مواردی که باعث توقف اکسترودر در طی فرایند پرینتر سه بعدی

jahanpouyan

New Member

مواردی که باعث توقف اکسترودر در طی فرایند پرینتر سه بعدی​

یکی از قسمت‌ های بسیار مهم در تمامی پرینترهای سه بعدی، اکسترودر می‌ باشد. وظیفه اصلی اکسترودر این است که کمک کند تا مواد مورد نظر برای چاپ سه بعدی، به صورت یکنواخت از از نازل خود خارج شوند و به همین شکل و روند کار دقیق و با کیفیت باشد. زمانی که اکسترودر پرینتر سه بعدی عملکرد خوبی داشته باشد، خواهید دید که ساعت‌ ها یا حتی ممکن است روزهای متوالی روند چاپ بدون هیچ مشکل خاصی انجام شود. از سوی دیگر وقتی یک دستگاه دارای اکسترودر قدرتمند و مناسب است، به کاربران اجازه می‌ دهد تا به راحتی از انواع مواد اولیه مورد نظر خود استفاده کنند. با توجه به اینکه این روزها مواد اولیه مختلفی برای پرینت سه بعدی مورد استفاده قرار می‌ گیرد، این ویژگی در اکسترودر می‌ تواند به عنوان یک مزیت مهم به شمار رود. البته در برخی موارد شده اختلال در عملکرد اکسترودر خواهیم بود و بهتر است آگاهی لازم برای مقابله با چنین شرایطی را در اختیار داشته باشیم. از همین رو در ادامه این مطلب ما بیشتر در خصوص دلایل توقف اکسترودر در طی فرایند پرینتر سه بعدی صحبت خواهیم کرد.

بررسی دلایل توقف اکسترودر در طی فرایند پرینتر سه بعدی​

اکسترودر-در-طی-فرایند-پرینتر-سه-بعدی

اکسترودر پرینتر سه بعدی به دلایل مختلفی می‌ تواند چهار اختلال شده و متوقف شود. در ادامه این موارد را با هم مورد بررسی قرار می‌ دهیم:
  • افزایش بیش از حد دمای درایور موتور اکسترودر
  • بسته شدن مسیر اکسترودر یا نازل
  • پایین آمدن بیش از حد دمای اکسترودر
  • مشخص کردن تنظیمات نامناسب رترکشن
  • کشش بیش از حد فنر اکسترودر که در برخی موارد ممکن است باعث خرد شدن فیلامنت شود.
  • گیر کردن یا به اتمام رسیدن فیلامنت
در صورتی که هر کدام از مشکلات بالا برای پرینتر سه بعدی پیش آمد، باید سراغ ارائه دهندگان خدمات پرینتر سه بعدی بروید و راهنمایی‌ های لازم را از آنها دریافت کنید. البته راهکارهایی که در ادامه با شما در میان می‌ گذاریم می‌ توانند در حل برخی از مشکلات به شما کمک کنند.

رفع مشکل توقف اکسترودر؛ تعریف فرایند پرینت سه بعدی​

روش‌ های مختلفی برای رفع مشکل توقف اکسترودر در دستگاه پرینتر سه بعدی وجود دارد که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می‌ دهیم. در نظر داشته باشید که با توجه به منشاء مشکل به وجود آمده راه حل مورد استفاده برای حل آن نیز متفاوت خواهد بود و به همین دلیل در بخش‌ های بعدی ما راه حلی که در هر قسمت باید مدنظر قرار داشته باشید را با شما در میان می‌ گذاریم.

افزایش دمای درایور موتور اکسترودر​

یکی از دلایل توقف اکسترودر در طی فرایند پرینتر سه بعدی که باعث توقف عملکرد دستگاه پرینتر سه بعدی خواهد شد، داغ شدن بیش از حد موتور اکسترودر است. در صورتی که برای موتور اکسترودر در دستگاه سه بعدی، سیستم خنک کننده مناسبی در نظر گرفته نشده باشد؛ شاهد گرم شدن بیش از حد موتور آن خواهید شد و این صورت به شکل اتوماتیک موتور اکسترودر روند کاری خود را قطع میکند. اول از همه در زمان خرید پرینتر سه بعدی باید سراغ دستگاه‌ هایی بروید که دارای سیستم خنک کننده استاندارد هستند. از سوی دیگر راهکارهای زیر می‌ توانند گزینه‌ های خوبی برای برطرف سازی این مشکل باشند.
  • مسیر‌هایِ بدِ فیلامنت را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید تا موتور اکسترودر در این مسیرها بیهوده فعالیت نمی‌کند.
  • مطمئن شوید که پرینتر سه بعدی در زمان انجام چندین عملیات چاپ، مدت زمان مشخصی را استراحت می‌ کند.
  • گاهی به صورت دستی عملیات پرینت سه بعدی را متوقف کرده و اجازه دهید تا موتور خنک شود.

مسدود شدن نازل دستگاه پرینتر سه بعدی​

مسدود-شدن-نازل-دستگاه-پرینتر-سه-بعدی

یکی دیگر از دلایل توقف اکسترودر در فرآیند پرینتر سه بعدی، مسدود شدن نازل است که باعث کاهش سرعت یا توقف روند چاپ می‌شود. البته گفتنی است که در بیشتر موارد همان ابتدای کار متوجه گرفتگی نازل خواهید شد. اما باز هم امکان اینکه در زمان پرینت سه بعدی، نازل مسدود شود وجود دارد. اصلی‌ ترین دلیل برای مسدود شدن نازل، ضایعات مختلف است که در صورت افزایش دما گرم شده و میسوزند. این قضیه باعث می‌ شود تا کربن ناشی از سوختگی درون اکسترودر باقی بماند و عملکرد آن را دچار اختلال کند. روش‌ های زیر نیز می‌توانند برای حل این مشکل مفید واقع شوند:
  • با استفاده از برس یا یک سوزن تمیز کننده نازل را پاک کنید.
  • در برخی از موارد این امکان برای شما وجود دارد تا به راحتی با فشار دادن دستی فیلامنت از قسمت پشتی اکسترودر، ضایعات جمع شده روی نازل را جداسازی کرده و آن را تمیز کنید.
  • ارائه دهندگان خدمات مربوط به فروش پرینتر سه بعدی و تجهیزات جانبی مربوط به آن فیلامنت‌ های تمیز کننده‌ ای دارند که برای پاکسازی نازل می‌ توان از آنها استفاده کرد. روند کار با این محصولات چنین است که ابتدا نازل را باید تا دمای بسیار بالا گرم کنید و سپس فیلامنت تمیز کننده را داخل آن قرار دهید تا ناظر به صورت کلی پاک و تمیز شود.
  • در مواردی که هیچ کدام از روش های بالا نتیجه نداد، باید بخش کثیف شده ناز را جدا کرده و آن را در حلال خیس کنید تا کثیفی‌ ها به راحتی از آن جدا شوند.

بالا رفتن دمای اکسترودر​

بالا رفتن دمای اکسترودر

بالا رفتن دمای اکسترودر باعث توقف روند دستگاه پرینتر سه بعدی خواهد شد. برای حل این مشکل بهتر است که در ابتدا یک محدوده دمایی برای فیلامنت مورد استفاده مشخص کنید. برای پیدا کردن این زمان نیز باید حتماً تنظیمات رترکشن را را به درستی مشخص نمایید. برای مشخص کردن این دما در بیشتر موارد از روش آزمون و خطا استفاده می‌ شود. روش کار در این جا دلیل این است که ابتدا در مای فیلامنت را در حدود ۲۰۵ تا ۲۲۵ درجه سانتیگراد قرار می‌ دهند و سپس با پایین یا بالا بردن دما به مقدار مناسب دسترسی خواهند پیدا کرد. در نظر داشته باشید که افزایش و یا کاهش بیش از حد دمای اکسترودر باعث اختلال در عملکرد پرینتر سه بعدی خواهد شد؛ از همین رو اگر قصد دارید که به بهترین کیفیت چاپ ‌سه‌بعدی دسترسی داشته باشید، باید حتماً تنظیمات صحیح رترکشن را مد نظر قرار دهید.

برطرف ساختن مشکلات کشش فنر اکسترودر​

یکی از دلایل توقف اکسترودر در طی فرایند پرینتر سه بعدی، بروز مشکل در فنر آن است. در زمان کار انواع دستگاه پرینتر سه بعدی موتور اکسترودر همواره در حال چرخیدن است. روند کاری این دستگاه‌ ها چنین است که موتور فیلامنت را به سمت ناظر هدایت کرده و سعی می‌ کند تا آن را خارج کند. در چنین شرایطی اگر سرعت دستگاه پرینتر سه بعدی بیش از حد افزایش یابد یا مقدار فیلامنت زیادتری نسبت به ظرفیت نازل بیرون آید، شاهد خرد شدن فیلامنت خواهید بود. اتفاقی که در اینجا رخ می‌ دهد چنین است که موتور اکسترودر فیلامنت را خورد کرده و تا جایی پیش می‌ رود که هیچ چیزی برای گرفتن چرخ دنده باقی نمی‌ ماند. همچنین امکان گیر کردن چرخ دنده به بخش پلاستیکی وجود دارد که باعث می‌ شود عملکرد دستگاه به کلی مختل گردد. روش هایی که برای حل این مشکل پیش روی شماست به شرح زیر می‌ باشند:
  • فیلامنت را مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که مشاهده کردید خرد شده یعنی میزان کشش فنر بیش از حد است.
  • فنر کششی اکسترودر را مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که مشاهده کردید بسیار سخت و محکم شده، آن را به حالت اولیه بازگردانید.
  • بررسی کنید موتور به خوبی کار می‌کند و فیلامنت از جای دیگری خارج نمی‌شود.

سخن نهایی​

زمانی که قصد خرید پرینتر سه بعدی را دارید، بهتر است مستقیماً سراغ عوامل فروش پرینتر سه بعدی بروید که از اعتبار کافی برخوردارند. از سوی دیگر حل بسیاری از این مشکلات از عهده شما خارج است و در چنین شرایطی ارائه دهندگان خدمات پیروزی استفاده می‌ تواند کمک زیادی به شما بکنند. در نظر داشته باشید با سرانه و بدون آگاهی ممکن است باعث خراب شدن بخش بیشتری از دستگاه پرینتر سه بعدی شما شود، پس مراقب باشید تا به چنین اعمالی دست نزنید. همچنین برای مطرح کردن سوالات بیشتر خود و دریافت راهنمای خرید پرینتر سه بعدی، میتوانید با متخصصین ما در سایت جهان سه بعدی تماس بگیرید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا