.:. soroosh .:.
Active Member
سلام.
اول عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در قرار دادن این میکینگ آف .
این هم آموزش یا همون میکینگ آف یکی از آخرین کارهام که تو گالری همین انجمن قرار دادم.
مختصری از روند اجرا و ساخت این کار هست و ...
تاپیک اصلی کار قسمت گالری انجمن :
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=142624
و این هم :
منبع خودم اما اینجا : سی جی آکادمی
اول عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در قرار دادن این میکینگ آف .
این هم آموزش یا همون میکینگ آف یکی از آخرین کارهام که تو گالری همین انجمن قرار دادم.
مختصری از روند اجرا و ساخت این کار هست و ...
تاپیک اصلی کار قسمت گالری انجمن :
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=142624
و این هم :
اول از همه، برای مدلسازی ماشین و وسائل نقلیه باید عکسهای مختلفی به عنوان رفرنس و همچنین بلوپرینت پیدا کنیم. این کار خیلی مشکل نیست اما نباید هم عجله کرد، بلوپرینت هایی که من پیدا کردم برای این کار خیلی خوب و دقیق بودن ( البته کمی نسبت به هم جا به جایی داشتن که با استفاده فوتوشاپ اونها را با هم مچ کردم )، برای مدلسازی این ماشین من بیشتر از 100 عکس رفرنس پیدا کردم و با دقت بهشون نگاه میکردم که در زیر میتونید تعدادی از اونها را ببینید.
یکی از راه هایی که به ذهنم رسید برای به دست آوردن عکسهای خوب برای این کار تماس و درخواست از شرکت بنز بود. بنابر این من به اونها ایمیل زدم و درخواست خودم را مطرح کردم. روز بعد بهم جواب دادن که : متاسفانه ما هیچ عکسی از این مدل نداریم و هر عکسی نیاز دارید فقط میتونید از طریق جستجو در اینترنت بدست بیارید توسط سرچ انجین هایی مثل گوگل و ... در نتیجه من هم همین کار را کردم و عکسهای مورد نظرم با گشتن از طریق اینترنت پیدا کردم.
خب، بریم سراغ مدلسازی. برای شروع اول بلوپرینت ها را داخل صحنه مایا ست میکنیم، از اونجایی که داخل اینترنت آموزش برای ست کردن اونها زیاده من در این مورد توضیح خاصی نمیدم . همیشه به خاطر داشته باشید که بلو پرینت هاتون نسبت به هم حتما یکسان باشن ( برای تنظیم اونها میتونید از فوتوشاپ استفاده کنید ) اگر بلوپرنت ها با هم تناقض داشته باشن مطمئنا برای مدلسازی به مشکل برخواهید خورد و مدل شما از دقت لازم برخوردار نخواهد بود.
برای این کار از روش مدلسازی به روش پلیگان استفاده کردم ( Polygon modeling ). برای شروع کار اکثرا از یک صفحه (Plane) شروع کردم و با استفاده ابزارهای متعددی مثل: Extrude، Insert Edge، Delete Edge، Merge Vertex، Split Polygon و ... به شکل مورد نظرم میرسیدم. به نظرم مدلسازی به این روش خیلی دوست داشتنی هست، به دلیل اینکه به راحتی به مدل مورد نظر میرسیم و با استفاده از ابزارهای مختلفی که داره مشکلات مدل را خیلی راحت رفع میکنیم.
برای مدلسازی خودرو حتما باید به بلوپرینت ها و رفرنس ها دقت زیادی داشته باشید. همچنین دقت در محل قرار گیری نقاط و خطوط در فضا و زوایای اونها نسبت به هم خیلی مهمه، با رعایت نکردن این نکات مدل نهایی شما فرم زیبا و خوبی را نخواهد داشت و زمان رندر هم حتما به مشکل بر میخورید و رفلکت های نوری روی بدنه ماشین و قسمت های مختلف دیگه زیبا نخواهد بود.
در عکس های زیر میتونید بخشی از مراحل و قسمت های مختلف مدلسازی را ببیند. ضمنا در انتهای کار 636 آبجکت داشتم با 320571 پلیگان ( بدون Smooth ) و 162 میلیون پلیگان بعد از انجام Smooth.
خب ما اول مدلسازی قسمت های اصلی بیرونی ماشین را انجام دادیم و بعد از اون هم جزئیات مدل را اضافه کردیم ، مثل چراغ ها، لوگو، شیشه پاک کن ها، رینگ و ... برای قسمت های داخلی خودرو نیازی نیست که مدلها را به صورت Highpoly بسازید، به دلیل اینکه در این زاوایایی که ما برای این کار رندر میگیریم قسمت های داخلی ماشین دید زیادی ندارن. من از عکسهای مختلفی برای ساخت این بخش ها استفاده کردم و دلیل اینکه با جزئیات مدلسازی کردم، هم تمرین برای خودم در جهت تقویت مدلسازیم بوده و دیگه اینکه بعدا بتونم از نماهای داخلی و زوایای دلخواه دیگه ای رندر بگیرم .
برای نورپردازی و رندر این صحنه من از HDRI استفاده کردم و اون را به شیدر صحنه متصل کردم تا بتونم از این طریق هم نور محیط را شبیه سازی کنم و هم رفلکت های روی بدنه و قسمت های مختلف خودرو. برای این کار به پنجره Render Settings برید و برگه Indirect Lighting را انتخاب کنید و بر روی کلید Create Image Based Light کلیک کنید. در پنجره باز شده فایل HDRI مورد نظرتون را به این کره ایجاد شده نصبت بدید . برای این صحنه من از یک فایل HDRI رایگان استفاده کردم.
و در نهایت نیاز داریم به یک صفحه برای خروجی گرفتن سایه خودرو روی زمین .
برای خروجی گرفتن سایه خودرو من از متریال Usebackgroundshader استفاده کردم، متریال ماشین هم Car_paint هست. متریال های مهم استفاده شده در این کار را میتونید در عکس زیر مشاهده کنید.
پس از ساخت شیدر ها و نسبت دادن اونها به آجکت ها، باید زاویه دوربین و فوکال لنز اون را تنظیم کنید.
برای ساخت عکس نهایی من نیاز به 4 لایه رندر داشتم که داخل عکس شماره 27 میتونید ببینید. سپس من تمام لایه ها را وارد فوتوشاپ کردم و با تغییر در نوع یا mode لایه ها اون را با هم مچ کردم.
بعد از تکمیل کار بر روی لایه ها، با اضافه کردن کمی فیلتر بر روی چرخ ها سعی کردم حس حرکت را به خودرو اضافه کنم و در نهایت برای همخوانی بیشتر پس زمینه و خودرو با استفاده از ابزار Curve کمی بر روی لایه ها کار کردم. که در نهایت شد رندرهایی که در زیر میبینید.
[FONT="] [/FONT]
یکی از راه هایی که به ذهنم رسید برای به دست آوردن عکسهای خوب برای این کار تماس و درخواست از شرکت بنز بود. بنابر این من به اونها ایمیل زدم و درخواست خودم را مطرح کردم. روز بعد بهم جواب دادن که : متاسفانه ما هیچ عکسی از این مدل نداریم و هر عکسی نیاز دارید فقط میتونید از طریق جستجو در اینترنت بدست بیارید توسط سرچ انجین هایی مثل گوگل و ... در نتیجه من هم همین کار را کردم و عکسهای مورد نظرم با گشتن از طریق اینترنت پیدا کردم.
خب، بریم سراغ مدلسازی. برای شروع اول بلوپرینت ها را داخل صحنه مایا ست میکنیم، از اونجایی که داخل اینترنت آموزش برای ست کردن اونها زیاده من در این مورد توضیح خاصی نمیدم . همیشه به خاطر داشته باشید که بلو پرینت هاتون نسبت به هم حتما یکسان باشن ( برای تنظیم اونها میتونید از فوتوشاپ استفاده کنید ) اگر بلوپرنت ها با هم تناقض داشته باشن مطمئنا برای مدلسازی به مشکل برخواهید خورد و مدل شما از دقت لازم برخوردار نخواهد بود.
