نفقه زن | نحوه مطالبه نفقه زن به چه صورت می باشد؟

rezvaneh29

New Member
در نوشته ی پیش رو که توسط وکیل خانواده تنظیم گردیده است به بررسی نفقه زن و نحوه مطالبه نفقه زن و مدارک لازم برای مطالبه نفقه زن پرداخته خواهد شد.

نفقه زن

نفقه زن یعنی هزینه های تأمین زندگی که شامل خوراک، پوشاک، مسکن و هزینه های درمانی و بهداشتی و غیره می باشد که واجب است شوهر نفقه زن را برای رفع نیازمندیهای زوجه به او بدهد. میزان نفقه زن با توجه به شأن زوجه و عرف و عادت منطقه و وضع مالی مرد در نظر گرفته می شود.

مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی ” نفقه عبارتست از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض. “

اموری که ماده ۱۱۰۷ در قانون مدنی ذکر شده جنبه انحصاری ندارد و تمام وسایلی که زن، با توجه به درجه تمدن و محیط زندگی وضع جسمی خود بدان نیازمند است. تشخیص اینکه کدام وسیله را باید از ارکان نفقه زوجه شمرد با عرف است و ملاک ثابتی ندارد. در صورتی که زوجه از همسر خود تمکین ننماید مستحق نفقه نخواهد بود.

نحوه مطالبه نفقه زن

نحوه مطالبه نفقه زن : در صورت استنکاف زوج از پرداخت نفقه زن زوجه باید برای مطالبه ی نفقه ، دادخواست مطالبه نفقه زوجه را به دادگاه تقدیم نماید، در این صورت دادگاه میزان نفقه را با ارجاع به کارشناس معین و شوهر را محکوم به پرداخت نفقه می کند.

کارشناس در خصوص تعیین میزان نفقه ضابطه واحدی ندارد و ار فردی به فرد دیگر متفاوت است و نمی توان حداقل و حداکثری برای آن در نظر گرفت. همچنین زوجه می تواند اقدام به طرح شکایت کیفری ترک انفاق نماید و چنانچه زوج نفقه را پرداخت نکرد زن می تواند حکم جلب وی را بگیرد و همچنین زوجه می تواند اموال زوج را توقیف کند.

در دعوای مطالبه ی نفقه از طرف زوجه، بار اثبات بر عهده ی زوج است. چون اصل عدم آنست.

در صورتی که زوج به مدت ۶ ماه نفقه زوجه را نپردازد زن حق طلاق خواهد داشت. در این خصوص زوجه باید بدوا اقدام به دادخواست حقوقی مطالبه نفقه نماید و بعد از صدور رأی محکومیت در مورد نفقه و در مرحله اجرا چنانچه زوج نفقه وی را نپردازد به استناد این دلیل حق طلاق خواهد داشت. جهت اطلاعات بیشتر بر روی نفقه زن کیلیک نمایید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا