Imanmehrabi
Member
تجهیزات اداری چیست و چه کاربردی دارد؟
امروزه چیدمان اداری به یکی از عوامل مؤثر در زمینه تجارت و کسب و کار تبدیل شده است. از طریق چیدمان اداری هم وظایف شغلی خود را با نظم بیشتری انجام میدهید و هم اینکه دفتر کار شما حرفهایتر به نظر میرسد. چیدمان اداری از مبلمان و تجهیزات اداری تشکیل شده است. راجع به مبلمان اداری همواره در وبسایتها و مجلات مربوط به چیدمان بحث شده است، اما کمتر به این موضوع پرداخته شده که لوازم اداری چیست و از چه لوازمی تشکیل شده است.انواع تجهیزات اداری چیست؟
پس از مشخص شدن تعریف تجهیزات اداری و فواید آن، باید بدانیم که انواع و اقسام تجهیزات اداری چیست و چه لوازمی برای انجام وظایف شغلی در ادارات و شرکتها مورد نیاز است.لوازم اداری به طور کلی به سه دسته قابل تقسیمبندی است؛ لوازم و تجهیزات اداری مصرفشدنی، لوازم و تجهیزات اداری ماندگار و چسبها.
– لوازم و تجهیزات مصرفشدنی به لوازمی گفته میشود که در هر دفتر کار به سرعت مورد استفاده قرار میگیرند، در مدت زمان کمتری مصرف میشوند و قابل استفاده مجدد نیستند.
- منظور از چسبها ابزار و لوازمی است که برای چسباندن و یا ثابت نگه داشتن چیزهای مختلف به کار میروند. این لوازم معمولاً از مواد شیمیایی ساخته شده و در سطوح خاص به منظور مهر و موم کردن، ثابت کردن و یا چسباندن یک وسیله به کار میروند. چسبهای مایع و نوارچسبها که هر کدام انواع مختلفی دارند در این دسته جای میگیرند.
- لوازم و تجهیزات ماندگار به تجهیزات و لوازمی گفته میشود که کاربرد نسبتاً ثابتی در طول زمان دارند و برای مدت زمان طولانیتری شکل، ظاهر و اندازه آن به قوت خود باقی میماند.
- این لوازم در یک مدت زمان بسیار بلندی استفاده میشود و میتوان از آنها استفاده چندباره کرد. از جمله لوازم و تجهیزات بادوام اداری میتوان به دستگاه منگنه، دستگاه پانچ، پایه نوارچسب، گیرههای پلاستیکی، پوشهها، زونکنها، جامدادی، کلاسورها، جعبههای بایگانی، پاکتهای پلاستیکی و غیره.
لوازم و تجهیزات جانبی اداری
پس از اینکه مشخص شد انواع اصلی لوازم اداری چیست، باید به انواع دیگر این تجهیزات که جانبی هستند اشاره کرد. لوازم و تجهیزاتی که به عنوان تجهیزات جانبی مورد استفاده قرار میگیرند را میتوان در سه دسته اصلی طبقهبندی کرد:- تجهیزات الکترونیکی متفرقه که از جمله عبارتاند از: وبکم، هدست و … که وجود آنها در دفتر کار ضروری نیست ولی انجام کارها را راحتتر میکنند.
- دستگاههای تولید برچسب؛ که برای تولید برچسب از آنها استفاده میشود. برچسبها معمولاً برای مشخص کردن اموال شرکت از قبیل میز، صندلی، کامپیوتر و … استفاده میشود.
- دستگاههای پرس که محبوبیت چندانی ندارند اما برای پرس کارت و اسناد مختلف و حفظ آنها در طولانی مدت استفاده میشوند.