موفقيت ويروس Bagle، معماي پژوهش‌گران

AliReza26

Active Member
مشورت - هفته‌ي گذشته، چندين نسخه‌ي جديد از ويروس Bagle ، در شبكه‌ي شركت‌ها، خود را نشان داده است. اين موضوع براي راهبران سايت‌ها و پژوهش‌گران، نااميد كننده بوده و آنان را به تعجب واداشته است كه چگونه اين wormها، پس از گذشت ماه‌ها، قادر اند براي هزاران دستگاه مشكل آفرين باشند.



جالب توجه است كه تمامي نسخه‌هاي اخير، الگوي يكساني براي صدمه رساندن به رايانه دارند و بيشتر آنها با واداشتن كاربران به گشودن ضميمه‌ي ايميل‌ها، محافظت از رايانه‌ را در برابر اين ويروس، مشكل‌تر كرده‌اند.



اكنون معماي موفقيت Bagle ، موجب آزردگي خاطر پژوهش‌گران ويروس شده است. آنان از ندانستن راز ادامه‌ي اين موفقيت، خاطر پريش هستند.



سام كوري، معاون يك شركت رايانه‌يي در اين زمينه گفته است كه هيچ چيز جديدي در نسخه‌هاي اخير به چشم نمي‌خورد.



آخرين گروه Bagle ، با نام Bagle.AF در 15 جولاي فعاليت خود را آغاز كرده است و سه گونه‌ي جديد ديگر، در 19 جولاي خود را نشان داده‌اند.



بسياري از پژوهش‌گران ويروس، از ماه‌ها پيش گفته‌اند كه نويسندگان wormهاي Bagle و Netsky با يك‌ديگر بر سر كسب توجه و انگشت‌نما شدن، مبارزه مي‌كنند. در نخستين ماه‌هاي سال اخير، اين دو نويسنده نبرد كلامي نه چندان طولاني، اما بسيار شديدي داشته‌اند.



در فاصله‌ي يك هفته، چندين نسخه‌ي جديد از Bagle و Netsky ظاهر شده و كارشناسان ويروس درباره‌ي افزايش خشونت در دو سوي اين درگيري نگران بوده‌اند، چراكه بيم آن مي‌رفت كه ادامه‌ي جريان آغاز شده، به مشكلات گسترده در اينترنت بيانجامد.



اگر چه بيشتر نسخه‌هاي دو طرف، مرحله‌ي انتشار را با موفقيت پشت سر گذاشته‌اند، اما هيچ‌كدام از wormها به مرحله‌ي انتشار همه گير در اينترنت وارد نشده و مشاجره‌ي بين دو سو، به زودي ناپديد گرديده است.



سام كوري در اين باره گفته است كه اين روند، يك بازي كاملا" شخصي بين دو نويسنده‌ي ويروس بوده است; نوعي رفتار بسيار پيچيده‌ي انساني كه مي‌توان آن را حل كرد. به نظر او، اكنون بر عهده‌ي كارشناسان امنيت است كه براي جلوگيري از چنين مشكلاتي، راه‌هاي بهتري بيابند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا