایی بگم:

در مورد unwrap و قابلیت های peel و lscm چون یه تجربیاتی داشتم عرض کنم که LSCM که عرض شد از بلندر و roadkill و اکثر برنامه های آنرپ ساده اون رو داشتند ولی حالا ترکیب این قابلیت با خود مکس به صورت داخلی نکته خوبی هست تا این قابلیت به همراه pelt برای انواع قطعات جواب بدن. البته برای مکس تو همین هفته پلاگین xray unwrap 1.5 کرک شده و تو gfxworld هست و اون هم به پنجره پایین edit در unwrap وصل میشه. قابلیت lscm از دو جهت مفمه: اول در بهینه سازی اتوماتیک و همیشه یک جور قطعه و دیگه در حذف عملیا باز کردن و بدون نیلز به پلت. البته برای مدل و قطعه ای خوب جواب میده که برش زیاد خورده باشه یعنی نواحی مهم جدا شدهه باشند والا با اینکه کار میکنه به بعضی قسمتها الکی جای کم و بعضی دیگه هم الکی جای زیاد اختصاص میده.

آپدیت: اما نکته جالب و مهم داشتن پین های عاقل هست که کمک میکنه شما دفرمگی ها رو به خوبی کنترل کنید. در هیچ اسکریپتی از مکس این قابلیت نبود. در silo - unfold3d - roadkill هم که هست اذیت میکنه اما با چیزی که در ویدیو معرفی ازش دیدم این کنترل به خوبی و آسانی کار میکرد.(یکی از ده تا فیلم همون تورنت که دوستومون آدرس داد)
این پین ها بر خلاف پین های دیگه برای کنترل فشردگی محلی هستند و شبیه puppet pin در افترافکتز و puppet warp در فتوشاپ سی اس پنج کار میکنند.از این قابلیت برای رفع تو هم رفتگی و فشردگی های بیخود میشه بهره گرفت.
نتیجه کار LSCM به همراه پین و چک با چکر به شدت مشابه Pelt کامل هست با راحتی بیشتر و زمان کمتر.

در مورد peel uv هم قبلا در uvlayout بود که با کلید rect مش های مستطیلی شکل رو با یه دکمه تبدیل میکرد به یه جدول ضرب مرتب: این قابلیت برای باز کردن لوله - مو - جاده - و هر قطعه ای که چهر طرف صاف یا منحنی داره عالی هست. علاوه بر UVL برنامه unwrap 3d pro و اسکریپت قدرتمند textools هم این رو داشتند.
http://www.creativeobserver.com/img/1459_ultimate_unwrap_3d_3.21_screenshot_lg.jpg
http://www.renderhjs.net/textools/

در مورد VDM هم تا اونجا که من میدونم از جهت حجم نمایی شبیه نرمال مپ هست اما از یه جهت یه سردرد تحلیلی داره! جلوی چشم شما میتونه از یه صفحه صاف یه قارچ سبز کنه به نحوی که محدوده زیر چتر یعنی یه جای مقعر به خوبی ساخته بشه. این قابلیت در مودباکس 2011 مطرح شد به صورتی عجیب تر. تبدیل یک حجم به یک عکس رنگی. اشتباه نکنید چون بامپ تبدیل بافت ریز و سطحی هست و نرمال مپ تبدیل اندازه ارتفعی هست و displace هم اندازه ارتفع محلی و زاویه ای. اما vector displace map چیز فرای همه اینها. یه مپ با رنگ های خوشرنگ که اصلا نمیتونید تشخیص بدید چه طور یه حجم رو ذخیره میکنه.
در مودباکس میشه تغییرات صفحه با حجم رو به صورت یه vdm ذخیره کرد و بعد اون رو به براش تبدیل کرد و در مجسمه سازی همینجوری مثل قارچ و با یه کلیک یه حجم ثانویه روی بدنه کار گذاشت. این حجم گذاری بسیار دقیق تر و پیچیده تر از عملکرد نرمال هست. فرض کنید چند تا گوش و چند تا چشم و دهن ساختید بعد با این روش از هر گردویی میتونید با چند تا کلیک یه سر بسازید. پشتیبانی از این قابلیت یک جهش در مدلینگ و رندر محسوب میشه.

در مورد graphit tools هم که میدونید کاملا بر اساس پلاگین polyboost ساخته شده.
در مورد cat هم که از xsi گرفته شده و...

البته این نکات به نظر من معنی خوبی داره. من هم اگه یه روزی برنامه ای نوشتم! دوست دارم خوبیهای بقیه رو توش تعبیه کنم.
این یعنی مکس عاقله و میدونه که باید اساسی رقابت کنه.

در مورد افکت های نقاشی نمایانه یا به اصطلاح خارجکی painterly effects هم همونطور که اشاره شد از قدیم در مقابل photorealistic render یعنی رندر واقعگرایانه NR یه بحثی وجود داشته به عنوان NPR یا NPAR یعنی non-photorealistic animation & render .
این مقوله مطالبه هنرمندان از قدیم بوده از مهندسین سه بعدی که نتیجه کار رو به نحوی نمایش بدن که حال و هوای با طراوت ابزارهای هنری رو زنده کنه. رندر های toonshade یا همون رندر دو بعدی تخت با خط پ خارجی و یه سایه هندسی رنگی روی جسم جزو اولین تلاشها بوده.
در واقع شاید اینطور بشه گفت که اول بشر! دوست داشته مدل رو دیجیتالی کنه (مجسه سازی دیجیتال) بعد دوست داشته اون رو واقعی تر به نمایش بذاره (سبک رئال و طبیعت گرا! - نزدیک شدن به عکاسی) بعد از این مرحله نوبت به نسل بعدی علاقه عمومی خواهد رسید که دوست داره واقعیت رو جالب تر ببینه: یعنی ذهن و چشم زیبای نقاش رو هم دخیل کنه و از دید یک هنرمند به لطایف جدید تری برسه.
این همون برتری نقاشی بر عکس هست از لحاظ مردم عادی و هم هنرمند.
انواع هاشور ها، سبک های شبه امپرسیون و نقطهای. تبدیل های فیلتری متعدد و ... همه برای یک مسابقه در جهت نقاشی تر شدن رندر هستند. حتی خیلی اوقات نتیجه های نسبی این تکنیک مقبول آرتیست ها نبوده و به روتوسکوپی و دوباره سازی رندر به کمک دست و ابزار طبیعی رو میارند. البته آدمهای با حوصله ای هستند و خوش ذوق که ارزش کارشون هم درک میشه.

حال باید دید این قابلیت های مکس در چه سطحی هست. من مشتاقم اونو ملاقات کنم!
البته همیشه یه قدم خوب نرم افزار با یه قدم تطبیقی کاربر میتونه یه اتحاد قدرتمند و پیشرو بسازه.

یا علی
 
آخرین ویرایش:

I-like-DDD

Well-Known Member
این لینک دانلودش برای مکس 2011 هست 2012 نیست.
من خواستم واسه مک دانلود کنم پیدا نکردم.
اگه کسی لینکش رو داره لطف کنه بزاره.
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
مرجع

با تشکر، امکان داره منبع یا منابع نوشته تون رو بذارید؟

سلام دوست عزیزم

تمام مطالب بالا از سایت اصلی شرکت Autodesk ترجمهشده .

نیازمندی های سخت افزاری و فایل PDF محصول در سایتشون هست .

موفق باشی :rose:
 

MoslemCG

Active Member
ممنون بابت مطالب....دستت درست...

فقط یه نکته اخلاقی بگم . برم :)

اولا اون جریان رم 4 گیگ و ... رو به نظر من زیاد نباس جدی گرفت....(البته نه همه مطالب رو ! )
چون من چند سال پیش یه سیستم داشتم با رم 512 ولی یه ورژن از مکس رو نصب کردم ( یادم نیست کدوم نسخه) که گفته بود حد اقل یک گیگ رم لازم داره......( تقریبا :green: ).....خلاصه مطلب منظورم اینه که من سیستمم نصف اون چیزی بود که مکس لازم داشت ولی به درستی نصب شد و راحت تا مدت ها باهاش کار کردم.....

به نظر من منظور از حد اقل 4 گیگ رم اینه که اگه میخواید از 100% امکانات مکس استفاده کنید 4گیگ رم لازم دارید......
مثلا مکس رو سیستمی که رم 256 داره هم نصب میشه ولی اون سیستم نمیتونه ویوپرت رو با کیفیت بالا پرویو بده...( مثلا )
---
در مورد جایگزین کردن مکس - مایا هم از نظر من هیچ زمانی این اتفاق نخواهد افتاد...

همه دوستانی که هم با مکس و هم با مایا کار کردن شدت تفاوت این دوتا برنامه رو واسه پروژه های سنگین و انیمیشن ها درک میکنن....پس این اتفاق هیچ وقت رخ نمیده...

البته به نظر من :green:
 

CG Behzad

Member
سلام یه سوال؟ کارت گرافیکی من ati هست آیا میتونم از تکنولوژی که سرعت رندر رو بالا میبره استفاده کنم؟ و ویژگیهای دیگه؟ممنون
 

ali3dm

کاربر VIP
این همه فیلم ساختن باهاش (مایا رو میگم) حالا بیان به همین راحتی کنار بذارن؟
اما همچنان منتظریم که نسخه کرک شدش(مکس رو میگم) بیاد رو اینترنت !!!
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
سلام به همگی

متاسفانه این جور که شرکت Autodesk و nVidia اعلام کردند ، قابلیت IRay برای افزایش سرعت و کیفیت رندر ، فقط با CUDA کار میکنه . کلاً به دلایل تجاری ، شرکت Autodesk با محصولات nVidia بیشتر مچ هست از طرفی امکاناتی مثل رندر در Viewport ظاهراً با تمام کارتهای گرافیک میشه و ربطی به CUDA یا Stream نداره که بازم جای شکر داره :)

در مورد سوال فرشید جان که حسابی ازش عذرخواهی میکنم که انقدر دیر جواب میدم ،باید بگم که تا اونجایی که در مکس 2011 مشخص بود ، موتور QuickSilver از شیدر های Vray پشتیبانی نمیکنه از طرفی از برخی شیدر های منتال هم پشتیبانی نمیکرد که در ورژن جدید مکس یعنی 2012 تا حد زیادی این پشتیبانی صورت میگیره ولی باید دید دقیقاً تا کجا .
از طرفی به دلیل نوع این موتور رندر که برای هر در پردازنده های CUDA و Stream طراحی شده ، اون رو به محیط Viewport هم منتقلش کردن تا مثل Vray-RT ، نقش Active Shader هم داشته باشه که در این صورت و بر اساس این موضوع که موتور رندر QuickSilver از نوع GPU Base کامل هست ، میتونه رندری با سرعت بسیار بالا رو در محیط Viewport به ارمغان بیاره که میتونه خیلی خیلی کاربردی باشه .

رندر توسط شتاب دهنده IRay هم ظاهراً فقط برای CUDA کار میکنههست ولی باید دید که شرکت AMD برای محصولات رده Firepro خودش ، درایوری مخصوص ارائه میده یا نه . البته رده محصولات Firepro تا حد زیادی از این ماجراها جدا هست چون شرکت Autodesk لایسنس محصولات جدیدش رو برای شرکت AMD و رده Firepro باز گذاشته . برای همین هم هست که درایورهای ویژه کار با محصولات مختلف Autodesk در محصولات Firepro وجود داره و در برخی مواقع از محصولات Quadro هم بهتر عمل میکنه .


از عارف عزیز هم تشکر می کنم برای لینک دانلود

موفق باشید :rose:
 

keivan 520

New Member
سلام استاد محترم،خسته نباشی،می دونم اینجا جاش نیست، راستش دیدم اطلاعات بالایی دارید گفتم شاید بتونیدراجع به کرک کمک کنیدnpower nurbs pro and power translator pro V 5.31 for max 2009
 

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
نمی دونم والا دادم یکی از دوستام دانلود کنه.فردا ازش میگیرم.
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
دوستان کسی pdf help رو سراغ نداره واسه دان کنم ؟مکس من help نداره سایت هم واسه دانلود نداره و آنلاین داره که نمی خواهم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا