مواجهه با شکست عشقی

topwebb

New Member
مرکز مشاوره
مواجهه با شکست عشقی

عشق عبارت است از آرزوی شادی و علل آن برای دیگران. اساس این است که همه می*خواهند شاد باشند، بنابراین، این خواسته جهانشمول و بدون شرط است. عشق شامل ویژگی حساس بودن نسبت به نیازهای دیگران است و اشتیاق اینکه در ایجاد شادی برای آنها مشارکت کنیم. این می*تواند شامل همه افراد باشد بدون در نظر گرفتن ارتباط آنها با ما و آنچه آنها انجام داده*اند و اینکه انتظار جبران نداشته باشیم. عشق عظیم*ترین منشاء شادی است و بدون شک یکی از قدرتمند ترین احساساتی که در ذات وجودی هر انسان قرار دارد عشق است. هدیه ای از طرف پروردگار به مخلوقات خود که همانند هر چیزی در جهان هستی می تواند جنبه های مثبت و منفی برای انسان ایجاد کند.


یک شمشیر دولبه
عشق همانطور می تواند باعث ایجاد شادی،آرامش و حس خوشبختی و انگیزه در شما باشد، در نقطه مقابل می تواند تبدیل به آزاردهنده ترین احساس زندگی تان شود. دوست داشتن و فراتر از آن عشق بصورت ذاتی ماهیتی مثبت دارد اما رفتار در صورتی شما نگرش و رفتار مناسبی در قبال آن نداشته باشید می تواند اثراتی زیان بار برای شما و طرف مقابلتان ایجاد کند.
هنگامی که شما رابطه عاطفی را بهم زده اید یا طرف مقابل تان شما را طرد کرده است تنها چیزی که برایتان باقی می ماند خاطرات و عادت ها و روند سابق زندگی شماست که فاصله گرفتن از آنها باعث ایجاد حس ترس و از بین رفتن اعتماد به نفس در شما می گردد و فکر کردن به اینکه زین پس چگونه باید بدون معشوق تان زندگی را ادامه دهید شما را فلج خواهد کرد. اگر سریعا دست بکار نشوید ممکن است اثرات مخربی گریبان گیر شما شود. اینجاست که هر فرد برای بلند شدن از زیر این آوار فرو ریخته بر روی خود نیاز به راهنمایی و انجام دادن راهکارهایی از سوی افرادی است از خارج از گود این رابطه بوده اند.


ما در این مطلب می خواهیم به چند راهکار زودبازده اشاره کنیم که رعایت آنها باعث ایجاد از بین رفتن این اثرات زیان بار در شما شده و به شما قدرت مواجهه با شکست عشقی را خواهد داد.


رو به جلو حرکت کنید
همه می دانند که پایان دادن به یک رابطه ی عاطفی کار بسیار دشواری است با از دست دادن شریک زندگی باعث ایجاد ناراحتی و حس ترس در افراد می گردد .چه شما رابطه ی خود را تمام کرده باشید و چه طرد شده باشید قطعا دلیل محکمی برای بوجود آمدن این مساله وجود داشته است که برای یک یا دوطرف رابطه آزار دهنده بوده است تا حدی که باعث از بین رفتن حس علاقه در او شده در نتیجه برگشتن به رابطه یا درخواست شانس مجدد شاید منجر به ادامه ی رابطه شود اما هیچگاه دیگر نمی توانید شرایط آرمانی را تجربه کنید و این باعث نابودی حس اعتماد به نفس در شما خواهد شد. در این شرایط بهتر است که خودتان را کنترل کنید. قبل از هر درخواستی از او به این فکر کنید که آیا آنچه شما را ناراحت کرده از دست دادن یک شریک زندگیاست یا خود آن فرد؟ این دو تفاوت زیادی با هم دارند. اگر شما تنها از ترس تنها شدن است که نمی خواهید از او جدا شوید، بهتر است کمی عمیق تر فکر کنید. مطمئنا شما تنها نخواهید ماند و طرف مقابل تان هم تنها نیمه گمشده زندگی تان نبوده است، پس حالا که رابطه تان به اینجا کشیده، بهتر است که از او شانس دوباره ای نخواهید.