برای این کار از روش مدلسازی به روش پلیگان استفاده کردم ( Polygon modeling ). برای شروع کار اکثرا از یک صفحه (Plane) شروع کردم و با استفاده ابزارهای متعددی مثل: Extrude، Insert Edge، Delete Edge، Merge Vertex، Split Polygon و ... به شکل مورد نظرم میرسیدم. به نظرم مدلسازی به این روش خیلی دوست داشتنی هست، به دلیل اینکه به راحتی به مدل مورد نظر میرسیم و با استفاده از ابزارهای مختلفی که داره مشکلات مدل را خیلی راحت رفع میکنیم.
برای مدلسازی خودرو حتما باید به بلوپرینت ها و رفرنس ها دقت زیادی داشته باشید. همچنین دقت در محل قرار گیری نقاط و خطوط در فضا و زوایای اونها نسبت به هم خیلی مهمه، با رعایت نکردن این نکات مدل نهایی شما فرم زیبا و خوبی را نخواهد داشت و زمان رندر هم حتما به مشکل بر میخورید و رفلکت های نوری روی بدنه ماشین و قسمت های مختلف دیگه زیبا نخواهد بود.
در عکس های زیر میتونید بخشی از مراحل و قسمت های مختلف مدلسازی را ببیند. ضمنا در انتهای کار 636 آبجکت داشتم با 320571 پلیگان ( بدون Smooth ) و 162 میلیون پلیگان بعد از انجام Smooth.
خب ما اول مدلسازی قسمت های اصلی بیرونی ماشین را انجام دادیم و بعد از اون هم جزئیات مدل را اضافه کردیم ، مثل چراغ ها، لوگو، شیشه پاک کن ها، رینگ و ... برای قسمت های داخلی خودرو نیازی نیست که مدلها را به صورت Highpoly بسازید، به دلیل اینکه در این زاوایایی که ما برای این کار رندر میگیریم قسمت های داخلی ماشین دید زیادی ندارن. من از عکسهای مختلفی برای ساخت این بخش ها استفاده کردم و دلیل اینکه با جزئیات مدلسازی کردم، هم تمرین برای خودم در جهت تقویت مدلسازیم بوده و دیگه اینکه بعدا بتونم از نماهای داخلی و زوایای دلخواه دیگه ای رندر بگیرم .
برای نورپردازی و رندر این صحنه من از HDRI استفاده کردم و اون را به شیدر صحنه متصل کردم تا بتونم از این طریق هم نور محیط را شبیه سازی کنم و هم رفلکت های روی بدنه و قسمت های مختلف خودرو. برای این کار به پنجره Render Settings برید و برگه Indirect Lighting را انتخاب کنید و بر روی کلید Create Image Based Light کلیک کنید. در پنجره باز شده فایل HDRI مورد نظرتون را به این کره ایجاد شده نصبت بدید . برای این صحنه من از یک فایل HDRI رایگان استفاده کردم.
و در نهایت نیاز داریم به یک صفحه برای خروجی گرفتن سایه خودرو روی زمین .
برای خروجی گرفتن سایه خودرو من از متریال Usebackgroundshader استفاده کردم، متریال ماشین هم Car_paint هست. متریال های مهم استفاده شده در این کار را میتونید در عکس زیر مشاهده کنید.
پس از ساخت شیدر ها و نسبت دادن اونها به آجکت ها، باید زاویه دوربین و فوکال لنز اون را تنظیم کنید.
برای ساخت عکس نهایی من نیاز به 4 لایه رندر داشتم که داخل عکس شماره 27 میتونید ببینید. سپس من تمام لایه ها را وارد فوتوشاپ کردم و با تغییر در نوع یا mode لایه ها اون را با هم مچ کردم.
بعد از تکمیل کار بر روی لایه ها، با اضافه کردن کمی فیلتر بر روی چرخ ها سعی کردم حس حرکت را به خودرو اضافه کنم و در نهایت برای همخوانی بیشتر پس زمینه و خودرو با استفاده از ابزار Curve کمی بر روی لایه ها کار کردم. که در نهایت شد رندرهایی که در زیر میبینید.
[FONT="] [/FONT]
منبع خودم اما اینجا : سی جی آکادمی
آخرین ویرایش: