مهندسی الکترونیک

saalek110

Well-Known Member
مهندسی الکترونیک (به انگلیسی: Electronics engineering) یکی از شاخه‌های مهندسی است که از دانش علمی رفتار و اثر الکترون‌ها استفاده نموده و به توسعه قطعات، دستگاه‌ها، سیستم‌ها یا تجهیزاتی می‌پردازد که انرژی الکتریکی یکی از فاکتورهای آنهاست؛ همانند لامپهای خلاء، ترانزیستورها، مدارهای مجتمع و مدارهای چاپی.

مهندسی الکترونیک - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 

saalek110

Well-Known Member
مهندسی برق هنوز هم مهندسی الکترونیک را در دانشگاه‌ها تحت پوشش قرار می‌دهد و فارغ‌التحصیلان، مهندس برق لقب می‌گیرند. برخی بر این باورند که «مهندس برق» باید برای کسانی به کار رود که در مهندسی قدرت و جریان‌های بالا یا مهندسی فشار قوی تخصص دارند. در حالی که گروهی دیگر معتقدند که مهندسی قدرت تنها یکی از شاخه‌های مهندسی برق است. در سال‌های اخیر رشته‌هایی جدید و جداگانه همچون مهندسی اطلاعات و مهندسی سیستم‌های مخابراتی را شاهد بوده‌ایم که در گروه‌های آموزشی تحت همین نام‌ها تحصیل می‌شوند. بیشتر دانشگاه‌های اروپایی مهندسی برق را برای مهندسان قدرت استفاده کرده و میان مهندسی برق و الکترونیک تفاوت قائلند. در آغاز دهه ۱۹۸۰ نیز واژه مهندسی کامپیوتر معمولاً برای اشاره به الکترونیک و مهندسی اطلاعات استفاده می‌شد.
 

saalek110

Well-Known Member
در رشتهٔ مهندسی الکترونیک مهندسان، مدارهایی را طراحی می‌کنند که از خواص الکترومغناطیسی قطعات الکتریکی همچون مقاومت، خازن، سلف، دیود و ترانزیستور برای رسیدن به عملکرد خاصی بهره می‌برند.[۱] گیرنده رادیو که امکان می‌دهد تا همه سیگنال‌ها بجز سیگنال‌های یک ایستگاه را فیلتر کند، تنها یک نمونه از این مدارهاست. در طراحی مدار مجتمع، مهندسان الکترونیک، ابتدا نقشه‌هایی را می‌سازند که قطعات الکتریکی را مشخص کرده و ارتباطات بین آن‌ها را وصف می‌کند که به آن شماتیک مدار گفته می شود . سپس مهندسان VLSI نقشه‌ها را به طرح‌هایی تبدیل می‌کنند که لایه‌های مختلف نیمه هادی مورد نیاز برای ساخت مدار را رسم می‌کنند.[۱۲] تبدیل نقشه‌ها به pcb می‌تواند توسط نرم‌افزارهای مختلفی انجام پذیرد که از مهمترین و پرکاربرد ترین آن ها میتوان به Altium Designer اشاره کرد . اما اغلب به تنظیمات انسان برای کاهش فضا و کاهش نویز پذیری و اثرات الکترومغناطیسی است. pcb می تواند تک لایه دولایه و حتی چندین لایه باشد پس از آماده شدن pcb می توان آن را برای ساخت به یکی از سازندگان pcb می توان فرستاد
 

saalek110

Well-Known Member
میکروکنترلر یکی از دروس این رشته می باشد که بسیار کاربردی نیز می باشد در این درس بسته به دانشگاه تحصیل یکی از میکروکنترلر های AVR و ARM تدریس می شود در سال های گذشته 8051 نیز تدریس میشد که به مرور حذف شد و بعید میدانم دانشگاهی 8051 را تدریس کند در هر حال میکروکنترلر ARM یا همان میکرونترلر آرم به علت داشتن امکانات بیشتر و فرکانس کاری بالاتر و نویز پذیری کمتر درکنار قیمت مناسب گوی سبقت را از بقیه میکروکنترلر ها ربوده است.
 
مطالب عالی بودن
من چند وقت بود هرچی تو سایتا بود در مورد این رشته رو میخوندم که شاید تو استخدامی کمکم کنه
سایت کاریابی ایران اویل جاب هم برای استخدام مهندس برق و بقیه مهندسی ها سایت خوبیه بنظرم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا