حسین کاشانی
Active Member
در این بخش می خواهم به بررسی نقش کارت گرافیک در نرم افزار پریمیر در ورژن های اخیر آن بپردازم
اگر از نرم افزار premiere pro cs5 (البته آپدیت شده) استفاده می کنید ، هنگام باز کردن یک پروژه ی جدید حتما با گزینه ی زیر برخورد نموده اید:
Video Rendering and Playback
این گزینه فقط برای کسانی فعال است که از کارت گرافیکی هایی که خود شرکت ادوب آنها را معرفی کرده است استفاده می کنند.
در آخرین مراجعه ای که به سایت ادوب داشتم در قسمت سیستم توصیه شده برای پریمیر لیستی از کارت گرافیکی های شرکت Nvidia به شرح ذیل وجود داشت:
GeForce GTX 285 (Windows and Mac OS
GeForce GTX 470 (Windows
GeForce GTX 570 (Windows
GeForce GTX 580 (Windows
Quadro FX 3700M (Windows
Quadro FX 3800 (Windows
Quadro FX 3800M (Windows
Quadro FX 4800 (Windows and Mac OS
Quadro FX 5800 (Windows
Quadro 2000 (Windows
Quadro 2000D (Windows
Quadro 2000M (Windows
Quadro 3000M (Windows
Quadro 4000 (Windows and Mac OS
Quadro 4000M (Windows
Quadro 5000 (Windows
Quadro 5000M (Windows
Quadro 5010M (Windows
Quadro 6000 (Windows
حال اگر کاربری از یکی از کارت گرافیکی های فوق استفاده کند ، گزینه ای که در بالا گفتم برای او فعال خواهد بود
البته در جایی خواندم که با دست کاری در یک فایل متنی می توان کارت گرافیکی های دیگری را نیز به لیست بالا اضافه نمود که بنده تست نکردم
در ذیل قسمت Video Rendering and Playback دو انتخاب وجود دارد
انتخاب اول :
Mercury Playback Engine GPU Acceleration
انتخاب دوم:
Mercury Playback Engine Software Only
با برگزیدن انتخاب اول کارت گرافیک خود را در بخش رندرینگ نرم افزار دخیل می کنید
خوب حالا این کار چه مزیتی دارد:
1) بسیاری از فیلترها بدون نیاز به رندر برای شما به نمایش درخواهند آمد (یعنی Real Time هستند)
این فیلترها در پنجره ی effects با علامت مثلث کوچک سیاه رنگ مشخص شده اند
2) تایتل ، کالر بار ، کالر میت و هر آنچه در گزینه ی New Item وجود دارد بدون نیاز به رندر به نمایش درخواهد آمد (یعنی Real Time هستند)
3) استفاده از Motion و opacity به صورت real time خواهد بود
4) سرعت export بالاتر خواهد بود
نکته : نشانه ی real time بودن خط زرد رنگی است که در بالای پنجره ی تایم لاین به نمایش درمی آید
اینها مزیت هایی بود که بنده هنگام استفاده از یکی از کارت گرافیکی های فوق از آن بهره بردم ، قطعا مزیت های بیشتری وجود دارد که بنده از آن بی اطلاعم. البته بنده نمی خواهم همش از این قابلیت تعریف کنم زیرا ضعفهایی هم دارد که
درذیل به ان اشاره می کنم
1: کسانی که می خواهند از پورت 1394 خود استفاده کنند نمی توانند از این مزیت بهره ببرند. و باید از حالت دوم یعنی
Mercury Playback Engine Software Only
استفاده کنند (البته فقط هنگام استفاده از پورت 1394 و هنگام عدم استفاده از این پورت می توانند از حالت اول استفاده کنند)
خوب این موضوع یکی از ضعف های آن است و شاید هم سیاستی است که کاربران را مجبور به خرید بردهای خروجی و ورودی شرکت Matrox کنند (الله اعلم)
2: خوب عمل نکردن ترنزیشن دیزالو در پریمیر
با وجود تمامی محاسنی که این اقدام شرکت ادوب از خود به یادگار گذاشت یک مشکل وجود دارد که بنده ی کاربر را آزار می دهد و آن هم خوب عمل نکردن ترنزیشن دیزالو می باشد
اگر با ورژن cs 5 کار می کنید و از کارت گرافیکی که در بالا به آن اشاره شد استفاده می کنید ، به نحوه ی عملکرد دیزالو دقت کنید!
خواهید دید که این عمل به نرمی صورت نمی پذیرد و با یک یا دو فریم پرش روبرو هستیم مگر این که دیزالو را به حدی طولانی کنیم که پرش محسوس نباشد که خوب این عمل در بسیاری از موارد معقول نیست و به کار ما لطمه می زند
همان طور که مستحضرید این ترنزیشن وقتی به تنهایی در ابتدا یا انتهای کلیپ قرار گیرد عمل فید این و یا فید اوت را انجام می دهد که این عمل نیز به درستی صورت نمی پذیرد و تصویر با کاتی کم رنگ ظاهر می شود
در ورژن های قدیمی این نرم افزار این مشکل وجود نداشت و یا هنگام عدم استفاده از قابلیت کارت گرافیک این مشکل زیاد به چشم نمی خورد.
راه حل این موضوع این است که از این ترنزیشن صرف نظر کرده و برای دیزالو و یا فید این و یا فید اوت به کی فریم گذاری بر روی opacity روی آورد البته به شرطی که کی فریم ها را از حالت linerبه autobezier تبدیل کرد و کمی نیز تنظیمات آنها را دستکاری کرد که این عمل در تعداد بالا بسیار وقت گیر است
حال اگر از دوستان فردی هست تا به این مشکل برخورده و یا راه حلی برای آن دارد خوشحال می شوم تا از تجربیاتشان استفاده کنم
اگر از نرم افزار premiere pro cs5 (البته آپدیت شده) استفاده می کنید ، هنگام باز کردن یک پروژه ی جدید حتما با گزینه ی زیر برخورد نموده اید:
Video Rendering and Playback
این گزینه فقط برای کسانی فعال است که از کارت گرافیکی هایی که خود شرکت ادوب آنها را معرفی کرده است استفاده می کنند.
