نقدی بر قطع تلفن همراه با یک دوره بدهی: مشتری مداری؛اصل فراموش شده همراه اول

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
این ششمین دوره است که قبض تلفن همراه مشترکین شرکت ارتباطات سیار یا همان اپراتور اول یا همان همراه اول، در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر با هر رقم قطع می شود.


اوایل یعنی اسفندماه سال گذشته که زمزمه های خصوصی سازی شرکت مخابرات مطرح شد به یکباره مسؤولان به فکر این افتادند که چون تراز این شرکت باید مثبت باشد و خیلی هم مثبت باشد و سودده محسوب گردد تا بر تابلو اعلانات بورس بتواند جا خوش کند؛ هر چه سریعتر و بهتر راه های کسب درآمد بیشتر و کاهش لاوصولی ها را افزایش دهند لذا تا آن زمان که برای موبایلهای دایمی پس از دو دوره اخطار قطع می آمد آن را تبدیل به یک دوره کردند و آهسته آهسته رقم آن را کاهش دادند و حدی قایل شدند، اما به یکباره تصمیم گرفته شد (تقریباً کمی بیشتر از خصوصی سازی مخابرات) قبضها در صورت عدم پرداخت با هر رقمی قطع شود. اگرچه تعدادی از استانها خیلی پیشتر شاید حدود اواخر سال گذشته چنین روندی را در پیش گرفته بودند.


اقدام بدون اطلاع قبلی


در جلسه ای که مسؤولان شرکت مخابرات اوایل تابستان گذاشته بودند این سؤال را مطرح کردیم که چنین تغییری با چه هدفی صورت گرفته و چرا رسماً به مردم اعلام نشده تا آمادگی داشته باشند. اما با پاسخ کلی و مبهم در حد اینکه «هر مشترک با ثبت نام تلفن همراه دائمی، قراردادی را امضا می کند که طی آن باید در هر دوره قبض خود را بپردازند و موکول به دوره بعد نکند» مواجه شدیم و در خصوص چرایی تغییر ناگهانی رویکرد مسؤولان مخابرات و همراه اول در وصول درآمدها و عدم اطلاع رسانی و همچنین تفاوت مشترکینی که ودایع بیشتری نزد شرکت دارند پاسخی دریافت نگردید.


قطع موبایل با بدهی کمتر از 5 هزار تومان!


بتازگی شنیده شده که 50 درصد استانهای کشور قبوض بالای 5 هزار تومان و تعدادی نیز بالای 10 هزار تومان را در یک دوره قطع می کنند و همین امر و عدم اطلاع رسانی به مشترکین آنها را سردرگم کرده و باعث شده مشترکین شرکت ارتباطات سیار در کشور به شدت ناراضی باشند.
مهندس عسگری یک مسؤول در روابط عمومی این شرکت به خبرنگار ما می گوید: قانون تغییری نکرده بلکه عملکردها تغییر یافته و استان به استان بر اساس اختیارات مدیران، این عملکرد متفاوت است.
او اضافه می کند: این بحث ربطی به کاهش وصولی و درآمد شرکت مخابرات ندارد و مشترکین باید در مهلت مقرر به پرداخت قبوض خود بپردازند.
وی ادامه داد: شاید سختگیری های اخیر به دلیل این است که راه های مختلفی برای پرداخت قبوض در نظر گرفته شده و مشترکین بهانه ای برای نداشتن وقت نمی توانند داشته باشند.
وی می گوید: در مورد تلفن ثابت هم همین روند دارد اجرا می شود و در صورت عدم پرداخت یک دوره، تلفن قطع می شود.
وی می افزاید: به نظر من باید این فرهنگ در مردم نهادینه شود که قبوض خود را به طور مرتب بپردازند زیرا شرکتهای خدماتی بر اساس وصولی خود می توانند خدمت ارایه دهند.
وی با اشاره به اینکه امکان ندارد قبضی با مبلغ کمتر قطع شود و با مبلغ بیشتر قطع نشود می گوید: از آنجا که سیستم به صورت اتوماتیک عمل می کند و بدهی ها را تشخیص و اخطار قطع می دهد امکان ندارد مواردی داشته باشیم که با هم تفاوت داشته باشد.
وی اضافه می کند: ما نمی توانیم مشترکانمان را تشویق کنیم بدهکار شوند.



خراسان رضوی؛ لاوصولی های بالا، نارضایتی هم بالا


استان خراسان رضوی یکی از استانهایی است که مشترکین ناراضی بیشتری دارد.
مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی و بین الملل شرکت مخابرات استان به خبرنگار ما در خصوص قطع موبایل با قبوض پایین می گوید: این سیاستی است که از تهران به ما ابلاغ شده است.
وی اضافه می کند: لاوصولی ها بسیار زیادند و شرکت برای توسعه عمران و هزینه های جاری خود ناچار است که قبوض بالا را قطع کند.
ثاقب ادامه می دهد: ما نمی توانیم بگذاریم که فردی به ارزش ودیعه یا بیشتر حرف بزند و قبض را پرداخت نکند تا عمداً قطع شود.
وی اضافه می کند: بهتر است شما به مشترکین هشدار دهید تا در مهلت مقرر قبوض خود را بپردازند تا این فرهنگ جا بیفتد.
و وقتی خبرنگار ما مشترکی را مثال زد که با ودیعه 450 هزار تومانی و با قبض 16 هزار تومانی، تلفنش قطع شده آن هم در یک مهلت 12 ساعته که زمان کار بانک ها نیز نبوده، پاسخ داد: شاید تصمیمات جدیدی در امور مشترکین تلفن همراه استان یا کمیته لاوصولی ها اتخاذ گردیده و من بی اطلاعم که در حال حاضر افراد با چه ضریبی تلفنشان قطع می شود.
او ادامه داد: متأسفانه استان خراسان رضوی و همچنین تهران جزو استانهایی هستند که لاوصولی های بالایی دارند و اگر اکثر قبوض تلفن را رقمهای پایین هم تشکیل دهد ما نمی توانیم مهلت دو دوره ای برای پرداخت آن قایل باشیم.



تفاوت اقدام به قطع در استانها


مهندس شریفی فرد رئیس امور مشترکین تلفن همراه در خراسان رضوی به خبرنگار ما با تأیید قطع قبوض پایین در یک دوره می گوید: در خراسان رضوی قبوض بالای 10 هزار تومان در صورت عدم پرداخت در یک دوره قطع می شود.
وی ادامه داد: اما این رقم در تمام استانها یکسان نیست به طوری که 50 درصد استانها این کف را پنج هزار تومان مبنا قرار داده اند.وی در پاسخ به این سؤال که هیچ تفاوتی بین مشترکینی که ودایع بالاتری داده اند نیست می گوید: ودیعه از بدهی جداست و هر کس ودیعه اش را می خواهد می تواند بگیرد.
اکنون این پرسش مطرح می شود؛ با وجود طلب مردم از مخابرات، آیا این شرکت مجاز است به دلیل بدهی ناچیز همین افراد، خط تلفن همراه آنها قطع شود؟



منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا