مهم ترین اشتباهات غذایی در کوهنوردی

egetine

New Member
اشتباهات غذایی در کوهنوردی روند صعود شما را کندتر می کند. قطعا مانند تهیه تجهیزات مناسب، تغذیه نیز برای این ورزش بسیار حائز اهمیت می باشد. انرژی افراد از طریق همین سوخت رسانی ها انجام شده و درصورت عدم دریافت سوخت، توانایی برای ادامه دادن را از دست می دهند.

مهم ترین اشتباهات غذایی در کوهنوردی​


اگرچه برای این ورزش تجهیزات خوبی مانند کفش هامتو کوهنوردی مناسب انتخاب کرده باشید، ولی اگر تغذیه مناسب همراهتان نباشد، صعودتان کاری بسیار دشوار خواهد بود. در ادامه این مطلب اشتباهات رایج غذایی در کوهنوردی را بررسی می کنیم تا آن ها را انجام ندهید.
Camp-cooking.jpg

حمل تغذیه بیش از اندازه مورد نیاز​


افرادی که چندان در این حوزه ورزشی حرفه ای نیستند، تصور می کنند که هرچه غذای بیشتری بردارند بهتر است. اما این موضوع را فراموش می کنند که باید تمامی غذاها درون کوله پشتی قرار بگیرد و این کوله تا آخر مسیر بر روی دوششان می باشد. با سنگینی کوله و فشار بر دوش، سرعت صعود کم تر شده و تا جایی می رسد که توان راه رفتن را می گیرد. سعی کنید غذاهایی مفید را به اندازه بردارید تا وزن کلی کوله پایین تر بیاید.

حمل تغذیه کم تر از اندازه مورد نیاز​


از آنجایی که حمل غذای بیش اندازه معضل تلقی می شود، عده ای از طرف دیگر بام می افتند و غذایی کم تر از اندازه مورد نیاز را با خود حمل می کنند. انسان ها نیاز به مواد غذایی برای انجام فعالیت های روزمره خود دارند. حالا اگر این فرد درحال انجام ورزش سختی مثل صعود به قله باشد، نیاز او به سوخت و ساز بیشتر خواهد شد. باید برای هر وعده غذایی خود برنامه ریزی دقیقی انجام بدهید و به هیچ عنوان مواد غذایی را کمتر از حالت معمولی حمل نکنید. به طورکلی، تعادل در مقدار انتخاب مواد غذایی در کوهنوردی بسیار مهم می باشد.

حمل مواد غذایی حجیم و بزرگ​


همانطور که کفش هامتو مخصوص کوهنوردی حجم و کیفیت مختلفی دارد و براساس نیاز ورزشکار باید انتخاب شود، شرکت های سازنده مواد غذایی نیز حجم های مختلفی برای بسته بندی آن ها درنظر گرفته اند. حجم های بزرگ تغذیه برای حمل در این ورزش مناسب نمی باشند؛ زیراکه در کوله پشتی فضای زیادی را اشغال خواهند کرد. باید دقت داشته باشید که به جز تغذیه، شما تجهیزات دیگر مخصوص کوهنوردی را حمل می کنید. برای آن ها در کوله پشتی باید فضای خالی درنظر داشت و حمل غذای حجیم جای آن ها را می گیرد. عده ای به خاطر تغذیه ها در حجم بزرگ، لوازم لازم این ورزش را با خود نمی برند که بزرگترین اشتباه ممکن را انجام می دهند.

مواد غذایی بدون تنوع​


مواد غذایی بدون تنوع باعث ایجاد کسلی در ورزشکار می شود. اگر در طول روز فقط یک نوع ماده غذایی را بخورید پس از یک مدت کوتاه میل به غذا خوردن را از دست می دهید. اگر مدت کوهنوردی شما چندین روز است، حتما باید دقت کنید که تنوع غذایی را رعایت کرده اید. از اشتباهات رایج برخی کوهنوردان این است که تصور می کنند می توانند با تغذیه یکنواخت و سبک صعود خود را به اتمام برسانند.

عدم تعادل در مزه ها​


اگر فقط یک مزه را انتخاب کنید پس از مدتی هوس دیگر مواد غذایی را خواهید کرد. یعنی اگر فقط از شکلات، شیرینی، خرما و یا ... در طول مسیر استفاده کنید، مزه شیرینی برایتان تکراری و زننده خواهد شد. برای جلوگیری از این منظور باید مواد غذایی با مزه های مختلف را در کوله پشتی خود به همراه داشته باشید.

عدم حمل مایعات به اندازه کافی

زمانی که ورزش می کنید علی الخصوص ورزش کوهنوردی، بدن به مایعات نیاز زیادی پیدا می کند. با کم شدن آب بدن فرد هوشیاری خود را ممکن است از دست بدهد؛ پس بزرگترین اشتباه یک کوهنورد عدم حمل مایعات به اندازی کافی می باشد. در این بین نوشیدنی های مخصوص ورزشی که حاوی انوع ویتامین ها هستند، می توانند انرژی از دست رفته را بهتر جبران کنند.

حمل مواد غذایی سنگین​


برای حمل مواد غذایی سنگین باید انرژی بیشتری صرف کنید؛ چون وزن کلی بار بر روی دوشتان را افزایش می دهد. در ورزش کوهنوردی به مواد غذایی که نسبت به وزن کلی خود کالری کم تری دارند سنگین گفته می شود. باید تغذیه ا که برای حمل آن کالری می سوزایند بتواند کالری های از دست رفته را جبران کند. برخی از میوه ها و یا کنسروهای غذایی برای حمل سنگین محسوب می شوند. به طور کلی باید مواد غذایی در ازای هر 100 گرم بالای 300 کالری به بدنتان برساند. اگر این طور نباشد، آن ماده غذایی را کنار بگذارید.

FMTVKFQH4AGIUK8.jpg

حمل غذاهایی که دیر آماده می شوند​


شما نباید هر ماده غذایی را باخود حمل کنید؛ چون بعضی از آن ها خیلی دیر آماده می شوند. در کوهنوردی وقت برای سرو چنین غذاهایی وجود ندارد و باید در کوتاه ترین زمان ممکن آماده برای خوردن شود. اگر مواد غذایی نیاز به پخت کامل داشته باشد، به علت ارتفاع و کاهش فشار در هوا دیرتر از حد ممکن می پزد و انرژی کپسول گازتان به هدر می رود.

عدم حمل مواد غذایی مغذی

عدم حمل مواد غذایی مغذی نیز از اشتباهات رایج برخی کوهنوردان می باشد. بدن نیاز به کربوهیدرات، پروتئین، چربی و ویتامین دارد؛ پس باید از تمامی این گروه ها تغذیه ای مناسب برای حمل انتخاب کنید. موادی چون: کنسرو ماهی، کنسرو گوشت، میوه های خشک شده و .... می توانند نیاز بدنی ورزشکاران را در طول صعود به قله تامین کنند.

عدم آگاهی از نیازهای غذای خود​


درنهایت این خودتان هستید که باید بدانید بدنتان به چه مواد غذایی نیاز دارد. نیازهای بدنی هرفرد با دیگری تفاوت دارد؛ یعنی باید قبل از انجام این ورزش مزاج خود را بشناسید و رژیم غذایی خود را براساس آن تنظیم کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا