محیط افتر افکت جوری نیست که بشه راحت یه عالمه کات و ترانزیشن و مچ کردن صدا و تصویر و مدیریت سریع راش ها رو داشته باشیم . البته تمام این چیزایی که گفتم رو میشه تو افتر افکت انجام داد . ولی کارایی و راحتی این کارها در مقابله با نرم افزارهای مخصوص ادیت مثل پریمیر و ادیوس و..... که محیط مخصوص چینش یه عالمه کات کنار هم روی فقط یه لایه ( مثلا Video1 ) . در صورتی که اگه بخواهیم تو افتر افکت یه کات معمولی روی ویدئو بزنیم افتر افکت به ازای هر کات یه لایه جدید میسازه که جابجایی بین کات ها خیلی خیلی سخت هست و آدم رو دیوونه میکنه .
برای همین بهترین روش کار یا Workflow برای ادیت و مونتاژ و همینطور جلوه های ویژه یه پروژه به صورت کلی به روشی که دوستان هم گفتن انجام میشه و من باز در زیر با جزییات بیشتر براتون تویح میدم . به روش زیر کاملا اطمینان داشته باش . شک نکن راندمان کار خیلی خیلی بالاتر میره .
اول همه ویدئو ها رو تو پریمیر لود میکنید . و شروع میکنید به دیدن همه ویدئوهای پروژه
بعد موزیک یا naration ها ( بسته به پروژه ممکنه لازم بشه ) که حس میکنید میتونید تو پروژه استفاده کنید رو وارد پریمیر میکنید و همه موزیک ها رو تو یه پوشه جدا بذارید که راحت تر بشه همه موزیک ها رو گوش داد . ( اگه پروژتون موزیک داشته باشه )
شروع میکنید roughtcut زدن و نهایی کردن ادیت تا حد بالای 90 درصد فاینال
اگه پروژه افکت های خاص و جلوه های ویژه هم داشته باشه همون کات رو وارد افتر افکت میکنید ( پریمیر بهترین تعامل رو با افتر افکت داره ) .
بعد از افتر افکت خروجی میگیرید و جایگزین با ورژن خام همون قسمت در نرم افزار ادیت میکنید .
تصحیح رنگ و ترانزیشن و..... درصورت نیاز بعد از کات زدن اعمال میشه . برای بخش هایی که جلوه های ویژه اعمال میشه تصحیح رنگ یکم پیچیده تره ( یا معمولا تو خود افتر هنگام کامپوزیت انجام میشه و یا به صوررت خام از افتر رندر میگیرید و تو نرم افزار ادیت کار color Correction رو میزنید .
در واقع از پروژه از نرم افزار ادیت شروع میشه و باز هم در فاینال پروژه از داخل نرم افزار ادیت رندر گرفته میشه .
افتر افکت برای رندر کات های زیاد و زمان طولانی اصلا بهینه نیست و ممکنه افتر افکت هنگ کنه .
بازهم ممکنه هر کسی با روش خودش راحت تر باشه . باید تست بزنید و خودتون تجربه کنید که کدوم روش برای کار شما بهتره .
موفق باشید .