فکر کردن به نقاط ضعف و قوت
معمولا بعد از گذشت مدتی کوتاه از اتمام یک رابطه بطور ناگهانی ذهن شما شروع به مرور کردن خاطرات خوب رابطه ی قبلی و فراموش کردن نقاط ضعف فرد مقابل و دلایلی بوجود آمدن اختلافاتی که در نهایت منجر به فروپاشی رابطه شده است خواهد کرد. این امری است طبیعی اما باعث ایجاد افسوس و حس دلتنگی نسبت به رابطه ی قبلی خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید دلایل بالقوه ی که باعث از بین رفتن رابطه شده بهمراه نقاط ضعف طرف مقابلتان را برروی یک کاعذ یادداشت کنید تا هنگامی حس دلتنگی به شما رجوع کرد یتوانید به خودتان یاد آوری کنید که چه نکاتی باعث از بین رفتن رابطه ی شما شده است. همچنین یکی از افکاری که با آن می*توانید خود را از غم و اندوه نجات دهید این است که با خود تکرار کنید ” من برای شاد بودن به هیچ*کس و هیچ*چیز نیاز ندارم.


جلوگیری از تکرار اشتباهات
در برخی از مواقع دیده شده افراد با پوز روشنفکری سعی در حفظ و تقلیل رابطه از رابطه ی عاطفی به دوست اجتماعی دارند.بدون شک این مساله هیچگاه کمکی به طرفین رابطه نخواهد کرد و جز آزار رساندن به یکدیگر چیز دیگری نسیب شما نخواهد شد. هیچگاه یک رابطه عشقی به یک دوستی تبدیل نمی شود.


سعی کنید تمامی شماره ها پروفایلهای فضای مجازی و عکس های مشترک را از بین ببرید تا دیگر با آنها برخورد نداشته باشید. اینکار تنها باعث مرور خاطرات و پاشیدن نمک به زخمتان خواهد. حتی در صورت لزوم از رابطه با دوشتان مشترکتان نیز پرهیز کنید. البته اینکار را فقط تا زمانیکه توانستید با واقعیت کنار بیایید انجام دهید.دوستان مشترک و فعالیت*های مشترک نمی*گذارد به طول کامل از او جدا شوید پس دنیایی از دوستان جدید و فعالیت*های جدید برای خود بسازید.


از قرار گرفتن در یک رابطه زودهنگام بپرهیزید زیرا معمولا در این شرایط یکی راههای فرار از بحران پناه بردن به یک رابطه جدید است.بی شک اینکار از چاله به چاه افتادن اسن زیرا در این مرحله شما قدرت تصمیم گیری درستی ندارید و ممکن است پیوند عاطفی عجیبی بین شما و شخص جدید شکل بگیرد و مورد سواستفاده قرار بگیرید. در صورت بروز این مساله اعتماد به بنفس شما آسیب جبران ناپذیری خواهد دید.


دوران گذار و بازسازی اعتماد به نفس
اگر سه مرحله قبل را بخوبی پشت سر بگذارید می توان گفت در این مرحله شما به دوران گذر از بحران گام برداشتید.نکته ی مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که خاطرات خود را سرکوب نکنید زیرا اینکار نتیجه عکس دارد و باعث می شود که اهمیت آنها در ذهن شما بیشتر شود. از خودتان توقع این را نداشته باشید که بتوانید به اصطلاح یک شبه همه چیز را فراموش کنید. سعی کنید در هنگام مرور خاطرات به یادداشتی قبلا تهیه کردید مراجعه کنید. احساساتتان را جمع*آوری، بسته*بندی و سعی کنید برای استفاده از آنها راهی پیدا کنید، اما بهترین راه، کمک کردن به یک شخص دیگر است، به*خصوص اگر آن شخص دچار دردی شبیه شما باشد. این کار شما را از دردها و رنج*هایتان دور خواهد کرد.


عدم مقابله با طوفان احساسات
بی شک یکی از واکنش های طبیعی انسان در تقابل با درد و رنج گریه کردن است. گریه باعث می شود شما فشار حاصل از تحمل درد را بیرون بریزید و باعث ایجاد حس سبکی در روان شما می گردد. این حس سبکی نیز به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید بر خشم خود غلبه کرده و او (معشوق سابق ) را ببخشید.در نتیجه تلاش نکنید به هر دلیلی جلوی گریه ی خود را بگیرید زیرا اینکار باعث ایجاد فشار مضاعف بر روح و روان شما خواهد بود.


البته این بان معنا نیست که شما خود را برای این کار تحریک کنید.سعی کنید از کارهایی که شما را به این سمت می برد پرهیز کنید مثلا اگر عکسی مشترک دارید آن را از بین ببرید و یا سعی نکنید در فضای مجازی بدنبال عکس های او باشید زیرا اینکارها باعث تحریک احساسات شما خواهد شد.


ایجاد تغییر در روش و اصول زندگی
یکی دیگر از موثرترین راه های مواجهه با شکست عشقیتغییر سبک و روش زندگی است.در این روش باید تا جایی که می توانید در زندگی تان تغییرات اساسی را ایجاد کنید. از چینش لوازم خانه و اتاق خوابتان گرفته تا رفتن به سفر و مقاصدی که تاکنون تجربه نکردید در دایره ی این تغییرات قرار دارد .سعی کنید سرگرمی ها و تفریحات جدیدی را برای خود بسازید و از رفتن به مکان هایی که با معشوق سابقان رفته اید خودداری کنید.سعی کنید برای پر کردن اوقات خود در کنار کارهای زورمره بدنبال کسب یک مهارت جدید باشید تا بتوانید اوقات فراغت خود را نیز پر کنید. سعی کنید برای تمامی ساعات روز و شب برنامه داشته باشید و از ماندن در خانه و بطالت گذران لحظاتتان بپرهیزید.


اگر در گذشته ورزش نمیکردید حتما ورزش کنید زیرا در هنگام ورزش مخصوصا ورزش های گروهی دیگر به چیزی جز خود ورزش فکر نخواهید کرد. ورزش فعالیت سروتونین را افزایش می*دهد و مغز را مجبور می*کند برای رشد و بازسازی سلول*های عصبی، موادشیمیایی ترشح کند. در ضمن ورزش کردن مخصوصا در ساعات منتهی به شب باعث خستگی بدن و خواب ایده آل برای شما می شود و ذهن آرام و آماده ی خوابیدن فرصتی برای فکر کردن به گذشته را نخواهد داشت.


قطعا آینده ی بهتری در انتظار شماست
تجربه ثابت کرده که اگر بعد از شکست در یک رابطه حس اعتماد بنفس خود را بازیابی کنید و امید داشته باشید قطعا فرد مناسبی را خواهید یافت.بی شک بخشش نیازمند یک روحیه قوی و متعالی است اما برای آنکه بتوانید بخشش داشته باشید باید بتوانید ابتدا از گذشته عبور کنید و برای عبور از گذشته باید امید داشته باشید. امید به روزهای بهتر که در انتظار شماست و رسیدن به شرایطی بهتر در زندگی.امید به اینکه این درد و پوچ بودن که در میان فعالیت* هایتان گردنتان را می*گیرد، همیشه با شما نخواهد ماند. امید، یعنی ایمان داشتن به اینکه روزی غم* هایتان از بین می روند و تا همیشه لبخندهایتان زورکی و بی*رنگ نخواهد بود. اطمینان داشته باشید سرنوشت این جدایی را به یک آشنایی مناسب با نیمه گمشده یتان شیرین خواهد کرد.


تهدید را به فرصت تبدیل کنید
از شکست خود درس بگیرید. اکنون که باور کرده اید که رابطه ی شما به خط پایان رسیده ممکن است به آن فکر کنید و حس پشیمانی کنید اما باید بدانید که این اتفاق بی دلیل نیست و بهتر از بجای پشیمانی به رابطه قبلی بیاندیشید و از آن درس بگیرید و به این فکر کنید چگونه می توانید در رابطه بعدی خود فردی بهتر باشید و یا چگونه می توانید دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکنید. قطعا اگر کمی موشکافانه به مسئله توجه کنید می توانید از نکات مثبت و منفی رابطه قبلی خود درس گرفته و از آنها در روابط بعدی بهره بگیرید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا