نقش فناوری اطلاعات در نظام سلامت

بهیدو

Member
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مشاغل

فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر عمیقی بر مشاغل مختلف و فعالیت سازمان‌ها داشته است. این فناوری هم باعث بهبود کیفیت و هم کاهش هزینه‌ها در مشاغل و سازمان‌ها شده است. پیشرفت‌های روزافزون در عرصه سلامت و هم‌چنین افزایش آگاهی و انتظارات مردم، سازمان‌های ارائه دهنده خدمات سلامت را به محیط‌های مشتری‌گرا و رقابتی تبدیل کرده است. افراد و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت برای تداوم و توسعه فعالیت‌های خود، به ارتقای کیفیت خدمات سلامت می‌اندیشند و این تنها از طریق دسترسی به‌موقع به اطلاعات دقیق، آنلاین و با کیفیت ممکن خواهد بود. در این راستا، پرونده‌های کاغذی به‌دلیل محدودیت‌های خود قادر به برقراری ارتباط مناسب بین ارائه‌دهندگان خدمات سلامت نیستند و داده‌های موردنیاز ممکن است به‌موقع در اختیار آن‌ها قرار نگیرد.

سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه سلامت رو به افزایش است
بررسی تجارب کشورهای موفق دنیا در عرصه سلامت و بیمه سلامت حکایت از این دارد که سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه سلامت در دنیا روز به روز در حال افزایش است و زیان‌ها و خسارت‌های آشکار و پنهانی که کشورها بدلیل نداشتن سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت نظام سلامت متحمل می‌شوند بسیار بیشتر از هزینه‌های توسعه زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای موردنیاز برای استقرار نظام سلامت و بیمه الکترونیک است. از سوی دیگر با بررسی روندهای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به روشنی می‌توان دریافت که حوزه سلامت یکی از حوزه‌هایی است که این صنعت در آن بسیار تأثیرگذار است و در آینده نیز بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش‌های مختلف سلامت توسعه می‌یابد و باعث ایجاد انقلابی در حوزه سلامت خواهد شد.

در دنیا شواهد بسیاری از فواید بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌های سلامت و بیمه در کشورهای مختلف وجود دارد که همگی از کاهش هزینه‌ها، بهبود سرعت و کیفیت عملیات، دسترسی به اطلاعات دقیق و روزآمد، ارتقای سطح و کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان و افزایش رضایتمندی شهروندان حکایت دارند.

در این رویکرد پیشنهادی به حوزه‌های سلامت و بیمه تحت عنوان «سلامت و بیمه هوشمند» راه حل مناسب برای فائق آمدن بر مشکلات مدیریت عملیات در این دو حوزه را طراحی و پیاده‌سازی یک سیستم یکپارچه برای سلامت و بیمه می‌داند که در تعامل با سیستم‎های دیگری همچون بانک‌داری و بهره‎گیری از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث ایجاد هم‎افزایی بین سیستم‎های سلامت، بیمه و پرداخت الکترونیک و بانک‌داری می‌شود و ارزشی برای شهروندان و مدیران نظام سلامت و بیمه و در نهایت برای کل کشور ایجاد می‌کند که هیچ یک از این سیستم‌ها در حالت عملکرد مستقل نمی‌توانند به آن دست یابند.ما در مقاله دیگر لزوم این که هر نفر باید دارای سلامت هوشمند باشد را به عنوان”هر ایرانی یک پرونده هوشمند سلامت ” ارائه کرده ایم لطفا در ادامه مطالعه فرمایید

فواید هوشمندسازی نظام سلامت
بیمه و سلامت هوشمند برپایه راهکارهای جامع، یکپارچه و هوشمند فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای هر فرد یک پرونده هوشمند سلامت و بیمه ایجاد می‌کند که تمامی اطلاعات و سوابق و مدارک مرتبط با سلامت و بیمه فرد را از قبل از تولد تا پس از مرگ او در خود ثبت، ذخیره و نگهداری می‌کند. هم‌چنین براساس طبقه‌بندی‌های تعریف شده این اطلاعات می‌تواند در دسترس خود فرد، پزشکان، متخصصین و پرسنل سلامت و نیز کارشناسان و مدیران بیمه قرار گیرد که این اطلاعات در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و هم‌چنین در لحظه ارائه خدمات قابل استفاده است.

بیمه و سلامت هوشمند، ضمن افزایش سرعت و دقت گردش اطلاعات و گردش کار، امکان کنترل فرآیند را نیز بوجود می‌آورد و از بروز تخلف‌ها و تقلب‌های محتمل در سیستم بیمه و سلامت جلوگیری می‌کند و در عین حال با حذف کاغذ و کاغذبازی در فرآیندهای کاری، کاهش قابل توجهی در زمان و هزینه‌ها بوجود آورده و به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نیز کمک می‌کند.
منبع:بهیدو
 

جدیدترین ارسال ها

بالا