نقش تسمه دینام سراتو سایپا و زمان تعویض آن

Mzper

New Member

timing-belt.jpg

تسمه دینام سراتو سایپا عملکرد قسمت‌های مختلف خودرو را کنترل می‌کند و در قسمت جلویی موتور قرار می‌گیرد. به این وسیله تسمه مارپیچ هم می‌گویند که به خاطر شکل ظاهری آن است که دور قرقره‌های مختلف می‌پیچید. تسمه دینام بر کارکرد پمپ آب، سیستم تهویه هوا، فن رادیاتور و دینام تأثیر می‌گذارد.

چرا باید تسمه دینام سراتو سایپا را عوض کنید؟​

با هر بار روشن شدن موتور تسمه دینام هم روشن می‌شود. این چرخه تکراری باعث ایجاد ساییدگی بر روی تسمه دینام سراتو سایپا می‌شود. همچنین به علت قرار گرفتن در معرض گرما به مرور زمان فرسوده می‌شود چون جنس آن لاستیکی است.

مدت زمان تعویض تسمه دینام سراتو سایپایی جنیون پارت​

تعویض تسمه دینام سراتو جنیون پارت زمان مشخصی ندارد، اما مهم ترین نکته این است که از تعمیر منظم اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید. تسمه دینام را هر بار که فیلتر روغن و روغن موتور را تعویض می‌کنید بررسی کنید. همچنین می‌توانید به مرکز معاینه فنی خودروی خود بسپارید در کنار چک کردن رادیاتور و سیستم خنک کننده، تسمه دینام سراتو را هم چک کنند.

اگر تسمه دینام را تعویض نکنیم چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟​

در صورت خراب شدن تسمه دینام، رانندگی شما به کل تحت تأثیر قرار می گیرد. برای مثال:

  • بدون تسمه دینام، قطعاتی مثل سیستم تهویه، پمپ هیدرولیک و دینام کار نخواهند کرد.
  • با بالا رفتن دمای آب دمای روغن موتور و روغن گیربکس هم بالا می‌رود و به مرور زمان به موتور سراتو آسیب جبران ناپذیری وارد می‌شود.
  • بالا رفتن دمای موتور به علت کار نکردن پمپ هیدرولیک، باعث آسیب رساندن به موتور می‌شود.
  • فرمان خودرو به دلیل از کار افتادن پمپ هیدرولیک سفت می‌شود.
  • باتری به دلیل از کار افتادن دینام شارژ نمی‌شود.
  • به عبارت دیگر ماشین به کل می‌ایستد.
تسمه دینام سراتو سایپا، نیروی موتور را به وسیله یک میل لنگ به قسمت‌های مختلف هدایت می‌کند. تسمه دینام در سراتو سایپا در قسمت جلویی خودرو به همراه هرزگرد و سفت کن قرار دارد. در خودروهای قدیمی‌تر واتر پمپ، پمپ هیدرولیک و دینام؛ توسط یک تسمه کنترل می‌شدند. اما در خودروهای امروزی برای ارتباط بین تمام قطعات خودرو از یک تسمه استفاده می‌شود. مثل تسمه دینام سراتو سایپا!

چرا تسمه‌های کیا سراتو نیاز به تعویض دارند؟​

تسمه‌های دینام سراتوی شما از دور موتور برای تأمین برق لوازم جانبی داخل یا روی موتور وسیله نقلیه شما استفاده می‌کند. این موارد ممکن است شامل فرمان برقی، کمپرسور تهویه مطبوع پمپ آب و دینام شما باشد.

اکثر خودروهای کیا سراتو دارای 1 یا 2 تسمه محرک هستند. در برخی موارد ممکن است به آن تسمه سرپانتین نیز گفته شود. تسمه باید انعطاف پذیر باشد تا در میان قرقره‌ها گردش کند و می‌تواند از ترکیبات فاسد شدنی مانند لاستیک، نئوپرن یا اورتان ساخته شود. گاهی اوقات زمانی که کشش تسمه دینام سراتو سایپایی تغییر کرده باشد، با یک اخطار صوتی و صدایی جیغ مانند هنگام راه اندازی، زمان تعویض تسمه دینام را یادآوری می‌کند.

چه زمانی باید تسمه دینام سراتو را عوض کنیم؟​

چند نشانه واضح وجود دارد که نشان می دهد تسمه دینام سراتو وارداتی شما کار خود را به درستی انجام نمی دهد. این نشانه‌ها به تعریف زیر هستند.

  • اگر هنگام روشن کردن موتور از زیر کاپوت صدای جیر جیر می‌شنوید، یا در حین کار کردن موتور صدای جیر جیر بلندی شنیده می‌شود، به احتمال زیاد تسمه لیز خورده است. باید آن را در اسرع وقت تعویض کنید.
  • صداهای غیرعادی از موتور خود می‌شنوید.
  • شما می‌توانید سرنخ‌های بصری مرتبط با سایش و آسیب را ببینید.
  • هر گونه ساییدگی، ترک خوردگی یا شل شدن در هر یک از تسمه‌های لاستیکی موتور، به شما هشدار می‌دهد که قطعات دارای شرایط نا مناسبی هستند.
  • اگر تسمه در هنگام کارکردن موتور خودرو بیش از حد تکان می‌خورد یا حرکت می‌کند، معمولاً به این دلیل است که فنر کشنده ضعیف یا آسیب دیده است. یک کشش معیوب باعث سایش بیشتر تسمه دینام شما می‌شود و طول عمر آن را کوتاه می‌کند.
  • اگر ماشین شما مرتباً متوقف می‌شود، یا موتور از واژگونی خودداری می‌کند، ممکن است به سر خوردن یا شکستن تسمه دینام باشد.
  • اگر هر یک از لوازم جانبی خودرو از کار افتاد یا چراغ‌های جلو و چراغ‌‌های داخلی بسیار کمتر از حد معمول سوسو می‌‌زدند، ممکن است به دینام یا تسمه محرک آن نیز مربوط شود.
  • اگر احساس می‌‌کنید که فرمان خودروی شما سنگین ‌تر از حد معمول است، این می‌‌تواند به دلیل عدم انتقال نیرو به سیستم فرمان برقی و همچنین عملکرد نامناسب تسمه دینام شما باشد.
  • اگر چراغ هشدار دمای موتور یا چراغ هشدار باتری شما روشن است، این نشانه مطمئنی از نقصی است که نیاز به توجه دارد. هر دو مورد می‌تواند با خرابی تسمه دینام در ارتباط باشد. بنابراین مسئله را دست شانس نسپارید و به سرعت آن را مورد بررسی کنید.

با تسمه دینام معیوب هیچ ریسکی نکنید​

شاید تسمه دینام، مهم‌ترین عضو موتور شما نباشد. اما مثل حلقه‌ای عمل می‌کند که اگر نباشد عملکرد چندین قطعه بی‌نتیجه می‌ماند. عدم تشخیص درست برای تعویض تسمه دینام یا باعث مسدود شدن موتور توسط پمپ آب می‌شود یا ضرر جبران ناپذیر دیگری به بار می‌آورد. مراقبت منظم از این قطعه می‌تواند هزینه‌های بیش از حد مکانیکی را کاهش دهد و برای شما صرفه جویی کند. پس تاریخ آخرین باری که تسمه دینام سراتو سایپایی خود را عوض کردید به خاطر داشته باشید!
 

جدیدترین ارسال ها

بالا