نقد و بررسی "اخراجی ها 2"

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً

خدایی ناکرده اصلاً قصد ندارم به سلیقهء دیگران اهانت کنم.

اینقدر سخت نگیرید
ما واسه خریدن یه لباس معمولی اون قدر وقت می داریم و می گردیم و رنگ و وارنگ پروف می کنیم و شاید پول زیادی هم بدیم واسش ... درصورتی که فقط یه لباسه که قراره یه مدت نه چندان طولانی بپوشیم.
ولی وقتی پای فرهنگ و تفکر و یادگیری وسط باشه، می گیم نباید زیاد سخت گرفت.

مگه تأثیر یه لباس توی زندگی یه نفر چقدره که این قدر برامون مهمه؟
در صورتی که یه فیلم (بعضی وقت ها) می تونه تا آخر عمر، روی زندگی یه نفر تأثیر بذاره.

مثلاً یکی از رفقام می گفت بعد از دیدن فیلم Leon (با بازی ژان رنو) تصمیم گرفته به جای نوشیدنی های مختلف، شیر بخوره.
حالا از این بزرگ تر ... ببینید توی دنیا چند نفر بعد از دیدن فیلم مصائب مسیح (ساختهء مل گیبسون) مسیحی شدن (درصورتی که بی دین بودن)!

مسلماً خیلی وقت ها هم واسه خودمون پیش میاد که تأثیر فیلم ها رو توی زندگی خودمون می بینیم و بعضی وقت ها شاید از چیزایی که ازشون یاد گرفتیم استفاده کنیم.

...

می گن خنده دار بود ... انصافاً کجای این فیلم رو می شه جزو فیلم های کمدی دسته بندی کرد؟
صرفاً همین که وسط یه سری دیالوگ خشک و تابلو، یکی بیاد تیکه و شیشَکی (که هیچ ربطی به صحبت ها نداره) بندازه (کاری که شاید خیلی از ما خوشمون بیاد) می شه خنده دار؟

این چه خنده دار بودنیه که فقط توی تیکه انداختنه؟ پس بازیگر طنز چه جور کسیه؟
یه بار یکی از کارهای "قدرت الله ایزدی" (آقا رشید) رو بدون صدا تماشا کنید ... حتی از دیدن بازی این آدم هم خنده مون می گیره. (حالا نگفتم "جیم کری" و یا "اِدی مورفی" و یا "بن استیلر")

بخشی از بار کمدی فیلم هم به عهدهء داستان و سناریوست ... فیلم های کمدی کلاسیک رو با دقت تماشا کنید و ببینید بعضی وقت ها چه جور این محیط و داستان و اتفاقات هستن که با بازیگر شوخی می کنن و ما رو واقعاً می خندونن.

...

اگه ارزش یه فیلم فقط به خنده دار بودنش باشه ... پس دیگه سازنده های فیلم های کمدی توی خونه شون جا ندارن جایزه های اسکار جدیدشون رو جا بدن.

البته قبلاً گفتم:
به خاطر کمبود فضای طنز توی سینما، وجود همچین فیلمی خیلی طرفدار داره.

بازم پستم طولانی شد ... شرمنده.
ولی نتیجهء حرفام اینه:
شما برای خودتون و وقتتون ارزش قائلید ... پس برای فیلمی که می خواید وقت بذارید ارزش قائل باشید.

التماس دعا
یا علی
 

aliReza

Well-Known Member
منتظر همچين تاپيكي اينجا بودم، من اينجا نظر نميدادم، ولي واقعا دنبال ميكردم.
من جومونگ نميبينم، وگرنه ميومدم و حتما نظر ميدادم.

ديگه نتونستم جلوي خودمو بگيرم.

مگه ما ميريم سينما كه بخنديم، والله منم قصد اهانت ندارم. مگه فيلم كلاه قرمزي ميبينيم كه فقط بخنديم، كلاه قرمزي هم آخرش يك پيام رو به صورت خيلي گل درشت، بيان ميكنه، ولي...

با اينا موافقم:
1. با بازي كردن با احساسات قصد داره فروش فيلمو بياره بابا - 100 درصد موافقم.
2. موقع اكران رقيب ندارد، كسي هم فعلا تو ژانر دفاع مقدس نتونسته اينقد جلو بياد، فروش هم ميكنه، چرا 3و 4 و 5 رو نسازه؟
خيلي وقت پيش توي تاكسي نشسته بودم، كه راديو فرهنگ گفت كه دهنمكي در حال تدوين فيلنامه اخراجي هاي 3 ست.

توي ژانر دفاع مقدس فيلمي كه موفق بوده، اسمش يادم نيست، چند سال پيش بازي شد و حميد فرخ نژاد توش بازي ميكرد، بعدش هم توقيف شد و اكران عمومي نشد. خودم از گوشه خيابون پيداش كردم، اسمش يادم نمياد... طبل بزرگ رو نميگم، فكر ميكنم آتشكار بود...

من فكر ميكنم با ادامه اين روند، بايد توي اخراجي هاي بعدي، شاهد تيكه هاي زياد، طعنه هاي فراوان، و داستاني كه فقط اسم دفاع مقدس رو يدك ميكشه و توي يه بيايون بي آب و علف با چند تا گوني شن بازي ميشه باشيم. اگه بخواد اين روند ادامه پيدا كنه.

با عقايد آقاي animeditor موافق هستم، ( شرمنده، من اسمتون رو نميدونم ) :wink: چون واقعا با دليل هست و من خودم خيلي خوشم اومد، حرف حق هست و بدون جواب!

ببخشيد اگه يه كم تند بود
عليرضا :rose:
 
آخرین ویرایش:

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
سلام به همگی .... خوشحالم همچنین تاپیکی راه افتاده ....

من مخالف اینم که نباید یه فیلمی رو نقد کرد ... چون تا فیلمی نقد نشه که نمیشه فهمید آیا خوبه یا بده ...

اخراجی های 1 به مراتب بهتر از اخراجی های 2 بود ... لاقل اول فیلم یه خط داستانی وجود داشت که کل فیلم بر همون اساس می رفت جلو ...

این قدر شخصیت ها ضعیف کار شدن در فیلم که واقعا آدم نمی دونه این شخصیت قراره چه کار کنه توی فیلم ...
من شکر خدا پولمو صرف این فیلم نکردم و نسخه وی سی دی اونم در اتوبوس و در راه دیدم ...

خداوکیلی اردوگاه های نظامی به این مسخرگیه ؟!
- جایی که عراقی ها خوشحالی می کنن و تیر هوایی شلیک میکنن .... یا فرماندهان احمق عراقی که اندازه یه بچه 5 ساله نمی فهمن ... به هر حال آدم وقتی قراره یه واقعیتی رو به عنوان طنز نشون بده باید یکم واقعیت در کار باشه دیگه ...
- یا اون تونل وحشت که دیگه واقعا اندش بود ... باتوم های پلاستیکی و بازی های فوق العاده ضعیف ....
- یا پرداخت شخصیت زوج هواپیما ربا ... اخه توروخدا ببینین چطور و به چه بهانه ای هواپیما رو دزدیدن ؟! مقایسه کنید با فیلمهای مشابه .. مثلا یه نمونه داخلی : ارتفاع پست
- یا خبرنگارهای خارجی !! دیگه آخرش بود .....
- و سکانس آخر فیلم !! مثلا اوج فیلمنامه و شکوه فیلم .... هیچی دربارش نمیگم ....

من شخصا آدمی هستم که درباره همه چیز سعی میکنم منطقی نظر بدم ... اگر بدی هاشو میگم خوبی هاشم میگم ... ولی به جرات می گم این فیلم هیچ نقطه مثبتی نداشت غیر از اینکه وقتی آدم بیخیال نقد بشه می تونه یه دل سیر با شوخی هاش بخنده ... تمام فیلم همین بود ....

به نظر من آقای ده نمکی با فروش خوب اخراجی های 1 یکمی در فیلمسازی مغرور شدن ... یه فیلم رو خوب میدونن در صورتی که خوب فروش کنه .... حالا واقعا نمی دونم قراره اخراجی های 3 چی بشه !!!
جالبه که ایشون از منتقدهای ایرانی انتقاد کردن که این فیلمو به دلایل سیاسی و حرفهای رک و بی پرده در مورد دفاع مقدس (!) در نظر نگرفتن و در جشنواره فیلم فجر بهش هیچی ندادن ....

نمی خوام به سلیقه مردم توهین کنم ... هرکس سلیقه ای داره و برای خودش محترم ... اما سلیقه اکثر مردم ایران طوری شده که وقتی میرن سینما یه هیچ چیز دیگه ای فکر نمی کنن غیر از خندیدن ... این قدر گرفتاری دارن که دیگه نمی خوان توی یه فیلم غرق بشن .... یه فیلم سطحی که فقط بخندن ....

حالا بعد از این همه حرفها از فکر احراجی ها بیاین بیرون و برین فیلم زیبای درباره الی رو ببنید تا بفهمین کارگردان های ایرانی هم می تونن فیلم خوب بسازن و بازیگرهای ایرانی هم می تونن خوب بازی کنن...

همگی موفق باشین
 

mahdi_139

New Member
درخت عرعر

سلام و وقت به خير
اين اولين پستي است كه افتخار نوشتن مطلب را در اين سايت دارم.
اين متن را در ارديبهشت امسال نوشتم.

متشكرم...


درخت عرعر!!!

درخت "عرعر" از آن درختاني است كه گرده گل هاي نر آن آلرژي ايجاد مي كند اما به علت زيبايي و حالت خاص برگ هايش، در فضاي سبز شهري استفاده مي شود.
ليلي برزگر، كارشناس واحد آموزش و پژوهش سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري مشهد در گفت وگو با خبرنگار ايسنا در معرفي اين درخت گفت: اسم علمي اين درخت كه از زبان بومي هاي چيني گرفته شده، عرعر و به معناي آسماني و ملكوتي است.
وي با بيان اين كه رويشگاه اصلي اين درخت چين و ژاپن است، گفت: اولين بار در ايران براي جنگل كاري پارك ساعي تهران از اين درخت استفاده شده و چون رشد سريعي دارد در جنگل كاري مناطق دچار كمبود فضاي سبز به عنوان پيشاهنگ، قبل از ساير درختان كاشته مي شود.
برزگر افزود: عرعر عمر كوتاهي دارد اما كم نياز است و در برابر خشكي، حرارت و انواع خاك و دود مقاوم است و تكثير آن از طريق قلمه ريشه يا دانه صورت مي گيرد.


يكي از گونه هاي سينمايي كه از ابتداي انقلاب بسيار به آن پرداخته شده «دفاع مقدس» است. از طرف ديگر هم يكي از قسمت هاي ضعيف اين ژانر سينمايي محتوا و مضمون فيلم هاي دفاع مقدس است. اين ضعف محتوا بدانجا پيش رفته كه برخي از كارگردانان مشهور اين ژانر سينماي دفاع مقدس را براي خود تمام شده مي بينند. اين درد وقتي خود را بيشتر مي نماياند كه يك اثر ادبي در حوزه ي دفاع مقدس مانند «دا» منتشر مي شود و عده ي زيادي از سينماگران كه اتفاقا اصلا هم پيشينه ي ساخت اثر در حوزه ي دفاع مقدس ندارند درخواست ساخت آن را مي دهند و از آن جالبتر كساني خواست بازي در فيلمي كه قرار است از كتاب دا ساخته شود را دارند.
اكنون اين درد سينماي دفاع مقدس است؛ محتوا و مضمون. به گمانم بهتر بود از اين در به سراغ اخراجي هاي 2 برويم. پرفروش ترين فيلم تاريخ سينما. و البته فقط پر فروش. يكي از ضعف هاي مهم اخراجي ها در عدم ارائه ي محتوا و مضمون تازه است. در واقع وقتي مخاطبان اخراجي ها، فيلم را مي بينند؛ از اين مسرورند كه فيلم جالبي ديدند؛ نه اين كه محتواي تازه اي به دست آوردند و نه اين كه به درك تازه اي از رزمندگان دفاع مقدس رسيدند. ما پتانسيل جذب مخاطب براي ديدن يك اثر دفاع مقدس را بر سر اخراجي ها به هدر داديم.
اصلا بهتر است اين سوال را بپرسيم كه اخراجي ها قصد بيان چه را داشت؟ يعني اين همه ماجرا در آخر چه مضمون تازه اي به سينماي ايران اضافه كرد؟ چه گره اي از كار سينماي دفاع مقدس گشود؟ بگذاريد با صراحت بپرسيم كه اين فيلم چه نكته ي ويژه اي دارد؟ و در اينجا مسخره ترين پاسخي كه مي توان داد اين است كه مخاطبان زيادي اين فيلم را ديده اند، مردم هنگام پاره كردن عكس صدام دست مي زنند و يا در آخر سرود اي ايران مي خوانند.
اخراجي ها از ابتدا تا انتها مانند ديگر فيلم ها سعي در عرضه ي پيام خويش دارد و اين پيام در صريح ترين حالت ممكن توسط قاسم زارع ادا مي شود. و احتمالا دوستان اخراجي مي دانند كه اين صراحت بيشتر خنده آور است تا اثرگذار. در اخراجي ها هيچ چيز بر سر جاي خود نيست. دقيقا چيزي كه در شماره ي يك دقت شده بود(جد، طنز، شجاعت و غم) اما در قسمت دوم اين مجموعه از ابتدا تا انتهاي فيلم تنها پرچم لودگي و مسخرگي بالاست. لودگي به هر وسيله(حتي با استفاده از كلمات و عبارات ركيك) و مسخرگي در همه حال. و اين تا بدانجا پيش مي رود كه بعضي از شخصيت هاي فيلم فقط براي خنداندن آمده اند و اگر حذف مي شدند نه تنها به فيلم لطمه اي وارد نمي شد، بلكه كمك بسيار خوبي به روند عمومي داستان بود.
دقيقا در همان حال كه اخراجي ها با جنجال از بخش سوداي سيمرغ حذف شد(و چه لطف بزرگي دوستان داور كردند) فيلم ديگري نيز در حوزه ي سينماي دفاع مقدس در بخش سوداي سيمرغ شركت داشت. «به كبودي ياس»، كه نه ادعاي فوق العاده بودن دارد و نه موفقيتي در اكران خواهد داشت(تازه در صورتي كه اكران شود). در اين فيلم شخصيت شهيد بزرگوار عبد الحسين برونسي به تصوير كشيده مي شود. فيلم روايت جمع كردن نيروهاي گردان براي عمليات است. نكته ي جالب فيلم در عدم نقل مستقيم خاطره هاست. به بيان ديگر در فيلم به كبودي ياس خاطرات شهيد برونسي كاملا نقل نمي شوند بلكه نويسنده ي محترم روح كلي خاطرات ايشان و روحيات اخلاقيشان را در فيلمنامه لحاظ كرده اند و انصاف اثر تاثيرگذاري شده است. وقتي به فكر مقايسه ي اين اثرا با ملغمه اي به نام اخراجي ها مي افتم مي ترسم. شايد اين بيت بي ربط به مقايسه ي فيلم به كبودي ياس و اخراجي ها نباشد: « دِرَم داران عالم را كرم نيست / كرم داران عالم را دِرَم نيست».
عزيزاني كه داد حمايت از اخراجي ها سر مي دهند بايد بدانند كه اخراجي ها بدون تعارف فيلمي نيست كه بتوان آن را به نسل بعد نشان داد و گفت: «اين يك فصل از دفاع مقدس ماست و اينان عده اي از رزمندگان ما». اين فيلم بيشتر به يك فيلمفارسي شباهت دارد. يك فيلمفارسي دفاع مقدس.
 

siavash61

Member
سلام دوستان!
همه ي گفتني ها رو دوستان گفتن و چيز خاصي براي گفتن ما نمونده.
فقط يه نكته رو خواستم يادآوري كنم.
چند شب پيش داشتم فيلم «سيرك» چاپلين رو براي بار چندم مي ديدم.
يه فيلم صامت و بدون به قول مهدي، شيشكي و تيكه هاي كلامي.
انصافا با ديدنش بازم براي بار چندم مي خنديدم.
قهقهه مي كشيدم
و مهمتر اينكه
احساسات و عواطف ناب انساني رو مشاهده ميكردم تو اين فيلم.
و نقدايي كه به جامعه و تكه هايي از فرهنگ عمومي زمان خودش داشت.
و چه نقدهاي محكم و هوشمندانه اي.
توصيه ميكنم اونايي كه ميگن اخراجيها يه فيلم كمديه، «سيرك» رو ببينن حتي اگه ديدنش، دوباره ببينن.
 
سلام
من یه چیزی فهمیدم می خوام بدونم نظر شکا چیه؟
اینه که این فیلم با زیبایی فیلم قبلی اوج گرفت
توی شهر ما که سینما نداشت ولی وقتی cdیش بیرون اومد وقتی دیدم خیلی مزخرف بود حیف 8میلیارد پول
دوباره یه نظر من می کم وقتی سی دی یش بیرون اومد یه خورده اش را دزدیدن
نظرات من بود
 

جدیدترین ارسال ها

بالا