[مقاله] نقدی بر عدم پیشرفت نمایشگرهای لپ تاپ

panelyek

Member
نقدی بر عدم پیشرفت نمایشگرهای لپ تاپ


تا بحال هر کدام از ما تجربه ای هرچند اندک در کار با لپ تاپ ها داشته ایم ، گاهی این سوال پیش می آید که چرا سازندگان به این قسمت مهم اهمیت زیادی نمی دهند و پیشرفت چندانی در نمایشگر لپ تاپ ها پدیدار نمی شود ؟ تا کی باید شاهد استفاده از پانل های ساده با رزولوشن hd در لپ تاپ ها باشیم در حالی که دیگر دسته های محصولات دیجیتالی پیشرفت بسیار خوبی داشته و به این قسمت اهمیت بیشتری می دهند . خب در این نقد قصد بررسی این موضوع را خواهیم داشت ؛ پس با ما همراه باشید ...

اگر بخواهیم سازندگان لپ تاپ ها را بر اساس رزولوشن مورد استفاده در نمایشگرها تفکیک کنیم تقریباً به این نتیجه می رسیم که اکثر آنها از یک استاندارد واحد برای این کار استفاده می کنند .
تولید و فروش لپ تاپ ها از بدو اختراع و فراگیر شدن تبلت ها از سوی اپل دچار نوسان شدیدی شده و این تنها به قدرت مانور این برند بر نمی گردد ، بلکه به سلیقه و انتخاب کاربران نیز وابسته است ، قبل از پدیدار شدن آیپد شاهد پیشی گرفتن بازار لپ تاپ ها از کامپیوترهای سنتی دسکتاپ بودیم و تمرکز برندهای معروف مثل اچ پی در این زمینه بیشتر روی تولید لپ تاپ ها و هرچه بیشتر رقابتی کردن بازار آن بود اما در سال 2010 اپل ناگهان با معرفی آیپد و بوجود آوردن محصولی جدید در دنیای کامپیوتر ها بخش اعظمی از فروش لپ تاپ ها را به این دستگاه اختصاص داد . نتیجه آن شد که امروزه تبلت ها در کنار لپ تاپ ها درصد بالایی از فروش کامپیوترهای قابل حمل را به خود اختصاص داده اند و این واقعیتی است غیر قابل انکار .
بهتر است به اصل بحث مراجعه کنیم . با این وصف چرا باید نمایشگرهای لپ تاپ را همواره یکنواخت و بدون پیشرفت قابل ملاحضه ای ببینیم ؟ تولید کنندگان لپ تاپ بخش اعظمی از سرمایه گذاری خود را روی لپ تاپ های میان رده و بخصوص مدلهای 15.6 اینچی می کنند و درصد بسیار زیادی از این پانل ها از رزولوشن همیشگی 1366 در 768 پیکسل بهره می برند . با یک حساب ساده می توان مقدار ppi یا پیکسل در هر اینچ را برای این پانل ها بدست آورد : بله 100 ppi !!! و این یعنی عقب ماندگی زیاد این نمایشگرها در مقایسه با بقیه محصولات دیجیتالی .
 

panelyek

Member


امروزه شما می توانید یک آیپد نسل سوم یا چهارم را با نمایشگر رتینا و مقدار PPI نزدیک به 263 پیکسل در هر اینچ تهیه نمایید ویا حتی رقابت شدید بین سازندگان بزرگ اسمارت فون ها در سال آینده باعث پدیدار شدن موبایلهایی با رزولوشن FullHD در اندازه 5 اینچی خواهد بود ! این یعنی 440 پیکسل در هر اینچ که مقداری بسیار بالا و فراتر از ظرفیت بینایی چشم انسان است .
این تراکم بالای پیکسل ها هم به سازندگان اپلیکیشن ها اجازه مانور بالایی خواهد داد هم یک تصویر بی نقص و بدون حاشیه را به چشمان شما تقدیم خواهد کرد ، اما در لپ تاپ های 15.6 اینچی چطور ؟ آیا 100 پیکسل در هر اینچ کافی است ؟؟
001.png
لازم به ذکر است که هر چند اپل به استفاده از پانل های تراکم بالای خود موسوم به رتینا در مک بوک ها روی آورده است و یا حتی شاید در برخی مدلهای پیشرفته از سوی برندهای معتبر شاهد رزولوشن های بالاتری نظیر FullHD باشیم اما اینها درصد کمی از تولیدات فراتر از رزولوشن HD را تشکیل می دهند و مابقی هنوز از قافله عقب مانده اند ! کمپانی های سازنده نمایشگر هنوز به چرخه تولید پانل های OLED و نسل های جدیدی که در اسمارت فون ها استفاده می شود دست پیدا نکرده اند و این خود یک دلیل برای عدم پیشرفت و سرمایه گذاری نمایشگرهای لپ تاپ است .

همچنین این روزها اکثر کاربران کارهای عادی و روزمره خود را با اسمارت فون ها انجام می دهند ، از چک کردن ایمیل تا تماشای فیلم و وبگردی و ... که خود باعث می شود سازندگان چندان تمایلی برای جهش در صنعت لپ تاپ نداشته باشند و صرفاً به ارتقای همیشگی سخت افزار روی آورند .
با این حال بالاترین تراکم پیکسلی که چشم انسان در فاصله استاندارد می تواند تشخیص دهد 300 پیکسل در هر اینچ می باشد و تا این مقدار اکثریت لپ تاپ ها هنوز فاصله خیلی زیادی دارند و ظاهراً به علت رکود نسبی و قابل توجه لپ تاپ ها در بازارهای جهانی یا باید قید این پیشرفت را بزنیم یا مدتی طولانی به انتظار بنشینیم ! و یا شاید حتی این موضوع نشانه ای برای پایان پادشاهی لپ تاپ ها در دنیای کامپیوترها باشد . چیزی که هم اکنون با فراگیر شدن تبلت ها و اسمارت فون های پیشرفته شاهد آن هستیم اما به هر حال نباید از تلاش کمپانی های بزرگ نظیر مایکروسافت جهت زنده نگه داشتن این صنعت چشم پوشی کرد . ارائه ویندوز 8 و قابلیت های ویژه آن هم برای تبلت ها و هم برای لپ تاپ ها شاید بتواند این دو را از هم دور نگه داشته و روح تازه ای به بازار لپ تاپ ها ببخشد و در آینده همانند تبلت ها شاهد جهش خیره کننده بخش نمایشگرها باشیم .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا