نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان

mohamadtohidlo

New Member
رنگ نمای ساختمان یکی از پرکاربردترین رنگ هایی است که در سال های اخیر توجه ها را به خود جلب کرده است تا ظاهری بسیار جذاب و چشمگیر در بسیاری از ساختمان ها ایجاد کند. این ترکیبات رنگی دارای خواص پایداری هستند، به طوری که مقدار رنگدانه در محلول تا مدت ها پس از استفاده کاهش نمی یابد.
بنابراین سطح بالایی سازه به زیبایی مرحله اولیه نقاشی باقی می ماند. علاوه بر بهبود ظاهر ساختمان، می تواند پایداری و استحکام سطح زیرلایه را نیز افزایش دهد. در این مقاله با انواع رنگ های نمای ساختمان و ویژگی های مربوط به آن ها آشنا می شویم تا با توجه به معیارهای انتخاب خود رنگ های نما را خریداری کنید.

در صورتی که قصد خرید رنگ نمای ساختمان ضد آب را دارید میتوانید در فروشگاه های بزرگ ماننده شورلول ایرانیان، یکتا پوشش، رانا کیمیا فام خرید نمایید که یکی از ویژگی های موثر آن داشتن کیفیت بالا و طول عمر ماندگاری در نمای ساختمان است.

7.jpg

انواع رنگ نمای ساختمان​


به طور کلی رنگ های قابل استفاده در خارج شامل رنگ آلکیدی، اکریلیک، سیلیکون، رنگ روغن، رنگ اکریلیک-سیلیکونی، ترکیبات سیلیکات، پلی سیلیکون، رنگ پایه سیمانی است که اغلب برای بتن، چوب و یا سه گروه تجهیزات استفاده می شود.
از آنجایی که از رنگ نمای ساختمان در قسمت اصلی سازه استفاده می شود، نیاز به رویکرد جدی تری به فضای داخلی دارند و در انتخاب نوع رنگ باید اطلاعات مهمی در مورد هر کدام به دست آوریم. مجموعه ای از هایلایت ها را برای گروه های اصلی و پرکاربرد رنگ های نمای ساختمان ارائه می کنیم تا با دید بازتر آن ها را انتخاب و خریداری کنید.

  • رنگ نمای آلکیدی
در برابر اشعه ماوراء بنفش یا UV مقاومت قابل قبولی دارند و کمی دیرتر اکسید می شوند اما بهتر است در مناطق مرطوب استفاده شود. در زمان استفاده، بوی نسبتاً قوی دارند که به دلیل وجود ترکیبات آلی VOC است، بنابراین وجود تهویه مطبوع در هنگام رنگ آمیزی بسیار مهم است.

%D8%B3%D8%AD%D8%B1-2.jpg2_-2-220x220.jpg

  • رنگ نمای آکریلیک
رنگ اکریلیک می تواند به طور موثر از سطح نما در برابر عوامل مختلف محیطی محافظت کند. از طرفی از نظر انواع رنگ دارای تنوع زیادی بوده و در مقایسه با ساخت بتنی عملکرد بهتری دارند. رنگ های اکریلیک اغلب به سه دسته تقسیم می شوند: رنگ های پایه آب، لاتکس و رنگ های مبتنی بر حلال.

1669619681514.jpeg

  • رنگ پایه سیمان
معمولاً به صورت خشک تهیه می شوند و با آب مخلوط می شوند. نفوذپذیری خوبی دارند و بیشتر برای مناطق خشک و کم رطوبت مناسب هستند.


%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86.webp

استفاده از رنگ ساختمان برای سطوح بتنی​

برای به دست آوردن بهترین نتیجه از استفاده از رنگ در نمای ساختمان به خصوص در زیر لایه های بتنی باید حتما استفاده از پرایمر را در دستور کار قرار دهید زیرا قابلیت پوشش رنگ نمای ساختمان را افزایش می دهد.
فرآیند رنگ آمیزی فرآیند پیچیده ای نیست، شما می توانید کار را فقط با سینی رنگ و غلتک های رنگ شروع کنید. در مواردی که نیاز به رنگ آمیزی دو لایه بر روی نمای ساختمان باشد، لایه دوم تنها یک ساعت پس از رنگ آمیزی لایه اول قابل رنگ آمیزی است.


BC-150-600x360.jpg

اعمال رنگ نمای ساختمان برای بخش های فلزی سازه​

سازه های فلزی در ساختمان ها به طور کلی به دو قسمت تقسیم می شوند که یک قسمت از قاب های فلزی زیر مصالح ساختمانی و قسمت دوم از قطعات فلزی تشکیل شده است، اما اغلب نقش تزئینی را بر روی سطح کوچک ساختمان ایفا می کند. می توانید چارچوب پنجره یا درب ساختمان و همچنین پانل های فلزی لبه سقف ساختمان را قاب بندی کنید.
برای پوشاندن این نواحی، بهتر است ابتدا از یک پرایمر با روی بالا و به دنبال آن از رنگ های معمولی آلکیدی، پلی وینیل و سایر رنگ های بیرونی ارگانیک استفاده کنید. از آنجایی که سطوح فلزی حساسیت بیشتری به هوازدگی و خورندگی دارند، حتماً قبل از اجرای پوشش پایه، تهیه و استفاده از پرایمر ضد خوردگی را در برنامه کاری قرار دهید.

photo_2018-07-24_18-28-12-918x675.jpg

کدام رنگ ها مناسب نمای چوبی سازه ها هستند؟​

رنگ آمیزی نماهای چوبی نیازمند چند مرحله آماده سازی است زیرا سطح چوب باید به خوبی آماده شده و آماده دریافت رنگ نما باشد. زیرا بر خلاف سطح بتن، گچ یا آجر، عنصر چوب ماده ای با ماهیت زنده است. سنباده کاری و گردگیری و شستشوی مکرر می تواند سطح قابل قبولی برای شروع رنگ آمیزی فراهم کند.

معیارهای انتخاب رنگ ساختمان​

قبل از خرید رنگ ساختمان باید تمام خواص و ویژگی های محصول به دقت بررسی شود. تا در پایان پروژه بهترین نتیجه را بگیرید. بسیاری از افراد و مشتریان تنها به استانداردهای تزئینی و زیبایی نمای ساختمان توجه می کنند و سایر عناصر و پارامترهای مهم را در نظر نمی گیرند.

  • نفوذ ناپذیری و تبخیر سطحی سیالات
رنگ نباید در برابر باران و رطوبت بیش از حد مقاوم باشد. از طرفی باید شرایطی را فراهم کند که رطوبت موجود ناشی از مایعات در طول روز به راحتی از سطح تبخیر شود.
  • مقاوم در برابر شرایط نامساعد محیط
ساختمان های واقع در شهرهای پرتردد نسبت به ساختمان های مناطق کم تردد آلودگی بیشتری دارند. به همین دلیل رنگ نمای ساختمان باید دارای خاصیت ضد جذبی در برابر این آلاینده ها باشد تا سطح روشنایی و تمیزی را برای مدت طولانی حفظ کند.
  • مقاومت در برابر سایش
البته عوامل محیطی می توانند بسیار مخرب باشند که نمی توان از آنها اجتناب کرد. بنابراین در این شرایط ممکن است لازم باشد هر سال سطوح را به روش های مختلف تمیز کنید. لایه های رنگ نما باید در مراحل عملیات سمباده زنی که اغلب در مراحل نظافت اتفاق می افتد محکم بوده و از سطوح جدا و یا پوسته نشوند.

مقدار مصرف رنگ نمای ساختمان​

یکی از مسائل مهم مربوط به رنگ نمای ساختمان، اندازه و جرم کاربری آن در واحد سطح است. این ترکیب رنگ ها چقدر قدرت پوشش دارند و آیا می توانند هزینه های مربوط به خرید ما را کاهش دهند؟ پاسخ به این سوال شامل عوامل متعددی است که مهمترین آنها نوع سطح و میزان سختی و به اصطلاح ناهمواری آن است.

حصول بهترین نتیجه در رنگ آمیزی ساختمان​


برخی از ساختمان ها سقف های شیبداری دارند که ممکن است از نمای جلو و جانبی کاملاً قابل مشاهده باشد، بنابراین حتماً صفحه سقف ساختمان را در برنامه های خود قرار دهید. رنگ آمیزی این سطوح به میزان قابل توجهی سطح زیبایی نمای ساختمان را افزایش داده است.

حتماً سطوحی که دسترسی به آن ها سخت است مانند گوشه ها و لبه ها را بپوشانید. زیرا اگر قسمتی از سازه به دلایلی که در بالا ذکر شد با رنگ نمای ساختمان رنگ آمیزی نشود در پایان کار باعث ناهماهنگی نمای کلی ساختمان می شود.

نحوه اجرای رنگ نما​

برای رنگ نمای آمیزی نمای ساختمان ها باید زیر ساخت های لازم را ایجاد کنند که اول از همه باید سطح صافی داشته باشد و این سطح معمولا با سیمان کاری آستر و رویه انجام میشود. رنگ سیمان رویه با توجه به رنگ مورد نر در انتهای کار تعیین و اجرا میشود. البته بهترین رنگ سیمان، سیمان سفید و پودر رنگ سمگ ( رنگ سفید ) است.

پس از فونداسیون اولیه، سطح در صورت لزوم گچ کاری میشود، سپس یک لایه پرایمر رنگی اعمال میشود تا اطمینان حاصل شود که نمای بیرونی بطور کامل برای رویه نهایی آماده شده است. این مراحل را میتوان با استفاده از قلم مو و غلتک یا پمپ هوا (بسته) به نوع و قوام رنگ مورده استفاده میشود.

20.jpg

آیا می توان قدرت پوشش دهی رنگ نمای آکریلیک را افزایش داد؟​

رنگ نما اکریلیک یکی از پرفروش ترین رنگ های موجود در بازار است که در پروژه های مربوط به سطوح خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود مطالب مفیدی که در این مقاله ذکر شد، سعی می کنیم رنگ اکریلیک را در ارائه اطلاعات کاربردی بیشتر کمک بیشتری کنیم. پاسخ سوال فوق قطعا مثبت است. عمدتاً در کاتالوگ رنگ نما اکریلیک، اطلاعات متنوعی در مورد میزان و استحکام پوشش رنگ اکریلیک وجود دارد که همه آنها از نظر تئوری در شرایط محیطی متوسط قابل اجرا هستند.
یعنی در صورت امکان روی سطحی کاملا صاف و بدون هیچ سوراخی در محیط دمایی مطلوب 25 درجه سانتیگراد با بهترین تکنیک عملیاتی در مراحل رنگ آمیزی رنگ کاملاً یکنواخت بدون اختلاف ضخامت فیلم بسازید. ، رنگ خود را بر روی نمای ساختمان اعمال کنید سپس به شما اطمینان می دهیم که رنگ نما اکریلیک ظرفیت پوشش دهی بالایی خواهد داشت.

علت تفاوت ضخامت در رنگ نمای مرطوب و خشک چیست؟​

ثابت شده است که ضخامت فیلم رنگ نمای ساختمان در شرایط مرطوب و خشک متفاوت است. اما علت چیست؟ ترکیبات رنگی به گونه ای طراحی و فرموله می شوند که ساختار کاملاً مایع داشته باشند و ویسکوزیته کنترل شده ای داشته باشند. به طوری که روی سطحی که پراکندگی بالایی دارد به نرمی پخش شود.مثلاً در کمترین زمان نمی توانید خمیر را روی یک سطح پهن کنید.
در واقع تفاوت ضخامت لایه مرطوب رنگ نما با لایه خشک آن در وجود تعدادی حلال است که ویسکوزیته رنگ را کاهش داده و به پخش آسان رنگ روی سطح و افزایش حجم آن کمک می کند.


Building_Painting_6253-1.jpg

چرا زمان عمر مفید رنگ آکریلیک پایه آب در نظر گرفته نمی شود؟​

مشخص است که رنگ های مبتنی بر آب سریعتر از ترکیبات حلال شیمیایی خشک می شوند و این به دلیل سرعت تبخیر آب است. هنگامی که رنگ نمای اکریلیک پایه آب خود را تمام کردید، زمان زیادی برای تعیین ماندگاری یا ماندگاری ظرف برای این نوع رنگ ندارید.
زیرا پس از اختلاط باید بلافاصله روی سطح مالیده شود تا چند دقیقه استراحت نکند. بنابراین عمر مفید به طور کلی رنگ پایه آب در نظر گرفته نمی شود، مخصوصاً اگر دمای محیط بسیار گرم باشد، در این صورت هر چقدر هم که باشد، کیفیت رنگ مورد نظر را از خود به جای می گذارد.

ذخیره و انبارداری رنگ نمای ساختمان آکریلیک​

اگر به دلایلی پروژه حاوی چندین لیتر پوشش اکریلیک باشد، باید در شرایط محیطی مطلوب ذخیره شود. دمای ایده آل همیشه 20-25 درجه سانتیگراد است، رطوبت و خشکی محیط باید در حد نرمال باشد. این ترکیبات نمی توانند به فاز انجماد برسند. همچنین استفاده از دمای بسیار بالا در محیط مورد نظر توصیه نمی شود. این شرایط برای مراقبت از انواع دیگر رنگ اکریلیک پایه آب مانند رنگ ترافیک که یکی از پرکاربردترین پوشش های رنگ اکریلیک پایه آب است نیز صدق می کند.

جمع بندی

در مجموع نجوه اجرای رنگ نمای ساختمان و انواع رنگ نما آشنا شدیم که مناسب ترین آنها را برایتان شرح دادیم و امیدواریم این مقاله برایتان مفید باشد.
 

javadshimayi

New Member
توضیحات کاملی بود مرسی واقا من هم رنگ کارم و یک چیزی که هست سعی کنید برای ارتفاعات از داربست فلزی استفاده کنید. مثلا یک کاری ما تو تهران داشتیم که از داربست فلزی در تهران الماس خدمات استفاده کردیم و سرعت و کیفیت واقا چند پله بالاتر رفت . در آخر پیشنهاد من به شما اینه که تو ارتفاعات بالا از داربست فلزی استفاده کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا