نرم افزار هوشمند Sculptris ، برادر خوانده کوچک ZBrush

سلام. یه هدیه نرم افزاری ! :rose:
شرکت pixologic برنامه مدلسازی هوشمند و خوشدست Sculptris رو به گروه خودش دعوت کرد.
نرم افزار فوق کم حجم، هوشمند، بسیار خوشدست و ... اینقدر جالب که شرکت زیبراش نتونست نداشتن اونو تحمل کنه!
:cool:

>|<
چرا برادر خوانده گفتم و چرا هوشمند و خوشدست:

برای دو منظور طراحی شده:
1- حجم سازی بوسیله تکنیک 3d brush modeling که همون روش اصلی حجم سازی زیبراش و مودباکس هست

2- رنگ آمیزی و تکسچر دهی مدل سه بعدی شبیه بادی پینت و تری دی کوت و باز زیبراش و مودباکس

:nokte:
حالا نکته های جالب:
جالب ترین نکته در مورد مدلسازی با Sculptris اینه که نرمافزار به صورت خودکار و هوشمند subdivde موضعی انجام میده.dynamic mesh tesselation

در توضیحش میشه گفت که در حالت اصلی شما که با زیبراش کار میکنی وقتی بخواهی قسمتی از اونو مثل موم بگیری و بکشی که از اون به عنوان انشعاب استفاده کنی ( مثلا گوش آهو یا خرطوم فیل) اونوقت فاصله بین ورتکس ها زیاد میشه و برای کار با دیتیل بیشتر باید divide را به level های بالاتر ببری فقط به خاطر همین.
در واقع در زیبراش ما به سرعت پوسته را تغییر میدهیم ولی جابه جایی زیاد اجزای اون با قلق های zsphere یا کار روی یک obj پایه میسره...

برای مستقیم کردن این تکنیک دو تا روش من تا حال پیدا کردم.
اولی روش voxel sculpting هست (که در برنامه تری دی کوت استفاده میشه و خلاصتا به این صورته که بعد از هر کش اومدن یا تغییر پوسته ، وضعیت سریع به حالت یک دست تبدیل میشه مثل اینکه ما داریم به ی یک جسم توپر و solid حجم اضافه یا کم میکنیم - در واقع در مثال میشه گفت که روش voxel مثل حجاری روی سنگ و چسبوندن با چسب سنگ هست ولی با زیبراش مثل فرم دادن یه توپ مومی - این روش خوراک انشعاب و تغییر فرم به صورت آزاده مثل شاخه های درخت )

اما روش مبحث خودمون که تقسیم موضعی هست: Sculptris یه مدلساز بر پایه قلم مو های سه بعدی ساده و پلیگان های پایه مثلثی و ابزارهای تغییر چگالی سطح
روش مدلسازی draw - clay - flat - inflate مثل زیبراشه ولی وقتی از قلمی با چگالی (دیتیل) بالاتر استفاده میکنیم به صورت محلی تغییرات با دیتیل ریز روی قسمت کم دیتیل اضلفه میشه و خود به خود (W :حالت wireframe سیمی) میبینیم که پلیگان های ریزتری ایجاد شده در کنار پلیگان های درشت مجاور.
دو ابزار برای بالا و پایین بردن divide (نه حالت level بالا و پایین مثل زیبراش بلکه با اعمال روی مش) و همچنین قلم تغییر چگالی (با x یا گرفتن ctrl عکس عمل میکنه) به ما کمک میکنند که:
اولا جاهای کش آمده مدل را به سادگی به چگالی مناسب برسانیم
ثانیا مدل را کم پلی تر و کم پلی تر کرده و الکی مدل های ساده را سنگین و شلوغ نکنیم (گفتم که پایه مثلثی هست)
البته این پایه مثلثی بودن ممکنه توی آنرپ کردن و ادیت های ثانویه توی نرم افزارهای انیمیشن مثل مکس مشکلاتی پیش بیاره که چاره اش رو الان میگم:
برای تبدیل به یک مدل quad based polygon که فقط پلی 4 گوشه داشته باشه روش ریتوپولوژی یا همون توپولوژی هست که با برنامه های زیبراش، تری دی کوت ، توپوگان و در مکس با پلاگین های poly boost یا retopo قابل انجامه و مدل شما رو به صورت دلخواه دوباره سازی میکنه
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=147509

اما در مورد آنرپ کردن؟:paint:
قابلیت مهم دیگر این نرم افزار رنگ آمیزی روی مدل های خودش و مدل های ایمپورت شده است با همون خوشدستی
وقتی میخواد مدل رو رنگ بزنه اگه UV نداشت (آنرپ نشده بود که مدل های ساخت خودش مثلا) طی یه عملیات 15 مرحله ای خودکار و سریع ! مدل ما رو خودش آنرپ میکنه بدون نیاز به تنظیمات! براش های مختلف برای رنگ و بافت گذاری و قابلیت خروجی رفت و برگشتی به فتوشاپ به صورت پروجکت سه بعدی مدل هم از قابلیت های مهمشه

نکته های تکمیلی::green:
اینقدر ساده است که یه ساعته کلش رو یاد میگیری!
اینقدر خوشدسته که باهاش خیلی از مشکلات مدلسازی مبتدی های حل میشه
خلوت و خوشدست و حرفه ای و با این ورژن دیگه با پشتوانه شرکت زیبراش
متریال های راحت برای shade از نوع (matcap (zmt) زیبراش یا lit sphere در مودباکس اما ساده تر (فقط یه png ساده!)
مدلسازی و رنگ امیزی متقارن
اتوبکاپ برای ریکاوری فایل در حال کار وقت بسته شدن ناگهانی برنامه
امکان کارهمزمان روی چند obj (ایمپورت به صورت افزودن به فایل)
استقبال شدید در سایت zbrushcentral از این برنامه و دعوت زیبراش برای همکاری با سازنده این برنامه بعد از مدت کمی از انتشار اولین نسخه های اون - تقریبا 200 روز از اولین بتا ورژن !
http://www.cgdigg.com/search.php?search=sculptris&tag=true
:neutral:

خلاصه بگم اگه تا حالا از سه بعدی میترسیدی یا از زیبراش یا از آنرپ حالا وقتشه بسم الله
لینک دانلود رو گذاشتم - برنامه رایگانه ولی سایتش سوار فیل شده ...

http://www.4shared.com/file/z_U1q3aV/sculptris.htm


+ لینک مستقیم ورژن آلفا 5 که آخرین ورژن منتشره هست . برای کسایی که لینک اذیتشون کرده ...از همینجا حجمش حدود 3 مگ هست و کرک نمیخواد و خودم همینو دارم...
http://forum.majidonline.com/attachment.php?attachmentid=61244&stc=1&d=1308040466


+ آپدیت
آموزش تمام تصویری جدید در پست 28 اضافه شد
http://forum.majidonline.com/showpost.php?p=1100686&postcount=28

attachment.php


+خبر: آلفا 6 منتشر شد ... (پست 41) + هلپ PDF آفیشال 47 صفحه ای + پلاگین GoZ برای این ورژن (پیوست پست 42)
http://forum.majidonline.com/showpost.php?p=1114999&postcount=41
http://forum.majidonline.com/showpost.php?p=1115009&postcount=42

این هم پی دی اف
http://forum.majidonline.com/attachment.php?attachmentid=62508&d=1309441983
http://forum.majidonline.com/attachment.php?attachmentid=62509&d=1309441983

این هم Goz for SC a6
http://forum.majidonline.com/attachment.php?attachmentid=62512&stc=1&d=1309442951

این هم دانلود کامل ورژن ویندوزی Scuptris apha 6
در 5 پارت و مستقیم از همین جا
http://forum.majidonline.com/attachment.php?attachmentid=62692&stc=1&d=1309552679
http://forum.majidonline.com/attachment.php?attachmentid=62693&stc=1&d=1309552679
http://forum.majidonline.com/attachment.php?attachmentid=62694&stc=1&d=1309552679
http://forum.majidonline.com/attachment.php?attachmentid=62695&stc=1&d=1309552679
http://forum.majidonline.com/attachment.php?attachmentid=62696&stc=1&d=1309552679
 

پیوست ها

  • 2010-07.png
    2010-07.png
    97.1 کیلوبایت · بازدیدها: 22
  • 4662517823_d2431e9b1a_b.jpg
    4662517823_d2431e9b1a_b.jpg
    190.3 کیلوبایت · بازدیدها: 42
  • screen04.jpg
    screen04.jpg
    54.8 کیلوبایت · بازدیدها: 49
  • sculptris2.jpg
    sculptris2.jpg
    54.3 کیلوبایت · بازدیدها: 54
  • _faces.jpg
    _faces.jpg
    231.9 کیلوبایت · بازدیدها: 39
آخرین ویرایش:
یادآوری یک برنامه مفید!

سلام

یه ابزار کمکی برای راست کلیک با امکانات تعویض سریع نما و ابزار و نتخاب undo
(البته ممکنه مثل من با ست قلم و ماوس وکام مشکل داشته باشه ولی روی یه دستگاه با ماوس معمولی تست کردم و جواب داد.)

برنامه کمکی SP

attachment.php



و چند نمونه از قابلیت های sculptris که حالا کاربران زیبراش هم به اون روی خوش نشون دادند ... از فروم zbrushcentral که تاپیک های فعال این برنامه رو داره معلومه ...


attachment.php



attachment.php


این فایل رو هم حتما ببینید: شما میتونید از یه توپ همه چیز (تقریبا!) بسازید
caricatureWiP.rar

یا علی
 

پیوست ها

  • sp1.rar
    473 کیلوبایت · بازدیدها: 245
  • SP1.png
    SP1.png
    80.6 کیلوبایت · بازدیدها: 575
  • SCulpt.jpg
    SCulpt.jpg
    119.3 کیلوبایت · بازدیدها: 561
  • cheat.gif
    cheat.gif
    61.1 کیلوبایت · بازدیدها: 561
  • caricatureWiP.rar
    532 کیلوبایت · بازدیدها: 395
سلام

این ورژن با مکاتبه خودم اصلاح شد!
به جای راست کلیک همون space این کار رو هم برای ماوس و هم قلم انجام میده با این یکی که پیوست شده:


----------------------------------
آپدیت: با تست این برنامه کمکی در آخر به این نتیجه رسیدم که به علت تاخیر در اجرای دکمه ای دستورات و چیدمان بهتر کیبورد میشه اون رو کاملا بی خیال شد: از حالت انگلیسی کیبورد رو در نظر بگیرید. دکمه F یه برجستگی داره و 8 دکمه اطرافش هم امتحان کنید اینها همون 9 دکمه بالایی هستند که چشم بسته هم میشه پیداشون کرد.

در مورد زوایای خاص هم با زدن z تو هر نما اون رو به ویوی نزدیک و ارتوی خودش اسنپ میده و نزدیک تاپ رو با زدن z میشه رو تاپ انداخت.

در ضمن تو ورژن آینده که داره روش کار مبشه این برنامه به طرزی کاملا هنرمندانه در خود SC تعبیه شده.


یا علی
 

پیوست ها

  • sp2.0 (space key).zip
    431.6 کیلوبایت · بازدیدها: 145
  • Pixologic - Sculptris Alpha 5.zip
    3.1 مگایابت · بازدیدها: 468
آخرین ویرایش:

sadzxc1

Member
سلام می خواستم بدونم اون نسخه ای که داری alpha5 هست یا نه چون جدید ترین sculptris نسخه الفا 5 است اگر نداری دانلود کن که از دست ندی سازگار با ویندوز xp
 
سلام

بله آخرین نسخه منتشر شده همین ورژن هست.
باهاش کار میکنم و هنوزم چیزهای جدید داره. اما مثل اینکه ملحق شدن dr petter (سازنده اون) به تیم پیکسولاجیک جلوی رشد اون رو گرفته. الان خیلی وقته نسخه جدید نزده...
ممنون از توجه شما

یا علی
 
  • Like
Reactions: .ir
سلام

یک خبر خوش! ورژن جدید در راه هست (نباید پشت سر پیکسولاجیک بدگویی میکردم !) با امکانات جدید و اینترفیس معرکه
...


لینک خبر

sculptris_mockup_Pose_2.png


هر کی زودتر پیدا کرد خبر کنه همیجا ! ظاهرا فعلا در مرحله تست هست و منتشر نشده ...

دوست داشتید یه نگاه به kukukala امضام بندازین با sc کار شده ..

یا علی
 
blender unlimited clay

سلام

در مورد ورژن جدید SC هر چی میگردم فعلا فقط بتا تسترهای منتخب پیکسولاجیک بهش دسترسی دارن. باید صبر کرد...

attachment.php


راستی یه امکان جالبی در blender مدتی هست اضافه شده که سجاد فکر کنم خوشت بیاد و شبیه همینه و شاید بهتر اما من به علت انس نداشتن با blender هنوز تستش نکردم.

یکی از مود های دولوپ بلندر ابزار مشابهی با sculptris داره که تو چندین مرحله آپدیت های جالبی هم پیدا کرده و از دور حتی ممکنه جذابتر از SC جلوه کنه. من در حد پشت ویترین ازش خوشم اومد. از خوشدستی و کاربردش اطلاع دقیقی ندارم.
گفتم به عنوان اطلاعات عمومی جانبی!

یا زهرا
 

پیوست ها

  • blender unlimited clay.jpg
    blender unlimited clay.jpg
    57.4 کیلوبایت · بازدیدها: 134

sadzxc1

Member
سلام اتفاقا من یکی از قدیمیهای بلندر هستم و این امکان حتی در نسخه های پیشین هم وجود داشت تنها عامل جذب کننده sculptris برای من اینترفیس بسیار ساده و کاربرد ساده و راحت ان است در صورتی که بلندر یک نرم افزار بزرگ مدلسازی و انیمیشن سازی و بازیسازی اوپن سورس معتبر است که به بروز رسانی های متعددش معروف است بلندر خیلی قدترتمند است اما sculptris راحت و ساده است وسادگی و راحتی ان عامل جذب من بوده در مورد نسخه جدید هم اطلاعاتی که تو داری من هم از ان اطلاع دارم اما چه کنیم باید منتظر بمانیم

اگر همین شرکتهای ایرانی همشون هم نه . بلکه یکیشون یه نرم افزار سه بعدی می ساخت ما اینقدر گدای خارجی ها نبودیم تازه خود شرکت ایرانی هم اگر میساخت میتونست هم نسخه های برنامه اش را بفروشد و هم اموزش و هم مدل اماده
 
سجاد ! عکسی نمیاد ! پیوست کن ببینمش !

من عکسی نمیبینم.

بیا به همون پست آپدیت کن دیگه کجا رفتی رنگ مدلت پریده!

اگه طالب بودی یه قسمت wip کوچولو براش میزنیم خوبه ؟

این برادر داوود هم نمیدونم چی رو دیده ولی من هم متشکرم!
 
آخرین ویرایش:

sadzxc1

Member
سلام بیا این هم پیوست در مورد بقیه حرفهایت هیچی نفهمیدم زیر دیپلم بگو ما هم درک کنیم درمورد دیدن عکس هم از فایرفاکس استفاده کن
 

پیوست ها

  • 13040163661.jpg
    13040163661.jpg
    28.4 کیلوبایت · بازدیدها: 27
سلام سجاد جون

الان که پیوست کردی دیدمش.
خب ساده هست و ابتدایی اما بد نیست. همه چی از یه چیز حدودی شروع میشه ... چیزی که باید گفت اینه که باید تکمیل بشه ...
اصلا sculptris رو من هم برای ورود به مجسمه سازی دیجیتال انتخاب کردم به خاطر اینکه اجازه میده کم کم رشد کنی بعدش میتونی بپری تو زیبراش ...

WIP هم منظور ورک این پروگرس بود دیگه یعنی اصطلاح کارهای در حال انجام

اولین تلاشهای خودم هم همینجوری بود. سعی میکنم در آینده نزدیک یه جدول ضرب از حالات فرم دهی SC درست کنم تا بتونی راحت تر باهاش کنار بیای. البته تبلت داشتن خیلی تو کنترل محل کمک میکنه اما بدون اون هم قلق ها رو بدونی میتونی فرم رو بیشتر کنترل کنی.
 
آخرین ویرایش:

sadzxc1

Member
سلام borhani
امیدوارم حالت خوب باشد در مورد ارتقائ مدل اولیه که با sculptris ساختم بی خیال هدف مهک بود واگرنه من یک پروژه بازیسازی سه بعدی و
یک پروژه انیمیشن سازی سه بعدی دارم که دارم به تنهایی میسازم یعنی امکان کار زیاد با sculptris را ندارم تازه دارم زبان انگلیسی را هم یاد میگیرم و البته کار با فتوشاپ هم هست پس وقت اضافه ندارم

در مورد WIP هم دوست عزیز تا اونجایی که من انگلیسی بلدم WIP میتونه مخفف کلمات زیادی باشه مثلا یکی از معروفهاش سازمان مهاجرتی است

borhani
سعی میکنم در آینده نزدیک یه جدول ضرب از حالات فرم دهی SC درست کنم تا بتونی راحت تر باهاش کنار بیای. البته تبلت داشتن خیلی تو کنترل محل کمک میکنه اما بدون اون هم قلق ها رو بدونی میتونی فرم رو بیشتر کنترل کنی.


رفیق من برای خودت میگم تا میتونی از زبان فارسی ساده استفاده کن هر وقت خواستی لغت انگلیسی بکار ببری دقیقا همان را بنویسی مردم راحتر میفهمن
با تشکر بخاطر همراهی اینجانب و با عرض پوزش بابت نظراتم
 

sadzxc1

Member
سلام در sculptris اگر شما یک مدل ساختی و در هنگام ساختن به مشکل برخوردی نمی توانی به حالت قبل از این مشکل برگردی

من این کشکل را داشتم اگر دیگران هم این مشکل را دارند که هیچ اما اگر کسی جواب داره اعلام کنه
 
سلام

خب درست بگو چه مشکلی؟

یه مشکل اینه که به علت سیستم بازسازی دینامیک مش در حالت تغییرات و مثلثی بودن بیس مش حالت مولتی رزولوشن یا دیوایدهای چند مرحته ای مثل زیبراش و مودباکس توش وجود نداره که به همین خاطر اولا که برنامه اومده بود همه فکر میکردن شبیه voxel در تری دی کوت هست. اما حالتی داره بین voxel و zbush clay ....
این روش برای اصلاح مش به کمک امکان دیواید و همینطور کاهش اپتیمایزی کل مش رو تغییر میده تا سبک یا سنگین تر کنه. برای ظرافت و دقت بیشتر میشه از حالت ماسک استفاده کرد تا موضعی تغییر کنه و از اون دقیق تر با براش تغییر رزولوشن که آیکنش یه منحنی و یه تیزی کنار هم هست استفتده کن.

اگه منظورت اینه که به علت چندلایه نبودن دیواید تغییرات کلی توش سخته بازم با ماسک و حالت global که تغییرات رو عمومی میکنه میتونی با تغییر مرحله به مرحله مکان یا چرخش یا اندازه به کمک ماسک حجم رو عوض کنی.
در ورژن جدید ابزار تغییر فیگور و پز دهی اسکلتی اضافه خواهد شد. در یکی از اسکرین شات ها هم چیزی در مورد مولتی رزولوشن نوشته بود که دقیق نمیدونم مال چی بود ولی ممکنه این امکان هم ایجاد شده باشه.

اگه میخوای کاری کنی که تو sculptris نمیشه کرد مدل رو خروجی بگیر ببر تو برنامه مدلسازی تغییر بده دوباره برگردون یا lowpoly رو از برنامه دیگه بیار که پایه کار آماده و بی نقص باشه
و
برای کارهای چند تکه از چند مدل افزودنی استفاده کن تا در صورت لزوم بشه یه تکه رو تعویض کرد.

اگه در حالت مدلسازی روی حالت معکوس کار کنی (X) ممکنه به جای کار نرم نویز خطرناکی تو مش ایجاد بشه که نباید اون وضع رو ادامه بدی و برگردی و همونجا اصلاحش کنی. با حالت نمایش توریw(wireframe کار کن و مش رو الکی سنگین نکن و با زوم مناسب روی منطقه نویزی شده با ضربات مداوم کم کم چگالی نقاط رو کاهش بده و با ابزار معکوس فشردگی اون جا رو باز کن تا بتونی مش اونجا رو کم کم ازتو هم رفتگی در بیاری.

به علت نداشتن سیستم درختی و لایه های دیواید اگه میخوای با sculptris کار کنی باید بعد از هر سری کار کوتاه به save as جدید بزنی تا کار پیچیده نشه. اگه نتونستی مش رو اصلاح کنی میتونی ببری تو برنامه دیگه relax کنی بعد دوباره بیاری روش کار کنی.

در مورد خروجی هم ممکنه مثلا به مکس خروجی سالم نده اما تو zbrush سالم باز میشه و دوباره save کنی تو همه برنامه ها باز میشه.

یا زهرا
 

sadzxc1

Member
سلام می خواستی یه چیز بگی اما زدی چشمش را هم کور کردی

منظور من undo یا redo است ندارد یا اینکه من ندیدم در ضمن دو کار در مورد از بین بردن اشتباهات وجود دارد که من هم یاد گرفتم دیروز جاتون خالی یه مدل نیمه حرفهای سر با sculptris ساختم اما موقع رنگ کردنش . خرابش کردم

با smooth و گزینه ایجاد شیار و تنظیمات اندازه کوچک و کیفیت ساخت ..می توانید اگر خرابکاری کردید ان را درست کنید این هم اموزشی از طرف من

اکانت اینترنتم اخرش پس خداحافظ تا اکانت بعدی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا