نمای عایق حرارتی ETICS

ensafii

New Member
واژه انگلیسی ETICS مخفف عبارت External Thermal Insulation Composite Systems است.
ETICS مجموعه ای از عناصر ساختمانی متشکل از اجزای پیش ساخته مشخص است که مستقیماً بر روی نما اعمال می شود. این سیستم عایق حرارتی پیشرفته و کارآمد برای دیوارهای خارجی مورد استفاده در ساخت و ساز است. معمولاً روی دیوارهای بنایی یا بتن مسلح اعمال می شود و مستقیماً در محل نصب می‌گردد. این سیستم با دیگر نام‌ها از جمله سیستم EIFS (Exterior Insulation Finishing System) نیز شناخته می‌شود.
در طراحی این سیستم ها از سه بخش عایق، مسلح کننده و پوشش نهایی استفاده شده است. عایق بکار رفته در طراحی این نماها از فوم پلی استایرن بوده که به صورت های مختلفی در ساختار این نماها بکار گرفته می شود. از دیگر متریال بکار رفته در این بخش از نما می توان به پشم معدنی تخته ای اشاره کرد. طبق ضابطه ۷۱۴ برای اتصال بخش عایق به دیوار زیر آن از میخ پرچ استفاده می شود. در بخش مسلح کننده این نماها از مش الیاف شیشه که مقاومت بالایی در برابر شرایط قلیایی دارد به همراه اندود سیمانی استفاده می شود تا از ترک خوردگی این لایه ها جلوگیری شود. در آخر و به منظور پوشش نهایی این نماها از انواع اندود، سرامیک، فلز، چوب و غیره استفاده می شود.
طبق ضابطه ۷۱۴ سیستم نمای اتیکس (ETICS) که در برخی زمینه ها با عنوان EIFS نیز شناخته می شود به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول EIFS با پایه پلیمری (PB)، به عنوان EIFS با پوشش نرم شناخته می‌شود. دسته دوم، یا EIFS پلیمری اصلاح شده (PM)، با عنوان EIFS با پوشش سخت معرفی می‌شود. در معرفی نمای EIFS نوع PB، از ورقه‌های پلی استایرن انبساط یافته بر روی لایه‌های زیرین استفاده می‌شود. این لایه در مجموع ضخامتی در محدوده ۳ میلیمتر خواهد داشت. طبق ضابطه ۷۱۴ در ساختار نمای EIFS نوع PM برخلاف نوع PB از ورق های پلی استایرن اکسترود شده استفاده می شود که این ورق ها با کمک پیچ های فولادی به لایه زیرین اتصال می یابند. بر روی این پیچ ها از یک کلاهک پلاستیکی استفاده شده و از کارایی بالایی در این زمینه برخوردارند. مجموع ضخامت لایه ها در این نوع نما در محدوده ۶ میلیمتر بوده و از سیمان پرتلند اصلاح شده با پلیمر به عنوان پوشش پایه آن استفاده می گردد. نمای EIFS در ساختمان های مسکونی، تجاری و غیره کاربرد گسترده ای دارد.
ETICS می تواند برای بهبود بهره وری انرژی ساختمان های جدید و موجود استفاده شود. این سیستم ها در عمل برای چندین دهه به خوبی اثبات شده اند و برای پاسخگویی به خواسته‌های مختلف ساختار و معماری ساختمان در دسترس است. هم‌چنین حفاظت سازه ای را فراهم می کند و ظاهر زیبایی به آنها می بخشد. شکل ظاهری این نما بسیار شبیه به نمای گچی می‌باشد. استفاده از این سیستم عایق حرارتی یک راه حل کارآمد در زمینه ساخت و سازهای کم مصرف و پایدار در شرایط مختلف آب و هوایی است که باعث حفاظت در برابر عوامل جوی مانند باران، باد و اشعه UV می‌شود.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا