نورپردازی کروماکی

من راه های زیادی رو برای کروماکی امتحان کرده ام، چون معمولا فراهم سازی شرایط مشکل است، قانون مشخصی وجود ندارد، اما تجربیات خودم را برای شما می نویسم. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد...

1- بهتر است سوژه را در فاصله 3 تا 5 متری پرده سبز یا آبی قرار دهید.
2- دوربین را تا آنجایی که میشود از سوژه دور کنید تا زمینه از وضوح خارج شده و اشکالات پرده نمایان نشود و هم اینکه نورپردازی پرده به دلیل کمتر دیده شدن سطح آن آسانتر خواهد شد. البته مقدار دور شدن شما به فاصله کانونی لنزتان بستگی خواهد داشت.
3- نور زیادی به خود سوژه ندهید. بهتر است با دیافراگم باز کار کنید تا عمق میدان وضوح کم باشد و همانطور که گفتم چین و چروک پرده یا لکه های روی آن با دیافراگم باز دیده نخواهد شد. همچنین استودیو شما به دلیل استفاده زیاد از نور، گرم نمیشود.
4- اگر از پرده آبی استفاده میکنید به سوژه بک لایت نارنجی یا زرد دهید. اگر از پرده سبز استفاده می کنید نور مژنتا مناسبتر است. البته غلظت رنگ نورها نباید زیاد باشد. مزیت این کار این است که چون رنگ مکمل استفاده کرده ایم مشکل پخش رنگ اطراف سوژه مخصوصا مو ها حل خواهد شد.
5- اگر دوربین Zebra دارد بهتر است آنرا روشن کرده و روی 100 درصد قرار دهیم.
6- shutter، iris و gain را در حالت دستی قرار میدهیم. اگر سوژه متحرک است شاتر را روی 100 قرار میدهیم. gain را هم صفر یا منفی میکنیم.
7- contour، sharpness یا detail را در دوربین کم یا خاموش میکنیم.
8- یک کاغذ سفید درست روی زمینه قرار میدهیم. سوژه را از کادر خارج کرده و نورهای مربوط به سوژه را هم خاموش میکنیم.
9- چند تصویر با درجات مختلف دیافراگم میگیریم. مثلا f11, f8, f5.6, f4, f2.8, f2 و درجات را روی کاغذ نیز مینویسیم.
10- اگر دسترسی به Vectorscope داریم خروجی دوربین را به آن متصل می کنیم. وگرنه باید تصویر را کپچر کنیم.
(اگر به کامپیوتر دسترسی نداریم دیافراگم مرز نمایش Zebra، دیافراگم مناسب خواهد بود.)
11- پس از کپچر و قرار دادن تصویر در Timeline، Vectorscope و Waveform Luminance را فعال می کنیم.
12- به Waveform نگاه می کنیم. تصویری که بخش سفید آن در Waveform، 100 درصد شد تصویر مناسب است و دیافراگم آنرا یادداشت میکنیم.
دقت کنید که اگر تصویر یک دیاف بسته تر را ببینیم باید Waveform مقدار کمتر از 100% را نشان دهد.
13- به Vectorscope هم نگاه می کنیم بطوریکه سبز یا آبی باید در بیشترین محدوده غلظت یا Saturation باشد و نمودار به اندازه کافی از مرکز دایره دور شده باشد. استفاده از دیافراگم بازتر یا بسته تر باعث بازگشت نمودار Vectorscope به مرکز دایره خواهد شد.
14- به اختلاف دیافراگم گزارش شده توسط Waveform و Vectorscope دقت کنید.
15- دیافراگم اعلام شده توسط vectorscope را روی دوربین قرار داده و دوربین را lock می کنیم تا پارامترهای آن تغییر نکند.
16- سوژه را در محل خود قرار داده و با استفاده از نورسنج در محل سوژه، آنقدر نور را اضافه می کنیم تا دیافراگم اعلام شده توسط Waveform را نشان دهد.
اگر نورسنج در دسترس نیست Zebra را روشن کرده و یک کاغذ سفید جلوی سوژه قرار میدهیم. حال آنقدر نور را اضافه میکنیم که Zebra ، Over exposure را نشان دهد.
17- کارتمام شده و همه چیز برای شروع کار آماده است.

در دوربینهای DV ، به دلیل فشرده سازی زیاد در الگوریتم آن، بهتر است با یک Player خوب و خروجیهای آنالوگ کامپوننت، تصویر را کپچر کنین، به این دلیل که Player خوب میتواند مشکلات ناشی از فشرده سازی را در خروجی کامپوننت خود تا حدی برطرف کند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا