نقد فیلم ملک سلیمان ساخته شهریار بحرانی

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
سه شنبه هفته پیش با چند تن از دوستان و بعد از مدتها انتظار برای اکران پرهزینه ترین فیلم سینمای ایران ، این فیلم رو در سینما سپاهان اصفهان دیدم. فیلمی که ادعای جلوه های ویژه فوق العاده رو داشت ، به طوری که نام طراح جلوه های ویژه فیلم بیشتر از نام کارگردان و تهیه کننده ها تبلیغ میشد و به نوعی تمام هزینه و جهت تبلیغات فیلم روی جلوه های ویژه ی اون بود!!

اما افسوس که نا امید شدم !!:sad::sad:
البته خیلی سعی کردم اولین تریلر این فیلم رو وسیله پیش داوری قرار ندم اما وقتی خود فیلم رو دیدم دیگه حرفی برای گفتن باقی نموند . یک روایت تلف شده ، سطحی و فوق العاده بچه گانه از یک داستان که پتاسنیل بالایی برای پرداخت یک شاهکار حداقل بصری در اون وجود داشت .

متاسفانه اگر بخش فنی فیلم یکسری ویژگی های خوب برای دلخوش کردن داشت ، بخش ساختار و روایت فیلم به هیچ عنوان چنین ویژگی هایی رو نداشت ! فیلم نامه به شدت ضعیف فیلم که هیچ تعلیق و کششی در اون وجود نداشت واقعا جای هیچ بحثی رو نمیذاره .

شخصیت ها اصلا پرداخت نشده بودند . بدمن های داستان فقط با سلیمان مشکل داشت و اصرار از سازنده که باید همین دلیل برای دشمنی با اونها کافی باشه .

در طول فیلم از نبرد بزرگ خیر و شر و توطئه اجنه و شیاطین صحبت میشه و تماشگر تا لحظه آخر منتظر این رویارویی بزرگ باقی میمونه اما متاسفانه تا وقتی که روی پرده عبارت "پایان قسمت اول" رو میبینه باورش نمیشه که فیلم اینقدر سرهم بندی شده تموم شده باشه !

یا وقتی سلیمان با سپاهش قراره برن یکی از شهرهایی که اجنه به اون حمله کردن رو آزاد کنن ، کل سپاه رو هم 20 نفر اسب سوار هم نمیشن ! این واقعا ضعف بزرگیه !! یعنی نمی شد این جمعیت رو با تکنیک های گسترش جمعیت حداقل به 100 تا میرسوندند که لاقل وقتی دیده میشه بگیم خیلی بودن !!

متاسفانه از این گاف ها و ضعف ها در فیلم به شدت پیدا میشه !!

از لحاظ فنی فیلم باز میتونه جای بحث داشته باشه . من از دو جنبه فیلم خیلی خوشم اومد: تصویر برداری واقعا عالی و صداگذاری خیلی خوب فیلم .

اعتراف میکنم تا حالا غیر از "درباره الی" و این فیلم ، تصویر برداری خوبی در یک سال اخیر توی فیلم های ایرانی ندیدم. انصافا تیم سازنده برای این قسمت سنگ تموم گذاشتن . صدا گذاری فیلم جدا از هماهنگ نبودنش بین سطح صدای دیالوگ و سطح افکتها ، خیلی خوب بود و یه سطح جدید رو توی فیلم های ایرانی مشخص میکنه .

و عاقبت جلوه های ویژه فیلم !! نمی تونم بگم بد بوده چون گسترش بک گراندها به خوبی اجرا شده بود . جمعیت خیلی خوب در بعضی جاها چند برابر شده بود اما به نظر من به هیچ عنوان برازنده این همه حجم تبلیغات نبود .

نمی دونم آقای لئو لئو طراح جلوه های ویژه فیلم کلا بی خیال کانسپتهای خوب شده یا ایده ها نتوستن در عمل اجرا بشن ؟! چون به نظر من برای فیلمی که 5 میلیارد تومان براش هزینه شده و این فیلم تو ایران ساخته شده و عوامل ساخت جلوه های ویژه هم ایرانی بودن ، درست کردن اجنه و شیاطین به شکل هیولای دودی سریال لاست که فکر کنم با پلاگین پارتیکولار افترافکت ساخته شده ، زیاد جالب نیست !

فقط در صحنه آخر فیلم لشگر منظم و شکست خورده یه سری موجود که شبیه میمون های کوچولو هستن رو میبینیم که چون تاریکه هیچ جزئیاتی ازشون دیده نمیشه !! سوال من اینه که این موجودات تا حالا کجا بودن ؟!

و سوال بزرگ پایانی :
یعنی سازندگان فیلم دلشون رو فقط به جلوه های ویژه فیلم خوش کرده اند؟! آیا داشتن فقط یک سری تصاویر خوش و آب رنگ باعث ساختن یک فیلم خوب میشه ؟!

فیلمهایی مثل 2001 : یک ادیسه فضایی ، ارباب حلقه ها ، گلادیاتور ، ماتریکس و نمونه های درخشان جلوه های ویژه دیگه که در تاریخ ماندگار شده اند فقط به خاطر جلوه های ویژه شون نبوده ، به خاطر فیلنامه و عمق داستانی بوده که داشته اند و استفاده هوشمندانه کارگردان هاشون از جلوه های ویژه دقیقا در وقتی که لازمه !!

خوب طبیعیه که در اول راهیم اما امیدوارم این فیلم باعث بشه سطح تکنیکی فیلم هامون بالاتر بره و بالاخره یه روز بتونیم یه فیلم ایرانی رو تو فروش جهانی موفق ببینیم !!
 

L-B

Well-Known Member
:
اما افسوس که نا امید شدم !!

اول بگم هم عقیده هم با نوشته بالا ...

البته خیلی سعی کردم اولین تریلر این فیلم رو وسیله پیش داوری قرار ندم اما وقتی خود فیلم رو دیدم دیگه حرفی برای گفتن باقی نموند .
همینطور من ..

یک داستان که پتاسنیل بالایی برای پرداخت یک شاهکار حداقل بصری

100 % 100 % واقعا حیف شد .. حیف , حیف ! حیف این داستان که واقعا و واقعا برداشت خوبی باید ازش میشد ! بعد افتخار میکنن که با بودجه ی پایین اثری فاخر ساختن ! میگم چرا اون کسایی که جلوه های ویژه رو ساختن و مال فیلم معروفی بودن چرا 150 گرفتن ! ( منظرم اینه که چرا اینقدر کم کارکردن ! ) - استفاده بهینه :دی
از لحاظ فنی فیلم باز میتونه جای بحث داشته باشه . من از دو جنبه فیلم خیلی خوشم اومد: تصویر برداری واقعا عالی و صداگذاری خیلی خوب فیلم .

خیلی جای بحث داره ... + تصویربرداری عالی و صداگذاری حیرت انگیز
باید موسیقی رو هم بهش اضافه کنیم .. که واقعا شاهکاری بود که یک خارجی با فیلم عجین شده ! و اینکه من با آهنگ متن خیلی به فیلم وابسته میشدم ولی میخواستم درگیر فیلم بشم و به اصطلاح تو کف باشم که چی میشه الان واقعا یک دفعه ( به خاطر فیلم نامه ضعیف - برعکس داستان بسیار بسیار قوی ) سر میشدم و فیلم منو نمیگرفت !!

حیف این تصویربرداری و صدا و بخصوص این آهنگ ها !!!

خوب طبیعیه که در اول راهیم اما امیدوارم این فیلم باعث بشه سطح تکنیکی فیلم هامون بالاتر بره و بالاخره یه روز بتونیم یه فیلم ایرانی رو تو فروش جهانی موفق ببینیم !!

اول راه که هستیم ولی غیر از اینه که خیلی بچه های حرفه ای تو ایران هستن که خیلی بهتر از اینو میتونستن انجام بدن .. فقط یک تیکه اونم موج دریا بود ! که فکر نکنم برای حرفه ای ها سخت باشه !



و در آخر بگم اگه این کار بیشر روی فیلم نامش کار میشد ( شخصیت پردازی قوی و صحنه های قوی اعم از لشکر و جلوه های موثر تری از اجنه ها و همچنین ادم های شیطان صفت قوی تری !
و کارگردانیه قوی ای به اینجا نمیرسید !
 
ولی با تمام این نقدها باید بگم بازم خدا رو شکر که در تاریخ سینمای ایران از جلوه های بصری استفاده کردیم درسته استودیوی خارجی طراح جلوه های ویژه این فیلم بود ولی امیدوارم این پله اول به پله های بعدی هم منتهی بشه آمین:oops:
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
دوستان در اینجاست که فرق بین یک کارگردان خوب و بد مشخص میشه :
دیالوگها در فیلم چنان ابتدایی و ساده هستند که وقتی با مختار میرباقری که هر دیالوگش شاهکار است مقایسه می کنید می گوییید ایکاش چنین بودجه ای در دست این کارگردان فقید قرار می گرفت .
جلو های ویژه انقدر معمولی و دم دستی هستند که حتی در بعضی صحنه ها زحمت ترکینگ رو به خود ندادن و دودها روی تصویر حرکت می کنند .جای سوال است که چطور کارگردان به وجود چنبن افمکتهایی در فیلم رضایت داده ؟ایشان اگر افکتهای فیلمشان را به این سایت می سپردند نتبجه بسیار بهتر میشد.
بازی امین زندگانی آنچنان ضعیف و غیر واقعیست که انگار سلیمان برایم شخصیتی تخیلیست که امروز پا به دنیای سینما گذاشته !
بازی پیشکسوتان هم حتی در این فیلم بسار ضعبف و سطحیست .
مهمترین قسمت فیلم اما در فیزیک بازیگران و جنگشان است ! بعضی از سردارن سلیمان اصلا نمی توانند شمشیر بچرخانند و حتی دویدنشان هم مضحک بنظر می رسد . برخلاف اینکه فیلم سراسر جنگ است اما در هیچ کجای فیلم اثری از برخورد شمشیر با بدن کسی و یا حتی پاشیدن خون از کسی ندیدم!تنها چیزه محرک در جنگها حرکت دوربیین و کاتهای پیاپی است .
تنها نقاط قوت فیلم را می توان در صدا ، موسیقی و مت پینتینگ جستوجو کرد .

در تمام مدت فیلم با خود می گفتم اگر میرباقری این فیلم را می ساخت امروز آنرا در هالیوود نمایش می دادیم.
 
آخرین ویرایش:

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
طبیعیه دوست من ... کارگردانی فیلم خیلی مشکل داره ... خیلی !!!
متاسفانه کارگردانی که قراره باید از جلوه های ویژه تو فیلمش استفاده کنه حداقل باید یه آشنایی با جلوه های ویژه داشته باشه تا بتونه گروه ساخت جلوه های ویژه رو حسابی شیر فهم کنه ...
تمام اینها رو چشم پوشی میکنم اما فیلمنامه ضعیف و روایت با مزه و بازیگردانی درخشان !! رو چطور میشه قبول کرد ؟! اینا دیگه ربطی به جلوه های ویژه نداره که بگیم چون دفعه اولش بوده ...

ولی باز با تمام این کارها استارت این کار خورده شد !! این خیلی ارزشمنده !!!
 

3damir

New Member
به نظر من از ایرادهای فیلم عبور کنیم و به این نکات توجه کنیم

برای اولین بار چنین بودجه بزرگی برای ساخت یک فیلم در نظر گرفته شده و تهیه کننده مجاب شده این خودش بزرگترین شاهکار این فیلمه
البته که ایرادهایی هست ولی به نظر من بعضی قسمتها عالی هستن مثل تصویر برداری مثل دکور مثل صدا - گریم و ...

خوب همینکه در سینمای سرازیر به ته دره ایران که پر شده از داستانهای دختر پسری آپارتمانی - یک چیز متفاوت دیده می شه همراه با
سرمایه گذاری خوب به نظر من خیلی خیلی جای تقدیر داره

در مورد جلوه های ویژه هم باید بگم 95 درصد کارگردانهای ایران ازش چیزی نمی دونن یعنی فکر می کنن که می دونن - چون به ساده ترین کارها
و پر ایراد ترینشون راضی می شن و کیف هم می کنن پس چیزی نمی دونن - بد بختانه اونهایی که فیلم می سازن فقط میسازن و فیلم نمی بینن
و اونها که فیلم می بینن و یاد میگیرن قدرت ساخت ندارن ( مسایل مالی )
 

Reza2kn

مدیر انجمن فیلم سازی
سلام به همه دوستان:rose:
منم سعي كردم با ديد باز به ديدن فيلم برم و اون تريلري كه اون دفعه اينجا ريختيم سرش دعوا رو در نظر نگيرم:green:
همونطور كه متين جان گفت ، قسمت تعريف داستان يا همون استوري تلينگ فيلم خيلي ضعيف بود.
حتي اگه شما بهترين مدير جلوه هاي وي‍‍‍ژه دنيا رو هم داشته باشي و عمو پ و ر ن گ بياد و بگه خوب بچه ها الان بود كه سليمان رفت به سوي شهر فلان روي قسمت بعدي 100% تاثير داره. اصلا جايي از فيلم براي من كه هيچي از سليمان و ماجراي جن و اينا نميدوستم خوفناك و خفن نبود.ولي فيلم تروي رو با وجود اينكه 20 بار ديدم ، موقعي كه برد پيت ميره يارو رو دعوت به جنگ ميكنه و اتفاقاتي كه ميفته مو به تنم سيخ ميشه!!! راجع به سرباز ها هم متين به خوب نكته اي اشاره كرد 20 نفر آدم همراه هيچ وسيله بزرگ يا حفن جنگي ميرن براي دفاع از يه شهر!!! راجع به جلوه هاي ويژه هم براي استارت تو ايران خوب بود ولي شايسته اين همه تقدير نبود!!!
- البته اين چيزايي كه ما ميگيم خودش روز هاي متمادي روش كار شده تا به اينجا رسيده و كار 1 - 2 دقيقه نيست. بازم جاي تشكر داره...
3 قسمت بود كه من با همون نگاه اول اذيت شدم.
- يكي جايي كه لب ساحل بودن و مردم داشتن فرار ميكردن پشت سرشون رو ميخواستن بگن صخره هاي خفن در هم فرو رفته قرار داره كه يك صفحه فلت از عكس صخره ها بود! تو سي دي پشت صحنه ها چيزي راجع به اين قسمت نبود ولي مثل اينكه از يه عكس استفاده كردن تا رندر 3 بعدي يا تو 3 بعدي بد كار شده يا ....
- يكي جايي كه سليمان رو اسب بود و زنش مرد ، دوربين تكون ميخورد و ميلرزيد ولي تصوير زنش كه نوراني شده بود ، بي حركت بود و يا كلا تركينگ نداشت يا تركينگ خيلي بد.
- يه جا هم تو جايي كه كشتي داشت بلند ميشد.
راجع به موجود ريزه هاي ميمون مانند! منم نفهميدم ماجرا از چه قراره ولي تو سي دي پشت صحنه كه ازخود سينما و رايگان گرفتم نشون داد كه مجسمه اينا رو واقعا ساختن و به همون تعداد 20-15 تايي هم كه تو صحنه بود ساخته بودن!!!:shock:
كل فيلم منتظر بوديم كه يه جن درست حسابي و خوشكل با Opacity بالا ببينيم!!! هيچي معلوم نيود. كه يهو گفت خدايا براي تو باشيم با تو باشيم نميدونم چي جي باشيم ، پايان قسمت اول!!!!
خيلي زورم گرفت!!!
همه جن هاشونم خيلي لاغر مردني و كوچولو بودن اصلا هيبت نداشتن!!! دود لاست هم كلفته ! هم خيلي تيره تر هست ، توش رعد و برق ميگذره اونم با اون صداش!!! واقعا ترسناكه...
صدا گذاري رو هم ديدم كه يه تيم حدودا 60-50 نفره ژاپني روش كار كردن :دي و واقعا هم خوب بود....
در كل اگر بازي كاراكتر ها و تعريف داستان بهتر بود همينجا براشون يه دست بلند ميزدم :دي ولي بازم منتظر قسمت بعدي و فيلم هاي يعدي جلوه هاي وي‍ژه خفن Based :green: هستيم
موفق باشيد:oops:
 
آخرین ویرایش:

www_3d_boy3

Well-Known Member
به نظر من از ایرادهای فیلم عبور کنیم و به این نکات توجه کنیم

برای اولین بار چنین بودجه بزرگی برای ساخت یک فیلم در نظر گرفته شده و تهیه کننده مجاب شده این خودش بزرگترین شاهکار این فیلمه
البته که ایرادهایی هست ولی به نظر من بعضی قسمتها عالی هستن مثل تصویر برداری مثل دکور مثل صدا - گریم و ...

خوب همینکه در سینمای سرازیر به ته دره ایران که پر شده از داستانهای دختر پسری آپارتمانی - یک چیز متفاوت دیده می شه همراه با
سرمایه گذاری خوب به نظر من خیلی خیلی جای تقدیر داره

در مورد جلوه های ویژه هم باید بگم 95 درصد کارگردانهای ایران ازش چیزی نمی دونن یعنی فکر می کنن که می دونن - چون به ساده ترین کارها
و پر ایراد ترینشون راضی می شن و کیف هم می کنن پس چیزی نمی دونن - بد بختانه اونهایی که فیلم می سازن فقط میسازن و فیلم نمی بینن
و اونها که فیلم می بینن و یاد میگیرن قدرت ساخت ندارن ( مسایل مالی )

چیزی که من میگم اینه که فقط با دادن این بودجه به کارگردان خوب مثله میر باقری میشد شاهکاری در ژانر تاریخی ایران بوجود آورد .مشکل من اینه که چرا چنین بودجه ای در دست چنین کارگردانی قرار می گیره؟مگه چندین میلیارد به دست درویش داده نشد و او دوئل ساخت فیلمی که بنظرم ههنوزم بهترین فیلمه جنگ .چرا نباید این بودجه بدسن یک کارگردان پخته داده بشه؟

reza2kn به چه نکته ای اشاره مردی !!!! منم آرزو به دل موندم یه جن با OPACITY صد در صد ببینم .
 
آخرین ویرایش:

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
همون بهتر كه مثل شما وقتم تلف نكردم :rose::green:
 

L-B

Well-Known Member
100 % این داستان پتانسیل کاری بهتر رو داره .. فقز اگه کسی دوباره بیاد بسازش !
خدا کنه دوشو این کارگردان نسازه !
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
100 % این داستان پتانسیل کاری بهتر رو داره .. فقز اگه کسی دوباره بیاد بسازش !
خدا کنه دوشو این کارگردان نسازه !

همش ساخته شده
ميخواستند مثل ارباب حلقه ها باشه :lol:
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
دوستان می دونستید نقش سلیمانو قرار بوده در ابتدا محمد رضا فروتن بازی کنه؟
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
دوستان خیلی نظرات جالبی دادید
ممنونم از همتون
چون من فیلمو ندیدم نمیتونم نظر بدم اما خیلی ممنونم که این بحث پر نوشته و پر جنجال بود

مخلصیم.
 

navidba

Well-Known Member
دقت کردین که پایینه تبلیغات فیلمش اسمه سایتو می زنن؟!
اینم از اون سایته گران بها:
3ba28b7d3fb44902af03.JPG
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
احتمالاً براي ور‍ژن بعدي دوباره تمديد ميكنند من يادم قبل از ساخت سايتش بود ولي احتمالاً الان اكسپاير شده و متاسفانه اين همه خرج كردند 100 دلار بيشتر نتونستند خرج كنند حداقل 10 سال دومين بگيرند .:green:

الان فيلم هاي هاليود هميشه سايت فيلمهاش هست احتمالا تا 100 سال ديگه هم هست .
 

M Like Mother

کاربر متخصص فیلم سازی
ضمن تایید نظر دوستان که داستان نداره و چه و چه ...

در عین بدی خوبه ... وقت تلف کردن نیست. شما وقتی با نگاه تخصصی میری سینما و یک فیلم بد می بینی وقتت اصلا تلف نمیشه مطمئن باش . چیز یاد میگیری ...

هر کارگردان دیگه ای هم میتونه بسم ا... شروع کنه خیلی از این داستانهای تخیلی ملی مذهبی داریم . هر کی میخواد جلوه های بصری کار کنه راه براش بازه ....

در کل چون درام نداره اصلا تحت تاثیر فیلم قرار نخواهید گرفت. و ... بماند
 

saru

Member
سلام
آقا کسی نمی دونه طراح پوستر های این فیلم و گرافیست اون کیه...؟ البته ببخشید من کاربر بخش فتوشاپم، ولی تو اون بخش نتونستم مبحث با موضوع این فیلم پیدا کنم...
 

M Like Mother

کاربر متخصص فیلم سازی
سلام
آقا کسی نمی دونه طراح پوستر های این فیلم و گرافیست اون کیه...؟ البته ببخشید من کاربر بخش فتوشاپم، ولی تو اون بخش نتونستم مبحث با موضوع این فیلم پیدا کنم...

دوست عزیز بهتره یه سر به سایتش بزنی اگه پیدا نکردی از خودشون بپرسی

اینم آدرسش

http://www.kingdomofsolomon.com
 

جدیدترین ارسال ها

بالا