در آخرین مراجعه ای که به سایت ادوب داشتم در قسمت سیستم توصیه شده برای پریمیر لیستی از کارت گرافیکی های شرکت Nvidia به شرح ذیل وجود داشت:
GeForce GTX 285 (Windows and Mac OS
GeForce GTX 470 (Windows
GeForce GTX 570 (Windows
GeForce GTX 580 (Windows
Quadro FX 3700M (Windows
Quadro FX 3800 (Windows
Quadro FX 3800M (Windows
Quadro FX 4800 (Windows and Mac OS
Quadro FX 5800 (Windows
Quadro 2000 (Windows
Quadro 2000D (Windows
Quadro 2000M (Windows
Quadro 3000M (Windows
Quadro 4000 (Windows and Mac OS
Quadro 4000M (Windows
Quadro 5000 (Windows
Quadro 5000M (Windows
Quadro 5010M (Windows
Quadro 6000 (Windows
حال اگر کاربری از یکی از کارت گرافیکی های فوق استفاده کند ، گزینه ای که در بالا گفتم برای او فعال خواهد بود
البته در جایی خواندم که با دست کاری در یک فایل متنی می توان کارت گرافیکی های دیگری را نیز به لیست بالا اضافه نمود که بنده تست نکردم
در ذیل قسمت Video Rendering and Playback دو انتخاب وجود دارد
انتخاب اول :
Mercury Playback Engine GPU Acceleration
انتخاب دوم:
Mercury Playback Engine Software Only
با برگزیدن انتخاب اول کارت گرافیک خود را در بخش رندرینگ نرم افزار دخیل می کنید
خوب حالا این کار چه مزیتی دارد:
1) بسیاری از فیلترها بدون نیاز به رندر برای شما به نمایش درخواهند آمد (یعنی Real Time هستند)
این فیلترها در پنجره ی effects با علامت مثلث کوچک سیاه رنگ مشخص شده اند
2) تایتل ، کالر بار ، کالر میت و هر آنچه در گزینه ی New Item وجود دارد بدون نیاز به رندر به نمایش درخواهد آمد (یعنی Real Time هستند)
3) استفاده از Motion و opacity به صورت real time خواهد بود
4) سرعت export بالاتر خواهد بود
نکته : نشانه ی real time بودن خط زرد رنگی است که در بالای پنجره ی تایم لاین به نمایش درمی آید
اینها مزیت هایی بود که بنده هنگام استفاده از یکی از کارت گرافیکی های فوق از آن بهره بردم ، قطعا مزیت های بیشتری وجود دارد که بنده از آن بی اطلاعم. البته بنده نمی خواهم همش از این قابلیت تعریف کنم زیرا ضعفهایی هم دارد که
درذیل به ان اشاره می کنم
1: کسانی که می خواهند از پورت 1394 خود استفاده کنند نمی توانند از این مزیت بهره ببرند. و باید از حالت دوم یعنی
Mercury Playback Engine Software Only
استفاده کنند (البته فقط هنگام استفاده از پورت 1394 و هنگام عدم استفاده از این پورت می توانند از حالت اول استفاده کنند)
خوب این موضوع یکی از ضعف های آن است و شاید هم سیاستی است که کاربران را مجبور به خرید بردهای خروجی و ورودی شرکت Matrox کنند (الله اعلم)
2: خوب عمل نکردن ترنزیشن دیزالو در پریمیر
با وجود تمامی محاسنی که این اقدام شرکت ادوب از خود به یادگار گذاشت یک مشکل وجود دارد که بنده ی کاربر را آزار می دهد و آن هم خوب عمل نکردن ترنزیشن دیزالو می باشد
اگر با ورژن cs 5 کار می کنید و از کارت گرافیکی که در بالا به آن اشاره شد استفاده می کنید ، به نحوه ی عملکرد دیزالو دقت کنید!
خواهید دید که این عمل به نرمی صورت نمی پذیرد و با یک یا دو فریم پرش روبرو هستیم مگر این که دیزالو را به حدی طولانی کنیم که پرش محسوس نباشد که خوب این عمل در بسیاری از موارد معقول نیست و به کار ما لطمه می زند
همان طور که مستحضرید این ترنزیشن وقتی به تنهایی در ابتدا یا انتهای کلیپ قرار گیرد عمل فید این و یا فید اوت را انجام می دهد که این عمل نیز به درستی صورت نمی پذیرد و تصویر با کاتی کم رنگ ظاهر می شود
در ورژن های قدیمی این نرم افزار این مشکل وجود نداشت و یا هنگام عدم استفاده از قابلیت کارت گرافیک این مشکل زیاد به چشم نمی خورد.
راه حل این موضوع این است که از این ترنزیشن صرف نظر کرده و برای دیزالو و یا فید این و یا فید اوت به کی فریم گذاری بر روی opacity روی آورد البته به شرطی که کی فریم ها را از حالت linerبه autobezier تبدیل کرد و کمی نیز تنظیمات آنها را دستکاری کرد که این عمل در تعداد بالا بسیار وقت گیر است
حال اگر از دوستان فردی هست تا به این مشکل برخورده و یا راه حلی برای آن دارد خوشحال می شوم تا از تجربیاتشان استفاده کنم
آخرین ویرایش: